De twee partijen gaan naar verluidt een samenwerking aan.
Het gonst al weken van de geruchten met betrekking tot de PSA Groep en Fiat Chrysler Automobiles. Af en toe komt daar ook de naam Renault-Nissan voorbij, overigens. In eerste instantie werd gesproken over een mogelijke overname, maar naar mate er steeds meer berichten naar buiten komen lijkt er wat anders aan de hand te zijn. De twee grote automotive partijen willen door middel van een partnerschap de krachten bundelen.
Dat meldde Bloomberg afgelopen weekend op basis van interne bronnen. PSA en FCA zouden een focus op Europa voor ogen hebben. Om onder meer geld te besparen gaan de twee partijen volgens de bronnen een zogenaamd superplatform ontwikkelen. Een platform waar beide autoconcerns modellen op kunnen gaan bouwen. De officiële aankondiging van deze samenwerking zou halverwege 2019 moeten komen.
Naast het ontwikkelen van een autoplatform gaan beide partijen volgens bronnen een gezamenlijke investering doen met betrekking tot elektrische auto’s. Een woordvoerder van PSA wilde niet reageren op de berichtgevingen. “We praten altijd met partners, maar hebben geen specifiek doel voor ogen op dit moment”, aldus PSA-chef Carlos Tavares in zijn politiek correcte reactie tegenover de Wall Street Journal.
Door de huidige ontwikkelingen worden autoconcerns min of meer gedwongen samen te zoeken naar oplossingen. Door steeds strenger wordende emissieregels zitten autobouwers allemaal in hetzelfde schuitje zoekende naar de juiste oplossing voor de volgende generatie auto’s. Door krachten te bundelen en samen aandrijflijnen en/of platforms te ontwikkelen komen de gigantische investeringen iets minder hard aan in de portemonnee. Zo gek is deze mogelijke samenwerking dus zeer zeker niet.
viezefreddyw zegt
Niks mis mee. PSA zou een mooie partner kunnen zijn voor FCA. Op basis van de nieuwe (erg mooie!) 208 kan FCA een knappe Fiat of nieuwe Alfa Romeo MiTo bouwen.
dondeboer zegt
@viezefreddyw: mee eens. En op basis van de Giulia kunnen Peugeot en DS wellicht weer een kansje wagen in het hogere segment.
sanderp zegt
@dondeboer: Peugeot heeft in dat segment al de 508, en dus heeft citroën al een basis voor een nieuwe c6.
dondeboer zegt
@sanderp: de 508 is vrij klein, heeft voorwielaandrijving en alleen kleine motoren. Het platform van de Giulia biedt kansen om weer een echt luxe sedan te bouwen. Al is dat niet echt een heel winstgevend segment nu, maar ik zou ’t toejuichen.
Design_Driven zegt
@viezefreddyw: eens beiden ook ongeveer even groot en gelijke positie zodat ze ook veel kunnen delen. Ik vind het eigenlijk logischer dan de fusie van FCA met Renault/Nissan die ook rond zingt.
Dutchdriftking zegt
De Corsa, 208 en Punto gaan dus net zo’n drieling worden als de Polo, Ibiza en Fabia?
dave130r zegt
@dutchdriftking: Volgens mij staan de Punto en Corsa sowieso al op hetzelfde platform.
jack_abarth zegt
@dave130r:
Leverde FCA ook niet de dieseltjes voor de Corsa destijds?
dirkiii zegt
@jack_abarth: ja dat klopt 1.9cdti is eigenlijk gewoon een JTD en de 1.3 cdti ook.
Allemaal gebouwd door iveco.
eelco74 zegt
@jack_abarth: GM en fiat hebben heel veel samen gedaan. De jtd,s van fiat zaten in heel veel Opel modellen van pakweg een 10 jaar geleden. Net als dat de alfa 159, GM versnellingsbakken bij de 1,9 diesels gebruikte. Die bakken zaten ook in andere Opel modellen als de Astra, Vectra en Zafira. De vorige Corsa en de Punto deelden het platform.
Design_Driven zegt
@eelco74: die bak is waardeloos, heb hem ook in mijn 159. Lagers zijn niet heel sterk.
eelco74 zegt
@sketcher: ik ken de verhalen, desondanks probleemloos 120.000km met deze bak gereden in mijn (lease) 159. Daarna op een privé 159 2.4 jtdm met een qtronic bak overgestapt. Juist vanwege de verhalen over de GM M32 bak. probleemloos 245.000 km gehaald met alleen een keer een spoelbeurt.
Het zit m overigens in de voorspanning op de lagers, bij alle Opels gaan ze ook bij bosjes. Daardoor is revisie overigens zo veel voorkomend dat je het voor een redelijke prijs bijna overal kunt laten doen.
Design_Driven zegt
@eelco74: 120k met web handbak is natuurlijk niks en ken genoeg verhalen van kilometerstanden veel lager waarbij de lagers al kaduuk zijn. Maar revisie is inderdaad niet duur, hier is een garage die het bijna exclusief doet en zonder de bak te hoeven uit te bouwen. Kost rond de £250, dat is heel redelijk natuurlijk.
Richmond zegt
@dutchdriftking: je hebt op het huidige platform voor de nieuwe 208, ook de nieuwe C3 en nieuwe Corsa. Als deze samenwerking met FCA doorzet wordt dat in de toekomst ook gebruikt voor de nieuwe Punto/MiTo. Dus dan heb je 5 auto’s op een platform.
gove zegt
mooie combi, het slechte interieur van de 208 en de bagger techniek van de 500
mopar70 zegt
1 april
flutterby zegt
@mopar70: dat zou een slechte grap zijn. Een 1 april grap zou toch minimaal mensen op de kast moeten jagen of een onwerkelijk iets met goede argumenten verkopen.
mopar70 zegt
@flutterby: Klopt, maar het is wel 1 april.
Richmond zegt
Verschillende berichten geven aan dat FCA geen interesse heeft. Wel zou PSA weer interesse hebben in JLR.
https://www.automobielmanagement.nl/auto-economie-buitenland/2019/03/25/fca-wees-fusievoorstel-van-psa-af/?gdpr=accept
Gulli zegt
@benja01: wanneer is de laatste keer dat FCA een positief besluit heeft genomen? Laten we vooral lekker zelf aanmodderen met een gamma dat voor de helft uit auto’s bestaat die in 2004 ontworpen zijn en de andere helft uit Fiat 500-derivaten.
ghost zegt
Op zich prima idee
gandini zegt
De Ducato is ook al jaren als Peugeot en Citroën te krijgen, dus deze samenwerking uitbreiden, is zo gek nog niet.
volvoadventures zegt
Ik begrijp eigenlijk niet waarom meer platforms gedeeld worden over de hele wereld, een standaard platform, standard motor, transmission enz. Dat kan autos goedkoper maken. Laat de afzonderlijke auto fabrikanten de opbouw en interieur maken.
Esprit_de_Flandre zegt
@volvoadventures: Omdat er geen business case voor te maken is. In feite wil je terug naar de tijd van chassis-met-motorbouwers, waarbij die geleverd werden aan carrossiers. Dat werkte wel, maar die dingen waren duur. Toen kwamen de chassisbouwers erachter dat ze ook gewoon zelf een carrosserie konden bouwen, en zelf meer konden verdienen eraan. Sindsdien zijn er geen chassisbouwers meer, behalve voor bussen.
Er zijn wel al enkele pogingen gedaan om dat weer tot leven te brengen. Local Motors en Open Motors bvb, maar ook Renault heeft het platform van de Twizzy open source gemaakt, zodat het kan gebruikt worden door anderen. Maar ik zie het nog niet snel gebeuren dat daar stabiele, onafhankelijke bedrijven uit voortkomen. Ik denk zelfs eerder dat de grote spelers die zo’n tech beschikbaar maken voor anderen (VW heeft aangegeven dat ze hun elektrisch platform ook gaan aanbieden aan anderen), dat dat eerder is om die nieuwe kleine spelers op te kopen als blijkt dat ze er iets deftigs van maken…