
De verkopen van de BMW M5 Touring gaan een stuk beter dan BMW had verwacht.
Bij de lancering van de nieuwe M5 en M5 Touring ging het eigenlijk maar over één onderwerp: het gewicht. De G90 weegt 2.435 kg en de langere Touring zelfs 2.550 kilo. Merk je daar veel van tijdens het rijden? Nee, concludeerden we in onze rijtesten. Ook de BMW-kopers trekken zich weinig aan van de massa.
BMW is blij met de verkopen van zowel de G90-sedan als de G99-stationwagen. Sylvia Neubauer licht dit toe tegenover BMWBlog. Neubauer is de vice-voorzitter van de klant-, merk-, en verkoopafdeling van BMW M. Ze vertelt dat BMW vooraf verwachtte dat de verkoopverdeling 66 procent sedans en 33 procent stationwagens zou zijn.
Meer vraag naar M5 Touring dan verwacht
Nu blijkt dat er zoveel mensen een M5 Touring willen dat de productieplannen worden aangepast. Dankzij de nieuwe planning is ongeveer de helft van de nieuwverkochte M5’s een sedan en de andere helft een stationwagen. In plaats van 2/3 sedans en 1/3 G99’s. Da’s nogal een verschil. Zeker wanneer Neubauer opmerkt dat ook de productie van de G90-sedan wordt vergroot.

Wat krijgen die kopers dan ook alweer? De derde generatie M5 Touring is een PHEV. De plug-in hybride aandrijflijn heeft een systeemvermogen van 727 pk en een trekkracht van 1.000 Nm koppel. In 3,5 seconden (3,6 in de Touring) kun je van 0 naar 100 km/u en de top ligt op 250 km/u. Met een actieradius van een kilometertje of 60 á 70 kun je af en toe ook elektrisch rijden. Maar zeg nou zelf, wie doet dat in een M5? Het elektrische component is vooral leuk voor de zuinigheid, het koppel en de reactiesnelheid.
Waarom is de BMW M5 Touring zo’n succes?
Onze vrienden van BMWBlog wijten het succes van de uitgestrekte M5 aan de Amerikaanse verkopen. Dit is de eerste keer dat BMW een M5 Touring naar The States brengt. Dat zal inderdaad vast helpen bij de verkopen van de BMW M5 Touring. Daarnaast komt niet iedere generatie van de M5 als Touring. Mensen met wat geld zijn nou eenmaal op zoek naar speciale auto’s. En een speciale auto, dat is de M5 Touring zeker.
Dan rest nog de vraag: had BMW wel of niet verwacht dat de verkopen van de XM zo zouden tegenvallen?
Foto: BMW M5 Touring gespot door @Row1
M5 Touring….ultieme snelle station!
Blijf erbij, dat ik toch echt liever een M3 Touring koop dan de M5…..
Waarom zou je? Ding kost zelfs tweedehands meer dan een nieuwe M5..
Ik snap wel wat je zegt. Is een mooiere auto om te zien. Zag gister hier langs het huis een nieuwe m5 touring voorbij rijden maar ik vind dit model 5 serie zoiezo al niet de mooiste. Echt liever een m3 touring
Ik snap wel wat je zegt. Is een mooiere auto om te zien. Zag gister hier langs het huis een nieuwe m5 touring voorbij rijden maar ik vind dit model 5 serie zoiezo al niet de mooiste. Echt liever een m3 touring
Ik snap wel wat je zegt. Is een mooiere auto om te zien. Zag gister hier langs het huis een nieuwe m5 touring voorbij rijden maar ik vind dit model 5 serie zoiezo al niet de mooiste. Echt liever een m3 touring
“Wat nou te zwaar? De BMW M5 Touring is een verkoopsucces!”
De McD, BK en KFC zijn ook verkoopsuccessen…
Nu al de topreactie voor mij! +veel
Feit dat er nog een dikke V8 in licht is voor vele al gewoon goed genoeg om hem aan te schaffen. Komt er nog een berg aan extra paarden bij waardoor je bizarre cijfers krijgt. Ik denk dat de potentiële klant daar gewoon erg goed op gaat. Dat hij dan ook achterlijk zwaar is en iets trager dan zijn voorganger maakt voor de meeste niet zo veel uit. In de praktijk merk je daar weinig van.
Wat heeft t licht dr mee te maken?
Maf kleurtje op die headerfoto, maar kan het wel waarderen.
Toch liever de sedan!
Goed geluisterd naar het publiek. Looks van de E60 in een nieuw jasje ipv die achterlijk grote nieren. Dus niet gek dat dit wederom een succes is.
Het lijkt qua design ook wel een Amerikaans hok. In ieder geval het schreeuwerige design, iets wat veel Amerikanen wel waarderen
Ik vind vooral de voorkant een beetje ehhhh, ingewikkeld…
Dat hij prima verkoopt neemt toch niet weg dat het een stuk fijner was geweest als hij 500 kg lichter was?
Zelfs een Model S Plaid is lichter dan deze mastodont. Gewoon luiheid van de ingenieurs in München.
Je plaat blijft hanger gozer…maak je niet zo druk en geniet van het leven.
Heb je er al meegereden?
Alsof iemand de rijkwaliteiten, dan wel gewicht boeien. Zolang ze maar keihard weg kunnen scheuren en patsen in een stad.
Als daily is hij natuurlijk ook gewoon fijn.