We mogen dan wel weinig automerken hebben hier, we grossieren in onderdelenfabrikanten.
Natuurlijk, we hebben Donkervoort en de nieuwe MINI wordt hier in elkaar geschroefd, maar verder is het behelpen met onze auto-industrie. Zou je denken. Want ons kleine landje is toevallig hartstikke groot als het gaat om het fabriceren van onderdelen. Sterker, het is een miljardenbusiness, de omzet steeg van 2009 tot 2014 met 59 procent tot 9,2 miljard euro. Katsjing! Klik op het plaatje voor een grote versie (via @drivenbyhelmond):
Zoals je op bovenstaande afbeelding al kunt zien, maken we hier vooral uitlaten, carrosseriedelen, transmissies en zelfs hele motoren en dat legt ons geen windeieren. Het economisch bureau van ING heeft uitgezocht dat de onderdelenindustrie ruim een miljard euro meer omzet dan de Nederlandse auto- en vrachtwagenfabrikanten Nedcar en DAF samen. Er werken zo’n 30.000 tot 35.000 mensen in ongeveer 300 bedrijven. Als je de cijfers eens uitgebreid wil bestuderen, heb ik een interessant artikel voor je, van een jaar geleden.
Dus, de volgende keer als je in je Duitse/Franse/Italiaanse/Japanse gebakje stapt, kun je je vaderlandslievende hart weer fier voelen kloppen in je borst. Want je kunt er donder op zeggen dat delen van die auto uit ons eigen kikkerlandje komen. En da’s best leuk toch?
blaze3027 zegt
Dus we maken praktisch heel een auto.
Maar een ander land zet hem in elkaar
roppp zegt
@blaze3027: heb jij zeker nog nooit gezien hoe modulair een auto in elkaar gezet wordt……
bassx zegt
@blaze3027: nee. Wij zijn niet het land van kunstof en textiel fabricage voor automerken. Voornamelijk metaal bewerkingen en elektronica
bartteeuwen zegt
@blaze3027: Behalve bij Tesla, daar gaat het weer precies andersom. Ofja, nadat ze zijn ge-de-assembleerd worden ze in Tilburg weer in elkaar gezet.
norge zegt
En zo heb ik ooit voor een bedrijf gewerkt waar we robot las straten voor de eerste Astra bouwden…Was in Breda dacht ik..
draadloos zegt
@norge: tegenover de intratuin..
norge zegt
@draadloos: Zou kunnen …Lang geleden, we bouwden de straten compleet op en daarna werden ze gedemonteert en verscheept naar de autofabrieken.
roppp zegt
@norge: naar Renault, Volvo, Kia enzo?
norge zegt
@roppp: Nee, was de eerste Opel Astra, productie lijnen werden in Breda gebouwd en daarna naar engeland en Duitsland verscheept geloof ik.
MAB zegt
In Oss worden ook super veel onderdelen gemaakt voor auto’s. Bij brabantalucast
autoblogger zegt
@MAB: die staan er inderdaad bij…
martinus zegt
@MAB: bestaat er daar ook nog een good-old messenfabriek?
MAB zegt
@martinus: nee in Oss leren we op de basisschool hoe we dat zelf kunnen maken.
mashell zegt
In vergelijking met Duitsland stelt het bij ons met de toeleveranciers maar weinig voor (ik werk dan ook in Duitsland). Maar dat ING bij de elektronica niet Bosch noemt geeft aan dat economische analyses van banken ook nog maar weinig voorstellen.
e1000bmw zegt
@mashell: Is Bosch niet van oorsprong Duits…?
roppp zegt
@e1000bmw523i: Robert Bosch AG. Heeeeeeeeel erg Duits en er is (bijna) geen enkele autofabrikant die het zonder hen redt. Ze bouwen zelfs complete en werkende prototypes.
Dutchdriftking zegt
Waar een klein land groot in kan zijn.
pomoek zegt
@dutchdriftking: Dat willen we niet meer horen (namens Arjen Lubach dank u wel).
martinus zegt
Mooi dat we weer op klimmen uit het diepe diepe dal van 2009. In de jaren, daarvoor heeft de vakbond flink huisgehouden in de metaal-elektro sector:
gevolgen:
– Veel bedrijven die kapot zijn gegaan.
– Veel productie is naar oost europa verplaatst.
– De pensioenpot is HELEMAAL LEEGGEROOFT onder toezicht van de vakbond.
Nog altijd rijden ‘ze’ van dé vakbond (de agressors van de FNV) heel veel in dikke dure bmw’s.
retetikker zegt
@martinus: Dikke BMW!
JanJansen zegt
@retetikker: je was me net voor:-)
paulloper zegt
@martinus: Ik zie ze liever rijden in zo’n prachtige opel.
martinus zegt
@paulloper: ik het liefste dan toch in een mini, made in Born.
Hopen dat de vakbond de werkgelegenheid niet kapot maakt voor ze de volgende aanbesteding voor lease-bakkies mogen doen.
stfu zegt
We mogen ook wel beetje blij zijn met de Tesla assamblagefabriek!
JanJansen zegt
@stfu: haha, ja inderdaad heul trots op deze belastingtruc ;-)
stfu zegt
@janjansen: ik zei niet trots, ik zei blij: banen!
robinvand zegt
En dat zijn alleen nog maar de tier 1’s, we zitten bijvoorbeeld ook in speciale kunstoffen met DSM. Hier worden dingen als inlaatspruitstukken van gemaakt.
motoragent zegt
En natuurlijk nog even een eervolle vermelding voor ons eigen VDL Bus & Coach, die toch maar mooi een paar duizend bussen en touringcars per jaar de fabriekshallen uit sturen.
Rob zegt
In Almelo zit een gieterij, verloren was methode, die allerlei spul voor de autoindustrie maakt. Ooit eens een keer een rondleiding gehad. Leuk bedrijf met sympathiek volk. Geen idee hoe ze ook al weer heten….
martinus zegt
@Rob: Cirex.
Cirex ging rond 2000 bijna stuk trouwens, mede ook door stakingen van de FNV op het moment dat ze bijna stuk gingen. T. Verdijseldonk heeft toen namens het bedrijf bijna helemaal stuk gemaakt,
Het is er gelukkig nog wel, door toen geld van Nimbus. Het gaat nu zelfs erg goed met ze, en het is een sympathiek bedrijf , ook al is een groot gedeelte van de arbeidsplaatsen nu zo duur geworden, dat ze naar CZ zijn verplaatst.
stalensnuitje zegt
Vergeten we Brink Towing Systems in good old Staphorst niet? Die doen niet alleen de aftermarket, maar zijn zeker ook Tier 1 supplier van een groot aantal merken!
breinen zegt
Kleine correctie> bij interieurs is het niet meer Magna, die zijn opgekocht door Grupo Antolin.
automat zegt
Polynorm. Maakt voor praktisch elke “Duitser” plaatwerk.
mrrallycross zegt
Mooi inderdaad deze industrie in Nederland!
granlusso zegt
MTEE (Mitsubishi Turbo Chargers and Engines Europe) in Almere? Van oorsprong niet uit NL, maar toch een aardige speler in de productie van turbo’s!