Maar we hebben toch een beleid dat alles elektrisch is? Toch staat Nederland in de top 10 duurste landen voor elektrische auto’s.
Elektrische auto’s en Nederland lijkt een perfecte combinatie te zijn. De EV6, XC40 P8 en met name de Tesla’s vliegen je om je oren. Als we een nieuwe leasert uitzoeken, is dat vaak zo’n elektrische auto.
Nu is dat ook niet heel erg vreemd. Elektrische auto’s worden namelijk telkens beter. Zo’n Model 3 is een uitstekende auto waarmee je ver genoeg komt op een lading en de prestaties zijn uitstekend. Ook de instap-versie is al erg vlot. Daarnaast is er ook meer keuze qua goede EV’s: de Ioniq 5, BMW i4 en Audi’s e-tron zijn voorbeelden, om diverse elektrische EQ-modellen van Mercedes-Benz niet te vergeten.
Zijn EV’s wel zo goedkoop hier?
Uiteraard is er ook een fiscaal aspect. Rijden in een elektrische auto heeft financiële voordelen als het gaat om bijtelling en motorrijtuigenbelasting. Maar zijn Nederlandse automobilisten wel zo goedkoop uit? Nou, nee! Dat blijkt uit een onderzoek, dus dan is het waar om met @nicolasr te spreken.
Zonder gekheid, de dames en heren van Confused.com gingen kijken naar de vraagprijs van een Tesla Model 3, net zoals ze dat deden met de Volkswagen Golf enkele dagen geleden. Die auto is wereldwijd namelijk verkrijgbaar in min of meer dezelfde uitvoering.
Nu dachten wij automatisch in het lijstje bovenaan te staan van de landen waar een Model 3 het goedkoopst is. Maar dat is niet zo! Nederland staat niet eens in de top 10… Op nummer 1 staat Macau, waar je een Model 3 hebt vanaf (omgerekend) 35.557 euro. Landen als Noorwegen, Frankrijk en Zwitserland staan ook in de top 10, dus het is geen ‘Europees’ dingetje dat Nederland niet in de lijst staat.
Nederland in Top 10 duurste landen
Maar dat Nederland dus niet in die top 10 staat is op zijn minst verrassend te noemen. Nog verrassender wordt het als we kijken naar die andere top 10. Het lijstje met de duurste landen om een EV te kopen. En jawel, daar staan we dan wél gewoon in.
Weliswaar op plaats 9, maar toch. In Singapore moet je minimaal 73.554 euro betalen voor een Model 3. Maar het bezitten van een auto is aldaar bijzonder prijzig. Het gat met nummer 2 is dan ook groot, bijna 17 mille. In Nederland ben je 51.970 euro voor een Model 3 kwijt, dik 10 mille méér dan andere Europese landen.
Dus nee, EV-rijders zijn geen gierige vrekken (we weten het, pleonasme). Die betalen in verhouding ietsje minder krankzinnig veel belasting, maar alsnog een hele hoop. Leuker kunnen we het niet maken.
Meer lezen? Zóveel RV’s rijden er nu rond in Nederland!
mashell zegt
Bedrijven lage belastingen, burgers hoge belastingen… Die 21% BTW die burgers betalen tikt overal in door.
bernoulli zegt
Gelukkig staan we op de lijstjes met bbp per hoofd van de bevolking en inkomen nog veel hoger op de wereldranglijst.
mc96 zegt
Ik ben blij dat ik in Nederland leef en daar hoort belasting betalen ook gewoon bij.
louisvdd76 zegt
Dan koop je hem toch in Frankrijk en importeer je hem met 0 BPM?
TheMaster zegt
Nee, zo werkt het niet. Dat zijn kortingen voor Franse inwoners, deze kortingen gelden niet zodra je deze gelijk naar NL exporteert. Overigens klopt de prijs van een NL Model 3 niet eens. Die kan je kopen voor €50.985, inclusief diverse kosten (bestemmings- en documentatiekosten en verwijderingsbijdrage). Dan zit NL waarschijnlijk niet in de top 10 van duurste landen.
louisvdd76 zegt
Als je een kamer huurt in Frankrijk en na bijvoorbeeld 6 mnd hem exporteert krijg je gewoon de subsidie.
Zelfde voor Duitsland. Basis model 3 Sr+: 42.999. Hier zit de 3K korting al in. Als je hem dan 6mnd op duits kenteken en naam houdt krijg je nog een 6K subsidie. Dan zit je op 37K totaal.
Er zijn zelf al bedrijven in Duitsland die je na 6mnd en maximaal 10.000 km gegarandeerd die 37K terug betalen dus dan rij je 6mnd gratis. (op wat stroom na) https://www.autozentrum-schmitz.de/tesla-kostenlos-fahren/
rutgerg zegt
Roemenie in de top 3 goedkoopste.. alleen zijn de auto’s daar niet nieuw maar gestolen uit NL haha
karhengst zegt
Je verwacht het niet…
Als het alternatief voor een EV dusdanig duur is dankzij MRB en luxebelasting, kan je als fabrikant / importeur vrij simpel wat extra marge maken. Aantrekkelijk blijft het model sowieso wel.
En de BTW blijft natuurlijk ook hoog.
pomoek zegt
Ik begrijp dat stroom in Frankrijk behoorlijk goedkoop is. Dat niet iedereen daar niet elektrisch rijdt is misschien nog wel de grootste verrassing.
weetikveel zegt
wat gek, mijn vader zei een aantal jaar geleden nog dat zijn tesla gratis was
jollykart zegt
Jammer dat het verschil verder niet wordt onderbouwt. Worden er in de goedkope landen hoge kortingen cq subsidies gegeven. Is het BTW verschil groot. Omdat de ev’s toch voornamelijk zakelijk worden gereden is het verder interessant om te weten wat het de berijder per maand kost. De ev korting wordt hier namelijk op een wat afwijkende manier gegeven.
ty5500 zegt
Prijs je gelukkig. De helft van de bevolking gelooft toch dat duurder altijd beter is…
Bella Macchina zegt
Neveneffect van subsidies en allerhande fiscale voordelen: stijgende vraag, hogere prijs.
kevertje zegt
Het is niet alleen de aanschaf. In Belgie staat de energieleverancier zelf in voor iets minder dan 40% van de factuur. Bijna 20% gaat direct naar de overheid om zonnepanelen en slechte betalers te sponsoren, de rest (en dat is meer dat 40%) gaat nu al naar de distributie. Omdat deze verdelers met de oplopende kosten van netverzadiging geconfronteerd worden. Straks heeft iedereen met ‘de energetische transitie’ nood aan een aansluiting die zonder moeite 2x maal het vermogen van de huidige is terwijl er overal laadpalen extra moeten komen. Er zullen ongetwijfeld een pak centrales en wellicht zelfs nucleair bijgebouwd moeten worden. De kosten van dat dossier alleen gaat de burger met grote ogen doen kijken naar zijn maandelijkse factuur. Bovendien blijven de grondstofverhalen waar niemand zich aan lijkt te storen. De grootste hoeveelheid nikkel in de wereld komt van Rusland (evenals het gas waarmee vele Europese centrales gestookt worden). Lithium drijft ons in de armen van de Taliban, daar liggen de grootste reserves. En alle speciale magneetmaterialen komen uit een door China geregeerde mijnsector in Afrika. Welcome to a brave new all-electrical world!
ty5500 zegt
Heb je de evolutie van de brandstofprijzen al eens bekeken? En hoeveel van deze prijzen werkelijk naar brandstof gaat? Hoe afhankelijk zijn we niet van de brandstof die we ‘krijgen’ via de opec landen?
Lithium komt momenteel niet uit Afghanistan. Voor de reserves hebben we ze ook niet nodig:
“The world currently produces over 80,000 tonnes of lithium annually, and identified reserves stand at nearly 80 million tonnes, of which the major deposits are in Argentina, Australia and Chile. Bolivia also has the biggest deposits of lithium, at an estimated 21 million tonnes, and almost none of it has been mined.”
Enige serieuze pijnpunt dat je opnoemt is de afhankelijkheid van de zeldzame aardmaterialen. De autofabrikanten zijn echter stelselmatig de kobalt aan het afbouwen in hun batterijen (bv model 3 lfp zonder kobalt). Ook voor elektrische motoren wordt het aantal zeldzame aardmaterialen stelselmatig afgebouwd en worden er in Amerika en Europa initiatieven ondernomen om terug te starten met het ontmijnen. Los daarvan, dit pijnpunt qua afhankelijkheid geldt voor zoveel materialen zoals bv. de halfgeleiders.
kevertje zegt
Ik geloof er niets van dat we voor de plots kritische metalen ook de grote hoeveelheden nikkel onafhankelijk zijn van zware risicogebieden, die ons wellicht nog erger zullen wurgen dan de OPEC.. Ook dat performantere motoren mogelijk zijn zonder heel specifieke (een zeer toxische) metalen is zeer twijfelachtig. Bovendien leeft Europa momenteel van het Russische gas om centrales gestookt te houden. De hoeveelheid elektriciteit die zowel in generatie als distributie nodig is om ‘de grote electrische droom’ te realiseren is ongezien, we hebben het immers niet alleen over transport maar ook verwarming. Zie mijn breakdown hierboven, het zijn puur de overheid en een paar lobbies die ons als een drugsverslaafde afhankelijk willen maken van vele kW’s. Nu al liggen in Belgie de plannen klaar om de verbruikskost met opgedreven tarieven voor piekbelastingen te bestraffen…
flyerbunch zegt
Ik vond de lijstjes goedkoopste en duurste landen ivm de Toyota RAV4 en de Ford Mustang op de website veel meer zeggen.. verschil van 80k op de Toyota en meer dan 100k bij de Ford!?
fanboy zegt
@flyerbunch: Ja dat is echt een gevolg van milieu CO2 beleid.
Het EV lijstje wat we dit keer zien is gewoon een lijstje nieuwprijzen, totaal niet gecorrigeerd voor algemene niveau van inkomens en belasting (btw)
Uiteraard is er wel wat subsidie effect, maar dat verschil is kleiner.
cloverleaf zegt
@willeme bij een onderzoek hoort ook daadwerkelijk “onderzoek doen”! Ik mis de conclusie waarom Nederland één van de duurste landen is. Zo maak je je er wel heel erg makkelijk van af…
willeme zegt
@cloverleaf: hohoho! Het is niet MIJN onderzoek ;-). Mijn scriptiebegeleider zou er ook geen genoegen meenemen. Dit artikel is een nieuws-item met een uitslag van een onderzoek. Niet het daadwerkelijke onderzoek. Daar zit een verschil tussen ;-).
berrychello zegt
Prijzen ze m netto wel overal gelijk? Ben wel benieuwd waar de verschillen in zitten. Wel/geen BTW, de hoogte daarvan, eventuele registratietaksen/kosten of kortingen, etcetera.
gezondverstand zegt
Waar is Nederland niet de duurste mee?