Renault zal de Twin’Z concept op de meubelbeurs in Milaan onthullen, maar ook Ford, MINI en BMW nemen iets leuks mee voor de interieurarchitect.
“Autodesigner, blijf bij je autotekentafel!” is het eerste wat in ons opkwam toen Renault, MINI/BMW en Ford meldden dat ze met hun standje op de meubelbeurs van Milaan gaan staan. Wat we even vergeten is dat de auto’s waarin wij dagelijks onze togus heen en weer rijden, voorzien zijn van heerlijke stoelen en een prachtig dashboard. Het zijn dingen die we zo vanzelfsprekend vinden in een auto, maar ook hier is een team van designers op los gelaten. Tijd om hun geweldige werk even in het zonnetje te zetten.
Of juist in de woonkamer. Ford presenteert een handgemaakte stoel, lamp en horloge, gebaseerd op auto’s van Ford. Dit is precies het tegenovergestelde van wat er normaal in hun ontwerpstudio gebeurt. Trends in de meubel- en modebranche beïnvloeden wat wij en Ford van een auto-interieur verlangen. Een stukje auto in huis is niet nieuw, maar het is zeker geen slecht idee. Comfortabel achter het stuur èn de TV!
BMW zorgt voor een rustpuntje op de drukke beursvloer met “Quiet Motion”, een serie grote draaiende banken omringt door lamellen. Dit geeft blijkbaar hetzelfde vrolijke gevoel van binnen als je bij de BMW i krijgt. Het idee van de lichtgewicht constructie, milieuvriendelijke materialen en de stille rijervaring van de auto staan aan de basis van dit kunstige object.
MINI gaat juist de andere richting op en maakt van hun project een feestje. Anders Warming, hoofd van MINI design, presenteert de Paceman als een dynamisch sculptuur. Deze “MINI KAPOOOW!” lijkt door een muur te vliegen met een enorme snelheid. Hij belandt in een nieuwe wereld waar kleuren en materialen veranderen en een deur openen naar ondenkbare werelden vol ervaringen — en nog wat ander artsy fartsy gebrabbel. Het is zeker weer een leuke marketingstunt waarbij het *ehum* sportieve karakter van de Paceman wordt benadrukt.
Renault is de enige fabrikant die met een “echte” auto op de proppen komt. Zij presenteren de Twin’Z op de meubelbeurs omdat zij nadruk willen leggen op het design. Dit had ook prima gekund op een bijeenkomst als Concours d’Elegance, maar de Fransen durven vast niet de strijd aan te gaan met de Engelsen en de Italianen. Nee, dan kun je je kleine gebakje maar beter onthullen op een plek waar je geen concurrentie tegenkomt. Zo zie je maar weer hoe veel vertrouwen ze in hun design hebben.
bsxc2 zegt
Ik denk dat ze me beter een Pacemaker kunnen geven i.p.v. een Paceman, na dit artikel gelezen te hebben.
norge zegt
Nog even en Audi gaat keukenventilators maken.
thijsg zegt
@norge: Lijkt me meer wat voor Mercedes, zij hebben het logo er alvast naar.
moveyourmind zegt
@norge: Voor je het weet staat Hyundai in Milaan met designkoekblikken…. Design of niet, ’t blijven koekblikken.
norge zegt
@moveyourmind: Dat geld voor alle auto’s natuurlijk..
moveyourmind zegt
@norge: natuuuurlijk, alle auto’s zijn koekblikken. Alleen doen sommige merken wat beter hun best dat te verbergen.
notsobig zegt
@moveyourmind: Door middel van een hoop PR…
jrk68 zegt
Het is dan ook meer een beurs voor stijl en design trends dan een echte meubelbeurs.
hamerhaai zegt
Verkopen. Dat doen bedrijven :).
Henk_he zegt
Een auto heeft toch ook een interieur? OPGELOST!
sulobb zegt
-edit: nutteloze bijdrage-