Een auto die lichtgewicht als speerpunt heeft, waarom zou je die zwaarder maken? De eerste eigenaar van deze Peugeot 205 GTI had een goede reden.
We, (of vooral ik) hebben het recent een aantal keer gehad over de Peugeot 205 GTI. Toch omdat die auto een beetje een heel tijdperk aan toffe, eenvoudige hot hatches definieerde. Tegenwoordig ligt de focus veel meer op sprinttijden, Nürburgring-tijden en rauwe power, terwijl een hot hatch juist zo’n leuk gooi-en-smijtding is.
Peugeot 205 GTI
Het recept van de Peugeot 205 GTI spreekt boekdelen. De motor is met zijn 130 pk geen krachtpatser, maar daar gaat het niet om. De motor is lekker vlot voor het leeggewicht van 860 kg. Tel daar voorwielaandrijving en een lekker chassis bij op en je hebt een toprecept.
Zware 205
Zoals we verraadden in de titel: deze Peugeot 205 GTI is ietsje zwaarder. Herstel: deze Peugeot 205 GTI is loodzwaar. 1.400 kg, schoon aan de haak. Da’s meer dan een Golf V GTI! En die heeft allerlei comfortzaken en natuurlijk een 2.0 liter motor met 200 pk aan boord, een 205 niet. Waarom?
Arnault
Welnu, de eigenaar van deze Peugeot 205 GTI toen ‘ie nieuw was, was meneer Bernard Arnault. Een Franse zakenman en degene die aan het hoofd staat van Louis Vuitton Moët Hennessey, het overkoepelende bedrijf over vele luxemerken. Arnault kocht de 205 GTI in 1990 en liet door de firma Labbé de auto pantseren. De rijkaard wist namelijk dat je als prominent figuur in veiligheid moet denken, maar wilde alsnog een kleine auto voor stadsgebruik. 1.400 kg voor een 205 is veel, maar voor een gepantserde auto valt het mee.
De pantsering is lekker incognito, je zou niet zeggen dat je met een gepantserde Peugeot 205 onderweg bent. Wel is het een ‘laag’ niveau pantser, bedoeld voor het weerstaan van kleine vuurwapens. Beter dan niks. Om het zaakje onder controle te houden kreeg de 205 ook nieuwe remmen en veren, maar onder de kap veranderde niks. Nog steeds 130 pk. Adequaat, maar niet meer zo vlot en lollig als een GTI.
Kopen
Mensen met een goed geheugen kennen deze Peugeot 205 GTI van Arnault al, want we bespraken hem al eens in 2018. Toen stond de 205 te koop voor 37.500 euro. De koper van toen zet hem nu weer te koop. Met een optimistische prijskaart van 59.990 euro. Het is een leuk verhaal, maar leuk genoeg om 22.000 euro meer waard te worden? Dat mag jij bepalen met de advertentie.
kniesoor zegt
Als je een 205 GTI 1,9 wil hebben om daadwerkelijk mee te rijden . . . dan moet je deze dus duidelijk niét hebben. Dit Arnault-geval is hooguit geschikt om als belegging onder een doekie weg te zetten.
JelmerS zegt
Klinkt meer als een piramidespel gezien de nieuwe verkoopprijs.
doncorleone zegt
Vroeger wilde je sowieso niet de 1.9, maar de 1.6. Omdat de bakverhoudingen anders waren, kwam de 1.6 beter van zijn plek, was de motor meer revvy en is over het algemeen leuker om te rijden.
kniesoor zegt
Oneens. De 1,9 is (wat) sneller, heeft stampvastere remmen (o.a. vanwege schijven ipv trommels achter) en stuurt een tandje scherper dankzij de wat plattere banden. ‘t Zijn allemaal geen mega-verschillen maar net genoeg om de 1,9 wat mij betreft de aantrekkelijker versie te laten zijn.
dracae zegt
Als nieuwe auto nuttig, als je beveiliging nodig hebt en een stukje anoniemer wilt rondrijden dan met een dikke limo.
Er zijn op deze manier ook wel Golf GTI’s behandeld. Vast ook wel andere auto’s waar ik nooit over heb gelezen. Op zich een leuk onderwerp.. anonieme gepantserde auto’s.
Nu, als oud ding, zie ik weinig nut. Niet extra veilig meer naar huidige maatstaven, niet leuk en veel te duur als hebbedingetje.
mrrobot zegt
Ik rij een geremapte 5 serie met 600pk. Kwam laatst een 205 rallye (duidelijk wat gekieteld)tegen. Was nog beetje werken ook. Vooral omdat 5 vooral rechtdoor wil.
mashell zegt
Zeshonderd pk in een 508, dat is best veel. Ik neem aan dat je geen BMW 5 serie bedoeld want als die vooral rechtdoor wil is er wat ernstig defect.
Dutchdriftking zegt
Het is vooral een bijzondere auto, niet perse de leukste 205. Een handige jongen die de 160pk 1.9 in een 205 hangt heeft denk ik de fijnste rijervaring. Zeker als je daar een modern onderstel, remmen en banden onder monteert.