Er komt de afgelopen dagen een enorme hoeveelheid depressiviteit op de autoliefhebber af. We begonnen de week met het sluipverkeer rond tankstations, toen was er het nieuwe kabinet en de plannen voor een verhoging van de BPM, vervolgens een officiële update over oa de kilometerheffing en het Belgische wegenvignet, een nieuwe richtlijn van de gemiddelde CO2 uitstoot en als laatste schreven we over zwarte dozen in de auto. De reacties stromen over met emigratie-plannen en verwensingen richting de Nederlandse regeldrift. Als klap op de vuurpijl hebben we een ingezonden mededeling voor u…
Sidney, van de Peugeot GTi Club, stuurde ons de onderstaande column. We wachten met spanning op een antwoord van onze student verkeerskunde…
Wat mij opvalt: mensen rijden steeds langzamer…
Als ik ’s ochtends naar m’n werk in Oldenzaal rijdt, dan moet ik eerst een stuk door de stad, stuk buiten gebied, dorpje, buitengebied, industrie terrein. Je zou denken dat de snelheden dan respectievelijk 50, 80, 50, 80, 50 zouden zijn, toch?
In tegendeel – het eerste stuk in de stad zijn veel stoplichten aanwezig. Menigmaal vindt degene voor mij dat ie dan met 25 km/hr van stoplicht naar stoplicht kan kruipen. Uiteraard erg irritant, want zowel in de eerste als tweede versnelling is mijn auto niet gewillig met (steen)koude motor! Helaas vinden de heren planologen dat inhalen in de bebouwde kom een grote no-no is en hebben daarom verscheidene obstakels geplaatst. Omdat we het hier over redelijk vroeg hebben, is er nog weinig verkeer op de weg (op net die ene langzame duikelaar voor me na, natuurlijk!!) en haal ik toch even in. Vaak gevolgd door een hoeveelheid groot-licht omdat sloompie net wakker is geschrokken van de inhalende zilveren flits.
Na me langs alle stoplichten geworsteld te hebben is daar dan eindelijk het bord ‘einde bebouwde kom’ in zicht! Hoezee! Jammer van die grote vrachtwagen die wat moeite heeft om de enorme hellingsgraad te overbruggen. Maar goed dat hij zoveel versnellingen heeft, een hellingshoek van 0,7 graad is natuurlijk een uitdaging voor mens en machine, niet? En ach, het is slechts 1 of 2 kilometer naar de volgende set stoplichten – 80? Dat kost alleen brandstof. 45 is ook zat. Gelukkig slaat de vrachtwagen af en kan er eindelijk vaart gemaakt worden! Woehoe, we halen 55 km per uur!! Die rij lantaarnpalen lijkt wel een schutting – zo snel flitsen ze voorbij!
Lonneker, klein slaperig dorpje waar beide kanten op een constante stroom auto’s doorgaat. Je mag hier 50. Mág, want halen doe je het nooit. Behalve op dagen dat die donkerblauwe Fiesta met Nikkon-bumper er staat… 16 euro in de staatskas omdat je 60 meter lang de mogelijkheid had 53 km/hr te rijden. Criminaliteit verdient zero-tolerance.
Einde bebouwde kom, tweede poging! Naar Oldenzaal is nog een redelijke hoeveelheid kilometers, dus als we eindelijk 80 kunnen halen zou dat fijn zijn! Helaas. Voorop rijdt een truthola in een trutten auto en met een trutten snelheid van… 65… Gelukkig kun je hier niet inhalen: dubbel-doorgetrokken strepen maken duidelijk dat hoewel de weg helemaal recht is, het tóch onverantwoord is! Zucht… Als eindelijk ingehaald mag worden (let op: mág, want gelegenheid is er nimmer) gaat de trut voorop 79 rijden. Nu kan het in één keer wel!?!
Aangekomen bij de stoplichten. Twee rijbanen, welke zal ik kiezen? Links staat een Opel Agila. Donkergroen met wieldoppen. Rechts een vrachtwagen met aanhanger. Keuze lijkt simpel: links! Helaas. In een spannende strijd die nog het meest lijkt op de historische match tussen David en Goliath (in de donkerblauwe shorts) moet de Opel het onderspit delven, de vrachtwagen is 0,001 km/hr sneller. De toegestroomde toeschouwers volgen het schouwspel op de voet. Letterlijk.
Met wat creatief autorijden zijn we eindelijk op het industrieterrein belandt. Wat vrachtwagenchauffeurs hebben nog nooit van de regel gehoord dat in het verlengde van een weg niet geparkeerd mag worden (echt? ja, echt!). Geeft niet, iedere stuurbeweging die je met een GTi mag maken is er weer 1!
Laatste bocht voor m’n bedrijf, woehoe! De weg is vrij, de motor is warm. Vol gas leg ik de laatste… 300 meter af… Shit. Het geworstel is weer over vanochtend.
Vanavond weer terug. Jippie.
Benny1 zegt
Moraal van dit azijn-verhaal? Als er ruimte is kan je doorrijden en als dat er niet is probeer het dan ook niet.
Skip zegt
hoezo herkenbaar..?
Benny1 zegt
Dit soort figuren gaan dus ook op zo’n 80 km weg met dubbelen strepen bij elkaar op de bumperrijden? Dat is echt zo doelloos, ze gaan echt niet harder rijden als je in ze kofferbak gaat rijden. Als je achterop rijdt ben jij de lul, als je meer afstand neemt rijdt het nog een stuk rustiger voor jezelf.
Hilgert zegt
Heel herkenbaar verhaal.
Raging Whabbit zegt
Prachtig stukje werkelijkheid!
Hier in zeeland hebben we zo’n mooie trajectcontrole over de zeelandbrug iedereen rijd er 75 dan als ze niet blijven hangen op de 70. Na de traject controle blijven ze heerlijk die snelheid anhouden maar kom je bij het stukje 2baans waar opeens de snelheid omhoog kan met pijn en moeite kom je er dan voorbij om vervolgens keihard in de ankers te kunnen voor de idiote politieagent die alle geirriteerde mensen opvangt met zijn mooie flitsautotje.
Ik haat het gewoon ooit op een dag zal ik mij neigen eiland kopen en dan zijn jullie allemaal welkom om zo hard te rijden als jullie willen zonder drempels verkeerslichten en ander onbenul!
autoblogger zegt
@Benny1: volgens mij gaat het hier meer om de enorme hoeveelheid regeltjes, snelheidbeperkingen, drempels, rotondes en verkeerslichten. Daar wordt je toch helemaal strontziek van? Dat moet toch beter en anders kunnen??
En als iemand 50 rijdt op een 80-km weg dan ga ik me zeker weten ook irriteren, net zoals die figuren die op de snelweg consequent rustig aan doen. Fuck!
Ik refereer hierbij graag nog even aan de column van wouter:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/11/04/column-nu-een-kudde-heilige-koeien
Benny1 zegt
raging whabbit daar houden we je aan !! :)
Jurrian zegt
indd herkenbaar, en als je dan eens ergens iemand echt gas ziet geven, dan is dat om iemand anders dwars te zitten.
ook zo irritant. mensen die hun uiterste best doen en de meest asociale toeren uithalen om voor te dringen in een file voor een stoplich om vervolgens alle achterliggers op te houden door continu onder de maximum snelheid te gaan rijden
tapufd zegt
Is mij ook al opgevallen.
Zo gaan mensen op een baan van 90 ongeveer 70 a 80 rijden, en nu dat die zelfste baan verminderd is naar een snelheid van 70, gaan ze 50 a 60 rijden.
Als je er vroeger aan 70 reed, kan je dat toch achteraf ook !?! Rijd je tenminste nu efficient.
Ikke nie snap nie…
Hilgert zegt
Ik snap het wel….het Nederlandse volk is gewoon bang gemaakt om door te rijden door Koos ‘flits’ Spee.
Benny1 zegt
@autoblogger ik begrijp je irritatie, maar we leven in dit kleine landje met 16 miljoen en zullen dus toch rekening moeten houden met langzameren mensen en alles moet een beetje ordelijk verlopen. Gelukkig woon ik in de buurt van de maasvlakte ;) De meeste weten denk ik wel wat ik bedoel.
June zegt
Komt omdat de meerderheid van de Nederlanders mietjes zijn! Te bang om regeltjes te overtreden.
BMW320CI zegt
Ja gister had ik het nog , rijd ik op de snelweg ALLEMAAL VAN DIE IRRITANTE BUMPERKLEVERS VOOR ME HAHA , nee ik moet 15e afrijden heb gelukkig nog geen last ervan (A)
Klassiekerrally zegt
Herkenbaar! Ik heb al eens verteld dat ik van Winterswijk naar Varsseveld liever met de trein ging! Kostte me nauwelijks meer tijd. En dat is pak-m-beet 12 jaar geleden!
Er is dus nog niets verbeterd. En dat gaat ook niet gebeuren.
gebbetje zegt
Ik begrijp niet wat je dan nog in godsnaam in die auto doet!? Verkoop dat ding en ga met de fiets. Ik durf te wedden dat je na drie dagen weer een koekblik koopt want lichaamsbeweging in combinatie met het Hollandsche weer gaat je echt mentaal niet lukken. Ik bedoel je hebt al moeite om warm, droog en op je kont zittend voorzien van een lekker stukje muziek zonder stress aan te komen op de plaats van bestemming. Watje.
Raging Whabbit zegt
@ June: Ze hoeven van mij de regels niet te overtreden maar gewoon de maximaal aangegeven snelheid aanhouden. En natuurlijk binnen de 2 kilometer die snelheid bereikt hebben
Raging Whabbit zegt
@ Benny1: Je staat op de uitnodigings lijst :P
Fej zegt
Dit is heel herkenbaar! Eigenlijk zouden ze ook een minimumsnelheid moeten invoeren, maar dat is natuurlijk niet realistisch. Feit is dat er veel te veel trage wagens op de baan zijn (natuurlijk ook veel wagens die te snel rijden), dikwijls ook nog op wegen waar de maximumsnelheid zowiezo al veel te laag is. Daarbij komen dan nog eens de links- en middenvakrijders die de nodige files met zich mee brengen.
Toen ik nog bij mijn ouders woonde reed er in ons dorpje een oude kerel van 90 jaar nog altijd rond met de auto. Schakelen kon hij niet, dus hij reed altijd in eerste. Als je achter hem reed en hij moest bijvoorbeeld ergens in slaan, dan zag je dat hij nog amper zijn stuur gedraaid kreeg. Traagrijders zouden ook op de een of de andere manier er op gewezen moeten worden dat ze andere weggebruikers hinderen. Maar als je er iets van zegt, dan ben je een snelheidsduivel!
JLJ zegt
Geloof me, dit komt niet alleen in NL voor. Ik woon net zuiden van Imola, met een prachtige glooiende weg door de heuvels op weg naar mijn werk. Je kunt er met gemak 100 rijden, ook door de goedlopende bochten. Helaas denken mijn medeweggebruikers er anders over. Met 60 (90 is toegestaan!!) sukkelen ze voort, vaak waar je kun inhalen snijden ze de bocht af en versperren ze de weg (het blijven italianen hè). GRRRR.
Gelukkig kun je ook de wat kleinere bergweggetjes nemen waar werkelijk geen hond rijdt, en je goed kunt doorrijden. Je maakt dan wel meer kilometers, zodat je net zo vroeg (laat?) aankomt.
Alwood zegt
lol… we kunnen ook allemaal naar “the isle of man” verhuizen :) mag je buiten de bbkom ook zo hard je wil!
overigens is het inderdaad erg druk tegenwoordig en zijn de snelheids controles inderdaad belachelijk… wat ik niet snap is dat er dan continue aangepast moet worden aan de sukkels :| waarom mag je niet meer inhalen op 80km wegen?! waarom mag je niet af en toe 10km over de toegestane snelheid heen?
het zal in nederland nooit gebeuren maar mensen zouden eens van beiden kanten elkaar de ruimte moeten geven… en niet alleen de doorrijders aan de lijken aanpassen… of de vrachtwagens aan de caravans of de mountainbikers aan de wandelaars!
Benny1 zegt
Ze moeten de nadruk niet op de snelheid leggen, maar juist op:
Bellen in de auto
Roken in de auto
Geheel afwezig zijn etc etc
Het is belangrijker dat je oplet, dan dat je om de 5 seconden op je km-teller moet kijken, een drempel in moet schatten en flitspalen ontwijken.
Sjefke zegt
Jawel ook hier een slachtoffer van het zachtrijden…
Maar hier zelfs op een weg waar ze nooit flitsen presteren mensen het nog om met 60 km/h door te sukkelen op een 80 weg, nja van de 5 km weg tenminste 4 km nodig hebben om tot de 80 te komen en vervolgens alvast wat zachter gaan rijden want het bordje bebouwde kom komt bijna in zicht…
En die mensen zijn de reden dat ik ook ooit gewaagde inhaalacties maak want als ik er al 10 minuten achter zit en er ook maar beetje ruimte is dan gaat het gas erop wat niet altijd de veiligste oplossing is maargoed :P
Jappy zegt
Een heel herkenbaar verhaal is dit.
SjefkeBefke zegt
Je kan ook de bus nemen ……..
HeelHerkenbaar zegt
Al die pk’s en nergens kan je het gebruiken. ZONDE TOCH ;)
Alwood zegt
bij mij in de buurt is er ook een weg waar die grijsaards altijd flink wegtrekken bij het stoplicht, met 90 (80km weg)richting de heuvel scheuren (de weg gaat omhoog) om vervolgens op de weg omhoog (volgens mij nog geen 2%) terug te zakken naar soms wel 50 :|
en uiteraard is de gemeente hier ook zo leuk geweest om inhalen te verbieden en zelfs stoepjes voor overstekende voetgangers aan te leggen :( het zijn ook de mensen die vervolgens (na een slopende rit van 800m) bij de rotonde gaan staan wachten tot er verkeer aan komt.
Alwood zegt
@HeelHerkenbaar
juist die pk’s heb je nodig om langs de grootste zotten te komen in de beperkte ruimte die je daarvoor hebt.
SUV FREAK zegt
wij wonen in NEDERLAND vind je het dan gek.
El_Grande zegt
Doorgetrokken streep zowat :S gewoon inhalen alles beter dan frustratie.
Heb je wel eens in 18 km stil staande file gestaan op de linkerbaan van de A12 midden in de zomer en je gewoon links van je ineens en statief ziet staan met zon camera erop. Ze proberen zelfs te flitsen terwijl je niet eens stapvoets rijdt. Maar ik had nog ff voordat het geval zal passeren. Haalde me neus op en jullie raden al waar die heerlijke groene aanhing toen ik was gepasseerd. :P
Sidney zegt
Ik moet wel lachen om sommige reacties!
Ik ga inderdaad regelmatig met de fiets, ik loop hard in weer en wind en ben jaaaren postbode geweest (ook in weer en wind) – een watje wou ik mezelf niet noemen. Integendeel, liever de fiets dan de bus, lol.
En mij zul je NOOIT zien bumperkleven (bemerk ik hier een licht vooroordeel ten opzichte van GTi-rijders? Laat ik je dan teleurstellen, het betreft hier een rustige 30-er, hoog opgeleid, goede functie etc.)
Karl-e zegt
Iedereen herkent het hier, en toch gebeurd het zo vaak he :D Op 100 wegen gaat iedereen zo’n 90 km/h rijden, buiten de bebouwde kom 60 km/h, en er binnen zo’n irritante 40-45. Als nu eens iedereen gewoon zijn naald van de snelheidsmeter óp het streepje van de maximumsnelheid op zijn teller legde, dan stroomde alles stukken beter door. En bekeuring krijg je dan zeer zeker niet, tellerafwijking + tolerantie = enige ruimte. En waarschijnlijk zul je dan zien dat je lokale smiley-snelheids-bord ook blij kijkt…
MrSelected zegt
Ach,
laatste tijd stap ik steeds met minder vreugde in de auto. Tot op het punt dat ik er écht niet meer tegenkan en mn biezen pak om te emigreren naar een land dat niet bezeten is door regeltjes.
Zonde, zo jaagt men de mensen die werken het land uit. Want de mensen die niet werken hebben hier nog steeds een paradijs..
Citrofiel zegt
Zelf heb ik er op de fiets geen last van, maar als ik met mijn pa ergens naartoe ga, komen we toch ook vaak van die slome duikelaars tegen… Ik denk dat dit, ondanks dat het flink is overdreven, best een kern van waarheid bevat.
Alwood zegt
hmm die smiley borden zijn knap sagerijnig hoor! en ik vind het een beter idee als niet iedereen zo statisch rijdt… het zou prettig zijn als je hele stukken ook 55 zou kunnen rijden of 89 of 40(ipv 30)… natuurlijk moet de snelheid wel constant zijn maar een beetje afwisseling zou écht beter zijn :)
Loden voet zegt
Aan alle moraalridders hier. Haal eerst eens een rijbewijs en praat dan mee. De enige die het geen probleem vinden zijn die slome sukkels zelf. Doorrijden of opzouten en de bus pakken imho.
dekster zegt
TIP: sta vroeger op en neem de autostrade ;)
Mark zegt
Vanochtend ook op A28 bij Hoevelaken. Ik voeg in, men rijdt allemaal 100 op rechterbaan. Heel leuk, maar je mag 120 en daarvoor reed het langzamer dus lijkt het nuttig dat je snelheid maakt. Naja dan maar knipper aan, links erlangs en zelf maar 120 rijden…
johann zegt
Ik ben dus zelf vrachtwagenchauffeur, en het gebeurt mij dagelijks dat je voor een verkeerslicht staat met zo’n dubbele strook voor rechtdoor, waar het verderop weer enkelbaans wordt. Er zijn echt tig mensen die, via de verdrijvingsvlakken, voor je MOETEN zien te komen. En dan vervolgens 70 gaan rijden! Al het overige verkeer rijdt 80, dus je ziet de afstand tot zijn voorganger groeien en groeien. En dan wordt de autoweg ineens snelweg, dus vanaf zijn achterbumper gelijk naar links, en dan gaat ineens het gas erop. Ik heb het ook eens meegemaakt op de dijk Enkhuizen-Lelystad. Zo’n eikel: als er tegenliggers zijn: 70, is de weg over langere afstand vrij: 80. Op een gegeven moment was de weg vrij, dus ik inhalen. Blijft die eikel met dezelfde snelheid naast me rijden! Tot het moment dat er wel tegenliggers waren (die ook al naar me seinden met hun lichten) ik heb hem langzaam naar rechts laten lopen, toen was hij toch zo verstandig om maar even in te houden.
Wat ik hiermee maar wil zeggen is dit: gun elkaar een beetje de ruimte, als iemand anders harder wil/kan: laat hem lekker! Maar dat getreiter en geïrriteer is nergens goed voor.
Zo, dat lucht op…..
M.M.M zegt
@MrSelected: Mijn idee, emigreren. Ze zijn gestoord hier in Nederland. Even mijn ervaring van de afgelopen week:
Kom ik op de snelweg een wegversmalling tegen omdat er werk aan de weg is. De snelheid moet volgens de matrixborden terug van 120 naar 90 en vervolgens naar 70. Op zich een goede zaak, want bij wegwerkzaamheden moeten we voorzichtig zijn. We rijden netjes volgens de regels 70 km/u langs de wegwerkzaamheden. Even verderop gaat de wegversmalling weer naar volledige breedte. Enkele honderden meters verderop zie ik matrixborden met 70 staan, en een paar honderd meter daarna matrix borden met het “einde snelheidsbeperking teken” En wat denk je? Staan ze een paar meter voor het 70 km/u matrixbord te flisten!!!!!! TERWIJL DE WEG AL EEN PAAR HONDERD METER WEER NORMALE BREEDTE WAS !!!!!
KOOS, zet die flitspalen neer bij die wegwerkzaamheden !!! Dit is dus geoorloofd crimineel gedrag.
Pfffffffffffffff, om gek van te worden.
sjeufM3 zegt
Afschaffen die maximum snelheid op autobanen en verder alle snelheden iets omhoog! Dat voorkomt files en is beter voor milieu en humeur!
Nico87 zegt
Weg met al die trage lui op de weg, die veroorzaken de overlast van files en alles.. En er is niks mis met bumperkleven, dit is heel simpel een aanduiding dat degene voor je niet hard genoeg rijd en dus ruimte mag gaan geven…
Cheers
Smile3000 zegt
Onze “Overheid” heeft met al die verkeersremmende maatregelen kennelijk niet in de gaten, dat iedereen, ook degene die voor hun beroep onderweg zijn, uren langer onderweg is. En dat dat dus de nederlandse economie HANDEN vol geld kost! De regelgeving is op dit gebied dusdanig uit de hand gelopen, dat de gemiddelde automobilist, die ook nog het verkeer op de weg in de gaten moet houden, echt niet meer alle borden aan de kant van de weg kan zien. En dus neemt iedereen kennelijk maar het zekere voor het onzekere en gaat langzaam rijden om een bekeuring te voorkomen. En CO2 en roetuitstoot? Kijk eens hoeveel of er extra geproduceerd wordt, door al dat afremmen en optrekken, wat er op de nederlandse wegen uit noodzaak gedaan moet worden! En minder verkeersslachtoffers? Die mensen overlijden toch wel, al is het misschien aan wat anders. Hooguit gaat de gemiddelde leeftijd weer iets omhoog en wordt de vergrijzing nog groter. Dit kost dus dubbel geld!
Wim zegt
Reactie op Fej, een eindje terug:
Theoretisch kun je voor te langzaam rijden een bekeuring krijgen, vanwege art.5 van de wegenverkeerswet: “Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd”
In de praktijk gebeurt dit maar heel zelden, heb dit maar 1 maal zien gebeuren.
c.niese zegt
Juist de vrachtwagenchauffeur kan zich beter niet ergeren aan dit soort weggedrag.
Als hij in zijn vrachtwagen rijdt is hij aan/op het werk, dus…..kan hij niet te laat op zijn werk komen?
Hans zegt
c.niese, jij hebt het zeker erg goed begrepen met ” kan hij niet te laat op zijn werk komen ”
Wat dacht je van de baas van hun die maar loopt te jagen? JIJ zal het waarschijnlijk nog nooit hebben meegemaakt dat als je ergens ’n kwartier te laat komt lossen dat je botweg voor gesloten deur staat. Leuk hoor als je nog spullen voor 20 andere klanten in de bak hebt waar je niet meer bij kan…
Eigenlijk zou het voor iedereen VERPLICHT moeten zijn om bij het rijbewijs 1 maand als bijrijder in een vrachtwagen mee te rijden. Dan piep je wel anders.
En HILGERT (9.feb) heeft het als een van de wenigen door: de laatste jaren is het gross van de kudde gewoon PARANOIA geworden van Koos Flits-Spee met zijn grijze/zwarte kassas. Gelegaliseerde struikrovers zijn het. Nog een paar jaartjes zuchten, dan is deze jongen ook richting warm land vertrokken.
Mark zegt
Het is inderdaad om GEK van te worden dat getreuzel….
Ik rij 70~80.000 km per jaar en doe dit al een jaar of 16.
Ik merk dat ik op diverse trajecten langer ben dan vroeger en niet omdat het drukker is geworden maar domweg door alle verkeersremmende maatregelen, snelheidsbeperkingen en de treuzelaars…..
45 in de bebouwde kom, 55 waar je 60 mag, 75 waar je 80 mag….etc……
En je kunt (mag) er nergens langs want allemaal doorgetrokken strepen en kun je dan eens ergens voorbij staat er wel weer zo’n arrogante hufter van een motoragent (JA ervaring, JA ik ken enkele persoonlijk, JA het zijn allemaal wereldverbeteraars) met een laser die je dan weer een paar tientjes armer maakt…. Of zo’n volgevreten BOA met een “bermkassa” zum kotzen vind ik ze…
Let wel…ik promoot NIET het onbenullig scheuren en al helemaal niet in woonwijken maar laten we daar waar het kan de max. snelheid weer terugbrengen naar normale waarden en de dubbele strepen op rechte wegen afschaffen..
Beter voor milieu, economie en mijn gezondheid…….
Chreetz zegt
Jongen,
Je bent toe aan een motor…
Ton R zegt
Mede weggebruikers even wat nuttige info mbt die flitser die precies op de overgang van 70 naar de hogere snelheid stond. Er bestaat een aanwijzing snelheidsoverschrijdingen die zegt:”de minimale afstanden tussen gebod en meetplaats zijn: bij 30km 80 meter afstand; bij 50 km 140 meter afstand; bij 60 km 170 meter afstand; bij 70 km 190 meter afstand; bij 80 km 220 meter afstand; bij 90 km 250 meter afstand; bij 100 km 280 meter afstand; bij 120km 330 meter afstand.
Dit geld zowel VOOR het gebod als NA het gebod.
Mocht je beroep overwegen dit betreft een aanwijzing in de zin van art. 130 lid 4 Wet RO (staatscourant vrijdag 8 sept 2006) Fiel gluck damit.
mashell zegt
“Eigenlijk zou het voor iedereen VERPLICHT moeten zijn om bij het rijbewijs 1 maand als bijrijder in een vrachtwagen mee te rijden. Dan piep je wel anders.”
Blaat. Eigenlijk zou iedere vrachtwagen chauffeur voordat ie op zo’n 40 tonner mag rijden VERPLICHT eerst 10 jaar en 200.000 kilometer in een personenauto moeten rijden. Kan ie aan de wegsituatie wennen en realiseert ie zich dat ie niet met 50km/h een snelweg op kan rijden. Inhalen voor een vrachtwagen gewoon totaal zinloos is en fatsoenlijk afstand houden door LKW’s echt van levensbelang is voor zowel de personenauto als de vrachtauto.
Emile zegt
Deze hele “problematiek” lost zich vanzelf op ! Dit hele land is binnen 5 jaar echt totaal “vol”. En door de heren/dames beleidsmakers wordt werkelijk geen enkel zinnig of onzinnig argument overgeslagen om de doorstroom in de steeds beperkter wordende ruimte verder te frustreren.
Ik woon in een dorp waar tussen de wegversmallingen, drempels en de nieuwe “paddestoelkuilen” warempel zo hier en daar nog een stukje normale weg ligt.. (oh ja, ze hebben die dingen van mijn en jullie centen onlangs wat minder diep gemaakt… er vielen daar mensen van hun fiets met slecht weer, gebroken heupen, ambulances, toppie !!!)
Verder kan ik met mijn “hobby-autootje” theoretisch op 4 manieren vanuit huis naar de bebouwde kom komen. Theoretisch, want op drie punten loopt ze letterlijk vast, en de laatste optie gebiedt “achterwaarts-schuin-eroverheen”, maak je ook geen vrienden mee. en dan die “binnen-komse” wegversmallingen !!! Dat er hier tot dusver nog geen ernstige aanrijdingen zijn voortgekomen is een mirakel.
De doorsnee weggebruiker is murw gemaakt en/of kan niet (meer) autorijden. Het is inderdaad heel opvallend te zien hoe het gemiddelde tempo afneemt. Daarom maar een “superchippie” gemonteerd in mijn woon-werkverkeer autootje, want met 170+ PK is het leven tussen de rijdende chicanes door nog enigszins draaglijk.
OKEE, KOM NU MAAR OP MET DIE MORALISERENDE KOMMENTAARTJES, BESTE MORAALRIDDERS !!!!
Alwood zegt
vrachtwagens hebben vind ik het recht tot klagen als het gaat om bejaarden en caravans… veel rijden vaak gewoon met 70 over de snelweg of misschien net 82… als een vrachtwagen standaard 89 rijdt is dat knap vervelend.
veel vervelender is het echter voor automobilisten als een vrachtwagen een andere vrachtwagen inhaalt… dát zou verboden moeten worden. vrachtwagens rijden allemaal een constante snelheid en rijden nooit met een snelheidsverschil van meer dan 1km. caravans en dergelijken kan ik ze vergeven als ze daar langs willen en ik zou als agent ook altijd de caravan van de weg halen onder het mom van belemmering van de doorstroom… vrachtwagens inhalen vind ik echter, zou veel erger bestraft moeten worden omdat die vaak gewoon naast elkaar rijden en altijd constante snelheid aanhouden.
Mark zegt
@ Chreetz:
Voor jou info…. ik rij motor en ik werk bij een “groene” importeur…
Marcel zegt
De grootste oorzaak van dit alles is dat het wegennet in Nederland te dicht is en dat er veel mensen wonen in dit land. Oorzaak hier weer van zijn de grote gezinnen van voor de oorlog die op hun beurt ook weer grote gezinnen brachten. Als het in deze tijd nog normaal was om 11 of 12 kinderen te hebben dan stonden er bij elk huis wel 8 of 9 auto’s per huis. Want die kinderen willen ook mobiel zijn als ze 18 worden. Dan hadden we nu Thaise of Indiase situaties op de weg gehad. Want een streep op de weg zegt men daar niets. Gelukkig is het hier een beetje ingedamd nu en de bevolking zal langzaam afnemen nu de “babyboomers” van net na de oorlog (de tweede, ja) langzaam respectabele leeftijden krijgen. Maar toch, Nederland zal een druk land blijven en meer en meer wegen aanleggen helpt niet. Dan wordt het wegenet nog dichter en dan liggen de snelwegen onderhand elke kilometer parrallel langs elkaar, dus elke kilometer een afrit of knooppunt dus….. file! Men had het net zo moeten doen als in Amerika of Frankrijk: de bestaande oude wegen laten bestaan en een snelwegsysteem daarnaast. Hier in Nederland zijn de oude wegen omgebouwd tot snelweg… (men wil onderhand elke N-weg ombouwen) waar is de oude N2 gebleven? Weg… het is nu de A2. Ik ben blij dat het in mijn geboorteland Australië (nog) niet zo druk is, de drukke wegen zijn alleen in en rond die paar grote steden die op één hand te tellen zijn. Hier kom je handen te kort om de steden te tellen (op zo’n klein oppervlak notabene), want elk dorp heeft wel nieuwbouwwijken. En zo kan ik nog wel doorgaan. Maar toch, Nederland is een mooi (én uniek) land.
Chreetz zegt
Sidney,
Jij bent toe aan een motor…
Tom zegt
Zeer herkenbaar, echt om moe van te worden. Had vannochtend nog een druktemakertje voor me in de 80 km-zone. Eerst 85 om er nog voor te kunnen met inhalen om vervolgens met 75 te gaan inhalen. als ik dan met de cruiscontrol op 83 haast op z’n achterbank zit heeft hij nog wat te zeggen ook. Seinen en druk doen echt onvoorstelbaar, hij kreeg haast een beroerte zo rood liep hij aan. Heb de moeite maar niet genomen om het uit te leggen, daar hij er niet erg intelligent uitzag en je dit soort mensen toch niet kan uitleggen dat hij misschien zelf z’n rijgedrag moet aanpassen. Dit is slechts een enkel geval maar helaas is dit de dagelijkse werkelijkheid. En de algemene regel op alle snelwegen dat vrachtauto’s niet mogen inhalen zou ook niet verkeerd zijn want 5 km lang achter een inhalende giant is ook een steeds terugkomend voorval. Maar goed het zal eerder verslechteren dan dat het beter word dus heb ik me er enigszins bij neergelegd en als oplossing gevonden het inhalen over de vluchtstrook en de in- en uitvoegstrook.
Tom
Peter zegt
Je haalt een moment aan die op andere tijdstippen van de dag wel degelijk voor gevaarlijke situaties zorgen als je je niet aan de voorgeschreven regels van deze weg houdt. Moeten er dan speciaal voor mensen die altijd maar haast hebben verkeers veiligheids maatregelen maar even de grond in verdwijnen? Denk eerst even na man. Binnen de bebouwde kom mag je inderdaad niet inhalen. Raar? Nee. Bebouwde kom zegt het al, er staan gebouwen er zijn veel zijwegen en er gelden voor elke zijstraat weer verschillende voorrangsregels. Als je daar schijt aan wilt hebben moet je denk ik maar heel gauw je rijbewijs inleveren. Types als jij zorgen ervoor dat agressie wordt uitgelokt in het verkeer. Een agressieve rijstijl, want dat heb je, lokt reactie uit van je voorligger. Zit je op iemands bumper in de bebouwde kom, omdat je er 50 mag en jij wilt 70 bijvoorbeeld dan verwacht jij dat iemand ook 70 gaat rijden. Nee dus, je bent gewoon een egoistische aso. Het zal me dan ook niks verbazen dat mensen je expres op lopen te naaien, je vraagt er zelf om. Actie = reactie en dat begint bij een actie als bumperkleven, je weet denk ik zelf wel meer voorbeelden te geven.
Jouw probleem is dat je alles bij een ander neerlegt. Het uitrollen naar de stoplichten is ook wel bekend als het nieuwe rijden. Een advies waar mensen gebruik van maken, en als jij daar niet tegen kan dan lijkt het me verstandiger dat je je theorie examen opnieuw gaat halen, en niet eerder voor je her examen rijbewijs b gaat voordat je alle vragen van het nieuwe theorie examen goed hebt.
Bumperkleven is een achterlijke manier van duidelijk maken dat je er langs wilt. Cheers denkt daar anders over. Bumperklevers worden vaak beantwoord met het afremmen van de voorganger. Dit leidt vaak tot gevaarlijke situaties en ook zeer veel files. Bumperklevers veroorzaken meer files dan mensen die langzamer rijden. Deze mensen rijden tenminste! De reactie van het remmen op bumperklevers zorgt uiteindelijk voor complete stilstand op de snelwegen. Niet dat het verstandig is van de voorganger om te remmen, maar wanneer de bumperklever stopt met kleven, afstand houdt en even 1 keer seint met de lampen is het allemaal veiliger en socialer opgelost. En gaat iemand niet aan de kant, kijk dan even voor uit en denk eens na waarom. Rijdt er nog verkeer, zit er nog weer iemand voor? Je wilt er dwars doorheen, en daar raken mensen van in de stress. Niet doen dus.
Als laatste een vraag. Waarom willen jullie altijd 70 als je 50 mag? 100 als je 80 mag, en 140 als je 120 mag? Is dat compensatie ergens voor? En kan ik de kilometers dan vervangen voor centimeters?
Het is niet altijd de schuld van een ander…
Jeroen zegt
Komt helemaal bekend voor.. ik mis alleen nog die treuzelaar met een grijze baard die in een VOlvo T5 rijdt.. Ja, want ze kopen dan wel een snelle auto maar 90% van de pk’s laten ze onbenut… Daar rijd je dan met je diesel… Gelukkig heb ik m laten chippen, scheelt in de tussen sprintjes wel en dan kun je soms toch nog ff gauw ergens voorbij knallen… Kost soms een bekeuring maar in ieder geval scheelt t een hoop frustraties…. De automobulisten worden in Nederland gewoon vreselijk slecht behandeld, en dat terwijl we wellicht inkomstenbron nr. 1 zijn hier… (BPM, BTW, Nog meer belastingen op brandstaf zoals acijnzen, bekeuringen en g zo maar door)..
Overigens ben ik een echt wegpiraat want ik heb in 1 maand al 3 bekeuringen gehad voor jaa
Peerké zegt
Het is heel simpel totdat je jezelf wilt pres(en)teren.
Laat truckers voor want die bezorgen je spullentje’s.
Laat agressie voor want die koelt daarna beter af…
Laat je gaspedaal losser en vertrek ook wat vroeger
Laat maar……………
Alwood zegt
@Peter
je moet inderdaad niet te provocerend rijden… daarmee zit je jezelf uiteindelijk ook flink in de weg…
het is alleen wel lekker als je af en toe gewoon net meer dan 80 kan rijden en dat er niet op iedere weg een of andere fanaat zit die graag 75 rijdt. verder zou de snelheid aangepast moeten worden naar de situatie… in druk verkeer hoef ik echt niet hard en zelfs niet eens links te rijden. het is vaak in druk verkeer het meest ontspannend om dan maar te wachten op de rechterbaan tot de druktemakers voorbij zijn.
alleen op een lege snelweg kan ik de drang niet altijd onderdrukken om toch ff naar een niet toegestane snelheid door te schieten… alleen in nederland heb je zelfs op rustige wegen mensen die perse links willen rijden!
Alwood zegt
@Jeroen
ik kan je uit ervaring vertellen dat het bij die volvo’s (en de R) komt omdat ze zo ongeloofelijk makkelijk en rustig rijden dat het je niet uitmaakt om ff rustig te rijden… je wordt er haast té relaxed van om in die wagens te rijden :P
als er de ruimte is wordt uiteraard het gas af en toe lekker ingetrapt ;) grootste deel van de tijd schiet je er toch niks mee op (vooral in NL) om te rijden met een peper in je reet.
als het heel rustig is wordt het een ander verhaal maar in het algemeen kom je als hardrijder (spreek ook uit ervaring) gewoon weer iedereen tegen bij de volgende inhalende bejaarde (sorry ik heb echt issues ;) ) of vrachtwagen.
Hans zegt
@mashell
Jou inzicht in het weggedrag van b.v. een 40-tonner is nou precies de redenen waarvoor de maand stage je goed zou doen. Dat jij je trutteschudder al met 60-70 door de bocht bij de oprit kan jagen (er verschuift hooguit het toiletrolletje op je hoedenplank) wil nog niet zeggen dat je dat met een vrachtwagen ook kan doen. Gevolgd door een vaak wat korte invoegstrook wordt het wat lastig om ’n beetje op snelheid te komen met 40 ton. Als jij in je “luxe”auto wat beter zou anticiperen heb je minder reden om op die trucker te vloeken die met (in JOU ogen) te lage snelheid de (snel)weg op MOET.
En wat die 200.000 km betreft: doe jij daar 10 jaar over ? hahahaha Die heb ik in 2 jaar OP EEN BIL afgezeten in zowel personen- als vrachtwagens. Maar ik denk nog steeds niet dat ik “de super-chauffeur” ben. Jij, volgens mij, denkt dat wel, dus wie blaat er nou? Alleen km maken is geen maatstaaf van inzicht & kunnen. Men ziet inderdaad vaak acties (niet alleen van truckers) die geen schoonheidspreis verdienen maar hoe was het ook alweer? …wie onschuldig is werpe de eerste steen…
Zo, ik ga nog wat km’s bovenop de millioen maken en hoop dat ik wenig wal-stuurlui zoals jij tegenkom :-\
Snoep zegt
Nederlanders zijn schrikschijters
-edit: say what?-
BaRa zegt
Ik rijd dagelijks een traject van 30km snelweg. Zelf heb ik vaak genoeg de neiging om dat te snel te willen afleggen. 120 mag, 160 is leuker. Maar het domme van de zaak is: zelfs als ik er in slaag om het hele traject aan die illegale snelheid af te leggen, win ik nog geen 4 minuten. Combineer dat met het feit dat je tijdens de spits er nooit in slaagt om altijd snel te rijden, en je kan alleen maar tot de conclusie komen dat snel rijden je geen bal oplevert. Wanneer ik bijna bij m’n eindbestemming ben, sta ik vaak genoeg naast diezelfde auto die aan het begin van het traject een heel eind trager reed. Ik herken de frustraties in de column, maar als chauffeur moet je proberen om die uit het verkeer te houden. Snel rijden levert je niets op, behalve meer wachttijd aan de verkeerslichten, een hoger brandstofverbruik en sneller slijtende remmen, meer flitskans én een groter risico voor andere weggebruikers. En een zak met frustraties. Niet meteen een wortel waar je met plezier in wil bijten, dacht ik zo.
pascal zegt
zeer herkenbaar en een dagelijkse irritatie.
neem nu gister bv. 2 baans snelweg waar je 120km mag rijden. geen hond op de weg,dus ik rij netjes 120. ik nader na een paar kilometer eindelijk weereens 2 vrachtwagens die achter elkaar rijden. net voordat je de achterste vrachtwagen nadert, gaat de knipper licht aan en gooit de chauffeur zijn stuur om om de eerste vragen in te halen met wel 1,5 km/pu verschil.
uiteraard moest ik vervolgens vol in de ankers omdat je nou eenmaal niet door een vrachtwagen heen kan. na een paar minuten netjes achter hem gereden te hebben ging de beste man weer naar rechts. nou vraag ik me af of dit nou expres gebeurt om ff te treiteren of zien de chauffeurs dat gewoon weg niet in ?
c.niese zegt
Een vrachtwagenchauffeur die zich laat opjutten door zijn baas is niet geschikt om op een vrachtwagen te rijden.
Hij heeft een heel belangrijke voorbeeldfuntie in het verkeer.
Hij moet begrijpen hoe belangrijk hij is in het verkeer.
Als een vrachtwagenchauffeur respect toont voor zijn mede weggebruikers krijgt hij dat respect ook meteen terug.
Wanneer hij een voorligger gaat opjutten die volgens hem niet door rijdt dan is het hek van de dam en kent hij zijn verantwoordelijkheid niet die hij draagt in het verkeer.
Zijn rijgedrag is voor de mede weggebruikers een voorbeeld hoe men zich door het verkeer kan begeven zonder ergenis op te wekken.
miep zegt
voor al die snelrijder(ik ben iemand die zich aan de snelheid houdt) het heeft geen f*ck zin om sneller te gaan rijden. Je bent maar paar minuten sneller en je kunt ongelukken veroorzaken doordat je remweg langer. Door zo’n iemand ligt een vriend van mij in het ziekenhuis afwachtend of hij er geestelijk goed uitkomt, te erg voor woorden.
en als je goed hebt opgelet tijdens je theorie mag je nog 60 op de snelweg, dus zeik niet zo of rij vroeger weg als je altijd achter dezelfde auto zit gekleeft.
Ferry zegt
Heel herkenbaar verhaal dat klopt,
maar waar ik me ook vaak aan erger dat is die lease bakken cultuur,
en een file bij een invoegstrook met 160 doorjakkeren en op het allerlaatste moment er even tussen willen,,,, en als je ze er niet tussenlaat… dan wou je dat die invoegstrook nog 6 kilometer langer was om je uit de voeten te maken :S slaat echt helemaal nergens op
Bassie zegt
Weer een reden om dit land te verlaten….!
Ik ben tien jaar hier weg geweestben net weer terug en lach me rot, wat een ingeslapen zooitje!
Adios!!!
mashell zegt
@Hans
In Nederland zijn de invoegstroken van dusdanige lengte dat een beetje vrachtwagen daar tussen de 70 en 80 kan invoegen, daar zijn ze op ontworpen. Red je dat niet omdat je bang bent dat je lading gaat schuiven (die je ^%^&$ verplicht bent vast te zetten) ben je niet goed bezig. Ik heb het zo vaak mee gemaakt dat vrachtwagens met 50 de snelweg op rijden op kaarsrechte en ontzettend lange invoegstroken. Die chauffeurs zijn nog bezig om koffie te zetten, snappen niet wat ze aanmoeten met al die versnellingen of zijn hopeloos overbeladen.
Ik ben zeker geen super chauffeur (rij ook slechts 70K per jaar) maar realiseer me wel dat als een vrachtwagen een domme manoevre uithaalt en mijn auto raakt, ik bitter weinig kans heb om het na te vertellen terwijl de chauffeur dan uit stapt met een blik van “ohh sorry”. De vrachtwagenchauffeur is de professional, geduld oefenen op de bok van de 40 tonner is zijn werk. Doe dan ook gewoon je werk en probeer het overige verkeer niet te hinderen. En als ie een beetje z’n best doet en even nadenkt bij wat ie doet gaat dat eigenlijk gewoon vanzelf.
Har zegt
Zeer herkenbaar inderdaad, dat steeds meer mensen zich niet aan de maximumsnelheid houden, maar er net of soms zelfs ruim onder zitten. Heel irritant… Maar ja, op mijn dagelijkse ritje van zo’n 95 km scheelt het misschien 4 minuten tijdswinst als ik harder als de maximum toegestane snelheid rijd (100 ipv 80) (120 ipv 100). Wat echt tijd kost zijn alle stoplichten die nodig zijn op sommige plekken, omdat ieder dorpje zo nodig zijn eigen opritje moet hebben. In bijv. het weekend als de dorpelingen nog in bed liggen. Dan staan voor mij alle stoplichten op groen, dat scheelt echt 10 minuten en minder verstookte brandstof.
Bij het vrachtwagen gilde zitten inderdaad net als bij automobilisten, types die denken alleen op de wereld te zijn. Maar over het algemeen vind ik dit wel meevallen. En ik moet ook zeggen dat het regelmatig voorkomt dat op bijv, de dijk Enkhuizen-Lelystad vrachtwagens rechts op de vluchtstrook gaan rijden zodat je er makkelijk langs kunt, Hulde!
Recht stuk weg met dubbele doorgetrokken streep zonder ook maar enig verkeer? Dan haal ik gewoon in als er een zondagsrijder voor me rijdt die 80 rijdt waar 100 is toegestaan. Ik ben zelfs na zo’n aktie weleens een tegemoet komende politiewagen tegengekomen. Die mij niet aanhield, omdat hij waarchijnlijk wel snapte dat dit makkelijk kon op een verder verlaten weg. Moraal van het verhaal, verschillen in mensen en hun rijgedrag zullen er altijd zijn. Alleen degene die je moetwillig in de weg zitten (te hard \ of te langzaam) zijn het probleem. En als de wedshandhaving gewoon de wet ten dienste van de verkeersgebruiker en de situatie stelt. I.p.v. de wet als rede van een overtreding gebruikt, ook al is de situatie belachelijk (stille weg dubbele streep inhalen=geen bon / zelfde weg maar dan druk, en inhalen=bon). Dan zal het een stuk aangenamer worden op weg.
justme zegt
Tsja veel commentaar: plak ik er ff mijn visie bij ook nog):>
1) we hebben al een minimumsnelheid ( per type weg voorgeschreven in verkeerswet)
2) we hebben al een maximumsnelheid (idem als boven)
3) zolang ik mij daartussen beweeg ben ik in elk geval bezig met me aan de wet te houden. Geen schrik of wat dan ook..
4) je hebt mensen die nooit tevreden zijn.
Mens..leef eens en denk niet altijd alleen aan jezelf; je bent een gevaar op de weg en je bloeddruk wordt ook hoog ( en aan die medicijnen moet ik dan ook alweer bijdragen).
Ja jij…die snelle.. wat heb je uiteindelijk bereikt ??
En als jezelf dan weer roekeloos wordt ingehaald door iemand die het nog MEER op zijn heupen heeft als jou verklaar je die voor…? Juist ja
tabeeh
henkes zegt
Is bij ons anders daar rijden ze waar je 30 mag rijden ze 70, 80, en drukken fietsers van de weg en waar je 70 mag op de rondweg rijden diezelfde imbisielen 60 en als je de politie vraagd om er wat aan te doen zeggen ze dat het niet kan
Blabla zegt
Wat echt grappig is, is dat de meeste mensen zo snel mogelijk van en naar hun werk willen. Waarom die haast? De meeste mensen waanen zich op een autocircuit en racen van hot naar her. De pest voor je bloeddruk!
Vaak kopen ze een auto met ik weet niet hoeveel PK’s en waarom? Je moet je toch aan de snelheid houden. Ik denk dat sommige mensen denken dat ze interessant zijn als ze snel rijden. Nou ja, ik vindt dat er een stijgende lijn is in het intolerantie niveau van Nederlanders. Ik mis het respect voor het netjes rijden van medevekeersgebruikers. Je wordt uitgescholden als je je aan de verkeersregels houd. Totdat je een van hun kinderen doodrijdt!
Locutus zegt
Probleem: er is zoveel verkeersdrukte op bepaalde momenten dat er als zgn oplossing voor die momenten allerlei verkeersvertragende maatregelen zijn bedacht. Vaak tot grote ergernis van ook de brandweer, politie en ambulancepersoneel. Dé oplossing: reiskostenvergoeding voor eigen auto volledig en voor iedereen afschaffen en van een lease-auto zelf de leasekosten laten betalen, dan gaan mensen werk zoeken dichter bij huis of ze verhuizen tot op redelijke afstand van hun werk, zodat ze kunnen fietsen. Dus worden er minder kms gereden dus is er minder verkeersdrukte dus is er minder onderhoud aan de wegen nodig dus minder filevorming dus minder uitstoot van wat dan ook enz Maar: dat vindt Nederland BV niet leuk want al die accijnzen op brandstof en de BTW en BNP door verkochte auto’s, onderdelen, onderhoud, reparaties enz zijn erg winstgevend en Nederland gebruikt die gelden voor veel meer andere zaken dan alleen infrastructuur. Er is vast geen staatssecretaris of minister te vinden die het aandurft zijn/haar vriendenkring te zien verkleinen als gevolg van het afschaffen van de reiskostenvergoeding of nog erger het laten verdwijnen van de lease voordelen. Tja, zakenvriendjes…
tukker zegt
Eerder werd er al gezegt dat mensen na het behalen van hun rijbewijs maar eens mee moeten op de vrachtwagen. Dit zie ik maar al te graag gebeuren. Mensen hebben geen flauw benul wat een chauffeur meemaakt en aan hoeveel meer regels (meest ONZINNIGE regels) zij zich moeten houden dan de gewone weggebruiker. En luisteren naar de planning die willen dat je harder gaat, doen de meeste toch allang niet meer. Daar ligt het dus niet aan. Wij (de meesten) hebben er een begrenser opzitten die we maar al te graag benutten. Daarom is die digitale schijf in de chauffeurs wereld gewoon een doorn in het oog wat het vak steeds minder aantrekkelijk maakt. Wij ergeren ons nog veel meer aan drempels, rotondes, wegversmallingen en andere ongein. Dat geerger word vaak ook nog eens verergerd door mensen die (niet vooruit kijken) zitten te k*tten achter het stuur.
Betreft snelheids beperkingen. Iedereen die wel eens over duitse wegen heeft gereden, moet gemerkt hebben dat het gewoon veel rustiger rijdt als je niet continu op je teller hoeft te letten. Ikzelf ben dan geen hard rijder (max. +10), maar ik doe toch graag een stoplicht sprintje of een bochtje met leuke snelheid. Al is het maar om de ellende van de vracht er vanaf te rijden. Het mag alleen nergens. Je mag hier gewoon helemaal niets. Je mag hier zo weinig en je moet hier zoveel dat het gewoon gevaarlijk wordt.
(Als chauffeur zit je hoog en heb je overzicht. Je zou voor de gein eens met een chauffeur mee moeten gaan om te zien hoe de verkeerssituatie veranderd op het moment dat er een blauwtje in beeld komt. Zelfs als er nog NIET te hard wordt gereden. Het wordt dan gewoon gevaarlijk op de weg. Mensen zijn gewoon bang gemaakt)
Natasa zegt
Geweldig geschreven!! En helaas zeer herkenbaar :(
Toen ik pas een bestuurster was geworden, waren het toch voornamelijk die vrouwen die duidelijk en maar al te vaak lieten zien dat autorijden best moeilijk kan zijn, maar het valt mij de laatste tijd op dat je niet meer bepaalde ‘categorieen’ aan kun wijzen die geen verstand van autorijden hebben…
Daarnaast maken al die flitsers het autorijden minder leuk, misschien moeten we maar naar Duitsland verhuizen, want daar kun je er nog van genieten…
Enzo zegt
jaja, ik rij ook altijd het hele land door voor mn werk. s’ochtends in de spits en (hoe kan het ook anders) s’avonds in de spits. heb nu 4 jaar mn rijbewijs en de eerste 3 jaar reed ik ook als een leipe. maximaal 30 te hard waar het kon(dan krijg je geen aantekening in geval van boete), pushen als iemand niet doorreed en mensen afsnijden als ze niet goed spiegelden
(lees: onnodig linksrijden/te laat vrachtwagen inhalen). gevaarlijke spelletjes als elkaar proberen van de weg af te rijden en kijken wie er bluft. kreeg ik ze niet te pakken, dan haalde ik wel de 5 auto’s voor hem in en ging dan flink op de rem. van 120 naar 80 ofzo. als ik er nu over nadenk was het wel erg idioot. spelen met levens, zowel die van de medeweggebruiker als die van mijn eventuele passagiers. en ikzelf natuurlijk. wel hield ik altijd rekening met voetgangers, fietsers en invaliden. altijd netjes stoppen bij een zebrapad. maar op de snelweg was het andere koek. een soort van jungle. maar nu is mn rijstijl wel wat vriendelijker geworden. laat al die mensen maar langzaam rijden. snij me maar af. het boeit me allemaal niet meer. dan kom ik maar wat later aan op mn werk en gaat het gaspedaal niet meer zo diep. Het land is volgestroomd en daar begin je niets tegen. ik neem gewoon een extra bak koffie met een sigaretje en erger me niet meer aan dat langzame volk. want voor hun is het zeker een jungle. ik zou me ook niet veilig voelen, als je elke dag in een koekblik van 500 kilo met amper 60 pk tussen de zware jaguars, mercedessen, bmw’s, etc. voorbij wordt geflitst met 50 km p/h verschil. misschien dat we een zware aanslag in nederland nodig hebben om iedereen ervan te overtuigen dat er belangrijkere dingen in het leven zijn dan het verkeer. ja mensen, ik heb het licht gezien en ben uit die wereld van frustratie en haast. want hoewel een auto voor veel mensen vrijheid betekent, je blijft hoe dan ook een gevangene van het asfalt.
file of geen file…
Sidney zegt
Zeg, Petertje, ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ik een agressieve rijstijl heb?
Ik hou me gewoon aan de snelheid, aan alle regels en geboden. Ik zal nooit bumperkleven of inhalen over een doorgetrokken streep en knape jongen als je mij door rood of oranje ziet rijden. Ik weet welk vooroordeel mensen hebben (wereldverbeteraars zoals jij) over autoliefhebbers. Scheuren kan ik op Zandvoort, hard rijden in Duitsland. Zoek jij in de supermarkt altijd de langste rij op? Je bent immers een Geduldige Gerrit, niet ;-)
En wie de ironie van het stukje (in het Engels zo mooi “cheek in tongue” genoemd) ontgaat… tja, dan zijn we een eind op weg.
PS Inhalen in de bebouwde kom is wel degelijk toegestaan.
Die andere JR zegt
Haha, herkenbaar, want dezelfde route die ik elke dag afleg…… En nee, ik rijd niet in een Agila ;-))
Superkoerier! zegt
Het verbaast mij in toenemende mate hoe goed het Nederlandse autorijdende volk zich laat mennen door een wangedrocht van een overheid. Vooral als het op snelheid aan komt dan, want als het om linkrijden, zonder richting aangeven plotseling lomp van rijbaan veranderen, nog snel even oranje meepakken gaat, dan is het een grote puinzooi op ’s Neerlands wegen. Was zelf mijn 180 km woon-werk (enkele reis) helemaal zat en ben naar 0032 verhuisd. Nu moet ik voor mijn werk af-en-toe ook nog naar NL, maar door voor of na de spits te reizen zijn gemiddelde snelheden van 120 nog goed haalbaar. Gewoon door files te vermijden en goed flitsservice.nl te checken op flitsers. Voor de rest maakt het in NL geen zak uit hoe je rijdt, als je maar niet te hard rijdt. Op al het andere wordt niet gecontroleerd en dus ook niet bekeurd.
En al met al maakt het wel uit of je hard rijdt of niet. Zeg 2 keer in de week van Brussel afwisselend naar Zwolle of Apeldoorn. Tijdwinst 15-20 minutes enkele reis. Totale tijdwinst per week: 60-80 minutes VRIJE TIJD. Per jaar (48 weken) is dat 48 uur tot 64 uur tijdwinst. Dat zijn 2 tot 2,5 hele dagen pure VRIJE TIJD die je er mee wint.
Over langzaamrijders (gewoon inhalen als het kan) en linksrijders (gewoon rechts inhalen) maak ik mij allang niet meer druk. Leven en laten leven.
DUTS zegt
Waarom houd niemand het zo simpel? Ik rijd altijd 10km te hard dan kan iedereen gewoon normaal doorrijden, hoeft niemand zich zo te ergeren en dan heb je meestal ook geluk dat je alle verkeerslichten mee hebt.
Chauffeur in hart en nieren zegt
Goh, elke morgen sta ik in de file weer verbaasd te kijken wat mensen allemaal wel niet doen. Goh de ene zit de krant te lezen, de volgende zit de lippen te stiften, die zit in zijn koffertje te graaien, ga zo maar door… maar OPLETTEN??? waarom zou ik… Ohhh… er valt een gaatje… Flink Gas erop en gelijk weer op de bumper staan… oh shit… nu zat zijn voorganger ook niet op te letten… en ja hoor…. wat is het gevolg??? we horen weer op de radio… A7 file tot amsterdam 10km…. gevolg door een aanrijding. Volgende scenario… Ik rijd lekker rechtdoor, 2 banen voor rechts af, laat daar nou een file staan… in plaats dat men aansluit,” NEE HOOR, waarom zou ik mentaliteit, want ik rijd een Lease-bak en als tie kapot is krijg ik toch een nieuwe” rijden we zo ver mogelijk door naar het verdrijvingsvlak met een flink gangetje en daar zien we een gaatje waar hij tussenpast. He verdorie laat de rij nou net weer een stukje opschuiven en het gaatje valt weg, DAN GAAN WE TOCH ZONDER IN HET SPIEGELTJE TE KIJKEN VOL IN DE ANKERS, omdat men niet het fatsoen op kan brengen, om achteraan aan te sluiten… Toch wel vervelend, die vrachtwagen die erachteraan komt…. EN U RAAD HET AL… Over de radio galmt: FILE A10 ONGEVAL MET VRACHTAUTO 10KM… Raden wie de schuld krijgt…
Voorbeeld 3: Mooi zo’n A16 met 3 rijstroken, dat schiet lekker op… Lekker met het leasebakkie op de linkerbaan… goh Matrixborden… vervelend… File…. Maaruh op de rechterbaan rijden van die vervelende vrachtwagens die wel doorrijden en flinke gaten er tussen… Dan heb je misschien wel 2 seconden tijdwinst… Nou dan vlammen we hem gewoon zonder richting aan te geven (is blijkbaar optie bij de wat duurdere leasebakkies) en te kijken, twee banen naar rechts precies tussen de vrachtwagens, he want die mannen laten toch altijd van de mooie grote gaten vallen en rijden vaak wel door….Shit ff flink in de remmen,gevolgd door:
scenario 1, chauffeur gaat in de remmen en weet er vlak achter net stil te staan, want hij was gelukkig leeg en had daardoor net genoeg remweg…
scenario 2, Chauffeur kan niet meer op tijd stilstaan omdat zijn REMWEG flink verkort is, door een zware lading en VLAMT ER VOL BOVEN OP met mogelijke doden tot het gevolg
Scenario 3, Chauffeur probeert uit alle machte de auto nog te ontwijken, maar doordat de lading een hoog zwaartepunt heeft, valt deze om met alle bijkomstige ellende van dien…
Is het wel die 2 seconde tijdwinst wel waard…????
Nog een mooi voorbeeld: Goh da’s mooi… zo’n 80 KM weg… mooi stukkie 2 baans voor het stoplicht… Nou dan kunnen we mooi ff die vrachtwagen voorbij en weer netjes naar rechts om vervolgens vol in de ankers te gaan, want het licht springt op oranje…. oja…. da’s waar ook… er zat een vrachtwagen net achter me….oepsss…. gevolg: U RAAD HET AL…
Invoegen… Ik hoor hier mensen zeiken over invoegen… Goh laat ik eens invoegen met het golfje…. he vervelend, rijd er op de rechterstrook een aantal vrachtwagens met een klein gaatje tussen die 2 en 500m vrije ruimte achter die achterste vrachtwagen…Nou dan gaan we toch maar er tussen, want stel je voor dat je ff 2 sec achter die vrachtwagen moet hangen… Laat nou net de voorste door iets ff in de remmen gaan hangen, U raad het al: De sandwiches zijn in de aanbieding en weer een vaderloos gezin….
Uitvoegen: hmmm…. de uitvoegstrook is 700m lang…op de rechterbaan voor me rijd een vrachtwagen…. maar ik wil uitvoegen, de vrachtwagen rechtdoor… en misschien nog een auto op de uitvoegstrook die ik ook nog wel voorbij kan… Ff flink gas erbij want dan kan het 1.9 JTD-tje er nog voorbij die vrachtwagen voorbij… laat daar nu net het verdrijvingsvak beginnen… ff snel omtrekken en VOL in de ankers rakelings voor de bumper van de vrachtauto langs, want stel je voor dat tie ook nog zich bedenkt en toch nog wil afslaan, dan ben er tenminste mooi voorbij… Laat die chauffeur nu net schrikken, trekt uit een schrikreactie aan zijn stuur, en daar ligt tie dan… met als gevolg… U RAAD HET AL….
Hieruit blijkt dus, dat mensen lijf en leden op het spel zetten om 2 seconden eerder te zijn, met als gevolg, dat kunt u weer elke morgen op de radio horen. Voor ons chauffeurs is dit dagelijkse kost. Gemiddeld moet ik 10 a 15 keer per dag flink ingrijpen en mijn hart vasthouden, met dit soort maffe situaties… Als wij er dus niet bijzijn met onze koppies, kunnen wij per dag meer slachtoffers maken, dan er in irak per dag vallen.
Inhalen, ook ik haal ook wel eens in, want er is niets vervelender dan 300 Km tegen de zelfde achterkant aan te kijken en welke ook nog een stuk langzamer rijd als dat ik wil gaan. en 90% van de chauffeurs zetten hem er echt niet naast als ze maar net een fractie harder rijden.
Invoegen, Ik laat auto’s altijd voorbij gaan, want ik heb ze liever voor me als achter me… want in het laatste geval zijn er veel bij die rare capriolen uithalen bij het invoegen.
Verdrijvingsvlakken, Ja, ik ga regelmatig middenop rijden bij het naderen van verdrijvingsvlakken, als ik door mijn hoge zitpositie zie dat hun en/of mijn persoontje door een onoverdachte inhaalmanouvre in gevaar komt en dit niet doe om te pesten.
Afslaan, Dat mensen totaal geen idee hebben, wat de gemiddelde draaicirkel is van een vrachtwagen. en ook snel er proberen voorbij te schieten en niet in de gaten hebben dat er vaak nog een flink stuk naar buiten draait. Of ze denken waarom gaat die vrachtwagen nu naar links terwijl hij zijn rechterknipperlicht uitzet… Dan kunnen we er toch mooi rechts voorbij… MENSEN DIE RUIMTE DIE WIJ MAKEN HEBBEN WIJ NODIG OM DE BOCHT IN TE KUNNEN DRAAIEN EN EENMAAL WANNEER WIJ DE BOCHT INDRAAIEN HEBBEN WE MAAR HEEL WEINIG ZICHT AAN DIE KANT…. Vraag het aan uw zoontje of dochter die net verkeersles heeft gehad op school, wat te doen bij een vrachtwagen die rechtsaf slaat.
Kijk als we elkaar nu gewoon een beetje de ruimte geven en gewoon ons kopje erbij houden, komen we er allemaal een stukje sneller… Want hoe je het ook wendt of keert, we hebben elkaar allemaal indirect nodig….
SugarFree zegt
Dus…. als ik het goed begrijp…. en om een lang verhaal kort te maken….
Baalt Sidney van de drukte op de wegen
T O C H ?
Sjonge, was geen oogopener en nog langdradig geschreven ook, sorry
Sidney zegt
Nee hoor, ik baal niet van de drukte. Ik baal ervan dat mensen niet gewoon dóór kunnen rijden ;-)
En excuses mocht ik je tijd verspilt hebben, hier heb je je 2 minuten terug :-D
SugarFree zegt
@ Sidney
Het lezen van je column is nog altijd mijn eigen keuze, dus die 2 minuten: bedankt! ;)
c.niese zegt
Wat mij opvalt in het verkeer is …. dat mensen uit het oosten van het land veel gehaaster zijn dan mensen in het westen van het land?
Ik vraag me af waarom dat zo is.
Ik ga nog al vaak naar Duitsland en moet dan over Enschede rijden.
De elende begint bij de afslag naar Apeldoorn, net voorbij Amersfoort, vanaf daar lijkt het wel of het iedereen in z’n bol geslagen is.
Men jakkert en jaagt elkaar op of het ’t laatste is wat ze kunnen doen op deze wereld? Waarheen gaan ze dan… naar de eerst volgende afslag…he he en dan maar klagen dat iedereen zo langzaam rijdt?
Je mag er maar 100km p/u rijden helemaal dol zijn ze…..en waarom?
c.niese zegt
Niet voor het een-of-ander hoor…maar waar staat hier de Suzuki vermeld?
Ik heb er een uit 1992 Swift GTi en still going strong kan de Toyota niet tegen op.
Just checking.
Cosworth zegt
Prachtig!! Zeer herkenbaar stukje ergernis.
Al eens de N34 Hardenberg-Zwolle of andersom in de spits gereden??
Gilluuuuuuuhn.
(Voor onze vrienden fileleed uit het zuiden, westen en midden Nederland, beide plaatsen liggen in Overijssel, een provincie van Nederland).
Al vele jaren wordt deze weg geflankeerd door verschillende flitspalen tussen Ommen en Zwolle, maar dat terzijde, want de ervaren automobilist weet inmiddels wel waar ze staan.
Vandalisme heeft zo huisgehouden, dat er volgens mijn geen paal meer functioneer, maar enfin.
Onlangs hebben ze daar een aantal sets palen geplaatst die (ongeveer) je snelheid tonen.
Klaarblijkelijk willen ze de onverschrokken automobilist die bij lange na nog geen 80 KAN rijden op die weg aanmanen tot verantwoordelijk weggedrag/snelheid.
Nu lijkt mij dat, als je teller zeg maar 80 aangeeft en de paal 75 toont, dan het gaspedaal iets verder wordt ingedrukt.
Maar dat gebeurd echt niet hoor!! Gewoon doorrijden met 75. De knurften.
Eerst had ik nog de hoop dat de gemiddelde snelheid iets omhoog zou gaan, maar dat is nu na 3 weken beslist niet het geval.
Een knarsetandend voorbeeld van overheidsgeldverspilling.
Want dat geld uitgeven voor 6 dure palen om de mensen er op attent te maken dat ze de 80 niet eens halen is toch niet te geloven!?!
De meesten halen niet meer dan 80 op de teller, want stel je voor dat je ergens geflitst wordt.
Dat die apparaten daar staan afgesteld op 85 km/u echte kilometers en je dus rustig 88 op de teller kunt aanhouden (te zien aan die palen) weet klaarblijkelijk niemand.
Misschien dat het aantal ongelukken door hoge snelheid is verminderd, maar dat het totaal aantal ongelukken doorverveling, in slaap sukkelen, niet opletten en geirriteerd weggedrag (inhalen van voorliggers met lage snelheden) gelijk is gebleven.
Tevens is deze weg nu voor een groot deel voorzien van een dubbele middenlijn.
Vroeger wist je, dat je in zo’n geval niet moest inhalen, want dan kwam er een noverzichtelijke bocht, kruising of iets dergelijks.
Nu moet je het zelf maar weer zien uit te vinden.
Mijn gemiddelde snelheid?? 56!!!
En speciaal voor die meneer van rond de 50 in die donkerblauwe Peugeot 405 die ergens vanuit Hardenberg de N34 oprijdt;
EEN SNELHEID VAN 65 KM/UUR OP DE N34 IS ECHT TE LAAG HOOR!!
Mijn ervaring is dat de enigen die nog een beetje doortuffen, de vrachtwagens en van die aannemersbusjes zijn.
“keep them rolling”
c.niese zegt
Inderdaad is het ’t oostblok waar de ergernis ligt?
Het begint bij ons om ong. 14.30, van Den haag tot Dordrecht, daar kan (over een afstand van 80 km) niemand harder rijden dan ong. 30 km/pu, en niemand huilt.
Het is ff wennen.
Sidney zegt
@C.niese: als je niet harder kunt omdat het gewoonweg te druk is, okay
(heb zelf veel in het westen gereden en heb de omgeving uitgebreid kunnen bestuderen (omgeving Schiphol, lol))
máár als je ziet dat er helemaal niemand meer voor de koploper rijdt (die 63 dus al eng genoeg vindt) en jij rijdt daar 10 auto’s achter, dan kan dat heel frustrerend zijn…
Ik wil echt geen 150 rijden waar je 80 mag. Ik wil gewoon 80 rijden waar ik 80 mag :)
lol @ Cosworth en z’n commentaar op die 405!
tukker zegt
Vandaag was het weer zo ver. Ben je een keer voor de ochtend spits op weg naar Den-Haag en rijd alles lekker door tot het moment dat de snelweg ophoudt en je op een N-weg terecht komt. Bij Westerlee sta je vooraan bij de verkeerslichten en is iedereen sneller wag dan jij met je vrachtwagen. Nog geen probleem, want ik heb een paar honderd meter later een doelgroepenbaan voor mezelf. Tot bij de volgende reeks verkeerslichten zo’n malloot zijn wagen op het laatste moment voor je gooit bij rood licht. In de ankers met belading en met minimale marge tot stilstand komen. Dat zijn gewoon minder fijne momenten. Nog erger vond ik dat die vent met zijn passat daarna nergens boven de 40 is geweest terwijl het echt gewoon rustig op de weg was. Inhalen met de vracht kan daar niet en aan even vol op de bumper zitten had meneer ook geen boodschap.
Mensen lees het stukje van “chauffeur in hart en nieren”(12 February 2007 om 1:54 ) en doe er wat mee. Daarmee maak je het voor hem, mij en velen andere chauffeurs een stuk aangenamer en daardoor ook jezelf.
@cosworth: als je echt een cosworth rijdt, gebruik je hem toch zeker op dat soort momenten. Je tikt je plank aan en je bent er voorbij.
mach zegt
Ik rij regelmatig op en neer naar zuid frankrijk, en wat valt mij op?…..geen flitsers, geen drempels….bijna geen gendarmes….HEERLIJK!!! wat me opvalt is dat ik van die ont-stressing veel relaxter ga rijden…omdat ik op de peage gewoon lekker vol los kan als ik dat wil.
maar dan kom je weer in dat zeikerige zielegie klote holland…en ja hoor meteen 5 flitspalen en 20 drempels op het pompstation…….en allemaal zo zielig sneu braaf achter elkaar aan hobbelen want owee owee meneer snor staat klaar om je eens flink op de prent te zetten.
in frankrijk rijden ze er gewoon flink op los ( 160 kmp/u no problem)..en in al die keren niet een ongeluk gezien!
Chauffeur in hart en nieren zegt
MAch, ik weet niet of je opgelet hebt in frankrijk, maar flitspalen, laserguns, onopvallende surveillance kennen ze ook maar al te goed. En ook de gendarmerie en Police is op de snelwegen toch nog flink vertegenwoordigd. En de boetes in frankrijk zijn niet mis…
Wat ongelukken betreft, ik zou toch wat beter naar de franse radio luisteren, want rond Metz, Nancy en Lyon is het toch dagelijks meerdere malen prijs. Ik heb al meerdere malen gezien dat ze ze met een plamuurmesje van grond af moesten schrapen.
20 drempels op het pompstation? Waarom zou dat toch zijn? Ik zal ff een paar redenen geven: Snelheid eruithalen (je kind zal maar net op de parkeerplaats uitstappen en er komt een malloot met dik 100 over de parkeerplaats heenscheuren) VEILIGHEID, Tevens om een stukje sluipverkeer tegen te gaan.
Je zou eens een tijdje met een pompbediende moeten praten en vragen wat er op zijn stationnetje gebeurt als er file staat…
Dat is hetzelfde als matrixborden, DIT IS EEN BINDENDE SNELHEID, die dingen staan er NIET VOOR NIX… Ik heb zelf 5 jaar langs de weg gewerkt, Je moest eens weten hoeveel lui er met 150 KM/U!!!! voorbij komen racen op 30cm langs je heen, terwijl er 50 op de matrixborden staan. Die jongens staan daar echt niet voor hun lol langs de kant van de weg hoor… Die willen aan het eind van de dag ook gewoon weer bij moeders aan de pot zitten…. Heb regelmatig meegemaakt dat mensen als een stel domme schapen achter mijn kiepwagen (welke gevarenlichten en zwaailampen voerden) mee het werkvak in kwamen omdat heel veel mensen gewoon niet verder kijken als de neus van de auto en dan krijg je het…. PANIEK…. En schieten ze als een ophol geslagen stier door het werkvak LEVENSGEVAARLIJK. Erger nog… Je ziet zelfs dat er mensen zijn die bewust inhalen over het werkvak, omdat de auto voor hen wel weet wat de matrixborden betekenen.
En als ze dan aangehouden worden zijn ze kwaad op de overheid want eris een veelste lang stuk volgens hen afgezet…. WEL EENS GEHOORD VAN MOBIELE WERKZAAMHEDEN?? Dat schuift langzaam op en de ARBO-regels schrijven dan voor dat het hele stuk wat er dan gerepareerd word, afgezet moet zijn vanwege VEILIGHEID.
Mensen die met zulke snelheden, of zulke domme acties worden gepakt, moeten ze voor de rest van hun leven het RIJBEWIJS AFPAKKEN, want die lui zijn blijkbaar niet bekwaam om te rijden. Erger nog, dat soort lui is zelfs zo dom dat ze nog geeneens doorhebben dat die lui die daar dan ’s nachts en bij ontij staan te werken, dit doen om te zorgen dat ze een tijdje later weer lekker op een strak stukje snelweg kunnen rijden.
Wees blij dat hier het werk veelal ’s nachts gedaan word, er gaan al stemmen op dat ze het gaan doen op duitse manier…. GEWOON DE HELE SNELWEG VOOR EEN PAAR MAANDEN VOLLEDIG AFSLUITEN en overdag aan de snelwegen werken, omdat het gewoon te gevaarlijk begint te worden…. Eens kijken hoelang je dan wel niet in de file staat…
Maar er is gewoon een simpelere oplossing…. GEWOON DICHTER BIJ JE WERK GAAN WONEN of andersom, dan hoef je ook niet zo lang in de File te staan… Ik heb nix geen medelijden met mensen die in Eindhoven wonen en werken in amsterdam… dan moet je ook niet zeiken als je in de file staat…
Ik vind het af en toe wel lachen hoor…. Eerst staan ze zich op de heenweg te stressen in de file en dan terug….En dat in je eigen tijd… Ik lach in de file, want ik krijg toch wel doorbetaald.
Laatst had ik er eentje die zat zo te stressen, dat ik in de lach schoot. Hij schoof maar van links naar rechts met zijn sportwagen en elke keer stond ik er 10 seconden later weer voorbij. Toch zonde van de centjes, rij je met je 500pk en een top van over de 300 elke dag heen en weer met een gemiddelde snelheid van hooguit 30km/u… Had tie beter een Ligier(invaliden autotje) aan kunnen schaffen, want dat gaat nog sneller en kost een heeeeeeeeeeeeeel stuk minder, en was een stuk sneller geweest….
Het word tijd dat er nog meer vrachtbanen komen, dat kunnen die forensjes lekker in de file staan en kunnen wij lekker door…. Mooi voorbeeld A16 -brienennoordbrug… Dat baantje bespaart mij toch wel heel veel tijd, ze hadden hem alleen nog een stukje verder door moeten trekken tot aan Amsterdam.
mach zegt
20 drempels is volkomen onzin, zeikerige kleinburgelijkheid…..maak een bocht met daarna 1 drempel…..voldoende.
bovendien heb eigenlijk geen drempels gezien in frankrijk op de aires….ook geen doodgereden kinderen trouwens dus dat zal wel meevallen…alles werkt daar gewoon veel sneller/beter
maar dan de pomp onder breda als je net holland weer binnen bent ….meteen werd er weer wat ijzer van mijn carter afgeschraapt door zon “typisch” hollandse drempel…..is dit nu allemaal nodig?….nee…nee..en nog eens nee.
binnenkort trouwens een nieuwe katalysator want die is volkomen versleten inmiddels door al die drempels….en geen gelul over had hem dan niet verlaagd , want als dat de denkwijze is dan verwacht ik binnenkort ook de verplichting allemaal een trabant aan te schaffen omdat het minder ruimte inneemt e.d
de waarheid zit in het midden zoals gewoonlijk…de overheid is met terreur bezig…het is gewoon onmogelijk boetevrij het jaar door te komen…..ja misschien als je 5 duizend rijdt per jaar en altijd hetzelfde stukje….maar ik rij er 40 en ik kom overal…tegenwoordig is het al zo dat ik niets meer zeg tegen snor…maar gewoon wacht tot snor bonnetje klaar heeft…dag snor fijne dag!
eigenlijk moeten al die bejaarden van de weg af, inleveren dat rijbewijs, en gratis met trein en bus…klaar.oma en opa hebben niets maar dan ook niets te zoeken in de spits.
chris niese zegt
Leeftijd discriminatie is het begin van het einde.
Als men dat zou willen invoeren zijn de volgende opties: blonde vrouwen en dan de punkers, mensen met telefoons, mensen met krullend haar, mensen met sluik haar, en vooral voor mensen die denken dat zij zo belangrijk zijn dat zij kunnen bepalen of iemand zich op de weg mag begeven of niet.
maar nog het meest voor mensen die denken dergelijke ondoordachte opties te kunnen aandragen.
Chris.
mach zegt
Dan sta je toch lekker tot in lengte van dagen in de file joh…..
groet.
chris niese zegt
Je kunt ook weer de “GASKAMERS” gaan gebruiken om wat van die file rijders snel weg-te-werken dat geeft ook ruimte op de weg?
Het probleem is gewoon de kwaliteit van de mentaliteit van de mensen die gebruik maken van het wegnetwerk in dit land.
Men zou ook een vignet kunnen invoeren voor de auto waarop staat op welke dagen men zijn auto mag gebruiken, net zoals in Singapore?
Een regel waarbij op even dagen de auto’s met een kenteken eindigend op een even cijfer mogen rijden en op de oneven dagen de oneven nummers.
Er zijn verschillende opties mogelijk maar dan moeten we allemaal inleveren.
Chris.
mach zegt
chris,
kwaliteit van de mentaliteit = De realiteit
dat zal nooit veranderen.
en wat me wanhopig maakt is dat de kwaliteit van de overheid hetzelfde is…dat veranderd ook nooit…..die snorren zullen ons op blijven jagen als luipaarden.
JOhn zegt
simpel verhaal dat de mentaliteit uitstraalt van iemand die alle anderen als obstakels ziet.
Medeweggebruikers is een woord dat onbekend lijkt.
Wie het gerechtigheid vindt dat hij altijd ‘groen’ heeft spreekt over STOPlichten.
Die zitten achterop je auto. Langs de weg staan VERKEERSlichten.
Dit truttebol in haar truttige autootje stapt 15 seconden later uit dan jij.
Wat een frustratie uit het dagelijkse korte woon-werk-ritje!
Het beste met je angina pectoris
John – ja Opel Astra, nou èn?
Sidney zegt
John lijkt mij gefrustreerder dan ondergetekende :D
Sierra-Cosworth zegt
Ja is inderdaad vervelend,maar koop of een langzame auto en ga mee sukkelen met de rest ,of koop iets snels en rij er dan ook naar,als je weet dat je harder kunt ,maar niet snel genoeg om in te halen is simpelweg je auto te traag.
Verder als je ziet hoeveel auto`s en mensen er in Nederland zijn,en je kunt in ieder geval rijden blij zijn,de helft van autorijdend Nederland staat elke dag in de file.
Succes met je overlevingstocht naar werk:)
Chauffeur in hart en nieren zegt
Eigenlijk zou het voor iedereen VERPLICHT moeten zijn om bij het rijbewijs 1 maand als bijrijder in een vrachtwagen mee te rijden. Dan piep je wel anders.”
Blaat. Eigenlijk zou iedere vrachtwagen chauffeur voordat ie op zo’n 40 tonner mag rijden VERPLICHT eerst 10 jaar en 200.000 kilometer in een personenauto moeten rijden. Kan ie aan de wegsituatie wennen en realiseert ie zich dat ie niet met 50km/h een snelweg op kan rijden. Inhalen voor een vrachtwagen gewoon totaal zinloos is en fatsoenlijk afstand houden door LKW’s echt van levensbelang is voor zowel de personenauto als de vrachtauto.
Ten eerste, wij hebben door onze hoge zitpositie veel meer overzicht dan jullie, en als wij naar boven kruipen en invoegen met 50 zal dat wel een reden hebben… Zware lading, stijgingspercentage van de weg, motorvermogen… gemiddelde auto heeft gemiddeld rond de 75 pk en weegt rond de 1000kg (gewicht:vermogen= is 1:13,3) dus 1pk moet dus +/- 13kg meesluren.
Een gemiddelde trekker/oplegger kombinatie weegt rond de 50.000kg en een standaard vloottrekker heeft ongeveer 380pk (gewicht:vermogen= 1:131,5) dus 1pk moet dan 131,5kg omhoogsleuren. Dus deze vergelijking geeft aan dat als jij 100m nodig hebt om naar de 80 te komen wij dus al zowieso 1000m nodig hebben om op dezelfde snelheid te komen. aangezien de meeste opritten naar de snelweg niet die lengte hebben komen we aan het einde snelheid te kort, of weg… ligt er maar aan hoe je het bekijkt.
Inhalen, waarom halen wij in? Misschien om dezelfde reden als jij…. Omdat wij harder willen c.q. gaan dan onze voorganger. Er is niets vervelender om achter een langzamer voertuig aan te MOETEN blijven hangen. en ook wij willen er voorbij. Het heeft voor mij wel degelijk verschil, Het komt er vaak op aan of je een vracht vandaag of morgen kunt lossen. Het verschil voor de jongens die int. rijden is het Vrijdag thuiskomen of Zaterdag… En voor iemand die de hele week van huis is is dat een groot verschil. Later thuiskomen betekend automatisch toch een KORTER weekend, want die vracht op maandag zal er toch ook weer op tijd uitmoeten. JIJ WILT TOCH OOK ELKE DAG VERSE MELK OP TAFEL, of vers brood… En als jij die snelle bolide van je koopt, wil je die toch ook zo snel mogelijk bij jou voor de deur hebben staan.
Misschien herinner je de slogan nog van een paar jaar terug: ZONDER TRANSPORT STAAT ALLES STIL…. Denk daar maar eens over na….
Bedenk maar eens goed, als jij weer terug op weg naar huis gaat van je baantje, dat de meeste van ons nog maar op de helft van onze werkdag zijn….
bas zegt
Ja, ook ik heb een hekel aan treuzelaars op de weg die een hele stoet auto’s achter de reet aan veroorzaken .
Dit is 1 van de problemen van Fileleed , van die egoistische mannetjes die rechts blijven rijden met een slakkegang
Dit soort onkruid moet je keihard beboeten
tomy zegt
da heb ik ook elke dag naar eindhoven ! en die les auto’s zijn nog veel erger ! want da duur een half uur voor da ze 80 rijden ! en als je ze in haalt dan krijg je ook nog een bon voor het in halen ! van zon 130 euri
bij deze zeg ik rij door flikkers