Lewis Hamilton krijgt écht een revolutionaire auto. Net als Russell een auto die GEEN sidepods heeft.
Het was toch wel een schok, twee weken geleden. De Red Bull RB18 is compleet anders dan dat iedereen had verwacht. Volgens sommigen is het een revolutionaire auto die Adrian Newey heeft getekend. Dat komt met name doordat de sidepods bijzonder hoog zijn gepositioneerd en het daaronder helemaal ‘open’ is.
Maar mocht je denken dat dat bijzonder is, wacht dan maar totdat je de nieuwe Mercedes W14 kan aanschouwen. Er gaan namelijk hardnekkige geruchten dat de nieuwe auto nog veel vooruitstrevender is dan de Red Bull.
GEEN sidepods?
Uiteraard hebben we de auto van 2022 van Mercedes al gezien, maar dat is hoogstwaarschijnlijk niet de auto waarmee Hamilton en Russell aan de start zullen verschijnen. Dat meldt kwaliteitspublicatie Corriere Della Sera.
Hamilton krijgt een compleet nieuwe en echt revolutionaire auto als de geruchten kloppen. Want waar de Red Bull bijzondere sidepods heeft, heeft de Mercedes W14 in zijn geheel geen sidepods. Gewoon niets! Lucht. Je kunt het hier bekijken.
Legendarische winst
De krant gaat er prat op dat het sidepod-loze ontwerp “indrukwekkende simulatieprestaties met legendarische winst heeft laten zien.” Mede daardoor zijn de technici van de andere teams zeer ‘verontrust’. Ook schijnen de teambazen al in verhoogd staat van paraatheid te zijn om te protesteren, aldus de krant.
Dan rest nu voornamelijk de vraag: wat voor pindakaas moeten we hiervan maken? In principe niets. Het zijn immers geruchten. Echter, we maken met het woord kwaliteitspublicatie zeker geen grapje. De Milanese krant staat namelijk erg hoog aangeschreven. Morgen wordt er gereden op Bahrein voor de pre-season testdagen, dus dan kunnen we het meteen zien.
Het zal niet de eerste keer zijn dat Mercedes met een andere auto uiteindelijk de race begint dan dat ze laten zien tijdens de eerste pre-season testdagen. In 2019 was dat nog het meest duidelijk. Overigens doen meerdere teams dit in meerdere mate allemaal wel. Echter, geen sidepods is wel een absoluut unicum. Uiteraard houden we jullie op de hoogte als er meer bekend is.
UPDATE: de auto’s rijden nu net hun eerste rondjes en de geruchten blijken BIJNA helemaal te kloppen. Dat is al behoorlijk bijzonder. Bij Mercedes hebben ze gekozen voor een zeer bijzondere constructie waarbij de verticale sidepods bijzonder klein, smal zijn. Met name qua crashveiligheid en koeling zijn er de nodige uitdagingen, maar voor de luchtweerstand en ground effect biedt dit heel erg veel voordelen. Je kan de eerste foto’s van de W13 hier bekijken.
De Red Bull RB18 is overigens nauwelijks gewijzigd. Die hadden hun ‘WTF’-momentje in Spanje.
Meer lezen? Dit zijn alle starttijden voor de races van 2022!
harrie zegt
Hoe zit het dan met de verplichte crash structuur aan de zijkant.
berlinetta zegt
Volgens Hamilton maakt Mercedes geen fouten dus ze hebben ook geen crash structuur nodig.
chrisvis zegt
@harrie: wel of geen Sidepods, elke wagen dient door de verplichte crashtests te geraken dus dit gaat zeker geen probleem opleveren…
Stefje zegt
@harrie: als je op Lees Verder klikt dan zie je die uitleg in dat Twitter draadje.
mattr zegt
Een sidepod? Wasda?!
Edge zegt
@harrie: Die crashstructuur kun je in principe gewoon toepassen. Dan krijg je een horizontaal uitstekend stuk, een beetje vergelijkbaar met hoe Red Bull de crashstructuur zichtbaar voor de sidepods had op de RB14.
Edge zegt
Ik moet zeggen dat ik wel benieuwd ben. Voordat de auto’s onthuld werden ging exact hetzelfde gerucht over de Alpine, wat overigens ook nog gevoed werd door een aantal engineers die op twitter. F1-techjournalist Craig Scarborough maakte daar een toen tekening (die hij nu ingekleurd heeft met Mercedes-kleuren) van en vervolgens ging het als een lopend vuurtje.
Als je de radiatoren verplaatst zijn sidepods wellicht niet nodig als je puur naar de koeling kijkt. Maar nu we geen bargeboards meer hebben, zijn de sidepods des te belangrijker geworden om de vuile, turbulente lucht die van de voorwielen afkomt op te schonen en in goede banen te leiden. Ik kan mij daarom niet voorstellen dat Mercedes helemaal zonder sidepods gaat rijden, al zou ik het als F1 techliefhebber wel ontzettend gaaf vinden.
BeQuietAndDrive zegt
Sensatie… Scarborough heeft het hier sinds medio februari al over (dat sidepodloos-gaan een mogelijkheid is in 2022). Als hij het kan bedenken, denk ik niet dat de andere teams morgen ineens stomverbaasd langs de pitmuur staan.
rijnounsdoor zegt
Tjongejonge, ik rij al jaren zonder sidepods.
peugpower1000cc zegt
@rijnounsdoor: :-)
jensoffbutton zegt
Dan moet alle cooling verlopen via de triangular airbox boven het hoofd.
Ik geloof er maar weinig van, maar het kan.
Al ging er ook al een prentje de ronde dat Alpine ook zoiets zou doen.
Maar het zou me verbazen dat niemand buiten Mercedes daaraan gedacht heeft.
Ferrari doet wel hetzelfde maar dan helemaal omgekeerd: amper triangular airbox en grote side pods.
Dus die moeten ook al dat getest hebben maar geconcludeerd hebben dat net het omgekeerde beter is (of hun testmodel suckte, kan ook).
Davion zegt
En de koeling van de motor? Normaal zitten toch de radiatoren in de sidepods?
Henkie zegt
Mercedes zou een nieuwe manier van koelen hebben ontworpen. Chemical cooling system (CCS)
Hoe het werkt heb ik nog niet kunnen vinden.
Dutchdriftking zegt
Mocht het lukken zonder sidepots dan kan je hier alleen maar respect voor hebben. Ik gok dan ook enorme gaten in de body om de motor toch van koeling te voorzien.
bernoulli zegt
Hamilton rijdt dit seizoen zonder sidekick. Dat is wat anders.
baf07 zegt
Back to the early days, weer naar een sigaar als F1 auto…
flyerbunch zegt
Afkoelen via radiatoren zal niet meer nodig zijn want Mercedes heeft een nieuw procedé ontwikkeld genaamd Chemical Cooling System (CCS). Dit is via Ineos gebeurd en is volledig geïntegreerd in de motor. Zomaar kopiëren heeft dus met de huidige costcaps geen zin! Deze combo zal iedereen wegblazen blijkbaar en meer dan een seconde per ronde schelen. Vandaar die hoogmoed van Lewis.
Zie patent: https://patents.justia.com/patent/10920037
Mercedes had gevraagd of het binnen de regels lag en kreeg een ok, maar als dit verschil effectief zo groot blijkt zal de FIA snel ingrijpen en de techniek delen met de rest zegt Brawn. Zie ook video Motorsport news:
https://youtu.be/r-Er3H9KtHU
harrie zegt
Patent van een warmtegeleidende hars. Leuk, maar hoe raakt dat vervolgens z’n warmte kwijt?
flyerbunch zegt
@harrie: er zitten nog steeds koelsleuven op de auto, maar de hars werkt zoals bij Led-verlichting of andere electronica zoals patent omschrijft. Het zorgt ervoor dat de hitte tot een minimum blijft vandaar het minimum aan sidepods.
Richmond zegt
K-mag wordt de officiële teamgenoot van Schumacher bij Haas. Dus geen Fitipaldi en ook geen Giovinazzi.
machielvdd zegt
https://www.autoblog.nl/nieuws/breek-kevin-magnussen-volgt-mazepin-op-3322636
Rick-dos zegt
Volgens mij werd een paar weken geleden in de media gemeld dat Mercedes de crashtest niet was doorgekomen. Volgens mij was het verhaal dat de zijkant niet sterk genoeg was. Als dit verhaal klopt dan wordt dat gerucht ineens plausibeler.
Ik ben nu echt benieuwd waar Mercedes mee komt. Marko riep ook al dat Mercedes met een geheel nieuwe auto naar de test zou komen en Red Bull met een 70% nieuwe auto. Als het waar is dat Mercedes een auto heeft zonder sidepods dan verandert dat alles. Kunnen we alleen maar hopen dat ze er zoveel problemen mee hebben dat ze niet dominant zullen zijn.
ghini zegt
Er waren ook geruchten dat Alpine met iets dergelijks zou komen, maar daar niks gewijzigd, of iig geen grote dingen, tov vorige test?? MB ontwerp ziet er wel interessant uit, leuk een beetje actie, geen idee of het allemaal legaal is, dat horen we later wel, maar mocht het werken en mogen dan zouden andere teams dat ook willen maar met budgetcap is dat lastig?
gregorius zegt
Als MB hier dominant mee wordt; zal het een bittere pil zijn om LH44 elke keer weer te zien terwijl hij denkt dat hij het verschil maakt.
Maar alsnog kuddo’s aan MB als dit blijkt te werken. Erg cool als dit zou kunnen.
pomoek zegt
Bijzonder. Ben benieuwd of dit gaat werken. Ik vermoed dat koeling wel een issue gaat worden voor MB de eerste races.
bernoulli zegt
Vet dat er zoveel verschillende concepten zijn.
pomoek zegt
Overigens: Wat een geweldige ontwikkeling is dit. Dat out of the box denken van MB is fantastisch. Nu maar hopen dat het niet werkt ;-)
Richmond zegt
Red Bull zegt nu al dat dit niet legaal is en niet binnen de gedachte van de sport past. Niet bekend of er een officieel protest is ingediend
flyerbunch zegt
@benja01: Horner heeft geen uitspraken gedaan zegt Red Bull officieel.
https://www.gpblog.com/nl/nieuws/105885/red-bull-ontkent-uitspraken-van-horner-wolff-noemt-aantijgingen-ridicuul.html
bernoulli zegt
Ze hebben het nu iets genuanceerd. Hij heeft wel iets geroepen, maar dat was geen officiële uitspraak. Meer de boze coach langs het voetbalveld die SCHEIDS GEEL! roept.
Zijn punt ging over de constructie bij spiegels. Die staan nu ook een soort vleugels in plaats van spiegelsteunen.
sportevo zegt
Aangezien dit een test is, is er ook geen reglement waar je aan moet voldoen. Als je van mening bent dat je met een illegale auto (als in een auto die niet aan het (nieuwe) reglement voldoet) moet gaan rondrijden, dan is dat toegestaan. Je hebt er uiteindelijk niets aan maar in het verleden wilden bepaalde teams zich nog wel eens wat beter doen laten voorkomen bij de wintertests om sponsors te werven.
Je kunt hooguit zeggen dat je een protest in zal dienen indien Mercedes met deze auto op de baan verschijnt tijdens de eerste vrije training van de volgende race.
chrisvis zegt
@benja01: protest komt er doorgaans niet tijdens de tests aldus Ross Brawn. Ook frappant dat Horner daar eerst wat staat te roepen dat het niet “in de geest???” van de regels is en dan zegt dat het wss wel legaal is en dat ze (voorlopig) geen protest aantekenen. Trouwens protest wordt enkel behandeld indien er 2 of meer teams klacht indienen.
flyerbunch zegt
Voor meer en betere foto’s:
https://www.gpblog.com/nl/nieuws/105881/bekijk-hier-de-vernieuwde-w13-van-mercedes-vanuit-alle-hoeken.html
maferick74 zegt
Hobbel de bobbel, nog even en het begint op een meganische Bull te lijken
bernoulli zegt
Lijkt wel een Model Y zo qua wegligging. :o
tfsi zegt
Iedereen roept al Hamilton komende 2 jaar kampioen!!!