Het is inmiddels alweer een week geleden dat de eerste geruchten over een mogelijke samenwerking tussen Fiat en Chrysler de kop opstaken. En niet veel later werd al officieel bekend gemaakt dat Fiat en Chrysler serieus een relatie overwegen. Fiat zou zelfs (voor nop) een aandeel van 35% in het noodlijdende Chrysler willen nemen. Maar wat zullen de gevolgen zijn? Een Fiat 500 met 6.1 HEMI? Een Dodge Viper met 2.0 Multijet diesel?
Ik kan je gerust stellen, want dat zal niet gebeuren! Het belangrijkste onderdeel van het plan is dat Chrysler 7 verschillende kleine modellen in de VS gaat verkopen. Waarvan 4 met een Chrysler/Dodge badge en 3 met een Fiat/Alfa badge. Om welke modellen gaat het dan?
Uiteraard zal de Fiat 500 in het land van Uncle Sam verkocht worden, productie zal waarschijnlijk in Mexico plaats vinden. Verder zullen de Alfa Romeo MiTo en de opvolger van de 147 in Amerika verkocht (en gebouwd) worden.
Daarnaast zal Chrysler op basis van de nieuwe Fiat Panda een microcar ontwikkelen (Dodge Hornet anyone?). In het B segment zal Chrysler een model ontwikkelen op basis van de MiTo. En voor het C segment zal Chrysler een model ontwikkelen op het platform (C-Evo) van de 147 opvolger. Dit model zal hoogstwaarschijnlijk de Dodge Caliber vervangen. Tot slot zal er op basis van een verlengd C-Evo platform een opvolger voor de Dodge Avenger/Chrysler Sebring ontwikkeld worden.
Verder zal Chrysler in Amerika ook de direct ingespoten 1.4 en 1.8 Turbo motoren van Fiat gaan bouwen en deze in eigen producten gaan toepassen. De kleinste motor die Chrysler momenteel heeft is een 2.5 liter grote 4 cilinder.
Tot slot zou Fiat/Alfa in de toekomst eventueel gebruik kunnen gaan maken van de nieuwe “Phoenix” V6 die Chrysler ontwikkeld heeft. Maar ik gok dat Alfa fans een hartaanval krijgene als ze dat horen, zeker met het huidige GM blok in het achterhoofd.
De Fiat en Alfa modellen zullen in de VS trouwens verkocht gaan worden bij een select aantal Chrysler/Dodge/Jeep dealers. Het is overigens niet zo dat dit jaar al de eerste modellen van deze samenwerking bij Amerikaanse dealers zullen staan. De Fiat 500 zal bijvoorbeeld pas in 2012 in de VS verschijnen. Dat heeft er onder andere te maken met het feit dat auto’s aangepast moeten worden aan lokale wetgeving. En de fabrieken in de VS moeten nog omgebouwd worden. (via: Autmotive News)
bmw zegt
on-topic: dit gaat goed komen, de Amerikanen maken kennis met “kleine” auto’s van de hand van dé fabrikant van kleine auto’s. Wie kan daar nu ongelukkig over zijn?
Alfablog.nl zegt
De Alfisten hoeven niet bang te zijn, dat er een Chrysler V6 toegepast gaat worden. De nieuwe Alfa Romeo V6 wordt momenteel getest bij het Oostenrijkse AVL, waar hij ook gebouwd gaat worden. Zoals het er nu uitziet is hij in oktober dit jaar gereed.
robbie zegt
@Alfablog.nl: waar blijft die Alfa Romeo V6 nou? Inmiddels heeft Fiat toch echt bekend gemaakt dat ze de Chrysler Phoenix V6 gaan gebruiken :D
Ramshoek zegt
Vertel eens Alfablog.nl
Ik heb iets gelezen over iets kleinere V6’en (2,8 liter) met turbo.
Klopt dat?
Alfablog.nl zegt
@ Ramshoek
Als een bus ;)
JH zegt
Chrysler heeft al ervaring met “kleinere” motoren. Ze hadden toch samen met BMW een motorenfabriek in Brazilie gebouwd waar de eerste Mini motoren vandaan kwamen…en grappig is dat Fiat in 2008 die fabriek gekocht heeft…cirkel is blijkbaar rond ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Tritec_engine
robbie zegt
@Alfablog.nl, als een zwerende vinger ;) Iets sluit als een bus :D
R18A2 zegt
Opvolger van de 149?
-edit: 147-
Justin zegt
Ik vind het wel humor, misschien gaat nu die amerikaanse arrogantie er eens van af.
Niet elke amerikaanse boodschappen wagen hoeft een dikke V8 te hebben, en al helemaal niet als ze zo traag zijn als de gemiddelde amerikaanse bak.
SPK zegt
Chrysler zoekt techniek, Fiat zoekt een distributienetwerk in amerika en schaalvergroting, in theorie lijkt mij dat wel een goede combinatie.
Nu maar hopen dat het in de parktijk beter loopt dan GM/Fiat en DaimlerChrysler, ze hebben beide al ervaring hoe het niet moet en hopelijk hebben ze daar iets van geleerd.
Als ze het maar uit hun hoofd laten om weer een amerikaanse V6 in een Alfa te stoppen!!
Sven zegt
Doe mij maar een alfa met een hemi hoor :D
Bert zegt
Zover ik weet heeft Mr. Martinelli een 2.7 en een 3.3 V6 ontworpen.
Beide met meerdere turbo’s?
Enige waar ze tot nu toe op wachtte was een go van FIAT…maar als ik Alfablog’s reactie zie blijken ze al verder te zijn!!!
Voor 2010 dus echt een paar mooie aanvullingen in autoland!
Geen Chrysler V6 gelukkig.
Apache zegt
aha! :D Eindelijk producten uit het Chryslerhuis dat meer dan 2 milli-G in een bocht aankan.
PloegR zegt
Toch wel opmerkelijk dat Lancia en Jeep nergens genoemd worden in het verhaal.
WieAndersDasAuto zegt
Dit lijkt me een goed plan voor Chrysler en Fiat. Door samen te werken bespaar je de kosten wat we al van meerdere fabrikanten kennen!
Birger Alfa 147 zegt
Goed nieuws, maar waarom moet Alfa, Fiat verdeeld worden bij bestaande dealers die amerikaanse wagens verkopen? Waarom geen dealers die zelf willen starten met de verkoop van Italiaans goed.
De producent beslist wie wat waar gaat verkopen, bij mijn weten zal je steeds de beste service hebben bij iemand die uit eigen interesse een zaak begint met een merk naar zijn eigen keuze.
Maar ze brengen dan wel een magazine uit “puro Alfa” en het merk wordt dan bij dealers gezet die vanalles verkopen…
Jorrit zegt
Laat die ‘Phoenix’ V6 maar lekker daar. Daar KRIJGENE ik idd bijna een hartaanval van!
DrDre zegt
Hmm, interessante combinatie…
Als Dodge maar zijn eigen stijl behoudt vind ik het best…
Lustigson zegt
@ DrDre
Lijkt me wel, daar Lancia, Alfa en Fiat ook elk een eigen gezicht hebben/houden onder de FIAT-groep.
Vive la FRANCE! zegt
Best slim idee, eindelijk eens wat beschaafde auto’s in de VS!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, ik hoop vooral dat het op tijd is dan… 2012 klinkt nog zo ver weg!!
Kun je ook zien hoe gruwelijk veel tijd dit soort operaties kosten.
Licencies, fabrieken (om)bouwen, compleet nieuwe modellen ontwikkelen…
Ernstig hoor!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Alfablog & Ramshoek: goh, een 2.8 V6 Turbo…
Waar heb ik dat eerder gehoord??
http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/14/rijtest-saab-turbo-x-met-video#post-13390
:roll:
six-trey zegt
ze gaan toch geen auto met minder dan 2L bouwen :| Dit is het einde van Chrysler… Gelukkig heb ik nog een van de laatste echte wagens van Chrysler, een Dodge met een good old 5.7L HEMI :D
Als ik 2L wil koop ik wel een fles melk! V8 power :D
thom zegt
Maar Amerikanen kopen toch geen Alfa als er in dezelfde showroom een Chrysler staat, die hetzelfde is en alleen een ander embleem heeft. Ik denk ook niet dat de Chrysler duurder wordt.
Ik heb er toch een dubbel gevoel bij, als het weer goed gaat met Chrysler, dan 35% wist naar Fiat (kan erg veel geld opleveren zie porsche vw) en grotere afzet Fiat onderdelen. Maar wil je wel dat et weer goed gaat met Chrysler?
Wil je niet als Fiat zijnde marktaandeel van chrysler overnemen, zodat jezelf sterker word ten koste van Chrysler. Is het nu niet juist aantrekkelijk om Fiat/Alfa als merk voet aan de grond te krijgen in de VS. The Big Three in VS wankelen op dit moment o.a. omdat ze iets niet kunnen wat Fiat wel kan : kleine zuinige auto’s maken. Obama wil/zegt meer aan het milieu te gaan doen (nieuwe hype?), ook handig voor het schoonste auto merk. En door de sterk gedaalde verkopen staan ook veel fabrieken stil. Ik kan me goed voorstellen dat de Big Three niet op korte termijn al hun fabrieken weer op volle toeren hebben draaien en dus van een aantal fabrieken af willen. Voor de dealers geld het zelfde, die hebben et ook moeilijk en een aantal zullen et niet redden. Goed moment dus voor Fiat om een aantal over te nemen.
Doe eens gek, maak een paar grote “Fiat Groep” dealers. Alles in 1 pand Ferrari’s, Alfa’s, Maserati’s etc gescheide schowroom. Paar spannende Abarth’s GTA’s buiten. Knal et neer in bvb Californie. Binnen no time Hollywood sterren in Mito’s ed, ook schoon maar 1000x mooier dan prius ;) (prius won ook behoorlijk aan populariteit en bekendheid door “sterren” die met zo’n ding in de media stonden, hybride mito ?)
Ook ben ik et met Birger Alfa 147 eens, een Chrysler dealer zal niet echt Alfist zijn. Een echte liefhebber heb je natuurlijk veel liever als je je merk wilt opzetten.
Benz.. zegt
Chrysler kunnen we gewoon afschrijven, en terrecht want dit hebben ze grotendeels over zichzelf afgeroepen.. ;) Iets met V8 power en weggedrag ;)
robbie zegt
@thom, waar lees jij iets over badge engineering? Chrysler zal alleen maar het platform (=onzichtbaar) gebruiken.
thom zegt
@ robbie
Maar als je kan kiezen tussen een Mito of een Chrysler met dezelfde motoren, onderstel en ongeveer dezelfde afmetingen, prestaties. Een vergelijkbare auto.( En ze zullen idd meer dan alleen de badge veranderen,geen exeo praktijken :) ) Met een lagere prijs (goedkoper interieur ed) of zoals ik al zei geen hogere prijs. Dan kiezen denk ik niet veel Amerikanen een Alfa omdat ze denk ik weinig met het merk hebben en wel met Chrysler.
Wollie zegt
De boodschap is duidelijk : maak gebruik van de ongelooflijke dip in de economie, en investeer je centen in Fiat-aandelen. Ze stonden ooit 24, en nu minder dan 4 EUR. Kortom : als de situatie zich tegen 2012 stabiliseert op het niveau van vorig jaar, dan kijk je tegen een rendement van 600% aan, op 3 jaar. Da’s toch net iets meer dan de gemiddelde postbankrekening.
Citrofiel zegt
Zouden er dan echt leuke kleinere Chryslers komen met fatsoenlijke motoren? Ik kijk ernaar uit! Volgens mij brengt dit niets verkeerds.