Dat de nieuwe fünfer op de huidige 7-serie gaat lijken mag geen geheim zijn, maar wordt de M5 F90 ook zo zijig?
Dat zal moeten blijken, maar we weten in ieder geval al dat de 5-serie F90 snufjes van de 7-serie zal overnemen. Guesture Control en de smartphone achtige sleutel waarmee je de auto kan inparkeren zijn bijvoorbeeld te verwachten.
Uiterlijk
De gelijkenissen tussen de 5- en 7-serie zullen zich verder vooral in het uiterlijk laten kenmerken. De koplampen tegen de nieren aan, een vierkante kont en een scherpe lijn op de flanken zijn in ieder geval dingen die zich makkelijk laten voorspellen. Ook zal de 5-serie weer een maatje groeien.
Versnellingsbak
Een aspect wat de enthousiastelingen wellicht de moed in de schoenen doet schuiven is het achterwege laten van de handmatige versnellingsbak. Die was op de F10 (rijtest) nog gewoon leverbaar in America, maar in een interview met Car & Driver laat BMW M baas Frank van Meel de wereld weten dat het met ouderwetse pookknoppen roeren verleden tijd is. De vraag is er simpelweg niet naar. Dit geldt overigens ook voor de M6. De handmatige zesbak zal overigens voor de M2,M3 en M4 gewoon beschikbaar blijven. Mooi zo.
Onderstel en power
Het onderstel zal worden klaargestoomd voor vierwielaandrijving; een optie die veel klanten over de streep zou kunnen trekken en bovendien de auto een stuk bruikbaarder maken. Dankzij onder andere het gebruik van CFRP en aluminium in de carrosserie zal de M5 100kg lichter worden dan zijn voorganger. De redelijk saai klinkende 4.4 liter twin-turbo V8 wordt geschat op een vermogen van ongeveer 600 pk en 800 Nm koppel en wordt hopelijk verbonden aan een freeflow uitlaatsysteem. Al is dat laatste meer een wens dan een verwachting…
viezefreddyw zegt
Het is wel te hopen dat de 5-serie zich meer gaat onderscheiden van de 7-serie ten opzichte van Mercedes met de E, C en S-klasse. Voorheen ging dat bijna altijd goed bij BMW, tot de huidige 3 en 5-serie en alles daartussenin (Gran Coupe’s, coupe’s etc). Ik ben benieuwd wat BMW gaat brengen met de nieuwe 5. De huidige is toch wel echt aan vervanging toe.
Ozan zegt
@viezefreddyw: ik vind de F10(vooral met de achterlichten van de facelift) nog zeker niet gedateerd!
donvinnie zegt
@viezefreddyw: De huidige 5 is al sinds 2010 op de markt, dus alweer 6 jaar inmiddels, wat je niet zou denken als je kijkt naar het design. Dit kan je niet zeggen van de concurrentie, die zien er echt gedateerd uit!
knipperlichtje zegt
@donvinnie: welke auto’s heb je dan in je hoofd als concurrentie? De E is splinternieuw en de A6 oogt nog altijd fris: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/A6_-_3_3500.jpg
donvinnie zegt
@knipperlichtje: je zegt het al zelf: de nieuwe E. Er is nog geen nieuwe 5 en daarom ook niet te vergelijken met elkaar. Ik heb het zelf over de vorige E klasse. De Audi A6 is nog bij de tijd. De 5 reeks kan zich nog steeds meten met de huidige concurrentie en dat ondanks een design van 6 jaar oud.
p2000 zegt
Doe mij de oude maar
misterdrogba zegt
Een M5 met AWD, the end is near…
dionijsb zegt
Kleine M’s zijn toch leuker!
cadrez zegt
@dionijsb: de fijnste M van dit moment moet wel de M2 zijn .☺
zion88 zegt
@cadrez: al in gereden?
ghost zegt
@cadrez: een gebruikte 1M zou ik zelf kiezen.
gitaarknul zegt
Snap ergens wel dat er niet genoeg vraag is voor een handbak, een m5, vooral de laatste jaren, is echt een ultieme autobahn-kreuzer, dus dan is een automaat best fijn
Ozan zegt
@gitaarknul: Mwah, doe mij voor op de Autobahn maar de M550d
e1000bmw zegt
@ozan: ligt aan je kilometrage.
flutterby zegt
@e1000bmw523i: Als je zoveel geld uit geeft aan een auto dan ga je toch niet meer vanwege het geld beslissen of je benzine of diesel rijdt? Als je daar zorgen om maakt neem dan gewoon een 530d.
Ozan zegt
@e1000bmw523i: ligt meer aan het aantal toeren dat je blok draait op constant 170 rijden. Veel verfijnder, die drieliter.
cadrez zegt
Conclusie: op vlak van uiterlijk en design in het algemeen => eenheidsworst (de duitse drie heeft hier nu officieel een patent op )
Op motorisch vlak: niet slecht maar vierwielaandrijving op een m5 is toch wel een brug te ver. En die handgeschakelde bak zou toch een optie moeten kunnen blijven imo.
Op deze manier worden dit soort autos niet echt exclusief en exotisch meer.
Geef mij dan maar gewoon een oldschool e39.
☺
amg65 zegt
@cadrez: Misschien ligt het aan mij, maar waarom wil je schakelen in een luxe sedan met 600pk?
cadrez zegt
@amg65: omdat ik nu eenmaal liever zelf de volledige controle heb over mijn auto, ik zelf kies wat ik wanneer wil doen. Reed laatst nog met een S63 AMG . Fantastische wagen. Alleen vond ik dat het nog fijner zou kunnen zijn moest ik zelf eens kunnen schakelen van tijd tot tijd.
dennisjuh95 zegt
@cadrez: Je kunt dat toch alsnog zelf bepalen met de flippers achter het stuur?
cadrez zegt
@dennisjuh95: dat kan. Maar heb toch nog liever een pookje in de hand. Maar het is een eeuwigdurznde discussie he. Laten we het houden op smaken en kleuren… ?
Arnoud zegt
@dennisjuh95:
Het is gewoon een mentaal iets. Ik vind het veel gaver om zelf het koppelingspedaal in te trappen, de bak in het volgende verzet te gooien, en met de juiste finesse van gaspedaal en koppelingspedaal de bocht uit te accelereren. Dit alles gecombineerd met de juiste stuuruitslag, de juiste snelheid en correct gedoseerd remmen. Als je dat allemaal goed doet is de voldoening zoveel groter dan wanneer je aan een flippertje trekt en de computer je het grootste deel uit handen neemt… Dát is waarom een handbak zoveel meer borsthaar is.
lekbak zegt
@Original_Arnoud: bij mij groeit het borsthaar vanzelf. Daar heb ik geen handbak voor nodig.
paulloper zegt
Zo’n roerstok moet je in je m5 niet eens willen.
dutchcorvette zegt
@paulloper: ik vind handmatig schakelen sowieso al vervelen
Kvgorp zegt
@dutchcorvette: eens. Als ik de aygo van het vrouwtje pak loop ik al weer te vloeken op die handbak.
aambei zegt
@kvgorp: Geloof me, de automaat in de Aygo zou je nog 10 keer vaker vervloeken
ocda zegt
Tja de huidige sportwagen / powersedan klant wil de handling van een 316i. Echte rijdersautos worden al lang niet meer gemaakt paar uitzonderingen daar gelaten
mperformance zegt
Zal nooit meer worden zoals in de E39 ;(
fabianteunissen zegt
@mperformance: Dit vind ik zo’n dooddoener, geen enkele auto zal ooit nog worden als een E39.
mperformance zegt
@fabianteunissen: Nee daar heb je ook wel een punt ;)
Dutchdriftking zegt
@mperformance: amen! Die was zo geniaal!
jaapiyo zegt
Ik hoop vooral dat de M5 maar ook de gewone nieuwe 5-serie een beetje een sportieve doch ingetogen auto blijft, zonder extra inkeping op de flank (komt er waarschijnlijk sowieso), overbodig chroom overal en teveel lijntjes.
De huidige Fünfer is wat mij betreft toch wel een beetje de laatste BMW in de range die direct te identificeren is als familie van de epische 32, 34, 38 en 39.
redneckdarian zegt
Het is toch Carbon Fibre Reinforced Plastic, dus CFRP? En niet CFPR…
mb10 zegt
@redneckdarian: alleen wouter kan CFRP zonder enig probleem benoemen
rynnus zegt
@redneckdarian: You’ve got me! ;)
stephanotis zegt
@rynnus: Als je dan toch bezig bent: lekker in de poep roeren met “ouderwetse poo-knoppen” ;)
rynnus zegt
@stephanotis: Is dat iets voor jouw vrijdagavond, of…?
Dutchdriftking zegt
4wd is logisch met dit vermogen. Ze gaan eindelijk in zien dat Quattro zo gek nog niet is…..
Rick-dos zegt
Vroegah was het altijd een verrassing what the boys bij M GmbH nu weer voor een juweeltjes onder de motorkap hadden getoverd. Denk aan de M3 E30 4 cilinder, de 6 cilinders in de E36 en E46, de V8 in de E92, de 6 cilinder in E28 en E34, de V8 in de E39, de V10 in de E60 en ga zo maar verder… (vergeet ook ff niet de V12 uit de McLaren F1)
Tegenwoordig is dat zelfs voorspelbaar geworden bij BMW. Een V8 waarbij de turbodruk wat verhoogd is en als we geluk hebben wat andere luchtinlaten. Nou whoopdiedoo…
carmasterr zegt
@Rick-dos:
Jep, er zijn nu nog maar twee M-motoren over.
De 3.0 zescilinder turbo en de 4.4 V8 turbo.
Boost een beetje opschroeven, grotere speakers erin met een ander geluidsbestandje en je hebt weer een sneller model.
racerx zegt
@Rick-dos: Couldn’t agree more. Een //M blok was vroeger echt iets bijzonders, in plaats van een opgedirkt productieblok.
insomnia zegt
Niet zeiken, gewoon een sportautomatenbakkie op alle vier de wielen voor jullie. Blijft de bimmer tenminste ook langer heel bij het merendeel hierzo…
Echte purist Klanten, i.e. veul pk & roeren & rwd & MET geld willen sowieso ook minder gewicht, lees M4/M2.
mcshine zegt
@insomnia: en ook daar gaan ze massaal aan de DCT, en terecht ook. Zonde om zo’n performance motor te voorzien van een versnellingsbak die ervoor zorgt dat de coureur zijn handen van het stuur heeft én ook nog eens traag en hakerig is.
Orichy zegt
Hier heet de M5, F90 en ergens anders las ik, dat de nieuwe 5-serie G30, als generatie-naam heeft. Kloppen beide, of is één van beide de juiste naam?
prop zegt
Een M is alleen nog maar een uitgemolken logootje om de bovenstaandd reacties aan te vullen. Wordt er niet warm of koud van. Wordt de nieuwe 1M serie dan trouwens een dwarsgeplaatste 3 cyl met voorwielaandrijving en iets meer turbo druk?
BMW heeft ook geen R8 /SLR achtige auto’s oftewel alternatieven. De i8 is natuurlijk zoiets als wat ooit de TT ooit was. Gaycar
ghost zegt
@prop: eens met die laatste zin!
1975mini zegt
Om Wikipedia staat dat ie G30 gaat heten
87sandyd zegt
Voor BMW nieteens zo heel belangrijk hoe hij eruit komt te zien en hoeveel pk enz. Dat ding verkoopt toch wel.
Ben wel benieuwd of ze het speakersysteem hebben geupgrade zodat je nog meer fake enginesound door je speakers krijgt. Dat zo’n mooi merk met zo’n passie voor autosport hier mee wegkomt, onbegrijpelijk
raoulkroes zegt
F90?? Als het goed is word het G30
lazy123 zegt
M5 Beste sedan killer
ghost zegt
Laten we hopen dat BMW gewoon de middelste vinger geeft en de nieuwe M5 van een V12 voorziet. Bruis in tegen de logica!
pinut187 zegt
Jammer dat er geen handbak meer komt maar wel logisch als er gewoon geen vraag meer naar is.