Financieel is het een beroerde tijd, mensen pakken minder vaak de auto en het wegtransport loopt ook met rasse schreden terug. En toch kosten files de transportsector nu nog meer dan ooit.
De verwachting volgens brancheorganisatie TLN is dat het bedrag aan weggegooide euro’s dit jaar op 750 miljoen uitkomt. In vergelijking met berekeningen over het jaar 2006 en 2007 is dat een stijging van 50 miljoen. Mede hiervoor verantwoordelijk is het brandstofverbruik van stilstaande trucks. Ook de rusttijden die chauffeurs in hun slaapcabines c.q. achter hun ingebouwde LCD-schermen mogen doorbrengen zijn flink toegenomen. De gevolgen hiervan zijn niet alleen merkbaar op de weegschaal van de truckers, ook de transportsector heeft er financieel flink onder te lijden.
Dit maakte Alexander Sakkers, voorzitter van brancheorganisatie TLN, vandaag bekend bij de aftrap van de verbreding van de A4 bij Leiderdorp. Deze snelweg gaat -na ongeveer 30 jaar soebatten- op de schop. Autoblog Watcher Eurlings gaf hiervoor vandaag het startsein. Ook wist hij te vertellen dat de eeuwig vaststaande A4 twee jaar geleden voor een slordige 29 miljoen euro schade heeft veroorzaakt. Overigens moet het A4-project ergens in 2014 klaar zijn en gaat al het extra asfalt 680 miljoen euro kosten. (via Nu.nl)
Max BMW 4 life zegt
Ze moeten gewoon de rust tijden verkorten en meer gs geve!
q-oekje zegt
haha wie veroorzaakt al die elende
dat is toch die zelfde sector?
laat ze eerst eens op houden met elkaar in te halen
dat zou al de helft van alle file’s schelen !!
AriM6 zegt
@q-oekje:
Idd , al die gasten moeten maar eens netjes leren rijden.
dan rijden beide 80 en dan denkt die ene, laat ik hem maar eens inhalen met 82 km/h.
en dan een uur later heeft ie hem ingehaald.
Misschien moeten ze dat een keertje scheiden, vrachtwagens op de ene baan en personenwagens op de andere baan.
Maar dat zal vast niet mogelijk zijn.
Freez zegt
En wat kost de Transportsector de rest van Nederland?
Laten we eerlijk wezen, Diesel is in Nederland relatief goedkoop. Je kán diesel in een personenauto tanken, maar daar betaal je dan driedubbel HSB voor. Maar niet voor vrachtwagens, terwijl die megatonners toch de grootste schade op de wegen veroorzaken. (Voor een grijs kenteken grote vrachtwagen betaal je evenveel wegenbelasting als voor een middenklasser). Eigenlijk is vervoer nog steeds goedkoop. Zonder vervoer staat alles stil, maar als je het vergelijkt met de kosten van de normale automobilist word TLN gematst!
Freez
Citrofiel zegt
Jaja, de transportsector is zielig. Het zakelijk verkeer is zielig. Het privéverkeer is zielig. Iedereen is zielig en iedereen geeft elkaar de schuld. Gezellig…
AriM6 zegt
@Citrofiel:
Welkom in Nederland.
Asfaltliefhebber zegt
Ergenissen door inhalende vrachtwagens worden primair veroorzaakt doordat de overheid heeft verzuimd voldoende wegcapaciteit te realiseren. Als we in Duitsland hadden geleefd zouden belangrijke verkeersaders zoals de A1 en A12 al lang van begin tot eind minimaal driebaans zijn geweest. In Nederland zijn nauwelijks lange afstands trajecten met 3 rijstroken per richting te vinden. Buiten de randstad en de grote steden houdt het wel zo’n beetje op.
de sjonnies zegt
@Asfaltliefhebber:
Wel eens van Bremen naar Hamburg gereden?
Of van Hamburg naar Bremerhaven?
Dan piep je wel anders
1 grote puinhoop bij onze Oosterburen
Citrofiel zegt
@AriM6: Ik woon mijn hele leven al in Nederland, maar ik blijf me, heel naief, afvragen of het nou niet eens anders kan. :roll:
AriM6 zegt
@Citrofiel:
Zo te zien niet, Nederlanders houden nou eenmaal van klagen en als er problemen zijn wijzen ze elkaar aan.
Zo gaat het nou eenmaal en daar kan je niet zo 1,2,3 verrandering in brengen.
Citrofiel zegt
@AriM6: Ik begrijp het ook wel. Het is zo heerlijk makkelijk om gewoon te klagen over wat je niet bevalt en de schuld te geven aan anderen. :mrgreen:
AriM6 zegt
@Citrofiel:
Idd.
Nooit denken dat je er zelf iets mee te maken hebt, die andere zullen het wel gedaan hebben.
Maar goed, als die vrachtwagenchauffeurs zich nou eens aan de regels gaan houden, dan komen we tenminste ergens.
Maar goed het weer zal er ook wel mee te maken hebben (geen idee wrm ik dit zeg, maar nederlanders houden er nou eenmaal van om over het weer te zeiken)
Citrofiel zegt
@AriM6; Deed je nu even een typische Nederlander na met je reactie over vrachtwagenchauffeurs, of was dat gemeend? Volgens mij houden ze zich prima aan de meeste regels hoor. Inhalen met miniem snelheidsverschil ís toegestaan.
AriM6 zegt
@Citrofiel:
Beetje beide, het is idd wat de meeste mensen hier zeggen , ook al is het toegestaan, het wekt wel irritattie op.
Het is natuurlijkt legaal om iemand in te halen met 1 km/h uur verschil, maar het maakt geen ene reet uit of je nou achter die vent met 80 km/h rijd of er naast met 81 km/h.
Webber zegt
Waarom moeten ze hier uberhaupt over nadenken? Bij Leiderdorp op de A4 staat het inderdaad iedere dag, zonder uitzondering, vast. Ongelooflijk.
Jan Groothuijse zegt
Vrachtwagen die elkaar inhalen is irritant, maar die irritatie zou er niet zijn als de weg meer dan 2 banen heeft. Dat hebben de meeste nederlandse autowegen echter niet, als ze wel 2+ baans zijn mag je over het algemeen ook maar 100, en als jij 100 op te kilometer teller gaat, ga je ongeveer zo hard als een vrachtwagen, dus who cares.
680 Miljoen voor een beetje asfalt, is dat niet wat veel?
Hebben we nog steeds niet door dat die ‘state-of-the-art’ tunnels niet werken, vaker dicht dan open zijn, niets nuttigs bijdragen en massaal burgelijke ongehoorzaamheid veroorzaken?
Ja ik houd ook van klagen, maar het piespaaltje is bij mij altijd de overheid. Niet omdat ik iets tegen overheid heb, maar omdat die nu eenmaal zo goed als onverklaarbare dingen doen.
Vrachtwagens die elkaar inhalen, is logisch, zou jij ook doen. Werktijden wet verder aanscherpen, terwijl nooit aangetoont is dat deze bijzonder rare wet, die bijzonder grote papiermodels nodig heeft, die dan vervolgens door de maffia gecontrolleerd dient te worden (faillissement wordt aangevraagd zodra het woord ‘controle’ valt) werkt, dat is niet logisch. Dat is populistisch specifiek ingaan op voorvallen die als statistiek behandeld dienen te worden.
Arnoud zegt
Wat levert de transportsector ons jaarlijks op? We moeten niet vergeten dat we eigenlijk gewoon een doorvoerhaven zijn van goederen. Wij Nederlanders blinken nu eenmaal uit in het aandragen van vervoersoplossingen. Rotterdam is de 3e haven van de wereld! Jaren zelfs 1e geweest. Kijk eens naar wat we allemaal naar onze ooster buren verslepen. Wat levert dat de staatskas allemaal op? Veel meer dan wat de rest van Nederland te lijden heeft van de transportsector. Mag die sector dan ook gebruik maken van ons snelwegennet? Ik vind zelfs dat het snelwegennet in eerste instantie bedoeld is voor de transportsector. Personenwagens zijn maar te gast op de snelweg. Als je dagelijks via de snelweg naar je werk moet, woon je in de verkeerde plaats.
Citrofiel zegt
@AriM6: Nou, als je die 1 km/h snelheidsverschil nu de hele dag aanhoudt, kom je toch een paar minuten eerder aan. Hm, eigenlijk stelt dat echt niets voor… Je schiet er inderdaad niets mee op, het zou prettiger zijn voor de rest van het verkeer als ze niet zouden inhalen, en een groot nadeel voor henzelf vormt het ook niet. Dusseh, chauffeurs. Lees eens mee.
northspotting zegt
Honderden miljoenen, dat had ik je van te voren ook wel kunnen zeggen… Die verlengde A4 en 2e Coentunnel gaan helpen, maar ik denk nog geen goede 10% ervan. Het is gewoon hopeloos, hoewel Camiel wel veel plannen in werking heeft gezet, ik vind dat hij goed bezig is..
Die 680 miljoen klopt volgens mij maar gedeeltelijk.. Je hebt de A4-noord en de A4-zuid, of hoe ze ook heten. De ene kost inderdaad rond de 680, de andere volgens mij nog eens 450 miljoen… voor in totaal 35km aan snelweg, als ik het goed heb.
Met Citrofiel ben ik het niet eens. De verschillen in vrachtwagens zijn soms nog best groot, mede door frontoppervlak en totaalgewicht. Sommige chauffeurs mogen van het bedrijf waarvoor ze werken niet meer gas geven, want luchtweerstand? Meer gas! Dat lukt met 400pk+ toch wel. Maar als dat 0,2L per 100km kost, dan is dat op jaarbasis gigantisch. Andere chauffeurs hebben die beperking niet en als je daardoor 3km/h harder rijdt dan je collegae, tja…
De belangrijkste oorzaken van de files zijn nog altijd de ongelukken en de enorme hoeveelheid op- en afritten. En (al dan niet onnodig) afremmen, maar in feite is dat vaak ook een gevolg van beide net genoemde oorzaken. Die kostenpost kan veel kleiner, maar de consument zal er altijd voor blijven betalen want verdwijnen doen de files toch nooit meer.
mashell zegt
Hoe kan met minder files, steeds lagere brandstofprijzen en steeds meer spotgoedkope oosteuropese truckers de kosten van files nou nog toenemen? Ik denk dat TLN weer eens aan ouderwets het zeuren is. Truckers mogen wat mij betreft pas klagen als er zelf ook alles aan doen om files te voorkomen, dat begint met NIET inhalen, met voldoende snelheid invoegen (dus niet meer overbeladen) en voldoende afstand houden.
En over Nederland transportland, is de Betuwelijn al volgeboekt? Of is vrachtwagen verkeer nog steeds te goedkoop?
northspotting zegt
@mashell: Je leest weer alleen de 1e alinea… De oorzaak ervan is de financiële crisis, vrachtwagens waar de afschrijving op doorloopt staan stil, chauffeurs zitten deels doorbetaald in een regeling thuis. Wat denk je dat dat voor een transportbedrijf met 50 trekkers kost?
En over je overige opmerkingen: die overbelade lui zijn vaak dus die oosteuropese sukkels waar jij het over hebt, dat afstand houden heb je geen last van want jij rijdt toch 120.. en waar ze dicht op iemand rijden, zijn het bij andere vrachtwagens – die vaak precies even hard rijden. Dus heb jij daar last van? Dacht het niet. Verdiep/betoog je ‘ns beter en lul geen lariekoek.
jack zegt
@northspotting,
Yes, and now we’re talking!!
roadronner zegt
Het moet toch mogelijk zijn om vrachtwagens een dermate sterke motor te geven dat ze qua optrekken toch minstens van 0 tot 85 in 20 seconden moeten kunnen? Ongeacht belading?
Ik pleit ervoor overal 3baans wegen in te stellen, met een inhaalverbod voor vrachtwagens tijdens de spits, zodat daar in elk geval geen al te grote opstoppingen door ontstaan.
tha_rizzo zegt
Volgens mij helpt het om vrachtwagens gewoon een aparte baan te geven, tweebaans, waar ze elkaar nog in kunnen halen.
Geen irritaties tussen vrachtwagens en automobilisten, of minder althans.
Wat ook files tegengaat is niet bij elke afrit een stoplicht plaatsen en mss zelfs niet eens zoveel op- en afritten zoals er nu zijn. Voor elk gehucht is er wel minimaal één op- afrit.
Wat ook helpt is niet telkens enorme snelheidsverschillen (van 120 km/h naar 100 km/h en zelfs 80 km/h) en het ene moment driebaans en het andere moment terug naar tweebaans. Een mooi voorbeeld hiervan is Gorichem, de file is opgeschoven naar Meerkerk, waar het weer tweebaans wordt.
Verder OT, zonder de transportsector zijn we nergens, zij leveren namelijk aan de supermarkt en dergelijke. Iedereen zit wel op elkaar te katten, maar we zijn van elkaar afhankelijk. Zonder automobilisten geen consumenten (of zelfs planning, productie, et cetera) en zonder vrachtwagenchauffeurs geen voedsel, kledij et cetera.
jack zegt
@roadronner,
Er geldt al een inhaalverbod (tussen 7-10 & 17-20) tijdens de spits, waar overigens ook goed naar gereden wordt. Het inhalen zie je ook eigenlijk alleen maar na de spits.
Verder 3 of meer baans is geen overbodige luxe.
Dan nog een punt, de boete van links blijven hangen moeten ze hoger instellen dan rechts inhalen. Dan is het zo afgelopen met de rest van de jeukers.
Laurens zegt
Ik rijd vaak rond 6 uur. Helaas halen ze dan nog wel in. Vrij vervelend, maar met een beetje dikke huid :)
Irritanter zijn de RAM1500 -aannemers die al rijdt je 140 het liefst letterlijk over je heen rijden. En bij file…pak eens wat anders dan de linkerbaan. Scheelt me dagelijks al snel 20 minuten(A16, soms A27).
Max BMW 4 life zegt
Wat rizzo zegt een aparte rijbaan voor de truckerrrrrrrrrrrrssssssssssssss
zo dat ff doorr kennu rijdu
bmw zegt
@Original_Arnoud “Personenwagens zijn maar te gast op de snelweg. Als je dagelijks via de snelweg naar je werk moet, woon je in de verkeerde plaats.”
Wat een gelul.
“Bomma’s zijn maar te gast op de snelweg. Als je dagelijks via de snelweg naar de hartrevalidatie moet, woon je in de verkeerde plaats.”
“Containers met nutteloze rommel die ook in Europa kan geproduceerd worden zijn maar te gast op de snelweg. Als je onderdelen dagelijks via de snelweg naar een fabriek moeten, worden ze geproduceerd op de verkeerde plaats.”
“Gehandicapten zijn maar te gast op de snelweg. Als je dagelijks via de snelweg naar je werk moet, woon je in de verkeerde plaats.”
Zo kan ik nog uren doorgaan. Maar zo voer je natuurlijk geen debat, zo dood je het debat.
super zegt
@Original_Arnoud
Ja en zeker elke keer overdrachtsbelasting/verbouwing/inrichting/verhuizing/etc. betalen als jij en je evt partner jullie nieuwe banen achterna verhuizen? Of denk je werkelijk dat je er tegenwoordig nog komt als je je hele leven bij 1 werkgever werkt? En daarbij komt, waarom zou ik in een of andere klotedorp/stad gaan wonen als ik het prima naar m’n zin heb in m’n huidige stad?
Arnoud zegt
@super:
Wat heet ‘er komen’? Is dat maximale materiële rijkdom nastreven? Béétje bekrompen visie. Getuigt ook van erg veel egoïsme. Er is zoveel meer in het leven. Ik ben tevreden als ik één keer per jaar op vakantie kan, plus misschien een weekendje er tussen uit in thuisland. Huisje, boompje, vrouw, kindertjes en een auto om in te rijden. Wat heeft een huis dat groter is dan je nodig hebt voor meerwaarde boven een huis dat alles kan bieden dat je nodig hebt? En dat geldt voor zoveel andere dingen net zo goed.