Een elektrische auto volladen bij de snellader, wat kost dat met de huidige energieprijzen?
De energiecrisis van verleden jaar hebben we achter ons gelaten. Inmiddels zijn de prijzen gestabiliseerd en zijn die weer heel anders in vergelijking met 2022. Uiteindelijk is het altijd een momentopname. Aanbieders kunnen bijvoorbeeld per kwartaal aan de knoppen draaien, maar voor nu hoef je niet te verwachten dat de prijs weer met tientallen centen per kWh omhoog gaat schieten.
Wat kost snelladen?
Maar ja, wat kost snelladen nou eigenlijk? Waar tankstations met van die zuilen direct communiceren wat de prijs per liter is, sta je bij de laadpaal soms met vraagtekens boven je hoofd. Online is echter te achterhalen wat je kunt verwachten qua prijs per kWh. Toch goed om van tevoren te weten zodat je niet voor verrassingen komt te staan bij het opladen van een elektrische auto.
Snelladen in Nederland is super makkelijk. We zijn wast dat betreft gezegend met een mooie infrastructuur. Dat is in de landen om ons heen zeker niet overal zo goed geregeld. Aanbieders als Fastned, Shell Recharge, TotalEnergies en IONITY hebben een mooi netwerk. En vergeet ook zeker de Tesla Supercharger niet, waar je tegenwoordig ook gewoon met een elektrische bedrijfswagen of auto van een ander merk kunt laden. Al levert dat nog steeds af en toe gefronste wenkbrauwen op onder de Tesla-rijders.
We ontleden de prijs van de grootste en bekendste aanbieders van snelladers in Nederland. We gaan voor de berekening uit van een elektrische auto met een accupakket van 50 kWh. Zo kun je ook meteen zien wat het nu onderling scheelt per aanbieder. Handig!
Fastned
Een aanbieder die er al vroeg bij was en inmiddels 10 jaar actief is ons land met het exploiteren van snelladers. Te herkennen aan de gele bogen met zonnepanelen op het dak, zodat je in elk geval altijd droog kunt laden. Betalen gaat via een laadpas, bij diverse stations kun je tegenwoordig ook met je pinpas betalen aan de hand van NFC. Dat laatste wil je uiteindelijk zien bij elke (snel)lader: dan is het gezeur met diverse pasjes ook verleden tijd.
Snelladen bij Fastned kost in Nederland €0.69 per kWh. Dit is het Standaard (Pay-as-you-go) tarief. Met abonnementen en dergelijke is het goedkoper. Voor 11,99 euro per maand krijg je 30% korting op het standaard tarief.
In elke rekenmethode gaan we er voor het gemak van uit dat de batterij helemaal leeg is en dat je deze 100% gaat opladen, de volle 50 kWh dus. In de praktijk zal dit nooit zo zijn. Snelladen doe je in de echte wereld tussen de 10% en 80%. Onze fictieve elektrische auto van 50 kWh volledig opladen kost bij Fastned €34,50.
Shell Recharge
De snelladers van het Shell Recharge netwerken kosten €0,65/kWh. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Fastned rekent Shell 0,35 eurocent transactiekosten per laadsessie. Daar zit dan wel weer een max aan van €7 per maand. De actuele laadtarieven zijn ook te raadplegen via de Shell Recharge-App.
De 50 kWh elektrische auto volledig opladen bij Shell Recharge kost daarmee €32,50 euro plus 0,35 eurocent transactiekosten. De snelladers van het bedrijf zijn niet alleen te vinden bij tankstations. Je kunt een Shell Recharge bijvoorbeeld ook tegenkomen bij de parkeerplaats van een bouwmarkt. Goed om te weten!
TotalEnergies
Bij TotalEnergies kijken ze niet naar concurrentie. Althans, die indruk krijg je als je naar de prijzen kijkt. Ze zijn een stuk duurder in vergelijking met de rest. TotalEnergies rekent €1,03 per kWh. Dat zou betekenen dat een laadbeurt met de 50 kWh EV neerkomt op €51,50. Een groot verschil in vergelijking met Fastned en Shell.
Er is nog iets bijzonders aan de hand met TotalEnergies. Op de snelladers communiceert het bedrijf een prijs exclusief BTW per kWh. Dat is 0,85 cent. Als je gaat snelladen is dit niet meteen duidelijk. Prima voor de zakelijke rijder, maar jij hebt als particulier niets te maken met een prijs ex BTW. Er staat een disclaimer bij dat de uiteindelijke prijs kan afwijken, juist ja. Heel duidelijk is het niet.
IONITY
Dan de razendsnelle Europese laders van IONITY. Het snellaadnetwerk is nooit de goedkoopste geweest en zal dit vermoedelijk nooit worden. Snelladen bij IONITY kots je €0,79 per kWh. Duurder dan Fastned en Shell, maar goedkoper dan TotalEnergies.
Met een IONITY passport abonnement kun je laden voor 0,59 cent per kWh. Daar staat dan wel weer een maandelijks bedrag van €11,99 per maand tegenover. De 50 kWh EV snelladen via het reguliere tarief kost €39,50 euro.
Tesla Supercharger
De Tesla Supercharger dan. De tarieven zijn te raadplegen in de app van het Amerikaanse merk. Deze zijn wel variabel. Er is dus geen keihard tarief te noemen. Wel delen we een aantal variabele tarieven met je. Let op: dit zijn tarieven voor als je géén Tesla hebt, maar wel wil laden bij de Supercharger.
We komen tarieven tegen van €0,39, €0,41 en €0,48 tegen. Pakken we daar het gemiddelde van en ronden we dit af naar boven kom je uit op €0,43 per kWh. Daarmee is Tesla verreweg de goedkoopste aanbieder van snelladen in Nederland. De 50 kWh EV volladen kost €21,50. Een scherpe prijs! Bij Tesla is het wel zaak dat je de app van het merk op je smartphone hebt staan. Dit is de manier waarop je kunt betalen bij de Supercharger.
Snelladen bij de supermarkt
Snelladers langs snelwegen en op strategische plekken is inmiddels heel normaal. De volgende stap is snelladen bij de supermarkt. Helemaal geen gek idee. Je gooit je mandje vol en bij terugkomst is de auto tientallen procenten geladen.
De uitrol van snelladers bij supermarkten is in volle gang. Informatie vinden over locaties en prijzen is echter nog niet heel gemakkelijk. In 2022 kondigde Albert Heijn alleen al in dat jaar 120 snelladers te installeren bij supermarkten. Echter, uitvogelen waar die snelladers staan is niet te doen. Op de website van Albert Heijn is geen filter in te stellen voor oplaadpunten. Terwijl bijvoorbeeld een OV-service of fotoservice wel tot de filters behoort.
Een andere grote supermarkt met snelladers is Jumbo. Idem dito als Albert Heijn, kun je in de online winkelvinder niet filteren op snelladers. En zelfs als je bij een supermarkt terecht komt om te snelladen is niet altijd even duidelijk wat het kost. We ondervonden dit zelf met een Jumbo snellader bij een supermarkt in Nieuwegein. We konden inderdaad snelladen, maar er was geen display om te vertellen wat dit ging kosten.
Lidl dan. Eigenlijk hetzelfde pak en laken. Men zegt met snelladers te komen, maar onduidelijk is waar precies en wat het dan zou moeten kosten. Sommige Lidls geven wel aan een lader voor elektrische auto te hebben, maar van tevoren is niet te zien of het een langzame lader of een snellader betreft. Kortom, er is nog heel veel onduidelijk over snelladen bij de supermarkten in Nederland.
Aanbieder | Prijs per kWh | Abonnement? | Prijs per kWh icm abonnement |
Fastned | €0,69 per kWh | Ja, €11,99 p/m | €0,48 per kWh |
Shell Recharge | €0,65 per kWh | Nee | – |
TotalEnergies | €1,03 per kWh | Nee | – |
IONITY | €0,79 per kWh | Ja €11,99 p/m | €0,59 per kWh |
Tesla Supercharger | €0,43* per kWh | Ja | €0,32* per kWh |
Conclusie
Dit zijn de actuele prijzen van vijf bekende aanbieders van snelladers in Nederland. Tesla heeft momenteel de beste papieren in combinatie, gevolgd door Fastned en daarna Shell Recharge.
Uiteindelijk is het heel afhankelijk van je rijgedrag of je vaak bij een snellader komt of niet. De gemiddelde EV-rijder zal alleen tijdens een grotere autoreis of tijdens een vakantie gebruik maken van de snellader. Voor deze groep is een abonnement minder relevant. Het is in elk geval een stuk betaalbaarder in vergelijking met de energiecrisis van afgelopen winter. Met de stijgende benzineprijzen is elektrisch rijden dan steeds interessanter.
fanboy zegt
Je hebt snelladers eigenlijk amper nodig. Maar als ik hem nodig heb probeer ik zeker bij Tesla te laden, veel goedkoper dan de rest en het werkt makkelijk.
blogie zegt
Helemaal eens. Enkel met vakantie gebruik ik snelladers. In Duitsland het is netwerk (voor mij) nu zo goed dat je er niet eens meer rekening mee hoeft te houden. Gevoelsmatig heeft >70% van de tankstations ook snelladers.
IONITY werkte wel echt super afgelopen zomer. Terwijl Shell het gelijk al liet af weten. Fastned is ook top maar buiten Nederland vaker net even van de snelweg.
kas_par zegt
Klopt. Snelladen is de uitzondering, al moet ik wel af en toe eens net een klein beetje bij laden op de langere afstanden. De Tesla laders mijd ik dan weer, veel gedoe. Moet je de app voor hebben, werkt niet met de laadpas, moet dan (ivm lease) weer apart gedeclareerd worden. Geen zin in, ook al is het vaak iets goedkoper (en ja, ondanks lease probeer ik wel degelijk toch een beetje op de kosten te letten).
minimoke1984 zegt
En dan heb je nog de grote groep “teslarijders”. Die laden bij Tesla zonder abbonement tegen een lager tarief(meestal 15-40% goedkoper).. ben dan voor 0.24 per kwh X 50 = 10.40 klaar. Dus dat.
Nb met een Tesla abbonement (12 euro per maand) betekent dat dus 2 x laden per maand en je haalt de abbonements kosten er al uit. Feitelijk als je dus meer dan grofweg 1000km per maand rijdt altijd Tesla abbonement nemen ook als je geen Tesla hebt.. andere elektra aanbieders links laten liggen tot ze in prijs zakken naar gelijk niveau want dat was bijv Shell-recharge in t begin wel.. Nu is t voor Shell een melkkoe
maarteno zegt
En wat kost het bij de gemiddelde AC charger in de straat dan?
maotje zegt
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
nautique206 zegt
0,45 cent ex btw betaal ik gemiddeld
stekkerkoning zegt
Tussen de 30 en 70 eurocent per kilowattuur. Afhankelijk van de locatie en het contract dat het lokale of regionale bestuur heeft afgesloten met de laadpaalaanbieder.
Als het opladen ergens erg duur is helpt het om een laadpas met een vast tarief te gebruiken. Shell Recharge rekent voor regulier publiek opladen (ac-laden) € 0,55/kWh. De pas kost niks, alleen wordt bij iedere laadsessie € 0,35 gerekend.
Mensen die willen besparen bekijken van geval tot geval, van paal tot paal, wat de beste optie is.
cupsport zegt
Wat is de beste app om de tarieven voor laden te zien? Het blijft gek dat dit slecht inzichtelijk is voor een consument
stekkerkoning zegt
In principe heb je één laadpas bij je elektrische auto, zeker als leaserijder die dan weer niet geïnteresseerd is in de kosten.
Iedere aanbieder van laadpassen (msp ofwel mobility service provider) heeft een app, in die app staan alle laadpunten met daarbij ook de kosten. Sommige aanbieders werken met standaardprijzen per type lader (regulier publiek en snelladers), daarvan is Shell Recharge de bekendste. Bij andere aanbieders verschilt de prijs van laadpaal tot laadpaal, soms zijn er tarieven in één en dezelfde straat verschillend.
Het is tegenwoordig ook gangbaar om gelijk bij de laadpaalaanbieder (cpo en dat betekent charge point operator) af te rekenen. Vooruitlopend op de gewijzigde regelgeving zitten er qr-codes op laders en hebben ook “laadpaalboeren” een eigen app. Ook dan zijn de tarieven te vinden in de app en valt het opladen gelijk te starten in de app. Dit artikel beschrijft de kosten die de snellaadaanbieders rekenen via de eigen app, of directe betaling met bijvoorbeeld een credit card. Dat is niet altijd het goedkoopst, Shell rekent bij andere snelladers dan die van hunzelf € 0,76/kWh, ook als het er eentje van Total Energies of Ionity is. Iemand die zelf aftikt voor het opladen kan niet om Tesla heen. De Superchargers zijn supergoedkoop, snelladen kost ~€ 0,40/kWh en dat is evenveel als gewoon publiek opladen. Daarbij zijn er per locatie altijd zat stekkers en is het nooit een twijfelachtige brandstofpomp met zompige broodjes waar de laders staan, maar altijd een plek waar fatsoenlijk valt te eten.
Als dit TL: DNR is. Juiste app erbij pakken, laadpaal zoeken, prijs bekijken. Zorgen voor een paar verschillende apps om steeds voor zo min mogelijk geld op te laden. Typisch een onderwerp waarbij het even duurt voor de nieuwkomer er wegwijs in is.
minimoke1984 zegt
Absoluut waar.. zeker voor de particuliere rijders(of zzp) die iets meer rijdt. altijd Tesla abbonement nemen(als je geen tesla rijdt) want dan zakken je kosten nog eens gemiddeld 30%(soms 40 soms 20).. dus bij 2 x tesla lader in de maand je abbonement er al uit..
Nb @stekkerkoning ..dat van die sompige broodjes enz geldt voor NL.. in bijv Frankrijk, Spanje oid regelmatig Tesla laders met vergelijkbare broodjes enz tegengekomen…maar ook Top locaties bij Shoppings met foodcourds enz(bijv in Madrid en Parijs.
minimoke1984 zegt
Go-charge. Kan je ze (bijna) allemaal vergelijken. Jammer dat heel Europa er nog niet in zit. NB .. Snel laad je regelmatig? Altijd tesla abbonement nemen.. By far het goedkoopste.. heb je een Tesla? Geen abbonement nodig en altijd de laagste kosten.
jippie zegt
Stroom van TotalEnergies is wel beter voor de motor.
mashell zegt
Ik ben van mening dat als het TotalEnergies heet er op elk station een snellader en waterstof pomp moet zijn.
MM93 zegt
Is er ook een instantie die de snelladers controleert en ijkt?
Ik was laatst bij een Ionity lader en ik had meer geladen dan dat mijn accu groot is…
stekkerkoning zegt
Publieke laadpunten (en die thuis waarbij de werkgever de kosten voor het opladen betaalt) hebben een mid-gecertificeerde meter, die is geijkt. Meer opladen dan de auto aan accucapaciteit heeft kan alsnog, want niet alle geleverde energie komt in de accu terecht. Een deel gaat bijvoorbeeld verloren aan warmte.
In Duitsland is de meter zichtbaar aan de buitenkant, kun je zelf de waarden noteren op een blocnote.
MM93 zegt
Maar een verschil van bijna 10kW?
stekkerkoning zegt
Ja, efficiëntie van 70 tot 90 % afhankelijk van de auto. Dus wen er maar aan. Zie bijvoorbeeld: https://pushevs.com/2020/10/22/calculating-on-board-chargers-efficiency/.
Om lekker te fitten op details, laadsnelheid gaat in kilowatts (kW) en verbruik en opslagcapaciteit in kilowatturen (kWh), een verschil van 10 kWh had je mee te maken.
JelmerS zegt
Hoeveel accijns en belastingen zit er op een kWh voor dit soort partijen? De particuliere aansluiting thuis zit al gauw een vaste 15cent belasting op. #subsidie?
Roskampies zegt
Ah de maffia ie er al weer als de kippen bij. Idd hier gaat eens een bericht overkomen idd. Dat er gesjoemeld is bij laad palen. %meer afgerekend dan echt geladen is.
jaso013 zegt
50 KwH voor ongeveer €40. En hoeveel km kun je hiermee ongeveer rijden?
Ik vind het nogal een onduidelijke en vooral schimmige bende zo. Ze vragen eigenlijk maar wat ze willen. Waarom is dit niet landelijk vastgesteld?
stekkerkoning zegt
Is er een wettelijk vastgestelde brandstofprijs?
mashell zegt
Nee, maar daar is door verplichte prijsweergave op een groot bord er voor gezorgd dat je weet waar je aan toe bent en zo wordt er vooral op prijs geconcurreerd. Bij elektrisch rijden is het te vaak nog een grote gok.
MarcoM zegt
Bagger dus. Gewoon verplichten net als bij de benzine en diesel wat het kost per KW en starttarief.
stekkerkoning zegt
In publieke laders (en laadpalen thuis met automatische vergoeding, waarbij de werkgever garant staat voor de oplaadkosten) zit een zogenaamde MID-gecertificeerde meter. Dat is er eentje die officieel is goedgekeurd en gegarandeerd de juiste waardes geeft. En toch is meer opladen dan je accu groot is een mogelijkheid – je was wel goed leeg dan. Bij het opladen treden onvermijdelijk rendementsverliezen op. Er gaat bijvoorbeeld energie verloren aan warmte.
Feitje om mee af te sluiten. Bij laders in Duitsland valt te meterstand aan de buitenkant van de lader af te lezen. Voor als je het wil bijhouden op je blocnote.
monsieurleloure zegt
Laadverlies?
av_diver zegt
* Ionity ‘kots’ – typefoutje ;-)
In de tabel geven jullie aan dat Tesla een abonnement heeft voor voordeliger laden, maar in de tekst worden de prijzen hiervan niet genoemd.
Op de Tesla website wordt je het ook niet duidelijk: ‘De prijs per kWh voor het opladen kan worden verlaagd door een oplaadabonnement af te sluiten.’
Iemand die het wel weet?
minimoke1984 zegt
12.99 per maand kost abbonement. Daarmee zijn je laadkosten gelijk aan die van Tesla rijders en 20-40% lager dan het normale tarief. Dus bij 2 x laden (bij een Tesla lader per maand) heb je t abbonement er al uit. Dus rijdt je paar keer per jaar wat langere afstanden (vakanties of weekendjes weg) altijd doen. Is by far goedkoopste dwars door Europa..en heb je een Tesla dan laad je dus altijd al tegen die lagere kosten..
tuutertuuter zegt
Laten we omrekenen naar wat je uiteindelijk wilt weten. Kosten gedeeld door afstand.
Gem. EV doet 20 kWh/100 km.
Gem. ICE doet 6 l/100 km.
De verhouding is dus ongeveer 1 op 3.3. Dat wil zeggen, zo lang stroom meer dan 3x zo goedkoop is, “loont” het EV te rijden (buiten alle belastingvoordelen om).
Bij een dieselprijs van 2 euro moet de stroom dus minder dan 0.65 kosten om te baten.
Mijn voorspelling: diesel blijft voor de komende 10 jaar rond de 2-2.50 per liter en stroom gaat richting de 70-1 euro per kWh, zodat uiteindelijk iedereen evenveel betaalt voor het afleggen van 100 km. Om wat voor ideologie dan ook, ze willen mobiliteit simpelweg aan banden leggen.