Wat ben je kwijt voor een leuk steurende tweedeurs anno 2021? Een gave sportcoupé is nog best duur, helaas.
De Alpine A110 is net voorzien van een verse facelift. Gelukkig is er niet al te veel aan veranderd. Het is immers een klassieker in wording waar in feite heel erg weinig mis mee was en hopelijk ook is. Uiteraard staat of valt er een hoop met de vraagprijs van de auto. Alpine heeft de prijzen bekendgemaakt van de hun gefacelifte sportwagen.
Prijzen Alpine A110
De goedkoopste is de Alpine A110 zonder naam of toevoeging. Deze gave sportcoupé heeft net als alle andere A110’s de zeventraps automaat met dubbele koppeling van Getrag. Verder heeft ‘ie net als voorheen 252 pk en 340 Nm. Deze versie kost 68.990 euro. In principe is dit alles wat je nodig hebt. De standaarduitrusting is omvangrijker dan die van een Lotus Elise destijds, dus op zich zit dat wel snor.
Een stapje hoger staat de Alpine A110GT. Deze heeft een 300 pk sterke motor en is iets luxer aangekleed. De prijs daarvan is 79.090 euro. Wil je de meest sportieve Alpine, dan kom je uit op de A110S. Deze is eveneens voorzien van de 300 pk sterke motor, maar is veel sportiever aangekleed.
De A110S kost 83.290 euro. Dit is de enige uitvoering die je kunt uitrusten met het ‘Pack Aero’, waar je 5.450 euro voor betaalt. De PS2 Cup-banden kosten 750 extra. Al met al kun je deze zo naar de 90 mille tikken. Maar zoals je straks zal zien, dan begint het net met sommige concurrenten.
Prijzen concurrentie
Want daar zijn wij nu op aanbeland. Want wat zijn de concurrenten eigenlijk als je zoekt naar een gave sportcoupé? Er zijn er maar een paar op de markt tussen de 70 en 100 mille op het moment. De meest directe concurrent is de Porsche 718 Cayman, die telkens duurder en duurder wordt. Natuurlijk, deze is met 300 pk ook krachtig en je hebt de Porsche-badge, maar ook Porsche-uitrusting. Voordat je ‘m kan aankleden moet je eerst voor 15 mille aan nodige opties uitgeven, als het ware.
- Alpine A110 | 68.990 euro
- BMW M240iA xDrive | 77.504 euro
- Toyota Supra GR Legend | 85.695 euro
- Audi TT S Coupe S Tronic quattro | 89.420 euro
- Porsche 718 Cayman PDK | 92.207 euro
- Jaguar F-Type P300 RWD Aut. | 97.777 euro
De BMW M240i is de nieuwste aanwinst in deze klasse. Hierbij moet je even wachten op de versie met enkel en alleen achterwielaandrijving. De Jaguar F-Type wordt eveneens telkens duurder, waardoor gek genoeg de Supra aantrekkelijker wordt: die heeft namelijk wél een zescilinder. De Audi TTS is competent, maar mist de fun-factor van de Alpine en is veel te duur voor wat het is.
Welke gave sportcoupé komt er nog aan?
Ten slotte, wat komt er nog aan? De Lotus Emira! Dat is de grootste en belangrijkste concurrent. Gezien de opties qua motoren verwachten we wel dat Lotus dit gedeelte van de markt gaat verlaten en de Emira rechtsreeks tegenover de 911 zet in plaats van de Cayman.
De gefacelifte Alpine A110 is per direct te bestellen.
PunicaOase zegt
Poeh, wat een prijzen :-(
En de ‘goedkoopste’ zou voor mij al gelijk afvallen: wat vind ik die Alpine toch lelijk!!
petroldrinker zegt
Eigenlijk allemaal te duur dankzij onze roverheid
iannuzi zegt
@petroldrinker: mijn advies …. emigreer! Dikke doei ;-)
dalmore zegt
Elk jaar wordt het meer en meer aantrekkelijk.. het is vanuit hier maar een half uurtje naar het oosten, toch de stap nog niet durven zetten
nicolasr zegt
Ben vorig jaar vertrokken naar Spanje en heb letterlijk nog geen enkele keer spijt of zelfs maar een bedenking gehad. Het leven is hier gewoon prettiger. Ik bedoel, ik word ’s ochtends wakker, trek de gordijnen open en kijk direct op het strand en naar de azuurblauwe Middellandse Zee. De mensen die je ziet lopen zijn wat minder gehaast en zijn hier over het algemeen ook niet voor hun verdriet. Men zeurt er minder, er zijn minder antivaxwappies en mocht je onverhoopt toch eens terug moeten naar Nederland, dan ben je er in 2 uur en een kwartier.
En dan heb ik het nog niet eens over de kosten voor autorijden gehad. je lacht je de ballen uit de broek!
Kom lekker ook deze kant op joh!
rc1990 zegt
@nicolasr: ik heb exact hetzelfde gevoel als jij, ook al ben ik naar Duitsland vertrokken, vlakbij Denemarken. Onlangs een andere auto gekocht, die me in NL minstens 15K meer zou kosten!
tinnemans zegt
@nicolasr; ik hoor alleen van die rare verhalen dat mensen daar in Cayrennes rondrijden. Geen idee of het klopt hoor.
Ik kom wel jouw kant op, maar dat duurt nog een paar jaar.
rolov zegt
@nicolasr: als je thuis kan werken is het interessant
petroldrinker zegt
@iannuzi: heb al vaak zat int buitenland gewoond als kind, zou graag weer terug willen maar heb er met mijn vakgebied weinig te zoeken in de GCC helaas
pignon zegt
De mooiste is gewoon ook de goedkoopste. Beter wordt het niet
flyerbunch zegt
Voor die prijzen kun je mss beter een 2de hands Porsche op de kop tikken of ander leuk spul! 😉
nicolasr zegt
Ik zou -mocht ik in de markt zijn voor een gave sportcoupé- zonder aarzelen voor de Alpine gaan. En dan de GT, wel 300 pk, maar nog net iets puurder dan de S. Ik zag er laatste eentje rijden en hij heeft alles. Het is een gave auto, valt op, maar je misgunt hem niets. En dan schijnt hij ook nog eens super te rijden.
En dan neem ik het gepruttel van de vierpitter en de Renault-monteur wel op de koop toe! ;-)
Sir_Vmax zegt
@willeme toevallig in Zoetermeer net? Anders zou het een dubbelganger kunnen zijn.
willeme zegt
@srthellcat: ja, toevallig wel! Zat jij in die witte CLA? ;-)
Sir_Vmax zegt
@willeme: nope een witte caddy. De e91 is wel een eyecatcher, wielen staan zeer fraai.
rc1990 zegt
Voor mij zonder twijfel de Supra! Voornamelijk omdat ik het simpelweg verreweg de mooiste vind. De zes cilinders is een mooie bonus.
reactief zegt
De Emira moet net onder de 90K gaan kosten dacht ik voor de 4-cilinder. Dus meer in vaarwater van de Cayman dan de 911.
Het leukste van dit lijstje is de Alpine. Maar jemig, wat een enorme bak geld toch voor zo’n soort auto. Dit zou toch gewoon zo’n 50k moeten zijn….
lightisride zegt
Die Alpine is nogal goedkoop. Een van de weinige auto’s die in Belgie of Duitsland maar weinig goedkoper is. Een half jaar oude Cayman is in Duitsland even duur als een Alpine. Bij ons zit daar toch 30k tussen.
En eigenlijk moet je naar de afschrijving kijken. Wat heeft ie gekost als je m over 2 jaar verkoopt. Dan valt het helemaal mee.
tweedehands Lotussen schrijven al niet meer af. Of dat ook voor de Emira gaat gelden is de vraag. Die wordt toch weer een stuk duurder.
kniesoor zegt
Gisteren voor de aardigheid de A110 even geconfigureerd. Kwam uit op 74K. Heb de M240i ook even gedaan, die komt met de gewenste liflafjes erop op 87K. Dan zou het – ondanks de vierpitter – in dit geval toch echt de Alpine worden.
Benny_Weisz zegt
EUR 70k,- uitgeven aan een Franse auto….dan heb je pas lef!!!
kniesoor zegt
Je weet ‘t, hè : No guts, no glory.
retsok zegt
Ik zou nog even wachten op de toyota GR86! Met het budget wat dan overblijft maak ik hem nog verder naar mijn smaak. Lekker puristisch! Of een 400z importeren.. Wat zou dat gaan kosten?
net10 zegt
Sportcoupe’s zijn duur in Nederland. Ik zou gelijk een Alpine A110 kopen, wat is die gaaf. De motor is een zeer degelijke en betrouwbare 1.8 liter motor, die goedkoop bij elke Renault dealer te onderhouden is. De auto laat zien dat een laag gewicht en goede gewichtsverdeling heel belangrijk is om een fantastische sportauto te bouwen.