Beetje voor papa, beetje voor mama en een hoop voor het kroost. De ideale modale familieauto moet nog best een hoop kosten.
Er zijn soms van die auto’s die je wel aanraadt, maar niet zelf koopt. In het geval van ondergetekende zijn dat auto’s als de Toyota Yaris bijvoorbeeld. Waar wij als liefhebbers een nauwe band onder houden met de garagehouder en elke overgebleven euro investeren in onze auto’s, zijn er ook zat nuchtere mensen die autorijden al duur genoeg vinden en gewoon deugdelijk transport willen.
Een andere auto die geregeld voorbij komt is de Skoda Octavia Combi. Meer ruimte dan een BMW 3 Serie, maar geprijsd als een Volkswagen Golf waarmee de auto veel techniek deelt. Skoda heeft sinds vandaag een speciaal model dat eigenlijk precies genoeg is voor iedereen.
Als je meer nodig hebt, heb je je prioriteiten niet op orde. Als je het overdadig vindt, moet je je doelen bijstellen. Want dames en heren, dit is namelijk de Skoda Octavia Combi Sportsline Business.
Skoda Octavia Combi Sportsline Business
Dat is een modale familieauto die in principe alles doet wat je er van kunt verlangen. Het Sportsline-pakket behelst items als 17 inch lichtmetalen patta’s (18 inch is optioneel), zwarte grille, zwarte raamstijlen en zwarte spiegelkappen. Ook zit het Business pakket erop, dus navigeren en handsfree bellen kan gewoon.
Onder de kap ligt de 1.5 TSI Evo, een viercilinder benzinemotor die er 150 pk uitperst. Niet extreem veel, maar gewoon prima om vlotjes te kunnen rijden. De sprint van stilstaand naar 100 km/u is in 8,4 seconden achter de rug en de topsnelheid bedraagt 224 km/u. Niet verkeerd toch voor een familieauto? Standaard heb je de zeventraps DSG. Ook handig: je kan tot 1.500 kg trekken.
Prijs modale familieauto
Dan de prijs van dit alles: 39.990 euro all in. In eerste instantie is dat een bak geld voor een Skoda Octavia. Maar tegenwoordig zijn auto’s erg duur en geld niet zoveel meer waard. Kijk eventjes wat de rest kost als je een modale familieauto zoekt. Een kale Golf Variant 1.0 driecilinder met handbak is tegenwoordig ook al 37.240 euro. Oh, en die lakkleur (Energy Blue) is gewoon helemaal standaard.
Zit er dan een addertje onder het gras? Bwoah, wel een beetje hoor. Het huidige model werd destijds in 2019 onthuld, dus een facelift zit er een keertje aan te komen. Oh, en de Octavia Sport Business met 1.5 TSI en DSG kostte vorig jaar nog 36.520 euro…
mashell zegt
Ik snap dat mensen zo’n blackpack willen hebben want dat staat wat sinister en helpt zo onzekere types aan de noodzakelijke zelfverzekerdheid maar het staat niet op elke auto en al helemaal niet op een Skoda Octavia.
Allison Burgers zegt
In de huidige markt best een scherpe prijs voor een complete auto. En er zijn nog goedkopere versies (of een ruime Scala als alternatief).
In de praktijk voldoet de 5-drs trouwens net zo goed als de combi, dus daar is ook nog geld te besparen.
kniesoor zegt
Tuurlijk, zo ongeveer elk relevant liflafje zit er wel op. Maar dan nog, wat.een.geld . . . 😳
Habanero zegt
Er werd een tijdje geleden gelachen toen de baas van Stellantis zei dat auto’s door alle EU-bedenksels en regelgeving onbetaalbaar zouden worden. Daar bovenop komt dan nog ook de hyperinflatie, veroorzaakt door andere foute politiek. Et voila. Zelfs een Skoda kost flink meer dan een volledig jaarloon van heel wat mensen in onze maatschappij. Zet een elektrisch alternatief neer, en het groepje dat zonder financieel ademhappen zich nog zoiets permitteren, is plots bitter klein tenzij het bedrijf iets van leasing onder hun achterwerk schuift. Van diezelfde mensen wordt ook nog eens verwacht dat ze hun huis ‘klimaatneutraal’ maken en hun gezin meer te eten kunnen geven dan supermarktboterhammen met choco. Met gladgestreken gezicht, bedacht door politici die een zeer groot veelvoud van een modaal salaris hebben…?
mashell zegt
En? Kostten modale auto’s 20 jaar terug minder dan een modaal inkomen?
Ik snap dat je droomt van een nieuwe auto en graag zou zien dat nieuwe auto’s goedkoper worden maar dat is geen goed idee. We hebben al 8 miljoen auto’s in dit land, er staan files, je kunt in de avond amper je auto kwijt de wijken in de grotere steden, het mag gewoon niet nog aantrekkelijker worden een auto te bezitten. Ook de argumentatie alsof we allemaal aan de bedelstaf zitten is contraproductief, het gemiddelde Nederlandse gezin heeft meer dan één auto, gaat vaker dan één keer per jaar op vakantie en heeft meer dan één streaming abonnement dan gaat het Jan Modaal niet slecht. De rijkeluipartij VVD is niet voor niets de grootste in de kamer.
rollingstoned zegt
“En? Kostten modale auto’s 20 jaar terug minder dan een modaal inkomen?”
Het modaal inkomen in 2023 is €40.000 bruto, in 2010 €32.500, in 2000 €24.958, in 1990 €19.059, in 1980 €13.600 en in 1970 was dat slechts €5.559 (bron CBS).
Een Golf 1 was omgerekend €7200,- toen hij in 1974 op de markt kwam, dus dat was ook al meer dan een modaal jaarsalaris indertijd.
Verder had Autoblog wel een leuk artikel over de autoprijzen van toen en nu, zie:
https://www.autoblog.nl/nieuws/wat-betaalden-we-vroeger-eigenlijk-voor-een-auto-54596
sabrerator zegt
Rond 1990 kostte een Citroën BX in 1.4 basisversie FL. 24.550-, dat is €11.140. Een luxere 1.6 TZI deed zo’n FL. 31.825,-, dus €14.441,-.
Het modale inkomen van €19.059,- vertaalt zich in FL. 42.000,-.
In 1990 kocht je echt wel een leuke auto voor dat geld.
Ik heb even net Autovisie Jaarboek 1991 erbij gepakt (heb de 1990 versie helaas niet) en voorbeelden zijn:
Audi 80 1.8S FL. 42.045
Citroën BX GTI FL. 41.250
Mitsubishi Galant 2.0 GLSi FL 41.695
Opel Vectra 2.0i GLS FL. 41.510
Volkswagen Golf GTI (8V) 5 deurs FL. 42.305
Volkswagen Passat 66kW GL. FL. 42.175
Een gewone Opel Kadett, waar elke brave huisvader toen in reed kostte in een gemiddelde 1.6 Frisco 5 deurs versie 30.950.
Een Golf 66kW CL 5 deurs deed FL.31.825. Stond je toch hoger op de ladder dan die pauper van de buren met z’n Opeltje.
Dus auto’s lijken best wat duurder te zijn geworden.
We praten wel over de tijd dat centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen voor en getint glas begeerlijke opties waren.
Je krijgt nu heel wat auto voor je geld.
basman147 zegt
Vergeet niet dat auto’s bovendien stukken groter zijn. Mensen doen net alsof iedere Golf even groot zijn, maar in werkelijkheid is een Golf 4 is van binnen en buiten te vergelijken met een huidige Polo.
rollingstoned zegt
Ja klopt, auto’s waren een stuk kaler uitgevoerd dan nu. Doorgaans stalen velgjes van 14″, met fietsbandjes van 145/155 ofzo, al dan niet met een mooi setje plastic wieldoppen erbij.
Het plastic interieur vaak voorzien van ‘fijne’ vinyl bekleding op de stoelen waar je je reet aan brandde in de zomer. En gespoten bumpers in dezelfde kleur als de carrosserie was doorgaans ook een optie bij de instappers… 😁
Daarbij heb je tegenwoordig ook een stuk meer verplichte veiligheidsvoorzieningen, die auto’s een duurder hebben gemaakt. En dan is er nog zoiets als inflatie…
faalhaas zegt
2023 Skoda = 40K/Jaarloon 40K modaal.
2003 Skoda = 25K/Jaarloon 28.5K modaal.
monsieurleloure zegt
@faalhaas
Leuk al die cijfertjes, maar uiteindelijk gaat het er om wat er netto onder de streep overblijft.
En tegenwoordig is ALLES duurder geworden dus gaat die vlieger over modaal inkomen niet meer op.
Zo moeilijk is het allemaal niet
mashell zegt
Maar die inflatie is er pas sinds wij er voor kozen ons iets aan te trekken van de situatie in Oekraïne, daarvoor hebben we jaren gehad met een volgens de ECB te lage inflatie.
DeWitteCondor zegt
Ik denk met het huidige economische klimaat dat we een (nieuwe) Octavia misschien niet eens meer als ‘modaal’ kunnen zien. Jan Modaal koopt over het algemeen geen nieuwe auto meer en ik denk dat een Dacia Jogger nu eerder als modaal gezien moet worden, ad €22.700.
tjorque zegt
De Octavia die ik in 2018 kocht had een catalogusprijs van 29k (in België).
Nu vijf jaar later (en een model update verder) is de catalogusprijs van quasi dezelfde auto 42k…
Amai mijn kl…. (Zeggen we hier in Antwerpen dan).
Het grootste probleem met deze auto is dat hij ruim goed genoeg is voor wat wij er mee doen en mij vrouw rijdt er graag mee. Ik heb dus geen enkel rationeel argument om een “leukere” auto te kopen 🙃
DeWitteCondor zegt
Een leuke auto moet je ook niet rationeel kopen, maar met je hart ;)
rollingstoned zegt
Zo is dat 👍
marco22 zegt
Hoe is de levertijd? Astraatje maar doen? Of een brave C’eed Wagon?
bermtoerist zegt
Die kost dus bijna net zoveel als de electrische astra van gisteren. Lijkt me gezien de gebruikskosten dan niet zo moeilijk.