We kijken eventjes naar het bedrag dat een C-segment hatchback kost tegenwoordig.
Ze zijn lekker bezig bij Hyundai. De afgelopen dagen kregen we geregeld nieuws binnen over prijzen van nieuwe of vernieuwde modellen van het Zuid-Koreaanse merk. Denk aan die van de Bayon en i10. Nu is de prijs bij Hyundai nog altijd een USP, alhoewel niet zoveel als vroeger. Als je 25 jaar geleden in een Excel of Lantra zat, kon je wel zien waar de scherpe prijs vandaan kwam. Tegenwoordig is daar geen sprake meer van.
Hyundai heeft de prijzen bekend gemaakt van de licht opgefriste Hyundai i30. Dit model loopt alweer een paar jaartjes mee en heeft onlangs een tweede visuele update gekregen. Anno 2024 is het vrij normaal dat een model twee facelifts krijgt, dit in verband met elektrificatie van het modelgamma.
31.495 euro!
Hyundai heeft de prijs van de opgefriste i30 bekendgemaakt. Ze vragen 31.495 euro voor de instapper. Voor dat geld krijg je een 1.0 T-GDI i-Motion. Wil je een stationwagon, dan kan dat vanaf 35.595 euro. Dat lijkt een enorme stap, maar bij de stationwagon is de Comfort het instapniveau. De hatchback als ‘Comfort’ kost 34.595 euro, dus de ‘Wagon is duizend euro duurder.
De instapmotor is goed voor 100 pk en 172 Nm. Dat is voor instapmotor in dit C-segment niet heel erg overdadig. De prestaties zijn dan ook niet inspirerend, want 0-100 km/u duurt 13,1 seconden en de topsnelheid bedraagt een behoudende 178 km/u. Trager dan een Volvo! Je wil dus eigenlijk de 1.5 T-GDI. Die heeft 140 pk en 253 Nm tot zijn beschikking, waardoor je in 9,6 seconden de 100 aantikt en op de Autobahn 197 km/u kunt halen. De 1.5 kost je minimaal 37.895 euro, maar dan heb je wel het ‘Premium’-uitrustingsniveau. De duurste i30 is de i30 1.5 T-GDI N-Line Stationwagon, die kost 42.095 euro maar dan heb je dus wel De Dikke Sjaak van de range.
Prijzen C-segment:
Uiteraard hebben we ook een vergelijk met de concurrentie voor je:
- Kia Ceed 1.0 T-GDI ComfortLine | € 28.995
- Seat Leon Style 1.0 TSI | € 29.695
- Hyundai i30 1.0 T-GDI i-Motion | 31.495
- Mazda 3 2.5 SkyActiv-G Prime-Line | 32.090
- Opel Astra 1.0 Turbo Edition | € 32.090
- Peugeot 308 Active PureTech 130 | € 32.500
- Ford Focus 1.0 Titanium | € 32.995
- Toyota Corolla 1.8 Hybrid Comfort | € 32.995
- Skoda Octavia 1.5 Selection | € 33.490
- Volkswagen Golf 1.5 TSI ‘Uitvoering Zonder Naam’ | € 34.990
- Audi A3 30 TFSI Pro Line | € 38.552
- Mercedes-Benz A180 Star Edition | € 40.962
- BMW 120i | € 41.509
Net als gisteren is een Kia net eventjes voordeliger, alhoewel dat model wellicht binnenkort ook een opfrisbeurt krijgt (met hogere prijzen). De Seat is een scherpe aanbieding. De Mazda heeft een 2.5 viercilinder, wat aanzienlijk mooier zijn rondjes draait dan een turbo driecilinder.
De Opel en Peugeot zijn verregaand identiek, maar de 308 heeft 130 pk tegen 110 pk van de Astra. De Toyota is de enige ‘echte’ hybride in dit overzicht. De goedkope dagen van Skoda zijn voorbij en Volkswgen zit tussen de middenklasse en premium in qua prijs. Wel hebben die laatste twee tegenwoordig een 1.5 viercilinder, in plaats van de 1.0 driecilinder die je in de Seat vindt.
Meer lezen? Dit zijn de 5 goedkoopste auto’s van Nederland in 2024!
Johanneke zegt
Van dit soort bedragen ga je toch automatisch 2ehands rijden. Voor 18k koop je een 5 jaar oude Lexus CT met 60k op de teller. Dan rij je comfortabeler, betrouwbaarder, en zuiniger dan in zo’n nieuwe C segment van rond de 30k.
Gelukkig denkt niet iedereen er zo over, want dan zou ik nooit meer een 2ehands auto kunnen kopen.
Allison Burgers zegt
Jammer dat het bij tweedehands huizen niet zo werkt.
mashell zegt
Serieus? Een oude Lexus CT200? Dus zo’n Prius kloon die op de snelweg zuipt als een tempelier, een Mondraain aan rechthoeken in de middenconsole heeft en een navigatiesysteem dat geblinddoekt net zo handig te bedienen is als zonder blinddoek. Dan heel veel liever een nieuwe 1.0 Hyundai.
Johanneke zegt
Mensen halen er 1 op 25 mee als ze echt hun best doen, dus zuipen als een tempelier zal wel meevallen eh. Bij 130 rijden zal het vast niet best zijn, maar bij welke auto is dat wel het geval. Navigatie is uiteraard oud, daar moet je mee leven. Ik gebruik overigens gewoon mijn telefoon voor navigeren, maar goed. Wedden dat als je nu van Arnhem naar Parijs moet rijden, je liever in een 5 jaar oude CT zit dan in een gloednieuwe Hyundai? Je zit een stuk beter in de Lexus, alleen zal je je navigatie aanwijzingen van een telefoon moeten halen ipv je centre screen. boehoe. Ik hou die 12k wel in de tas als dat het nadeel is.
JamesBond007 zegt
Vraag aan c-segment kopers:
Pinnen jullie dit gehele bedrag in 1x bij de dealer of door middel van een afbetalingsvorm of lease? Ik ben starter en ik vind het erg moeilijk voor te stellen dat men dit soort bedragen in 1x aftikt bij een dealer, en hoe je dit soort bedragen überhaupt kunt sparen naast het kopen van een woning, het krijgen van kinderen, de inflatie op boodschappen en vrijetijdsbestedingen. Voor mij is dit best wel een uitdaging.
Johanneke zegt
Je moet het anders zien: stel je koopt voor 30k een auto. Rijdt er 10 jaar mee, krijgt er nog 6 voor in de inruil. 24k afschrijving in 10 jaar, is 2400 per jaar, is 200 per maand. Dus iedere maand leg je 200 opzij voor een auto.
Maar nieuwe auto’s kopen is geldverspilling 😉 laat ik anderen doen.
Allison Burgers zegt
Precies dit.
Het gaat altijd om het bij te betalen bedrag. Afgezien van sommige ‘influencers’ zullen weinigen vanaf nul een dure nieuwe auto kopen. Je begint met een bescheiden gebruikte wagen en werkt je langzaam op.
Jurgen zegt
Gezien de enorm floriserende financiële instellingen die ze leasemaatschappijen noemen hebben de meeste privé kopers dat geld niet op de plank liggen, dus worden die auto’s voor prijzen tussen de €250,00 en €750,00 per maand in de private lease aangeschaft, de rest is zakelijk, ouder of van diegene die het toevallig wel hebben kunnen sparen.
ouwedibbes83 zegt
Nieuw verkopen zullen mss sneller aan de wat oudere met geld zijn, die lage maandlasten hebben. Plus ze ruilen vaak wat in ipv de hele kledder cash af tikken. Zoals hier verder ook wordt genoemd, dit is niet altijd iemand zijn eerste aankoop.
rogier_hentenaar zegt
Ach ja, zoals mijn oom de makelaar ooit zei: je eerste Mercedes is ook de duurste…
romoni zegt
De basisuitvoering van de Seat Leon is tegenwoordig een 1.5 TSI 4-cilinder en geen 1.0 3-cilinder meer.
dare2think zegt
Goed artikel! De meest tijdloze manier van bloggen is een samenvatting van de status quo..
30k dus.
El_Bastardo zegt
Mijn vrouw heeft onlangs een nieuwe auto gekocht. Wat daar aan piepjes en alarmpjes standaard inzitten als je niet genoeg afstand houdt, te hard rijdt etc.
Niet normaal. Dat zit tegenwoordig in alle nieuwe autos (dacht ik).
Prijs is ook een ding, maar dit soort geneuzel vind ik eigenlijk veel erger.
Hilkens zegt
Instapmodel i30 in België is 25.490€ en de duurste stationwagen is vanaf 35.999€. Voor 38.950€ heb je bij ons al een i30N met 5km op de teller. https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/hyundai-i30-2-0-t-gdi-n-performance-dct-alcantara-benzine-blauw-aabc7f63-c1ea-40e0-9f08-6fac405e0f99