De huidige generatie Audi RS3 op Marktplaats, wat moet je daarvoor dokken?
Een moderne koets, met een heerlijk bejaarde vijfcilinder turbobenzinemotor onder de motorkap. Klinkt een beetje oneerbiedig, maar ik bedoel het goed. Kijk, de vijfcilinder klinkt echt fantastisch. Je kan echter niet ontkennen dat de manier waarop de turbo druk opbouwt een beetje aan de ouderwetse kant is.
Dat maakt de RS3 juist een leuk ding, het hoeft niet allemaal perfect te zijn. Het valt Audi juist te prijzen dat ze vast hebben gehouden aan de vijfpitter met zijn glorieuze soundtrack.
Wat het minder leuk maakt is de nieuwprijs van de hot hatch. Het is niet eerlijk om Audi daar de schuld van te geven, dat heeft alles te maken met de BPM. Leuke auto’s met een grotere motor hebben nu eenmaal een stevige vanafprijs. Nu de Audi RS3 8Y facelift is gelanceerd concentreren we ons op het pre-facelift model, wat kost zo’n ding nou op Marktplaats?
Uit het aanbod op de handelssite viel mijn oog op dit zwarte exemplaar. Er staan nog goedkopere auto’s op, maar deze heeft tenminste een kenteken. Met de RS3 uit 2021 is de afgelopen jaren lekker gereden, inmiddels staat er 69.901 km op de klok.
Een nieuwe Audi RS3 Sportback begint bij 107.989,99 euro. Dan moet het opties aanvinken nog beginnen. Dan is deze RS3 voor 57.900 euro gevoelsmatig een koopje, het is immers dezelfde generatie. Geen nieuwe auto en niet zo fris als de feestlift, maar kan jou het schelen.
De 2.5 TFSI perst er 400 paarden en 480 Nm koppel uit. De look van de Audi zijn vrij anoniem. Het is zwart wat de klok slaat. De groene details (badges, remklauwen, interieur) moeten het zwarte een beetje breken. Gooi er een set zilveren velgen onder en er is al wat meer kleur te bespeuren. Moet je deze huidige generatie Audi RS3 eerst kopen, je checkt de advertentie op Marktplaats. Liever wat meer pit? Ga dan voor deze 1.000 pk RS3 van de vorige generatie.
kromatic zegt
Behoorlijk prijzig dus nog. Schrijft de komende jaren ook nog fors af en iedereen denkt dat je in de geestverruimende middelen zit..
Mini Joe zegt
En dat voor een vertegenwoordigers bakkie van een klein bedrijf……..
Robert zegt
Ik geloof iet dat er veel (kleine) bedrijven zijn die het heel tof vinden als hun vertegenwoordiger met een dergelijk testosteronbommetje komt voorrijden bij de klant. Tenzij die vertegenwoordiger tevens de bedrijfseigenaar is, misschien.
Mooi kan ik deze generatie trouwens niet vinden. De voorgaande generaties hiervan (8PA / 8VA) bevallen mij veel beter op m’n netvlies.
rollingstoned zegt
“Ik geloof iet dat er veel (kleine) bedrijven zijn die het heel tof vinden als hun vertegenwoordiger met een dergelijk testosteronbommetje komt voorrijden bij de klant.”
Hangt van het soort ‘vertegenwoordiger’ en hun ‘klanten’ af ;-)
kniesoor zegt
Woest aantrekkelijke techniek in een ronduit treurige verpakking.
Allison Burgers zegt
Handmatig verstelbare stoelen, zodat de ruimte onder de stoel beschikbaar blijft voor de handelsvoorraad van de nachtapotheker.
HZW zegt
Keramische remmen en een kleurtje zijn wel een must bij een RS3.
gilettelubbers zegt
Eens! Ik zag toevallig gisteren een gifgroen exemplaar rijden. Stond m behoorlijk goed!
HZW zegt
Kyalami Groen LZ6A/R7
michiel_vandelft zegt
Mwah, ik vind keramische remmen met dit wagen gewicht (en weggebruiker) tamelijk overkill. Ondanks het stock 400pk vermogen of stage2+ 500pk, valt het gewicht relatief mee.
Als je niet op het circuit gaat boenderen, kunnen stalen 4/6 pots geventileerde brembo’s dat prima aan. Spreek uit ervaring met een Leon 5F Cupra R ST met 1550kg en 400pk
HZW zegt
Voor een rondje Nordschleife, geef ik toch de voorkeur aan een setje Keramische remmen.
Stefje zegt
Grappig. De meeste trackday fanaten ruilen keramisch direct in voor staal. Keramisch is leuk, maar niet als je op het circuit wilt beenderen en niet volledig leeg wilt lopen.