Het topmodel van de Porsche Panamera van jaren terug, wat betaal je nu voor een Panamera Turbo S E-Hybrid op Marktplaats?
Nu kijken we niet meer op van de hybride modellen van Porsche. Voor de 911 was het misschien groot nieuws, maar dit zag iedereen van een miljoen kilometer afstand aankomen. Het 992-platform was immers vanaf dag één al voorgesorteerd op elektrificatie.
Specs
Jaren terug was een hybride performance auto van Porsche nog iets nieuws. Ja, je had de Cayenne hybride maar dat was niet bepaald vuurwerk. De Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid was dat in 2017 wél. Porsche combineerde de 4.0 liter biturbo V8 met een elektromotor. Dit resulteerde in 680 pk aan systeemvermogen.
Deze bak voor de betere manager combineerde het beste van twee werelden. Als je de benen gaat strekken staat een roffelende achtcilinder voor je klaar. Voor korte woon-werk afstanden of een ritje naar de supermarkt was de 14,1 kWh lithium-ion batterij voldoende om volledig elektrisch te rijden.
Volgens Porsche kun je er 50 kilometer elektrisch mee rijden. Dat was toen nog volgens de oude NEDC-methode. De leeftijd van de accu en die achterhaalde fabrieksopgave in het achterhoofd moet je blij zijn met 15 tot 20 kilometer range onder allerlei omstandigheden.
De V8 levert 550 pk, de elektromotor is goed voor nog eens 136 pk aan vermogen. De Panamera Turbo S E-Hybrid van deze generatie sprint in 3,4 seconden naar honderd kilometer per uur. De topsnelheid bedraagt 310 km/u. Waarden die ook bij een moderne Ferrari passen, maar dan in een luxe limo van meer dan 2.000 kg.
Destijds begon het feest bij een kleine twee ton in euro’s. Dan moest je nog beginnen aan opties aanvinken. Iedereen weet dat het bij een Porsche dan pas echt begint, laat staan bij een Panamera waar je allerlei moois en lekkers kunt aanvinken.
Goedkoopste Panamera Turbo S E-Hybrid van Marktplaats
Fast forward, we zijn in 2024. Zeven jaar na de introductie van de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid, dus wat doet de goedkoopste op Marktplaats? De hybride sportlimo is verkrijgbaar als reguliere Panamera en als Sport Turismo. De goedkoopste Sport Turismo is enkele duizenden euro’s prijziger, dus we pakken de ‘gewone’ als voorbeeld.
De grijs metallic kleur is niet heel inspiratievol. De vrolijk gekleurde remklauwen op de standaard carbon keramische remmen geven tenminste nog een beetje flair. Je zult zelf de slingers moeten ophangen met deze occasion.
Qua opties zit het wel snor. Bijvoorbeeld een achterbank met massagefunctie, Bose audio, een elektrisch zonnescherm voor de achter- en zijruiten. Het zijn enkele highlights. Deze Panamera heeft 112.000 kilometer gelopen en staat te koop voor 79.944 euro. Dat is meer dan een ton aan afschrijving in zeven jaar tijd. De grootste klapper is qua afschrijving al gemaakt. Koop dan?
Robert zegt
Aan de stand van de zittingen achterin te zien, kun je elegant in- en uitstappen daar wel vergeten. Of biedt Porsche tegen passende meerprijs ook een geïntegreerde stoellift aan?
harrie zegt
Het probleem van een jong gebruikte Cayenne of Panamera is dat ze al snel een kansenwijk imago krijgen.
911 of Cayman hebben daar geen last van.
ghost zegt
Omdat diel laatsten amper afschrijven/absurd duur blijven, dus de gemiddelde kansenparel er geen geld voor heeft (en maar goed ook!)
bmwadept zegt
Jah elke keer een dikke Tokkie in een Panamera, is geen gezicht.
991TurboS zegt
Bij deze generatie Panamera liever de turbo dan de turbo s.
Stefje zegt
Een ton in 7 jaar is niet veel. Net iets meer dan 1.000€ per maand.
De vraag is, hoeveel korting zat er destijds op de nieuwprijs (ik schat 9 a 10%) en hoeveel kreeg verkoper aan inruil? Ik denk 20% minder dan de vraagprijs.
Als je die getallen weet kun je je een betere inschatting maken.
En dan is het nog steeds een koopje qua afschrijving vergeleken met auto‘s die veel bpm hebben of elektrische auto‘s zoals zijn broertje de Taycan.
Reimon zegt
Uhm, reken er bij Porsche op dat de eerste koper weinig korting heeft gehad, dus die zou ik loslaten.
En die inruil? Die had de eigenaar zelf ook al eens betaald, dus dat is ook afschrijving. Eindpunt; als deze auto 220.000 euro nieuw koste en nu 80.000, dan is er hoe dan ook iemand 140.000 ‘vermogen’ verloren in zeven jaar. Daar heeft inruil niks mee te maken.
Valt me eigenlijk wel mee voor een auto in deze klasse. Een gemiddelde modale elektrische auto schrijft meer af..
718s zegt
Ik kreeg 10 procent op m’n 718s boxster in 2016. 105k gepind… 2 Jr meegereden, ingeruild voor 60k 😪. Ze staan 7 Jr later nog steeds voor die prijs te koop, had ‘m nooit moeten verkopen. Fijnste stuur en belevings auto ever.
Ooit komt er nog wel weer een porsche….😍
ttr6 zegt
Ik denk nog wel wat meer. Dat íe nu voor € 79 K te koop staat, betekent niet dat de vorige eigenaar dat er voor heeft gehad. Eerst maar even de BTW eraf, blijft er € 66 K over. Handelaar wil meestal ook wel wat verdienen, minsten 10% dus laten we optimistisch zeggen dat de vorige eigenaar er max € 60 K voor heeft gevangen. € 160 K afschrijving….slik……
William zegt
Qua vormgeving een goed gelukt model. Maar die extreme complexiteit is alleen handig qua BPM. Ik zou liever gaan voor een versie met zes cilinder motor en liefst maar1 turbo. Snel genoeg en veel minder kans op problemen.
escort77 zegt
Van dit type vind ik de Sport Tourismo veeeeeeel mooier dan de sedan.
HZW zegt
Dat zelfde verhaal gaat ook op voor de Taycan.