Wie kan dat nog betalen, autorijden in Nederland? Nou fietsen kopen voor een beetje gezin loopt ook de spuigaten uit!
Weer over fietsen of tweewielers? Ja inderdaad, je wilt immers weten hoeveel het vervangen van zo’n fiets gaat kosten die met zijn telefoontje in zijn hand jou in je auto weer over het hoofd zag. Want jij gaat als automobilist immers de zwarte piet krijgen van een ongeluk met die ‘zwakkere verkeersdeelnemer’.
Maar ook los daarvan, altijd nuttig om te weten wat de ontwikkelingen zijn van de overige verkeersdeelnemers. En de RAI en de BOVAG brengen daarvoor elk jaar een nuttig boekje uit. Mobiliteit in Cijfers. De nieuwste editie is zojuist uitgekomen.
Want het Nederlandse tweewielerlandschap blijft zich constant ontwikkelen en aanpassen aan de veranderende mobiliteitsbehoeften van de bevolking. Lees, we worden te lui om zelf te trappen dus we kopen e-bikes en je kinderen zich zelf laten inspannen om ’s ochtends naar de middelbare school te fietsen is helemaal zielig. Toch? Maar goed, we pikken er een aantal trends uit.
Fietsen: Elektrificatie en Prestaties
Fietsen blijven een hoeksteen van het Nederlandse mobiliteitslandschap, en in 2022 waren er enkele interessante ontwikkelingen. Het gemiddelde bedrag dat Nederlanders uitgaven aan een nieuwe fiets steeg met maar liefst 9% tot €1.772. Deze toename wordt toegeschreven aan de populariteit van elektrische bakfietsen, speed pedelecs en duurdere e-bikes. Met 486.000 verkochte elektrische fietsen blijft Nederland zijn positie in de Europese top behouden, samen met Duitsland en Frankrijk.
En die fietsen worden ook nog eens daadwerkelijk gebruikt. Volgens Rai en Bovag is er een positieve trend in het aantal gefietste kilometers per Nederlander te noteren, dat is met 13% gestegen ten opzichte van 2021. Het gemiddelde ligt nu op 1.108 kilometer per jaar.
Maar eventjes terug naar die gemiddelde prijs van een NL’se fiets. Rekent u even mee voor een doorsnee Nederlandse gezin met twee puberkinderen…. Dat is gemiddeld gewoon een dikke € 7.000 die er in dat schuurtje staat. Misschien toch nog maar een keer controleren of dat schuurtje echt op slot is wanneer je vanavond de hond uitlaat!
Brom- en Snorfietsen: Elektrificatie in de Lift
In 2022 zette de elektrificatie van bromfietsen stevig door. Het aantal verkochte elektrische bromfietsen bedroeg 14.910, wat een indrukwekkende stijging van 85% betekent ten opzichte van 2021. Daar zitten natuurlijk ook de 45km speedpedelecs onder.
Tegelijkertijd blijft de verkoop van benzinebromfietsen op peil, met 18.502 verkochte exemplaren, een toename van 15% ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze groei in het aantal verkochte bromfietsen ging echter ten koste van snorfietsen, waarvan er in 2022 slechts 29.304 werden verkocht, een daling van maar liefst 41,6% ten opzichte van 2021. Maar dat komt natuurlijk door die helmmaatregel voor de snorfiets!
Dan kan je natuurlijk net zo goed op een speedpedelec van € 10.000 stappen!
Motoren: Populariteit onder Jongeren
Motoren winnen aan populariteit in Nederland, vooral onder jongeren. In de leeftijdscategorie 18-25 jaar steeg het aantal nieuwe motorfietsaankopen in 2022 met 9%. Het aantal behaalde motorrijbewijzen in 2022 bedroeg 33.676, wat een toename van 4,4% betekent ten opzichte van het voorgaande jaar. Nog opmerkelijker is dat het aantal jongeren (18-25) met een motorrijbewijs met maar liefst 9% steeg. Het aantal A1 motorfietsen zou natuurlijk nog explosief kunnen stijgen als het motorrijden met B rijbewijs ooit werkelijkheid wordt.
Kortom, groeiende liefde voor e-bikes, elektrische bromfietsen en motoren, vooral onder jongere generaties. Elektrisch is hier ook het toverwoord en misschien zelfs wel de redding.
bron: Mobiliteit in Cijfers Tweewielers 2023-2024
samengesteld door BOVAG en RAI Vereniging.
potver7 zegt
Benieuwd hoeveel van die electrische scooters zijn aangeschaft door verhuurbedrijven (die het zo fijn eufemistisch ‘deelscooters’ noemen). Heb wel eens ergens gelezen dat die huurscooters doorgaans binnen een jaar alweer vervangen worden, levensduur is nog wel een dingetje. Het aandeel speed pedelecs is echt nog maar heel marginaal.
Maareh, gemiddeld ruim 1100 fietskilometers per Nederland, dat is best impressive. Het is volgens mij nog niet zo heel lang geleden dat dat gemiddelde rond de 600km lag. De e-bike heeft daar zeker een bijdrage aan geleverd, maar ook de groeiende populariteit van sportieve fietsen (racefietsen, MTB’s, gravelbikes).
werf76 zegt
Ik moest het maar doen met een Idworx Easy Rohler met opties
mashell zegt
Arme sloeber, die moet je nog zelf trappen, maar dat is wel de Rolls Royce onder de fietsen.
stekkerkoning zegt
En niemand die doorheeft dat je hiermee hartstikke anti-auto bent omdat je veel en veel liever fietst. Groetjes vanaf mijn Santos.
faalhaas zegt
Mijn droomgarage is ongeveer 3 euro waard.
jaso013 zegt
Wat een geld voor een fiets. Bizar hoeveel jonge en gezonde mensen er op E-bikes rijden. Zie het dagelijks bij de school van mijn kids. De ene bakfiets nog duurder dan de andere en de ouders die nog op een ouderwetse niet electrische fiets rijden zijn op 1 hand te tellen.
Ik rijd op een Gazelle instapmodel met 3 versnellingen en die kostte mij nog geen €400, 5 jaar geleden. Prima voor als je in en om de stad moet zijn. We willen iedereen gezond houden toch? Nou laten we dan beginnen met een stuk echte lichaamsbewging op de fiets.
Johanneke zegt
Ik sport al 3 a 4 keer per week. Heerlijk zo’n elektrische fiets. Fiets veel meer nu. Heb echt een fijn ding, een cowboy. Gekocht met black friday. Half jaar later geleverd (de deal was hoe langer je wilde wachten des te goedkoper het ding werd). Met fietsplan van werk voor maar 850 euro.
Scooters vind ik veel viezer. Stinken. En hier in de stad, de helft van de mensen die er op zit is een vieze speknek. Echt ik vind obesitas zo smerig.
pomoek zegt
@jaso013: prima om te beginnen met extra lichaamsbeweging. Maar waarom daar niet mee doorgaan als je wat ouder bent? Dan is een e-bike een betere keuze dan een, ahem, auto…
jaso013 zegt
Mee eens.. als je wat ouder(65+) en wellicht minder mobiel bent inderdaad. Maar toch niet als je 14 bent en 3 km van je school af woont? Want dat is wat je veel ziet op straat. En dat vind ik geen goede ontwikkeling.
moveyourmind zegt
Ik ben jaren geleden gestopt met fietsen toen ik erachter kwam dat ik praktisch altijd de auto pakte om naar het schuurtje achter het huis te rijden om de fiets te gaan halen.
T A X M E N zegt
Binnenkort alle fietsen in de aanbieding. Er is op dit moment een overschot bij producenten. Zal over paar maanden voorbij zijn. Dan wordt alles duur. Sla je slag. Vernomen bij Accell vorige week.
kniesoor zegt
Accell kon waarschijnlijk goedkoop een partijtje Reynolds 531 buis op de kop tikken. En dan krijg je dat 🙂
potver7 zegt
Redelijke onzin volgens mij. Tijdens corona was er een gigantische vraag naar fietsen, producenten konden dat niet bijhouden met als gevolg dat de levertijden gigantisch werden, en de prijzen flink opliepen.
Die achterstand is inmiddels behoorlijk ingehaald, dus fabrikanten en handelaars hebben traditioneel rest oorzaak van het modeljaar, dat in het 4e kwartaal in de aanbieding wordt gedaan. Daar komt bij dat ze tijdens de pandemie onderdelen heel ver vooruit hebben moeten bestellen omdat leveranciers anders de levering niet konden garanderen, dus van sommige onderdelen hebben ze nu overvoorraad.
Ik geloof er geen bal van dat de prijzen volgend modeljaar heel erg zullen stijgen, de marktwerking zal dat niet toestaan. Componenten zullen misschien duurder worden, maar de wisselwerking tussen vraag en aanbod zal ook z’n werk doen.
De opmerking van Accell zie ik meer als manier om mensen ervan te overtuigen dat ze nu even een 2023-fiets moeten kopen, zodat ze van hun voorraden afkomen.
dafmaf zegt
Ik heb zes jaar lang 150 kilometer per week gefietst, op en neer naar school en daar profiteer ik qua conditie en longcapaciteit nog steeds van. We reden die 12,5 kilometer tussen de 35 en 25 minuten. Maar toen toch vaak gedroomd van een e-bike, toen al, in de vorige eeuw. Nu doe ik op mijn e-bike de 18 kilometer in 42 minuten en als ik die e-bike niet had gehad had ik ook de auto gepakt of elke dag in de nattehondenlucht in de trein gestaan. En ik moet toch echt bewegen om vooruit te gaan, dus ik heb er wel voordeel van.
En dan kom ik elke dag twee Biro’s tegen met in elk twee pubers. Dat vind ik pas treurig.