Ferrari vertelt nooit wat one-offs gekost hebben, maar we zijn nu toch de prijs van de kersverse SP-8 te weten gekomen.
Als je een Ferrari kunt kopen is dat leuk, maar je hebt het pas écht gemaakt als je een unieke Ferrari kunt laten ontwerpen voor jou alleen. Ferrari is de moeilijkste niet (eigenlijk wel, maar dat terzijde) en maakt dit gewoon mogelijk. Als je maar genoeg betaalt. En al een stuk of 80 Ferrari’s in je garage hebt staan.
Maar wat kost zoiets dan? Eerder deze week werd de nieuwste one-off van Ferrari onthuld (de SP-8), maar daarbij werd geen prijskaartje vermeld. Gelukkig kunnen we nu alsnog antwoord geven op deze prangende vraag.
We (lees: hoofdredacteur @michaelras) zijn namelijk op bezoek bij Finali Mondiali op Mugello. Dit is het feestje waarmee Ferrari het einde van het Corse Clienti-seizoen viert. Op dit evenement is de kersverse Ferrari SP-8 in het echt te bewonderen.
Daarbij werd ook verteld wat deze auto gekost heeft. Hou je vast… €8 miljoen. Dat valt eerlijk gezegd nog reuze mee. Een Rolls-Royce Droptail kost namelijk 24 miljoen. En dat is niet eens een one-off, maar een four-off.
Vergeleken met de basisauto is het natuurlijk wel duur. Onderhuids is de Ferrari SP-8 ‘gewoon’ een F8 Spider. De auto moet het puur hebben van zijn koetswerk. Maar dat is ook het idee van coachbuilding.
Je vraagt je wellicht nog af wat de auto links naar de SP-8 is. Dat is ook een one-off: de KC23, die in juli werd onthuld. Deze auto lijkt gebaseerd op een SF90, maar is in werkelijkheid een 488 GT3. Deze one-off mag dus niet de openbare weg op.
Wat de Ferrari KC23 gekost heeft? Dat zijn we nog niet te weten gekomen, maar deze is hoogstwaarschijnlijk duurder dan de SP-8. De KC23 heeft namelijk actieve aerodynamica en vleugeldeuren die speciaal voor deze auto ontwikkeld zijn. Dat zijn waarschijnlijk vrij prijzige opties.
ghini zegt
Ferrari is zon sterk merk en bedrijf dat deze projecten betaald worden door klanten waarmee Ferrari nieuwe design elementen kan testen bij de rest van hun klanten.
mashell zegt
Ja! Briljant bedacht! One off Concept cars maken, een klant er dik voor laten betalen en als een stijlelement dan in productie gaat op een toekomstig serie model dan is de dik betalende klant trots dat hij/zij/diverse het als eerste had.
autogeak zegt
Ik bewonder het merk Ferrari daarom ook heel erg. Bij Ferrari voelen mensen zich vereerd als ze veel geld mogen uit geven bij het merk. Misschien wel het beste business model ooit.
ghini zegt
Dat gegeven is geen business model, dat is het gevolg van..
Edge zegt
Por que no los dos? Ik denk dat je het anno 2023 best als onderdeel van hun businessmodel mag zien.
petroldrinker zegt
Volgens mij zijn beide autos voor 1 en dezelfde eigenaar, @mdd_dragon op insta is de eigenaar vd kc23, en had al paar x gehint op zn insta dat bij dit event nog een 1 off voor hem onthuld zou worden…. wat moet het leven toch mooi zijn als je zulk speelgoed op maat kan laten maken 🥰
chrisvis zegt
Tja en wie kijkt naar die kul eigenlijk? Nooit begrepen, neem nu die shmee. Ik word er al ambetant van de moment hij opent met : hi guys its shmee…komen we die man in Brugge tegen (gumball 3000), en blijkt dat die gewoon een typetje speelt. Zat een tafel verder op een terras en ik herkende hem omdat onze zoon dikwijls zijn filmpjes doorstuurde
p993 zegt
Mooi bericht met kop en staart! Je (retorische) vraag in het begin wordt in de laatste zin beantwoord.
petroldrinker zegt
Die vlogs etc van shmee kijk ik ook niet, de man die ik aanhaalde is gwn een collector die fotos van zn autos post op insta, dat hele influencer gebeuren snap ik weinig van ook, maar, geniet graag van fotos van mensen hun dure exclusive auto collecties
Svenska II zegt
De grote vraag is natuurlijk, wat levert hij op na verloop van tijd. Als dat het dubbele is (en die kans is zeer aanwezig), is het natuurlijk de goedkoopste manier van autorijden…
lekkerlinksrijden zegt
Die KC-23 vind ik meer een Amerikaanse muscle car dan een Ferrari
Paul zegt
En die sp-8 lijkt te veel op een Lamborghini als je het mij vraagt.