Dat autofabrikanten bakken met geld uitgeven aan marketing weten we wel, maar het ene merk is wel iets handiger met zijn budget dan het andere. Zo geeft Infiniti in Nederland 20x meer uit aan reclamegeld dan BMW. Een flinke smak reclamegeld kan er immers aan bijdragen dat zomaar een auto een premium auto wordt. Toch?
Infiniti spendeerde in 2010 € 8.293,- aan reclame uitingen in Nederland per verkochte auto! Concurrent BMW gaf € 412,- per verkochte auto uit, en dat is dus 20 keer minder. Je zou bijna denken dat de Japanners alleen droog brood eten, want ze zijn goedkoper dan de Duitse concurrentie én geven daarnaast bakken geld uit aan naamsbekendheid.
Ook is het duidelijk dat Toyota al langer van plan was om te stoppen met het merk Daihatsu in Nederland. Zo werd er volgens het onderzoeksbureau Adfact per verkochte auto slechts € 9,- uit aan reclame gespendeerd. Aangezien ze in het afgelopen jaar 2.000 auto’s verkocht hebben betekent dat het totale reclamebudget van Daihatsu € 18.000,- bedroeg. Dat is ongeveer evenveel als een flinke rouwadvertentie in de zaterdageditie van De Televaag. Toyota sloeg per verkochte Lexus overigens 3.337 pegels stuk.
Hieronder vier lijstjes met de uitgaven per merk:
Top 5 hoogste uitgaven aan reclame per verkochte auto:
– Infiniti € 8.293
– Dodge € 3.348
– Lexus € 3.337
– Lancia € 3.218
– Jaguar € 2.788
Top 5 laagste uitgaven aan reclame per verkocht auto:
– Daihatsu € 9
– Volkswagen € 308
– Mitsubishi € 343
– Subaru € 360
– Smart € 397
De bedragen die de verkoop top 10 per auto uitgeeft:
– Volkswagen € 308
– Fiat € 454
– Ford € 518
– Toyota € 557
– Suzuki € 558
– Renault € 597
– Opel € 657
– Peugeot € 665
– Citroën € 720
– Hyundai € 973
En voor de getallenfetishisten nog één lijstje, met de reclamekosten per auto per segment:
Persoonlijk denk ik dat Volkswagen Pon haar geld handig spendeert, want die reclames zijn vaak erg geestig, met hun omzet kan je leuke dingen doen. (via automotive-online)
rufctr01 zegt
9 euro (per Daihatsu) om reclame te maken voor een Daihatsu is spotgoedkoop!
Maar ik neem aan dat deze bedragen gewoon in de nieuwprijs van de auto verwerkt zijn. Zo ja, dan hoop ik dat je als klant de reclame goed vindt!
Esprit_de_Flandre zegt
@rufctr01: ?? Hopen dat je de reclame goed vindt? Kies beter gewoon de Daihatsu dan. Reclame verbetert je auto niet, hij maakt hem gewoon duurder.
MichaelvdBroek zegt
@Esprit_de_Flandre: zou het reclame geld dan in de auto verwerkt zijn? :P
jorisvo zegt
leuk stukje! haha
infiniti investeert vooral nu, om het later terug te krijgen? al zie ik er maar weinig rijden (helaas)
mrbones zegt
@jorisvo: Ja ontzettend jammer, zijn echt gave auto’s!
jzaero zegt
@mrbones: Helemaal mee eens, Infiniti heeft echt potentie!
mout zegt
Die foto ook! Dikke LOL!
Brrrr, wat een geld gaat daarin om. Stel je voor dat je die bedragen gewoon als korting kon bedingen…
As_long_as_it_is_fast zegt
-edit: thnx!-
OT: Dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Infiniti is beduidend meer reclame aan het voeren maar ik zie toch erg vaak BMW reclame, vaker dan infiniti. Nu ik erover nadenk, dit is per verkochte auto. BMW geeft waarschijnlijk veel meer geld uit aan reclame, maar ze verkopen ook wel +1mio auto’s per jaar. Daar kan infiniti voorlopig alleen nog maar van dromen. Dus deze voetnoot is toch niet onbelangrijk…
carbert zegt
@As_long_as_it_is_fast: Het is inderdaad per verkochte auto, dat staat ook vier keer in de tekst vermeldt…
As_long_as_it_is_fast zegt
@carbert: ja ik weet het, had er bij de eerste 2 lijnen van mijn comment nog niet bewust over nagedacht.
robbie zegt
@As_long_as_it_is_fast: 1 miljoen BMW’s in Nederland? Dat mochten ze willen ;) Het gaat om de situatie in Nederland, zoals ook duidelijk in de tekst staat.
As_long_as_it_is_fast zegt
@robbie: Ja akkoord, maar dan nog blijft het vrij logisch. Het aantal bmw’s tegenover het aantal infiniti’s is vrij drastisch verschillend. Gewoon kwestie van kostenspreiding over aantal goederen.
Citrofiel zegt
Opvallend dat de top 10 oploopt. Eigenlijk is het budget dus grofweg hetzelfde en komt het verschil doordat de lagere nummers meer auto’s hebben verkocht. Iemand zin om het uit te rekenen? ;)
Zowel bij de uitgaven per merk als per model zie je trouwens dat nieuwe modellen qua uitgaven hoog eindigen. (Infiniti, ix20, S60) Logisch, die moeten nog werken aan de bekendheid van het nieuwe merk/model.
Esprit_de_Flandre zegt
Per auto dus idd logisch.
Komt ook nog bij dat Infiniti nieuw is en dus veel reclame moet maken om (naams)bekendheid te verwerven, wat VW en BMW veel minder nodig hebben.
belg zegt
wel interessant
potver7 zegt
Dat laatste lijstje…
Wat is een Hyundai 1×20? Ik zou zeggen dat dat ix20 moet zijn, maar dat is toch geen B-segment auto? Of is het de i20, maar dan vind ik het een rare tikfout.
En volgens Adfact geeft Skoda met 1326 Euro per Yeti minder uit dan Volvo met 327 per XC60? :)
Verder zou ik verwachten dat die 3218 Euro per Lancia (vrijwel) volledig op het conto van de Delta geschreven zou kunnen worden, maar die zie ik niet terug in het laatste lijstje (C-segment)?
speedie zegt
De beste reclame is de mond aan mond reclame en daarom dat VW en BMW minder moeten uitgeven.
janklaassen zegt
Haha, en dan zeggen ze dat Audi verkoopt door marketingtrucjes.. Ze staan nog niet eens in de top10. (goeie reclameboys daar, absoluut. Kijk naar de website van Audi, en dan naar die van BMW of Mercedes. Audi is sowieso het mooist en intuïtiefst, absoluut)
norge zegt
@philipzuidijk:Bij Vag wordt het reclame budget gebruikt om de lease bedrijven te smeren (laage leaseprijs).
Truttenschudder zegt
Ik vind het dan op zijn minst zorgelijk te noemen dat ik nog nóóit een reclame heb gezien van Infiniti :?
Trouwens, het is niet helemaal eerlijk natuurlijk. Volkswagen verkoopt hier véél meer nieuwe auto’s dan BMW, Mercedes of Audi, er zijn lang niet zo veel mensen die een *kuch*premium auto kunnen betalen als mensen die een Volkswagen kunnen betalen.
scarbir zegt
Waar laat Infiniti die reclame-uitingen dan? Ik snap wel dat het fenomeen ‘per auto’ een vertekend beeld schetst, maar ik ben nog nooit een reclame voor Infiniti tegengekomen. Zelfs niet in bladen. Doen ze toch niet helemaal goed.
antoon zegt
Dan doet Opel goed. In 2010 werd ik dood gegooid met opel reclame’s. Terwijl ze blijkbaar toch zat verkocht hebben om per auto binnen de perken te blijven.
Infinity heb ik wel vaker gezien met een stand bij bepaalde evenementen.
Cantago zegt
Hoeveel geld per auto?! Meer dan €8000,-?! Wow, dat is echt ziek! Als je zoveel kwijt bent aan reclame dan vraag ik me echt af of je niet beter kunt stoppen met verkopen. Het als de Toyota iQ en de Hyundai 1×20. Als je zo veel moeite moet doen dan laat maar;) Maar ook bedragen van 500 euro vind ik nog behoorlijk veel eigenlijk!
tarquesh zegt
Een foute investering. Reclame maken moet anders. Dat doe je in de showroom.
Je geeft een koper een flinke korting. De volgende koper ook, waarna zich dat doorpraat en je hebt pardoes een file in de showroom.
Wat je normaal in de normale reclame stopt geef je nu korting.
Bij een Golf is dat zo’n 308 euro. Bij enorme verkopen kan je de korting langsaam aan op laten lopen zodat de fabriek de bestellingen niet meer kan bijbenen.