Mag dit?
Er staat een nieuwe Land Rover Defender op de planning voor 2019 of 2020. Daarmee nemen we afscheid van het oeroude concept van de robuuste offroader. Waar de G-Klasse een soort handtasje is geworden, is de Defender altijd al een serieuze auto geweest voor het onverharde pad. Toch blijkt er genoeg behoefte te zijn aan dikke(re) Defenders. Leider in veelvuldig aangepaste versies van de Britse container is Project Kahn.
Of dat je ding is, moet je allemaal zelf weten. Origineel zijn de Defenders meestal niet. Nu komt de tuner op de proppen met een vreemde Defender. Want waar de vierkante vormen blijven, zijn de proporties aangepast. De Defender Flying Huntsman 105 LongNose, zoals het project heet, heeft inderdaad een lange neus. Dat doet het nodige met het aanzicht van de auto. Er klopt helemaal niks meer van. Anders, dat is het wel.
Goed, er zit een voordeel aan dit koetswerk: er past een dikke motor in. V16 van Cadillac, kom er maar in! Project Kahn was het daar niet zo mee eens, maar die bleef wel bij GM. De welbekende LS-motor die we kennen uit onder meer de Camaro en de Corvette, ligt eveneens in de Defender LongNose. Hij meet 6,2 liter en heeft 430 pk. Meer dan genoeg voor zo’n dikkerd.
Dat zorgt wel voor een dubbel gevoel. Het grote voordeel van het LS-blok is dat het compact is. Die past eigenlijk overal wel in, we kunnen ons daarom niet voorstellen dat hij niet onder de standaard motorkap van de Defender paste. Ach, het is in ieder geval uniek. Je krijgt ook een volledig opnieuw bekleed interieur, met een bijzonder ’touchpad’ voor de automaatbediening. Het is een bijzonder project, als je hem wilt laten bouwen mag je 149.999 pond (173.670 euro) betalen, bovenop een reguliere Defender die je zelf mee moet nemen.
vaakbenjetebang zegt
Dat display voor de geselecteerde versnelling is zo ongelooflijk amateuristisch en knullig dat het van de weeromstuit fantastisch wordt.
allesmetturbo zegt
@vaakbenjetebang: wss van aliexpress
mikje90 zegt
@allesmetturbo: Dit alles voor slechts 173.000 euro excl auto. Ik stop nu met typen vanwege de pijn van het lachen.
991gt3rs zegt
@allesmetturbo: uit een tesla roadster??
joostdetaalnazi zegt
@allesmetturbo: waar staat wss voor?
allesmetturbo zegt
@joostdetaalnazi: waarschijnlijk
joostdetaalnazi zegt
@allesmetturbo: Dat zou vreemd zijn aangezien er maar één S is waarschijnlijk zit.
vingers zegt
@vaakbenjetebang: Regelrecht uit een lift gejat.
Nemus zegt
@vingers: dacht net hetzelfde.
kennone zegt
Die neus is bijna de helft van de auto.. bij een 5 deurs zou het beter staan gok ik
2wheeler zegt
En profil doet het met denken aan een oldschool roadster met die lange neus. Normaal wel tof, maar een roadster gevoel bij een terreinwagen lijkt me niet de bedoeling.
robert110 zegt
@2wheeler: Niet? Een roadsters en Land Rovers vormen anders een prima combinatie. Zoals bij deze (wel zorgvuldig ontworpen) long nose:
https://silodrome.com/wp-content/uploads/2012/02/Bell-Aurens-Longnose-fotoshowImage-59ee65f0-258195.jpg
sabrerator zegt
@robert110:
Die is wél gaaf!
tenaci zegt
@robert110: precies waar ik ook aan dacht! Wat een vet apparaat is dat!
galverink zegt
Nieuwste Defender is het niet. Is begin 2014 al onthuld.
robert110 zegt
Van de buitenkant ziet het er al lachwekkend uit, maar moet je voor de gein eens onder de motorkap kijken, de ruimte vanaf de luchtroosters boven op de spatborden tot aan de radiator voorin is gewoon leeg, daar zit helemaal niets. Een lekker nutteloos pruts zooitje dus.
https://i0.wp.com/www.motoringexposure.com/wp-content/uploads/2018/07/Land-Rover-Defender-6.2-V-8-Flying-Huntsman-105-Long-Nose-11.jpg
sizedoesmatter zegt
Een V16 is natuurlijk waanzinnig, maar met een beetje meer historisch besef lepel je er een ‘straight eight ford’ in.
frank2b zegt
ff lekker uit je dak Khan …
ghost zegt
Niet omdat het moet maar omdat het Kahn.
hotze zegt
@ghost: zo, creatieveling, biertje te veel op zeker ?
ghost zegt
@hotze: vrijmibo he????
hotze zegt
@ghost: het lijkt elke dag wel vrijmi bij het spookje ?
ghost zegt
@hotze: krijg je als je bij grote Nederlandse Bierbrouwer werkt he???
hotze zegt
@ghost: jaja, laat me raden, jij doet zeker de controle van het eindproduct ? Niet te veel innemen anders ga je nog slingeren met je quattro-smurf ?
Edge zegt
Complete onzin natuurlijk. Zo’n LS blok is ontzettend compact. Die past ook zo wel in de neus van een Defender.
emping zegt
@Edge: staat ook zo in de tekst
sabrerator zegt
Zou daar geen Jaguar V12 in passen?
Dat lijkt me nou wel heel leuk. Soort Britse G 65 AMG.
Beetje gemiste kans van Kahn.
mopar zegt
@sabrerator: Denk niet dat zo’n antieke V12 de betrouwbaarheid van deze Defender geel goeds zal doen. Buiten dat hebben die dingen lang niet zoveel vermogen. Een Britse G65 zal het dus niet snel worden.
dondeboer zegt
@mopar: goed punt. blok uit een aston Martin zou qua vermogen leiden tot een concurrent voor de amg. Zeker als je die nieuwe twinturbo zou doen. Al zou ik zelf liever de atmosferische uit pak ‘m beet de DBS doen, die klinkt lekkerder.
sabrerator zegt
@mopar:
Die V12 is prima. Met het juiste onderhoud. Vaak.
Zo’n ding heeft ongeveer 300pk (nou ja, dat was de opgave ooit, dus 250 zal realistischer zijn) dus een echte concurrent zal het niet worden.
Maar ik zou het geweldig vinden omdat het kán. Als iemand het zou doen. Een Aston V12 is veel te sterk voor zo’n antiek ding.
dracae zegt
” Het grote voordeel van het LS-blok is dat het compact is. Die past eigenlijk overal wel in, we kunnen ons daarom niet voorstellen dat hij niet onder de standaard motorkap van de Defender paste”
Dit is wat mijn gedachte al was, voordat ik verder las. Als een langere voorkant nodig is om er een extra dikke motor in te zetten had ik het nog wel kunnen waarderen, maar zo niet.
Dit is gewoon -ahum- bullshit.
mattr zegt
Weinig nieuws aan die long nose: https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-is-de-kahn-design-flying-huntsman-105-defender-pickup-77027
phaeton zegt
@mattr: Lol! Voor 90.000 minder zelfs.
koekwaus zegt
@phaeton: inflatie
mopar70 zegt
Dat Tophat een stuk mooier
stationcar zegt
Inderdaad weinig nieuws aan, paar jaar geleden werden ze evolgd door Discovery Channel of National Geographic Channel, en toen waren ze ook al met dit ding aan het prutsen.
supercarboy zegt
Ik vind een normale veel mooier
jeroenwz zegt
De neus ziet eruit alsof er ouderwetse 8 in lijn of zelfs 12 in lijn onder zit. Qua lengte kan dat zeker, en dan zit een V8 in. Nee meneer Kahn, dit kahn (sorry: kan) echt niet.
emping zegt
Ziet er niet uit en de deuren lijken wel een iets andere kleur zwart te zijn.
ericd zegt
Tuner Kahn is een e.kel eerste klas met slechte smaak.
kojewa zegt
Wat is het verschil met de Wildcat V8 Defender? Ziet er bijna hetzelfde uit, zonder clownsneus.
http://www.thewildcatgroup.com/v8defender/
rickyleek zegt
Front heeft wat weg van een old school Toyota BJ/FJ of ben ik de enige die dat gevoel erbij krijgt?
koekwaus zegt
Genoeg ruimte voor een Spitfire blokkie