Iemand was niet tevreden met de viercilinder in zijn Golf R en had blijkbaar ergens nog een RS3-motor liggen.
De tijden dat je een Golf nog met een vijfcilinder kon krijgen liggen al weer ver achter ons. Via de zescilinder in de Golf VR6 en Golf R32 moest je het vanaf 2009 weer met maximaal vier cilinders doen. Als je graag een hot hatch met een vijfcilinder wilde kon dat wel, maar dan werd je vriendelijk doorverwezen naar Audi.
Anno 2021 zijn de verhoudingen nog steeds hetzelfde. De nieuwe Golf R en de Audi S3 hebben een viercilinder, de RS3 (die nog onthuld moet worden) een vijfcilinder. Als dat niet naar je zin is en je per se een vijfpitter in een Golf R wilt, hebben we goed nieuws. Er staat nu namelijk een Golf R te koop die een flinke upgrade heeft ondergaan.
Onder de kap huist namelijk niet langer een 2.0 TSI, maar de onvolprezen 2.5 TFSI. Het betreft de meest recente versie van het blok, waardoor het vermogen is gestegen van 310 pk naar 400 pk. Er zit nog meer in het verschiet: er zijn al voorbereidingen getroffen om een TTE77-Turbo te installeren. Daarmee kun je het vermogen uit laten komen op een idiote 700 pk. Het is dus aan de volgende eigenaar om dat wel of niet te doen.
Bij de ombouw is er geen half werk verricht: de hele transmissie, inclusief Haldex-koppeling, is van de RS3 overgenomen. Ook is er een RS3-sportuitlaat geïnstalleerd. Daarnaast is er ook nog het een en ander aan aftermarket-spul op geschroefd, waaronder een KW3-ophanging, H&R anti-roll bars en StopTech-remmen voor. Qua uiterlijk is de Golf R wonder boven wonder wel standaard gehouden. Geen RS3-voorbumper of dat soort fratsen dus.
Je voelt hem al aankomen: dit is geen goedkope Golf. De vraagprijs op Mobile.de is €70.000. Dat is meer dan de Golf R nieuw gekost heeft. Maar ja, een standaard Golf R heeft geen RS3-motor met 400 pk. We moeten er ook bij zeggen dat de auto nog zo goed als nieuw is. Er staat namelijk nog maar 3.000 km op de teller. Dat neemt niet weg dat je 70k stuk moet slaan op een tweedehands Golf.
Foto’s: Mobile.de
HZW zegt
Dat is een trend aan het worden, een Golf 7 met 5 cilinder motor, er rijden er ondertussen heel veel van rond met deze motor ombouw.
potver7 zegt
“Heel veel”? Alles is relatief natuurlijk…
vacano zegt
Tien is véél want je moet alle vingers van je beide handen gebruiken om t visueel te tonen en als je één of meerdere vingers ontbreekt is t echt héél véél
kniesoor zegt
Lekkere techniek, maar – hoewel niet lelijk – wel een tamelijk 13-in-een-dozijn verpakking. Iets voor de stealth-liefhebbert.
cossiekiller zegt
Doe dan toch maar een RS3 met pano dakje. Ziet er stukken beter uit en je hoeft niets uit te leggen.
Ot92 zegt
Niks mis mee. Er rijden ondertussen al best veel rond met een Rs3 blok. Als Audi er een stok voor steekt, dan doet men het wel zelf. :)
osmo zegt
Hopelijk zonder de kromtrekkende remschijven van de RS3
stuko zegt
@osmo: 2019, 2018, 2017, 2016, 2015 belden dat ze hun grap terug willen
chrisvis zegt
@stuko: lange tenen of nooit zelf een rs3 gehad dus…zwijg ik nog heel even over de problemen met de dag bak
baardmijt zegt
@chrisvis: Haha, mooie typo. Ze maar dag tegen je bak.
Groninger zegt
Had standaard op de R geleverd moeten worden de 2.5 met 400pk. En de GTI/GTD hadden R waardes mogen hebben. Persoonlijk vind het vermogen daarvan te weinig om zo’n badge te mogen dragen.
Robert zegt
@groninger: mee eens. Standaard een vijfcilinder in een R en een viercilinder in de GTI is eigenlijk veel logischer, historisch verantwoord en mooi in lijn met het verschil tussen een RS3 en een S3.
pa045 zegt
@groninger: eerste gti had 110pk en was een echte gti. Die pk waanzin gaat nergens meer over.
HZW zegt
VW was ooit begonnen met de ontwikkeling van een nieuwe aluminium 2.9ltr Vr6 turbo motor, maar dat project is stilzwijgend de ijskast in gezet.
mashell zegt
Wat er niet klopt is dat iemand ongelooflijk veel geld in een Golf heeft gekieperd. Met inruil van de Golf en dat geld had je ook wat moois kunnen kopen.
Dutchdriftking zegt
Fijn hoor, je ziet dit steeds vaker. Altijd jammer gevonden dat dit blok nooit in de Scirocco is gemonteerd. Niet in de Golf snap ik nog wel. Maar in de Scirocco zou toch een tof idee zijn geweest! @machielvdd: Ik wou je even corrigeren, maar je hebt gelijk, de Golf is ooit met 5 cilinder leverbaar geweest. de V5 in de Golf 4 natuurlijk. Niet de beste Golf ooit, maar met de juiste uitlaat wel een stoer ding.
E34M5Touring zegt
In de US kon je nog heel lang een 5pitter krijgen. Sowieso in de Golf 6 en Beetle nog toen. Dat was een 5 in lijn. 2.3l.
Robert zegt
@e34m5touring; dat is feitelijk het oude vijfcilinder blok waar Audi mee groot geworden is. In die laatste, Amerikaanse uitvoering was het vermogen opgeschroefd van 136 naar 150 pk. Dat klinkt niet verkeerd, maar vanwege alle milieurestricties voelt dit blok allerminst als een potente vijfcilinder. Sterker nog, z’n bijnaam is de ’two-point-slow engine’, omdat het blok als ‘lui’ wordt ervaren.
Deze combinatie is ook eigenlijk alleen maar om marketing technische redenen geleverd, omdat de meerderheid van die Amerikanen gewoon geen viercilinder pruimen.
willeme zegt
@E34M5Touring: de 2.5 vijfcilinder in de Golf V in de VS is in feite zelfs RS3 motor. Minus de turbo uiteraard.
E34M5Touring zegt
Snap, buiten het geluid en de ‘lol’ van het bouwen, het nut niet zo. De 5pitter is ruim 60kg zwaarder en 400pk trek je uit een R met een chip en een downpipe. Wat sowieso goedkoper is. Je koopt een piepjonge knappe Golf R voor 40/50k. 20k in tuning, heb je een bizar kanon van een Golf. Doe je de 5pittersound over de speakers.
Ot92 zegt
@e34m5touring Dit is één van de weinigen die ‘m verder standaard houden. Velen zetten er een TTE700 op voor ruim 600pk. Zoveel vermogen is lastig te realiseren met de 2.0TSI en als het je wel lukt d.m.v. een hele grote turbo, dan heb je weer een heel groot turbogat waarmee je niet dagelijks kan rijden. Vandaar dat men aan zulke projecten begint.
pindakoning zegt
Je moet wel echt een voorliefde voor Golf’jes hebben als je dit doet ipv een RS3 kopen
golf1985 zegt
@pindakoning: als ik geld teveel zou hebben zou ook dit mijn voorkeur zijn hoor! Vind een golf 7 mooier dan een rs3. Maar ja ik ben dan ook bevooroordeeld met een golf 2
maroksahbe zegt
Dan koop ik wel een echte RS3.
beder zegt
Hier is bepaald geen beunwerk geleverd, mooi! Persoonlijk vind ik een Golf in de juiste uitvoering nog steeds een stijlicoon en dat er veel rondrijden zie ik niet als probleem. Die zien er trouwens bijna nooit zo goed uit als deze. En ook de gekozen overige ‘goodies’ zoals een KW3 onderstel kan ik waarderen. Ik ga sparen!
davelepeef zegt
@beder: ik kan met deze foto’s niet bepalen of het wel of geen beunwerk is hoor…
scrmeagle zegt
Geen geld😜😜
406_v6 zegt
Na 3000 km doe je zoiets weg… dus of je bent er financieel op leeggelopen, of het rijdt voor geen meter… ik pas iig ff.
gtveej zegt
Erg gaaf! Maar de golf 7R HGP turbo is nog mooier.
https://www.hgp-turbo.de/golf-vii-sonderumbau.html
rob5nismo zegt
Als alles al zover voorbereid is op 700 pk dan vraag ik mezelf af waarom verkoop je een project waar je zoveel tijd,geld enz in hebt gestoken
marc94 zegt
dacht dat de rs3 een torssen diff had ipv haldex. of gaat dat niet omdat de motor in de breedte ligt?
mopar zegt
Heel leuk en ziet er ook netjes gedaan uit…maar 70K? Als het toch VAG moet zijn dan koop je daar zeker in Duitsland een hele jonge RS6 voor die rondjes draait om deze Golf.