Hint: uitlaten.
We kijken naar een Audi S5 van de eerste generatie (occasion-aankoopadvies). In 2012 is die nog gefacelift, maar toen is eigenlijk het gaafste uit de auto verdwenen: de V8. Al is een V6 ‘ook leuk’, er zit toch iets extra’s aan een Audi met V8. De S5 in dit artikel heeft echter ook geen V8. Deze doet het anders.
Onder de achterbumper van een S5 prijken normaliter vier uitlaatpijpen. Onder deze S5 uit New Jersey, VS zitten er nul. Dat kan betekenen dat de eigenaar er een SQ5 van heeft gemaakt, volgens de uitlaatstrategie van Audi. Of hij heeft de motor verruild voor eentje die geen uitlaten nodig heeft. Dat laatste is precies wat er gebeurd is. V8 eruit, elektriciteit erin. Beter dan andersom, dus.
Interessanter is dat de aandrijflijn uit een Tesla komt. De elektrische motor en batterijen zijn geleend uit een Tesla Model S. Samuel Polyak, de man die het project realiseerde, zag de S5 maar vond de kilometerstand van de 4.2 liter V8 te hoog. Wel vond hij de S5 een toffe bak, met het relatief ingetogen uiterlijk en Quattro-aandrijving. Helaas is een elektrische Audi voor nu nog toekomstmuziek, dus ging Polyak zelf aan de slag. Het resultaat mag er zijn.
Van buiten dus, behalve de uitlaten, geen cosmetische veranderingen. Sterker nog: de flanken hebben de originele ‘V8’ badges nog. In het interieur is de afwerking nog ietsje slordiger, met zowel de motorruimte als de achterbank volledig opgeofferd aan batterijen en elektrische motoren. De kofferruimte is nog wel bruikbaar, dus de auto kan ingezet worden als dagelijkse auto. Dat was één van de vereisten van het project. De motorruimte is in een normale S5 ook niet bruikbaar, maar in een Tesla heb je een tweede kofferbak, ook wel ‘frunk’ genoemd. Zou een leuke extra geweest zijn.
Nou is een Model S een flinke auto, dus alles in een S5 proppen is vrij lastig. Ook is alles gebouwd met behoud van het Quattro-systeem, dus de vierwielaandrijving komt gewoon van Audi zelf. Verder is de auto een iets minder praktische Model S in een Audi-jasje. Als dat scheelt in gewicht, zou het nog best een leuke sleeper kunnen zijn, vooral op de dragstrip. Polyek zoekt nog een manier om de klokkenwinkel en het infotainment aan te passen op de ‘Teslaudi’, als dat uitgezocht is zou hij er een bedrijf van willen maken. (via Electrek, Image-credit uit dit filmpje)
mashell zegt
Was een nieuwe Audi S5 kopen onder aan de streep niet gewoon goedkoper geweest? Een Model S wrak + een afgeschreven S5 + veel arbeidsuren = duur.
sidelo zegt
@mashell: Ja maar dat had ie niet op Autoblog gestaan :)
cthijs zegt
@sidelo: bij de eerste de beste ramkraak wel
pumpstick zegt
@mashell: dat klopt. Net zoals zo ongeveer elk zelfbouw project.
E34M5Touring zegt
Wel een hele dure manier om van je onderstuur af te komen…
lekkaah zegt
@e34m5touring: oh no he didn’t
E34M5Touring zegt
@lekkaah: Whateva, i do what i want ;P
lekkaah zegt
@E34M5Touring: hij was goed :)
henkhekje zegt
Wat klopt er wel aan een audi?
slechter zegt
@henkhekje: je hart, als je de onderhoudsrekeningen ziet
Sir_Vmax zegt
@slechter: juist niet
tjongejongejonge zegt
Het is een Audi….
bmwfreak038 zegt
Een S5 zo mishandelen, je vraagt toch ook niet een biertje in een café, om hem vervolgens in de barman zn gezicht te parkeren?
henkhekje zegt
@bmwfreak038: een Audi is toch sowieso niet meer dan een mishandelde Skoda?
thomasthomas zegt
Weg met dat olie verbruik , de beste oplossing voor alle TFSiiiii…s.
racerx zegt
@thomasthomas: hier lag dus een 4.2 FSI in, geen TTFSI. Overigens hadden de 4.2’s weer last van koolstof afzetting in het inlaat traject…
racerx zegt
@racerx: *TFSI
romeoalfa zegt
@thomasthomas: Ja want de 4.2 is een TFSI…
monsieurleloure zegt
Betrouwbaarste Audi ooit!
rufctr01 zegt
Eentje waarmee je wel kunt rijden zonder dagelijks olie bij te moeten vullen….
clk63bs zegt
@rufctr01: hahaha helemaal zelf bedacht?
jaapies zegt
Kunnen de schraapveren ook niet meer stuk!
cossiekiller zegt
@jaapies: Die stonden al vooraan op de motorkap. Dus bij een aanrijding gaan ze er alsnog aan.
banaan7 zegt
Zijn de olieproblemen ook meteen opgelost
posthumus zegt
Eindelijk een VAG-unit die wél de geclaimde emissie-cijfers haalt :)
Autofanaat1990 zegt
Hoewel ik het best een knap project vindt, moet ik toch zeggen had het dan met een A5 S-Line 1.8t gedaan of een nog minder gewilde uitvoering. Nu heb je een liefhebbers auto vernacheld beetje zonde wel :/