Hoe het in de praktijk werkt bij oplaadpunten, waterstofstations en tankstations: Wouter laat het in deze video zien.
Een paar jaar geleden was het allemaal nog simpel, iedereen reed naar het tankstation en vulde zijn auto met benzine, diesel of LPG. Vandaag de dag zijn er meer ‘smaken’ om uit te kiezen. Het wagenpark in Nederland verandert. Zo is het marktaandeel van elektrische auto’s in 2020 gestegen naar 20,5% van de nieuwverkopen (cijfers: Rai). Onze verwachting is dat dit nog verder zal stijgen. Daarom is de actuele vraag voor iedereen die de komende tijd zijn auto wil vervangen ‘Moet ik wel of niet overstappen?’.
Misschien sta jij dus zelf of samen met je werkgever binnenkort voor deze keuze. En waar moet je rekening mee houden als je wilt switchen naar een elektrische auto? Naast elektrisch rijden, is ook het rijden op waterstof aan een opmars bezig. Vorig jaar werden er zo’n 147 waterstofauto’s in Nederland verkocht (bron: Bovag). Ook Shell is druk bezig om de bijhorende waterstofstations aan te leggen. Vorig jaar opende ze op Shell-station Den Ruygenhoek langs de A4 bij Schiphol het eerste waterstofstation. Praktische vragen waar je een antwoord op wilt hebben voordat je switcht.
Alle opties duidelijk vergeleken
Wij namen de proef op de som en laten je zien hoe het waterstof tanken en elektrisch opladen in z’n werk gaat. Of je nu met een elektrische, benzine, diesel of een waterstofauto rijdt. In deze video helpen we een handje om wat meer duidelijkheid te verschaffen over de nieuwe typen brandstoffen. Wouter laat precies zien hoe het eraan toe gaat bij het opladen van een elektrische auto én het tanken met een waterstofauto.
Maar wat als waterstof of elektrisch rijden geen optie is omdat je nog niet kan of wil overstappen? Ook dan zijn er mogelijkheden om wél de CO2-uitstoot te beperken, ook voor dieselaars!
CO2-neutraal rijden bij Shell
CO2-compensatie, daar hebben we het dan over, maar hoe werkt dat? Shell wil al haar klanten een mogelijkheid bieden om een steentje bij te dragen aan het verminderen of neutraliseren van de CO2-uitstoot. Ook zij die nog niet elektrisch kunnen rijden en toch al iets willen doen. Als je benzine, diesel of LPG hebt getankt, kun je daarom voor 1 cent extra per liter de CO₂-uitstoot compenseren van de kilometers die je met die brandstof rijdt. Hoeveel die compensatie jou kost ligt natuurlijk aan hoeveel liter je tankt, maar voor een gemiddelde tankbeurt van 35 liter, ben je dus 35 cent kwijt.
Jouw bijdrage ondersteunt vervolgens het beschermen en aanplanten van bossen. Shell werkt samen met internationale, gecertificeerde CO₂-compensatieprojecten, bijvoorbeeld in Peru of Indonesië.
Als je CO₂-neutraal rijdt, wordt de CO₂-uitstoot vanaf de winning van de olie tot en met het verbranden van de brandstof in de motor gecompenseerd. Shell betaalt zelf de compensatie van de CO₂-uitstoot die vrijkomt bij het winnen van de olie tot aan de benzinepomp. Jij betaalt alleen de compensatie van de uitstoot die wordt veroorzaakt door de kilometers die je met de brandstof maakt.
Hoe tanken en laden werkt in de praktijk, waar je terecht kunt, wat het kost: dat (en meer) doet Wouter uit de doeken in de video!
Over Shell
Onder het merk Shell Recharge is Shell in een rap tempo het snellaadnetwerk aan het uitbreiden. In januari werd de 160ste snellader geïnstalleerd. Het plan is dat de teller eind van het jaar op 250 snelladers komt te staan. Shell heeft vorig jaar ook haar eerste waterstofstation geïnstalleerd (langs de A4 op Shell-station Den Ruygenhoek bij Schiphol), dat op 13 oktober geopend werd. Een tweede station is nu in aanbouw.
Meer weten over Shell Recharge? Lees hier meer.
petroldrinker zegt
Domme vraag, er is in mijn optiek maar 1 keuze mogelijk, BENZINE!!!! zoveel mogelijk cilinders, met veel inhoud en veel herrie.
florisje zegt
@petroldrinker: wij van wc eend…
MarcoM zegt
@petroldrinker: klopt.
dutchneon zegt
Precies daarom een fijne V8 op de oprit, en als ik goedkoop wil rijden pak ik de 8 jaar oude model-s. En als er een zware aanhanger achter moet de Land Rover TDV8 met tussenschot ;)
Spaar ze allemaal, behalve dan die waterstof, daar heb je niks aan, is enkel een hele dure batterij die het tanken ook nog eens duurder en lastiger maakt.
juist zo fijn om thuis te laden
faalhaas zegt
Kan mij geen donder schelen, als het maar makkelijk en goedkoop is.
cthijs zegt
Diesel
Arvado zegt
Diesel.
Charles Taycan 4S zegt
Terwijl ik dit type, is de auto in de garage aan het opladen…. super toch!😉👍
MarcoM zegt
@Charles Taycan 4S: type je zo traag met dat korte zinnetje, je EV heb je thuis echt niet vol in een uur
Charles Taycan 4S zegt
Haha! Ja hij was al bijna vol!😜👍
Lars zegt
Zeker, dat is het voordeel van elektrische auto’s. Iedereen kan zeggen dat opladen onderweg te lang duurt, maar je kunt een fossiele auto niet thuis opladen. Zeg Charles, is hij al vol? ;-)
petroldrinker zegt
Jawel hoor, in nederland kan dat wellicht niet, maar in genoeg andere landen kan je gewoon een truck voor komen laten rijden om hem op je oprit vol te gooien, bestaat in nl alleen niet omdat de nederlanders er te gierig voor zijn….
thjvanvlerken zegt
@petroldrinker: klopt Shell tap up bied een gelijke dienst.
Charles Taycan 4S zegt
@lars, ideaal idd, laden terwijl je slaapt of hier een berichtje leest en geen vieze handen!😉 ps ja hij is vol dwz heb m op 75% geladen, meer dan genoeg range!👌
jeroenm83 zegt
Geen viezen handen. Mooi man. Ik wacht even tot je je brandschone kabel van buiten weer hebt opgeborgen.
Charles Taycan 4S zegt
Je hoeft niet te wachten Jeroen want hij staat binnen in de garage, ook de wallbox met schone kabel…😉
MarcoM zegt
@Lars: zijn bierglas zeker
Charles Taycan 4S zegt
Grapjas!😉
geen1234 zegt
Super??? Ik dacht dat je een elektrische had? ;) Het begint pas goed te worden als hij gratis oplaad.
koeberg zegt
Ik vind het wel makkelijk dat ik kan tanken op mijn eigen oprit. Altijd op stap met een volle accu. En ’s winters geen ruiten krabben.
Maar ik heb geen sterke voorkeur hoor. Benzine tanken heb ik ook geen probleem mee: kan een paar straten verderop. Liever wel een automaat; dat heb ik nu ook. Als ik zelf een autootje zou moeten betalen, dan zou het -tweedehands uiteraard- een benzineauto zijn. Want veel goedkoper. (helaas vaak wel handbak)
Waterstof lijkt me minder handig als er landelijk nog geen 20 stations zijn.
henkhekje zegt
Ik hoop niet dat je je accu elke dag tot 100% laadt?
geen1234 zegt
Hoezo is dat niet goed met auto accu’s?
koeberg zegt
Ja, toch wel. Maar er zit ruim 10 marge in de auto zelf. Dus 100% vol i niet de hele batterij vol.
Ivm weinig gebruik heb ik vorig jaar eens opgezocht in het instructieboekje wat te doen bij langdurig wegzetten. Hyundai zegt: helemaal opladen. En zelfs af en toe opladen om hem vol te houden. Dus dat doe ik. Auto staat altijd volgeladen voor me klaar.
The Stig NL zegt
Het liefst natuurlijk benzine (een fijne diesel wordt natuurlijk ook gewaardeerd), maar als het echt niet meer kan voor dagelijks gebruik: waterstof graag.
MarcoM zegt
@00carguy00: met een scheutje wodka zeker?
s2000vtec zegt
Een fijne diesel…. Diesels zijn niet fijn !
The Stig NL zegt
@s2000vtec: Dan heb jij nog nooit (mee)gereden met een E400d :)
s2000vtec zegt
Te veel trillingen en stank. Benzine heeft een mooiere loopcultuur.
petroldrinker zegt
Tja, liever een diesel dan een EV…
MarcoM zegt
@s2000vtec: zeker wel, heb ooit een V70 D5 gehad met een chip beurtje, heerlijk koppel en echt fijn lopen dat blok.
nore zegt
Fijn blok, trillingsvrij, veel koppel, lineair vermogen,
krijg je bij een ev er in optima forma bij.
maotje zegt
@00carguy00: en waarom waterstof?
henkhekje zegt
Waarom waterstof?
mashell zegt
Dit is een advertorial, ik ben geen Shell fan maar moet eerlijk zeggen dat ze met Shell recharge wel iets goed doen. De laders halen lang niet altijd de geadverteerde snelheid maar dat netwerk met 160 laders is al erg prettig.
tjorque zegt
hypothetisch:
Auto 1: elektrisch (als er een leuke break of mpv op de markt komt)
Auto 2: benzine (voor de fun, als ik ooit een grote garage heb)
Motorfiets 1: benzine
Motorfiets 2: elektrisch
Traktor: diesel (oldtimer, voor als ik ooit een grote lap grond heb)
Nu hebben we maar een auto en een motorfiets, beide op benzine.
henkhekje zegt
De MG 5 komt dit jaar in NL
tjorque zegt
Ik ben benieuwd hoe die er werkelijk gaat uitzien. Maar ik heb nog even te gaan met mijn huidige wagen.
Mijn Octavia is in 2023 afgeschreven en zou ik dan vervangen. Dan wil ik de overstap naar ofwel een break of mpv doen als er tegen dan elektrisch aanbod (liefst van Europese makelij) is dat me bevalt.
MarcoM zegt
Mijn autohart roept benzine en V8 of 6 in lijn. Een milieu stemmetje roept zacht EV. De praktijk: de overheid drukt ons EV door de strot en lacht nu al om het gewicht van de EV. Nu is het nog tot 2025 geen MRB voor de EV, daarna wordt het kassa en waarschijnlijk ook nog betalen per kilometer. Reken er maar op dat onze melkkoe uiers krijgt zoals Daphe Rosen.
s2000vtec zegt
Jij denkt zeker dat je de leukste bent…..
ericd zegt
Nog steeds euro 98.
alvankerk zegt
Houtskool !
The Stig NL zegt
@alvankerk: Stoom!
banaan7 zegt
Ik heb een kernreactor onder de kap liggen.
tjorque zegt
Ik een flux capacitor.
koeberg zegt
Gekheid natuurlijk. Maar als je een EV naar Frankrijk rijdt en daar oplaadt, dan rijdt je auto op kernenergie.
Groninger zegt
Satansap
vonklausenburg zegt
Ik kies voor rode diesel.
HZW zegt
Het is allemaal lood om oud ijzer, hoe je het ook wend of keert.
Als de elektriciteit voor je auto opgewekt wordt door een kolencentrale, kan je net zo goed op Benzine gaan rijden.
En waterstof heeft ook niet bepaald een schone en energie zuinige manier van produceren.
mashell zegt
Nee, het is geen lood om oud ijzer. Zelfs als de elektriciteit via kolen wordt opgewekt dan nog ben je schoner uit. Simpelweg omdat het rendement zoveel hoger is dat je minder energie per kilometer nodig hebt, veel minder energie. Komt nog bij dat je vandaag nog op kolenstroom kunt rijden en vanaf morgen op duurzaam opgewekte energie. Elektrisch is schoner en kan zonder iets aan de auto te veranderen nog schoner worden, dat gaat je met brandstoffen niet lukken.
Van Epschoten zegt
De zogenaamde groene stroom van morgen wordt opgewekt via zonneparken en windmolens. Waar worden deze neergezet. Precies in het weinige groen wat we in Nederland nog hebben. Als Nederland de klimaat doelen wil halen moet het halve land vol met windmolens en zonnepanelen volgebouwd worden. Wat denk je dat de reden is dat de veestapel gehalveerd moet worden? Juist om ruimte te maken hiervoor. Mijn boodschap vis dan ook om niet mee te gaan in die zogenaamde groene beweging. Bovendien is er inmiddels een beter alternatief, thuis werken waar dit kan. Zolang er geen alternatief is voor Kern, wind- of zonne energie dan geloof ik nog niet in elektrisch rijden.
tjorque zegt
Ik ken alleen de cijfers voor Vlaanderen, maar in Vlaanderen is er op de daken van de gebouwen nog plaats voor ongeveer 52.000 MWp. Dat is genoeg opbrengst om twee kerncentrales te vervangen.
Daarvoor moet er dus geen groen sneuvelen. In NL zal dat wel gelijkaardig zijn…
slickrick zegt
@tjorque: en hoe wil je dat opslaan en weer vrijgeven als heel het land s avonds aan de laadpaal zit ?
tjorque zegt
Het idee is dat je auto altijd aan een laadpaal hangt wanneer hij niet in gebruik is, en dat hij dan als buffer dient om het net te stabiliseren en hernieuwbare energie op te slaan.
Het zij thuis of op je werk.
Wanneer je auto ‘s avond thuis aan het net hangt, kan hij de enkele kWh’s die je ‘s avonds thuis nodig hebt uit de batterij leveren en ‘s nachts als het net laag belast is eventueel bijladen.
Voor veel auto’s die opgeladen op het werk vertrekken (of niet gebruik zijn overdag) zal bijladen ‘s nachts niet echt nodig zijn.
henkhekje zegt
Elektrische auto’s zijn veel efficiënter dan benzine motoren, ongeveer 90% efficiëntie. Dat terwijl een benzine motor maar 25/30% efficiënt is. Als je als huizenbezitter zonnepanelen op het dak gooit ben je toch al aardig groen.
mashell zegt
De reden dat de veestapel gehalveerd zou moeten worden is dat dan de omvang van de veestapel past bij binnenlandse vraag en wij dus geen extra milieubelasting die eigenlijk voor het buitenland is in huis halen.
Thuis werken waar dat kan verlaagt het verkeersaanbod met 30%. Daar komt bij dat voor de rest alles wat leuk is nog steeds verboden is, dus thuiswerken scheelt misschien 10..20% verkeersaanbod, genoeg om de files op te laten lossen, niet genoeg voor de klimaatdoelen.
Jij wilt pas wat doen als er een totaal oplossing is, die gaat nooit komen en dat weet je zelf ook wel, je stelt gewoon een onredelijke eis om niets te hoeven doen, klassieke struisvogel politiek. Er is nooit een enkele oplossing die alle problemen oplost. Het zijn altijd vele kleine stapjes. Elektrisch rijden is beter, zelfs al zouden we de elektriciteit opwekken door de centrales op benzine te stoken, dan nog is het schoner dan al die losse hoog inefficiënte verbrandingsmotoren.
maotje zegt
-edit: nutteloze bijdrage, zeker als je het niet kan uitleggen zonder te vloeken-
sabrerator zegt
Een lekkere V6 diesel!
fanboy zegt
Elektrisch. En dat doe ik al. Waterstof lijkt me echt gedoe, kun je niet thuis opladen enzo.
Benzine blijft leuk voor de rit af en toe in de oldtimer die ik nog heb. Een beetje net als paardrijden.
pcooperworks zegt
Diesel XXL
Erik zegt
LPG LPG LPG LPG LPG LPG LPG LPG LPG LPG LPG LPG LPG LPG LPG LPG LPG LPG LPG LPG LPG LPG LPG LPG !!
Mooi weggewerkt onder de auto, in mijn geval + € 20,00 aan MRB, maar meer dan € 1,00 verschil met benzine.
ericc zegt
Benzine!
hehe zegt
Mr. Fusion is de toekomst
koeberg zegt
Fictieve toekomst, dat wel. Oh wacht. Fictief verleden: 2015
fransananas zegt
Shell ziet hun markt verdwijnen. Benzine en diesel krimpt als een malle. Elektrische auto’s gaan ze het niet op verdienen. Dus gooien ze het op waterstof. Want dan blijven mensen afhankelijk van jou en garages. Mooie lobby dus. Dat zal ook de enige reden zijn dat waterstof er gaat komen. Een logische redenatie is er namelijk niet. Enkel centjes
thjvanvlerken zegt
@fransananas: valt wel mee hoor. Meeste brandstoffen worden afgenomen door transport sector en die zitten nog op diesel en lng. Daarvoor is waterstof gewoon een goede oplossing als je het mij vraagt.
fransananas zegt
@thjvanvlerken: nee ook voor die sector zal een bev goedkoper zijn
wessel04 zegt
Diesel of benzine
lebeaunl zegt
Combi: EV met zonnepanelen voor de zinnige, niet-spannende, ritjes en 2.5 5-cilinder benzine voor de leuke ritjes. Ah, en de 4-cil 1000 cc bike niet vergeten.
superfunky zegt
Diesel en dan het liefst diesel-hybride. Helaas zijn die er te weinig.
robin zegt
Diesel en 98 voor de 3, en voorlopig hopelijk heel lang niks elektrisch hooguit voor de kermis of een pretpark. Elektrisch rijden leuk snel, maar mist een aantal aspecten om evt eerder elektrisch te willen rijden namelijk:
Range bij koud weer
Emotie want dat is het niet, lege huls zonder gevoel het gevoel je weet wel je mist wat
Geluid van een uitlaat ipv een cheap jbl knock-off boxje
Richmond zegt
Diesel rijd je ook niet bepaald voor het mooie motorgeluid of de emotie. Je rijdt het (ik generaliseer) omdat het de meeste range geeft en goedkoper is als je veel km’s maakt. Van een standaard 3 of 4 cilinder wordt je ook niet echt blij van het motorgeluid, dus ga je dat echt missen als je helemaal niks hoort behalve wat gezoem?
lekkerdwars zegt
Stroom, what else in 2021?
Met 11kW laden thuis en 10,000 watt piek aan zonnestroom op t dak verlang ik nooit meer naar benzine of diesel. Met waterstof moet je alsnog langs een vulpunt en gaat well2wheel 75% van de energie verloren 🙈
AMG zegt
Diesel
degrotemuis zegt
Daily: elektrisch, publiek of op kantoor geladen.
Fun: 3.0 6 in lijn benzine, met handbak voor extra pret.
Motoren: benzine.
Waterstof combineert nu nog alle nadelen van benzine en elektrisch: well to wheel vervuilender dan elektrisch, range niet geweldig, tanken traag als je de pech hebt niet de eerste te zijn bij de pomp. Voor nu dus geen echte optie.
Ik betaal niet die extra cent bij het tanken, want die benzine wordt niet echt gecompenseerd. Voelt voor mij meer als betalen voor een groen imago, zonder echte oplossing. Per liter benzine is de CO2 well to wheel emissiefactor 2,8kg. Nu zal in die compensatie projecten vast wel verantwoord kunnen worden dat door een stukje bos te behouden of opnieuw te planten zoveel CO2 kan worden opgenomen door bomen in de lifecycle, maar dat is niet elders minder uitstoten, maar tijdelijke opslag. Daarnaast stoot ik het misschien in een paar uur tot een maand uit, maar wordt het opgenomen over een langere termijn. In de tussentijd nog steeds per saldo meer CO2 in de lucht.
herve11f zegt
Diegenen die hier allemaal zo pro EV zijn zullen we eens binnen een paar jaar spreken als ze wat meer ervaring, lees kilometers, hebben met hun wonderwagens. Weet dat je geen enkel probleem zelf kan oplossen en er geen alternatieve garages bestaan. Wacht maar hoe ze er over denken nadat ze enkele duizenden euros lichter zijn geworden van de reparaties.
Richmond zegt
moderne auto’s worden ook steeds duurder en moeilijker in reparatie, dus dat is geen argument.
frank2b zegt
Welke reparaties? Wat gaat er stuk aan een elektromotor dan?
Ik vraag dit voor een vriend….
herve11f zegt
@frank2b: zelf meegemaakt: Batterij management 4k, probleem niet opgelost, batterij unit 21k
Garantie 6j, probleem voorgehad 2 weken erna. Dank U. Alle voertuigen ervoor tezamen nooit zoveel kosten gehad.
maotje zegt
@herve11f: praat je uit ervaring? Of aannames?
herve11f zegt
@maotje: staat toch in mijn comment: zelf meegemaakt, dus ervaring.
Het ergste is dat je machteloos staat, want er is geen alternatief kanaal. Hierdoor word je keuze beperkt tussen total loss of betalen.
Geloof me, de EV zal de gewone man uit de auto halen en als er niets anders meer toegelaten word zal dit zijn effect hebben op de files. Maar misschien is dat wel het plan van de EU.
De enige reden waarom ik een EV heb gekocht lag in het fiscale luik ervan. Maar mijn voordeel draaide al snel om in een nadeel. Enfin, het is wat het is. Een ervaring, lees wijsheid, rijker staat er teug een benzine op de oprit.
Daarnaast stelt zich ook nog de vraag wat de meerwaarde is van die PHEV en EV’s. Het is toch allemaal nutteloos als we niets doen aan de overbevolking. En voor de milieubewegingen is het toch nooit genoeg. In de hypothese dat we allemaal met een EV zouden rijden zulken ze zeggen dat er teveel fijn stof is van de banden door het gewicht van de accu’s of remstof of ik weet niet wat, maar wees er zeker van dat ze wel iets anders zullen uitvinden. En het is juist die extreme houding die de mensen tegen de borst stoot. Want wees eerlijk, oplossingen bieden ze niet. Ze zorgen er enkel voor dat het leven van de doorsnee burger jaar na jaar duurder word.
Ik zou zeggen bezint voor ge aan een EV begint en lees vooral goed de kleine lettertjes in hun garantievoorwaarden.
Take care
utregcity zegt
Doe maar stroom, lekker makkelijk en voor de langere afstanden waterstof.
Alfarobert zegt
Voor ruim 70 euro heb ik de tank weer vol. Lees je ergens wat zo’n stroombeurt je kost? Van lege naar volle accu’s.Wat kost zoiets.Voor niks gaat de zon op (ook niet dus).
Richmond zegt
veel minder dan 70 euro, het kost alleen meer tijd. Aanschaf is duurder dan benzine / diesel maar dat is het enige punt waar je het financieel op verliest tov verbrandingsmotor.
cloverleaf zegt
@benja01: ik tank in Luxemburg voor 60-70 Euro en dan rijd ik weer 1100km.
frank2b zegt
Wodka.
jhx66 zegt
https://www.youtube.com/watch?v=aQRqO62g1Rs
jeroenm83 zegt
Benzine natuurlijk. En wel Aral 102 Ultimate. Uit Duitsland, ja. De zon schijnt en de Autobahn lonkt al. Fijn weekend!
frederikvc zegt
CNG all the way! lekker goedkoop en zelfde voordelen als benzine
Fer-4S zegt
Vanmorgen een kort ritje gemaakt in een 8 cilinder Range Rover Sport van een vriend van mij. Heerlijk geluid, (dat biedt alleen een fossiele auto), en brandstofverbruik (1 op 5), is met zo’n auto toch minder relevant. Maar in vergelijking met een EV, mis je koppel en afhankelijk van welke EV, zelfs vermogen. Het klinkt heerlijk, maar imponeren deed het niet.
Charles Taycan 4S zegt
Inderdaad @Fer-4S ! 👍
superhans zegt
1. Electrisch in de stad
2. Fossiel op de snelweg
3. Waterstof in de lucht
4. Nucleair op zee
cloverleaf zegt
JET-A1!
In pk’s of kWh denken is voor paupers.
kevertje zegt
Diesel en Benzine. Het zou ook niet anders kunnen, of ik zou meer laadpalen verslijten dan auto’s en 30kg in gewicht toenemen.
TDI-goeroe zegt
Ik mis een optie…