Eigenlijk niets toch? Of wacht, een Quattroporte met 3 ton op de klok geeft wel een paar uitdagingen…
De laatste paar weken denken @jaapiyo en ondergetekende maar aan 1 ding: Maserati’s! De huidige generatie begint op leeftijd te geraken en dat betekent dat ze ook ietsje betaalbaarder worden als occasion. Jaap – die wel hardop durft te zeggen wat wij allemaal denken maar niet mogen mogen zeggen – is zelf het meest gecharmeerd van de de Ghibli, alhoewel hij de Quattroporte stiekem mooier vindt. Een dikke Italiaanse sportsedan met premium achterwielaandrijving, dikke motoren, fraai leder en puike rijeigenschappen. What’s not to like?
Het enige wat misschien wel een dingetje is, is de betrouwbaarheid. Die mythen, legendes en sagen komt nog uit het oude Biturbo-tijdperk. Je gaat het niet geloven, maar niet elke Biturbo die de fabriekspoorten verliet was geheel foutloos.
Maserati Quattroporte met 3 ton op de klok
Maar hoe staat het er tegenwoordig mee? Zijn ze al ietsje betrouwbaarder geworden? Voordat we de beerput openen moeten we eventjes aantekenen dat het hier gaat om de goedkoopste Quattroporte GTS (met V8 dus!) van Duitsland. De Italiaanse schone heeft al 3 ton achter de kiezen.
Enfin, Sreten Milisavljevic gaat het voor je uitzoeken. Misschien ken je hem nog niet, maar hij is de man echter M539 Restorations (kijktip!!!). Zoals je uit zijn YouTube-kanaal kunt opmaken, concentreert hij zich voornamelijk op BMW’s, maar in dit geval heeft hij een Quattroporte gekocht.
Bloedmooie configuratie
Allereerst kudos voor de configuratie. Daar moet je geluk mee hebben met een occasion, maar een donkerblauwe Maserati Quattroporte met beige interieur, zilveren wielen en die V8 is een droomcombinatie.
Uiteraard is er ook een nachtmerrie-zijde. Dit zijn namelijk heel erg complexe auto’s die gebruik maken van exotische techniek. Een vlugge OBD-scan (niet te verwarren met de legendarische ODB) leert de immer enthousiaste Sreten Milisavljevic dat er een hoop werk te doen is.
Wat is er allemaal mis?
Zo zijn er de nodige olielekkegas en zijn de remschijven op. Maar het is natuurlijk veel erger. Er is te veel olie ingegooid (ja, te veel is ook niet geld). Een ander dingetje is dat de distributieketting ergens een slippertje heeft gemaakt.
De timing tussen kleppen en zuigers is niet helemaal perfect. Een ander dingetje is de veel te hoge compressie aan enkel de linker kant van het blok. Aan de rechterzijde klopt deze wel weer.
Er staat in elk geval genoeg werk op de planning. Dus we houden met smart de komende afleveringen in de gaten. Iets zegt ons dat dit weleens een vrij omvangrijke serie kan gaan worden…
Imagecredits: M539 Restorations
jaapiyo zegt
Gaaf kanaal met leuke auto’s, deze incluis. Over het algemeen vind ik de Ghibli mooier (omdat deze QP te lang is), maar qua neus is deze mss nog wel iets mooier dan de Ghibli, hoewel die ook een fraaie neus heeft. Op alle belangrijke fronten eigenlijk de grotere, mooiere, doch veel slechtere Giulia…hebb0n
Dutchdriftking zegt
Op het interieur na dan, dat is echt om te huilen…
JelmerS zegt
en de achterlichten die lijken op een doorsnee Koreaanse auto.. Wat toen gold telt nog steeds: een vergelijkbare Duitsers is beter en goedkoper. En toch wil je 1!
jaapiyo zegt
Nou ja precies dat inderdaad. Rationeel is de keuze op geen enkele manier te verantwoorden. Maar ja…
Dutchdriftking zegt
Het favoriete Youtube kanaal van ondergetekende, wat een fantastische content produceert Sreten! Wat mij betreft mag iedere video hier op Autoblog gedeeld worden. Ik hoop dat hij dit jaar nog met zijn Alpina project gaat beginnen, hoe gaaf de Quattroporte ook, daar kijk ik echt meer naar uit.
@Willeme: kleine edit, deze is geïmporteerd uit Italië, hij komt niet uit Duitsland.
FiXeR zegt
Met afstand mijn favoriete Youtubekanaal. Ik heb het geluk om hem een aantal keer gesproken te hebben, een absolute held in de BMW-wereld en super aardig persoon. (Samen met Sreten was ik bezig een M3 uit Japan te importeren tot hij die M3 met gebroken krukas een dorp verderop vond) Kijktip dus!
vopo zegt
Zoals hierboven al aangegeven, zeker het kijken waard.
Koen willem zegt
Ik had jullie paar dagen terug een ghibli doorgestuurd uit italie met 380 dkm
Die was wel rijdend. Voor 15.900 inmiddels verkocht
jaapiyo zegt
Die kan nog zeker 200 kilometer mee joh.
mark383 zegt
Als we dan toch een brave pill doen, geef mij dan maar de Quattroporte IV.
Deze bijvoorbeeld voor 10k:
https://link.marktplaats.nl/m2093224294?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Of deze waanzinnige spec met een klein (?) probleempje:
https://link.marktplaats.nl/m2088914964?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
rwdftw zegt
Ligt het aan mij of vind ik voor een Italiaanse merk die een grote greep doet in een Amerikaanse onderdelenbak ontzettend meevallen dat er met bijna 4 ton op de klok alleen een timing issue is?
Het wordt in ieder geval een “engine out” operatie, kan niet wachten op deel 2.
Dutchdriftking zegt
Met project Chicago leek het ook mee te vallen…
gaszitrechts zegt
Erg leuk kanaal maar check ook eens Mat Armstrong
bart1976 zegt
Misschien leuk als Wouter eens bij hem langs gaat?
smokin zegt
Net gisteren mijn GranTurismo weggebracht voor de 100.000km beurt, tot nu toe vielen de kosten allemaal reuze mee. Hopelijk deze keer ook. Maar ik hou mijn hart vast.