Bij het kiezen van een leaseauto is de keuze voor brandstof erg belangrijk. De tijden waarin benzine de standaard was en diesel werd gekozen als je écht veel kilometers maakte liggen al een tijdje achter ons.
Tegenwoordig is er naast benzine en diesel ook de mogelijkheid om te gaan voor een alternatief als waterstof, elektriciteit of aardgas. Om wat duidelijkheid te scheppen hebben we alvast een overzicht gemaakt van de verschillende keuzes.
Waterstof
Het rijden op waterstof is nog zéér nieuw en werkt door middel van een brandstofcel die waterstof en zuurstof omzet in elektriciteit, waar vervolgens een elektromotor weer mee wordt aangedreven. Door deze methode stoot een auto op waterstof geen CO2 uit en is dus zeer schoon.
Hyundai levert met de ix35 FCEV de eerste auto die rijdt op waterstof (in Nederland), maar andere merken zullen nog een tijdje uitblijven. Toyota heeft de Mirai aangekondigd, maar ook die zal voorlopig nog niet in Nederland verschijnen.
Voordelen:
– zéér schoon (geen CO2-uitstoot);
– er is een lage bijtelling mogelijk voor de leaserijder;
– actieradius zal ongeveer vergelijkbaar zijn met die van een benzineauto;
– tijdsduur voltanken is normaal.
Nadelen:
– zeer beperkt aantal tankstations;
– extreem hoge aanschafprijs;
– zeer weinig modellen beschikbaar.
Rijden op waterstof zal op dit moment voor zeer weinig mensen tot de mogelijkheid behoren. Door de nieuwe techniek zijn er niet veel auto’s die kunnen rijden op waterstof. Daar komt nog bij dat de verkoopprijs gigantisch hoog is en de techniek te nieuw is om financieel rendabel te zijn.
Aardgas
De officiële benaming voor aardgas is Compressed Natural Gas (CNG). Naast aardgas is er ook groengas, wat een duurzame variant is gecreëerd uit biomassa. Auto’s die op aardgas rijden kunnen ook op groengas rijden aangezien de samenstelling van het gas vergelijkbaar is.
Steeds meer auto’s kunnen af-fabriek worden geleverd met de optie om te rijden op aardgas. Door auto’s als de Audi A3 g-tron en bijtellingspercentages van 14 en 20% wordt het rijden op aardgas nog wat aantrekkelijker. Enkele voor- en nadelen van rijden op aard- en groengas:
Voordelen:
– aardgas is de milieuvriendelijkste fossiele brandstof en in de vorm van groengas nog duurzaam ook;
– geen beperking in actieradius door aanwezigheid benzinetank;
– er is een lagere bijtelling mogelijk voor de berijder;
– verandering in aanschafprijs t.o.v. zelfde auto zonder aardgas valt mee.
Nadelen:
– alleen voordelen indien er ook echt op aardgas gereden wordt;
– actieradius op aardgas is gemiddeld slechts 350km;
– 130 CNG-tankstations tegenover meer dan 4000 pompstations waar benzine en diesel getankt kan worden.
Auto’s op aardgas zijn eigenlijk geschikt voor iedereen die daadwerkelijk op aardgas rijdt en woont in een omgeving waar de dekking van CNG-stations redelijk is. De prijzen van de auto’s vallen iets hoger uit en worden pas onaantrekkelijk als het verschil in prijs te groot wordt. LeasePlan adviseert werkgevers dan ook om in zo’n geval een apart, goedkoper normleasebedrag te hanteren voor werknemers. De Audi A3 G-Tron is op dit moment een superdeal bij LeasePlan.
LPG
Naast aardgas is er ook LPG, wat staat voor Liquefied Petroleum Gas. Het rijden op LPG is de laatste jaren in populariteit gedaald. Toch zijn er weer nieuwe ontwikkelingen die wellicht het tij doen keren. Zo zijn er tegenwoordig veel merken die een LPG-installatie af-fabriek leveren en deze dus niet later hoeft te worden ingebouwd. Onder andere Opel en Fiat bieden auto’s op LPG aan.
Voordelen:
– LPG is goedkoper en schoner dan diesel of benzine;
– landelijke dekking van punten waar LPG getankt kan worden is vele malen beter dan die van CNG.
Nadelen;
– actieradius is niet zo hoog;
– prijzen LPG afgelopen jaren behoorlijk gestegen;
– tank bevindt zich vaak op plaats reservewiel, dus die is in dat geval niet meer aanwezig.
LPG is geschikt voor mensen die graag schoner willen rijden, maar de dekking van CNG-stations te beperkt vinden. Door onder andere de verhoogde motorrijtuigenbelasting t.o.v. benzine is het omslagpunt van benzine of LPG bij iedereen verschillend, maar houd rekening met een gemiddelde kilometrage van 15.000 per jaar.
EV
De groei van EV’s, oftewel Electric Vehicles, is de afgelopen jaren door de fiscale voordelen in Nederland erg sterk geweest. Vooral de Tesla Model S had hier een groot aandeel in. Elektrische auto’s stoten geen CO2 uit en zijn hierdoor schoon en aantrekkelijk.
Voordelen:
– lage bijtelling voor leaserijders en voordelen door regelingen als VIA en VAMIL voor ondernemers;
– lagere verbruikskosten per kilometer dan bij benzine of diesel;
– Geen uitstoot van CO2.
Nadelen:
– vaak beperkte actieradius;
– beschikbare plaatsen bij laadpalen steeds schaarser door opmars EV’s en PIH’s;
– eventuele extra kosten/ongemakken bij plaatsen laadpaal thuis.
Het grootste nadeel van een EV blijft de actieradius. Kiezen voor een volledig elektrische auto is dan ook verstandig als de mogelijkheid tot opladen altijd tot de mogelijkheden behoort of als er geen grote afstand hoeft te worden gereden. Echter maken de voordelen als geen CO2-uitstoot en de fiscale aspecten dit echter wel een hele aantrekkelijke keuze. Voordelig een elektrische auto leasen kan bij LeasePlanDirect
PHEV
De Plug-in Electric Vehicele (PHEV) of in Nederland bekender als Plug-in hybrides zijn in Nederland de afgelopen jaren enorm in aantallen gestegen. Door de fiscale voordelen werden auto’s als de Opel Ampera, Volvo V60 en Mitsubishi Outlander erg populair. De PHEV lost het nadeel van een beperkte actieradius op door de combinatie van een benzine- of dieselmotor te combineren met een accupakket. Hierdoor komt er wel CO2 vrij, maar nog altijd minder dan een normale auto.
Voordelen:
– lage bijtelling voor leaserijders en voordelen door regelingen als VIA en VAMIL voor ondernemers;
– geen limiet met actieradius door aanwezigheid benzine- of dieselmotor;
– Verminderde uitstoot van CO2.
Nadelen:
– laadruimte wordt kleiner door plaatsing accupakket in kofferbak;
– beschikbare plaatsen bij laadpalen steeds schaarser door opmars EV’s en PIH’s;
– verhoogde aanschafprijs en extra bijkomende kosten kunnen leaseprijs laten stijgen;
– eventuele extra kosten/ongemakken bij plaatsen laadpaal thuis.
Het daadwerkelijk opladen van een PHEV is cruciaal om tot gunstige verbruikscijfers te komen. LeasePlan adviseert om te kiezen voor een PHEV bij een kilometrage tot 30.000 kilometer per jaar om uit de hand lopende brandstofkosten te voorkomen. Bijkomstig is het uiteraard vanzelfsprekend dat de PHEV hierbij voldoende moet worden opgeladen.
stamp zegt
Altijd weer die Audi g-tron.
Is niet erg, maar alsof er niets anders dan dat te koop is?
Toen Wouter nog in z’n luier scheet, reden er al auto’s op aardgas/groengas.
Fiat: Bijna elk model (wat zeg ik? Elk model!) is leverbaar op groengas, incluus alle bestellertjes.
Mercedes: Jups, ook al. Jáááaren B klasse en E klasse.
Volkswagen: Passat, Touran, Caddy: Allemaal al weer jaren op de markt, en rijdt ook al jaren rond. De Eco-up! is het meest recente model, en al sinds een jaar of 2 gewoon te koop bij de dealert
http://www.groen7.nl/volkswagen-eco-up-rijdt-op-aardgas/
Alle voertuigen:
http://www.fuelswitch.nl/index.php?mod=pages&item=24
Voordelen: Als je goedkoop (per km) wilt rijden, goedkoper nog dan diesel, omslag punt is absurd laag
potver7 zegt
@stamp: ’t is een Advertorial hè, dus waarschijnlijk heeft LeasePlan er baat bij als half leasend Nederland overstapt op een A3 G-tron.
stamp zegt
@potver7: dan kan je beter naar Lion Lease kijken: die doen niets anders dan auto’s op alternatieve brandstoffen leasen tegen normalere tarieven. :-)
Wouter zegt
@stamp: tja Stamp, altijd weer die A3 g-tron. Het is Nederland he, dus het moet een auto zijn waar de berijder ook voordeel mee haalt (lees lage bijtelling). Er is ook een Octavia op groengas, maar die is qua bijtelling duurder dan de Octavia 1.6 TDI. En dus wordt alleen die laatste goed verkocht.
Groengas/ aardgas is op dit moment nog lastig(er) te verkopen, omdat er minder tankstations zijn. Voor een privepersoon met prive-auto of zakelijke auto zijn er dus een aantal nadelen. Geen probleem als er ook voordelen zijn, maar dat is dus niet zo voor de andere auto’s die je aanhaalt.
stamp zegt
@Wouter: ik bestelde afgelopen week een eco-up! Rij m niet in de bijtelling of lease. Maaaar met 79 gram co2 /km uitermate “schoon en zuinig”,. En (tromgeroffel) met de subsidieregeling is de meerprijs tov een standaard benzine up! tot circa nul gereduceerd :-)
gregorius zegt
Kan je wel of niet LPG in je G-tron tanken?
En Groengas/CNG in een normale auto die op het oude LPG loopt?
Of wat is het verschil?
joostm91 zegt
@gregorius: LPG in de G-tron gaat niet.
Denk dat Groengas in een LPG auto ook niet goed gaat, maar dat weet ik niet zeker. :)
stamp zegt
@gregorius: cng (compressed natural gas) is gewoon aardgas waar je thuis op kookt, maar dan dus onder hoge druk. Groengas is ook gewoon t zelfde gas, maar dan niet uit de bodem van Groningen maar uit bijvoorbeeld mest.
Compleet iets anders dan LPG / Autogas. Liquified Petroleum Gas is geen gas, maar tot vloeistof samengeperst gas.
Een groter verschil dus dan benzine en diesel. En nee: je kunt LPG en CNG niet uitwisselen.
gregorius zegt
@stamp: dank voor de voorzet.
Heb m nu gevonden. Interessant.
Samenvatting.
LPG is een ander gas: mix van butaan en propaan; waar CNG dus methaan is (some met wat ethaan).
Overigens zie ik dat ze CNG ook vloeibaar maken op het moment ze het vervoeren.
En als je LPG met lucht mix-t (60 / 40), zou je t in principe kunnen gebruiken als vervanging voor aardgas.
Wiki heeft een redelijke uitleg.
Maar ook hier.
http://www.diffen.com/difference/CNG_vs_LPG
Toch nog wat geleerd op de vrijdag.
stamp zegt
@gregorius: cng in vloeibare vorm heet LNG. Vooral handig voor schepen die het als brandstof gebruiken want door de nog hogere druk aan je meer energie/kubieke meter meenemen.
Handige voor de pompstations bij cng: er rijden geen vrachtwagens heen en weer voor t vervoer, maar de compressor staat naast de pomp, en de aanvoer gast via het standaard Nederlandse aardgasnet (zoals jij thuis ook een gas aansluiting hebt)
raym zegt
En nadeel van electrische auto is ook de lange laad tijd tegen over tanken van benzine gas cng of waterstof
norge zegt
Mooie auto op de foto :)
ter zegt
Beste optie is PHEV en niet opladen. :)
stamp zegt
@terrorizer: Nee: en ’s nachts opladen. Het is zoveel goedkoper om wel te stekkeren,…
ter zegt
@stamp: Ok
p406 zegt
Het probleem van de hoeveelheid beschikbare laadpalen is binnenkort opgelost. Fastned legt meer dan 200 snellaadpunten aan. Gewoon waar andere mensen benzine tanken langs de snelweg vul je dan je accu bij. Als je EV gaat rijden dan ondersteun je dus ook een Nederlandse innovatie. Dus voor de VOC mentaliteit moet je of CNG of EV gaan rijden. Audi G tron pf E Tron thats the question. Zo en nu ga ik mijn V70 maar weer bijtanken met peut.