Het luxemerk van Nissan heeft grootse plannen.
Tijdens de Detroit Motor Show van 2018 zal Infiniti op de proppen komen met een geheel nieuw elektrisch “performance” model. De Japanners moeten net als alle andere merken met hun tijd mee en dus heeft de verbrandingsmotor z’n beste tijd gehad. Hoe vervelend dat voor de liefhebber van ronkende motoren ook is.
Het nieuwe model zal stijlelementen bevatten van de Prototype 9: een concept car die lijkt op raceauto’s uit de jaren ’50 en ’60. Het behoeft geen uitleg dat de uiteindelijke auto geen elektrosigaar op wielen was, maar zaken als de grille en de gladde panelen gaan we waarschijnlijk terugzien.
Ook is bekend dat het nieuwe model op een nieuw platform wordt gebaseerd. Goede rijeigenschappen staan dan ook hoog op de prioriteitenlijst, evenals prestaties.
Foto: de verrassend fraaie Infiniti Emerg-e Concept
stefanos zegt
Ziet er nu al super goed uit! Maken die hap.
jje003 zegt
“Met de tijd mee”.. Compleet gedreven door overheden! Toen er gezocht werd naar alternatieven leek waterstof toch de voorkeur te krijgen van fabrikanten. Ben nogal benieuwd hoe groen het delven van de opeens enorme vraag naar grondstoffen voor batterijcellen is. En hoe vriendelijk al dat chemisch afval is voor het milieu.. Plus het opwekken van alle extra energie zal ook niet heel erg vriendelijk zijn lijkt me. Nu kunnen we dat vast wel overbruggen met die windmolens e.d. maar als dalijk 80% van alle auto’s elektrisch is, vraag ik me dat toch af.
Daarbij gooit de luchtvaart het meer op alternatieve brandstoffen ipv elektriciteit omdat deze toch wel erg veel nadelen heeft. Zelf ben ik toch erg bang om straks tweede en derdehands auto’s te kopen gezien de kosten van de elektrische componenten.
pomoek zegt
@jje003: De overheid is vaak aanjager van nieuwe technieken. Zonder overheid hadden we nu geen moderne vliegtuigen gehad en energiezuinige wasmachines. ” het aan de markt overlaten” werkt in dit soort gevallen niet. Het is op dit moment niet mogelijk waterstof op een duurzame manier te maken, energiedragers als accu’s verdienen daarom, terecht, de voorkeur. Nee het delven van grondstoffen is per definitie niet duurzaam en dus slecht voor het milieu. Je maakt iets stuk om bij de delfstoffen te komen. Net als, bijvoorbeeld, het delven van olie niet duurzaam is en slecht voor het milieu. Het rijden op energie opgewekt door kolencentrales is niet duurzaam en slecht voor het milieu. Maar altijd nog minder slecht als het doorrijden op auto’s die rijden op fossiele brandstoffen. De oplossing ligt voor de hand en die noem je zelf ook als. Zoveel mogelijk duurzame energiebronnen maken. Bij voorkeur zonnecellen. Windmolens kennen veel nadelen. Ze zijn onder andere kostbaar om te onderhouden. Vliegen op elektriciteit bestaat nog slechts in prototype fase. Je hebt zoveel energie nodig om een vliegtuig de lucht in te krijgen dat het op dit moment en in de nabije toekomst gewoon niet mogelijk is om dat met elektriciteit te doen. Ik denk tenslotte dat het wel meevalt wat de kosten betreft van 2e of 3e hands elektrische auto’s. Hoe meer aanbod, hoe lager de prijzen van de auto’s en de onderdelen, plus elektrische auto’s slijten veel minder dan auto’s met verbrandingsmotoren.
StijnB zegt
@pomoek:
Een nieuwe batterypack kost wel haast evenveel als een nieuwe wagen…
2wheeler zegt
@StijnB: nog wel misschien, als het aanvraag/aanbod balletje door blijft rollen zal dat alleen maar minder worden.
StijnB zegt
@2wheeler:
en dan botsen we weer op de schaarsheid van de benodigde grondstoffen…
barry355gtb zegt
@pomoek: prachtig verwoord en alles is zo waar! Toch kan de overheid in dezelfde vaart meer bereiken mi.
mashell zegt
@pomoek: “Vliegen op elektriciteit bestaat nog slechts in prototype fase. Je hebt zoveel energie nodig om een vliegtuig de lucht in te krijgen dat het op dit moment en in de nabije toekomst gewoon niet mogelijk is om dat met elektriciteit te doen.”
Dat varkentje ging Victor Müller toch voor ons wassen?
mundus zegt
@jje003: U vraagt wij draaien. Ik vraag me altijd af waarom mensen het niet gewoon opzoeken i.p.v. te gissen op fora en facebook.
Het komt er op neer dat er meer emissie komt kijken bij productie van elektrische auto’s vergeleken met conventionele auto’s (en meer risico’s voor plaatselijke delvingsomgeving, niet echt onze grootste zorg hier). Echter wordt dit verschil al snel ingehaald door efficiëntie in rijden. Het is waar dat elektrische auto’s pas schoner zijn wanneer ze worden geladen op groene energie. Het blijkt echter dat we in europa groen genoeg zijn, want hier de emissies zijn nu al lager dan bij auto’s op die rijden op dino’s. Genoeg reden voor de VVD om nog langer te blijven hangen in de kolencentrales, gelukkig worden de groene alternatieven wel gesubsidieerd. Een voordeel is ook dat veel edelmetalen gerecycled kunnen worden, een tweedehands elektrische auto kan zo over een tijdje wat minder eng zijn dan het nu lijkt. Komende dertig jaar zijn we nog afhankelijk van conventionele lithiumbatterijen maar wie weet wat de toekomst brengt. Juist de research van de luchtvaart kan de autoindustrie ook het duwtje in de rug geven wat het nodig heeft, of we straks nou massaal elektrisch vliegen of niet.
jje003 zegt
@mundus: Nou, ik werk zelf in de lucht laten we zeggen. Nu vervoer ik dagelijks lithium cellen die dus zo gevaarlijk en onvoorspelbaar zijn dat het Cargo Aircraft Only is en dus niet eens in hetzelfde vliegtuig mag vervoerd worden waar ook passagiers in zitten. De prototypes zijn daar, dat klopt, maar tot nu toe zijn dat allemaal types die zo onnoemelijk ver van de winstgevende luchtvaart afstaan dat de grote fabrikanten toch andere mogelijkheden prefereren zoals algen of lijnolie danwel waterstof. Voor mijn gevoel ontbreekt ieder beetje vertrouwen in electriciteit in die wereld en dan vind ik het toch vreemd dat met auto’s het wel zo doorgedrukt word..
(Dit gaat niet meer over auto’s, mijn excuses)
widodh zegt
@jje003: Wist je dat kerosine ook een serieuze klap geeft? Er vliegtuigen zijn afgebrand door zuurstoftanks in een vliegtuig?