Justitie in Frankrijk heeft vandaag aangekondigd onderzoek te zullen doen naar mogelijke sjoemelpraktijken bij Renault.
Het Franse merk manipuleert mogelijk de uitstoot van hun auto’s om zo door de tests heen te komen. Het hing al een poos in de lucht dat de overheid aldaar onderzoek zou doen naar de praktijken van Renault en de kogel is vandaag dus door de kerk gejast.
Justitie rook na eerdere doorzoekingen bloed, waarna is besloten om het onderzoek voort te zetten. Drie onderzoeksrechters buigen zich intussen over het dossier. Aan hen de taak om te beoordelen of het wenselijk is om een zaak tegen Renault aan te spannen in het kader van NOx-gesjoemel.
Op de beurs werd niet al te positief gereageerd op het nieuws. Het aandeel Renault daalde iets voor elven met een euro of 5 in waarde. Intussen is het aandeel weer aan het opkrabbelen.
Dutchdriftking zegt
Het houdt niet op, niet vanzelf….
rob636 zegt
@dutchdriftking: hehe zei ik laatst ook
fanboy zegt
Het lukt niemand om aan de NOx regels te voldoen met een (turbo) diesel. Als ze al in de buurt komen is het met een gedoogde overschreiding. Gewoon stoppen met die handel, alleen nog benzine of elektrisch of natuurlijk de combi.
Ook zijn veel van de voordelen van een diesel niet meer van toepassing, zoals dat het niet meer dat oude simpele dieseltje is met weinig onderhoud. En koppelrijk + zuinig rijden kan een benzine hybride ook.
mashell zegt
@fanboy: maar als we allemaal benzine rijden halen we onze CO2 doelstellingen niet (en verdwijnt Nederland onder de zeespiegels als we Al Gore mogen geloven) en gaan we dood alle fijnstof die moderne benzine motoren uitstoten (dramatisch ver boven de grenswaarden). We zullen dus “de ene of de andere dood moeten sterven”.
fanboy zegt
@mashell:
Nou ja, de benzine hybride (non-plugin) heeft vanaf dag 1 al een lekker zuinig verbruik wat zeer goed mee kan doen met een turbodiesel. En tevens koppelrijk rijden net als diesel.
Een diesel was vroeger natuurlijk veel simpeler, en daardoor betrouwbaarder en goedkoper in onderhoud. Maar dat is allang geleden, de moderne diesel met z’n EGR en AdBlue systemen is veel ingewikkelder geworden. Als je dan ziet hoe weinig het kost om een benzine hybride is te onderhouden dan gaat dat argument dus ook niet meer op, ondanks dat een benzine hybride niet persee een simpel iets is.
Maar hoe zit dat nou met overschreiding van benzine wagens? Want ik zou verwachten dat daar veel meer ellende over naar boven zou komen, als dat echt allemaal waar is.
Ondertussen kun je in Amerika niet een VW kopen met een Euro 6 diesel, krijgen ze er niet doorheen, terwijl je wel een Mustang met V8 kan kopen met dezelfde NOx normen.
bergmm zegt
@fanboy: ik kan het zeker beamen over jou hybride verhaal. Ik zou alleen niet elk hybride systeem of merk kopen.
Nu iig al drie ton ervaring zonder dat ik daar iets van merk, tot in detail heb ik alleen 1 kentekenlampje als extra kosten gehad.
desjonnies zegt
@mashell:
Ik geloof geen onheilsprofeet die in een privé jet rond de wereld vliegt om te vertellen dat we de planeet naar de ratsmodee helpen.
bmw1m zegt
Tja wat moeten die auto bouwers ook anders met die steeds veranderende emissie regels. Een diesel is nou eenmaal een smerig product.
misterdrogba zegt
Ene na het andere fabrikant valt door de mand..
Zijn de emisienormen te streng? Normaal gezien niet, want ik dacht dat ze in samenspraak vastgelegd werden.
Ik vind het wel spijtig als dieselrijder. Overstap naar Benzine/Hybride komt dichter en dichter bij, of we het nu graag hebben of niet.
thomasthomas zegt
Ze sjoemelde in 2004 al bij de acceleratie cijfers. De nieuwe RS 225pk versie zou 6.5 seconden doen. Forget it geen RS haalde dat. Waarom ik dat weet, ik was zo’n eikel om er toen 1tje te kopen zonder eerst de reviews af te wachten. Voor die RS mocht ik 39k afrekenen en wat denk je na een paar maanden verlagen ze de nieuwprijs met 7k !!. Dubbel genaaid dus. Maar goed het is 13 jaar geleden maar vergeten doe ik het niet.
O plaat zegt
@thomasthomas:
Als particulier een nieuwe renault kopen.. Jij houd echt van zelf kastijding neem ik aan? Mijn Renault lease slet van het werk is in december 1jaar oud geworden. De uitlaat is er volledig van onder gevallen. Mijn achter klep opent niet meer met de centrale vergrendeling, en bluetooth connecteert even veel niet als wel. Nooit zou ik als particulier iets frans kopen. Mijn 30j oude VW zit beter in elkaar.
oemplus zegt
@shiva: Pas op wat je zegt.. autoblog is langzaam ‘renaultblog’ aan het worden.. Veel mensen vinden zo’n ding fijn rijden, maar snappen gewoon niet dat het kwalitatief rotzooi is. En ja VW is ook slecht bla bla, het is nog steeds beter dan de Franse meuk. Komt u maar met commentaar!
kvh87 zegt
@shiva: Ik ben ook in het bezit van een Renault leaseslet (niet zelf mogen kiezen), een Renault Clio. Ik ben benieuwd welke jij hebt, want ik heb na bijna 2 jaar circa 95.000 km er op staan en nauwelijks problemen mee gehad!? Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ik de auto fijn vind rijden (integendeel) maar wat betreft betrouwbaarheid louter complimenten.
O plaat zegt
@kvh87:
Het is een Trafic, ik was de eerste op mijn werk waarvan de uitlaat er spontaan afviel. De achter deuren die niet meer openen met de centrale vergrendeling en bluetooth zouden gekende problemen zijn. Nu rij ik wel tot 400km per dag en doe er meer dan 50.000 per jaar volledig uitgerust met mobiele werkplaats dus ze zien ook wel af natuurlijk.
fanboy zegt
@shiva: Wat een vreemd verhaal. Wij hadden hier zo’n 14% Megane model als bedrijfswagen staan, die heeft het 4 jaar prima gedaan en was nog altijd in nette staat. En reed prima.
Garagerekeningen bij jonge VW’s zijn trouwens ook niet mis, dus ik zou het lekker bij die 30 jaar oude bak houden.
monsieurleloure zegt
@shiva:
Min 6 jaar oude van eigen geld gekochte Renault Trafic hobbelt van apk naar apk zonder noemenswaardige kosten, zie ik een VW Transporter van die leeftijd nog niet doen. Die heeft waarschijnlijk al een motorrevisie achter de rug… En anders wel een aandrijfas waar de spiebanen van versleten zijn…
sabrerator zegt
@shiva: ik heb nu 206.000km op de leaseslet Megane uit 2012 staan. Meest betrouwbare auto ooit voor me. Eigenlijk alleen lampjes gehad. Wil ik er weer een? Nee.
Ook meest saaie bak ooit. Een soort huishoudelijk apparaat voor verplaatsing. Maar enorm betrouwbaar.
kvh87 zegt
@sabrerator: Herkenbaar haha! Zeer weinig emotie bij het rijden van m’n Clio, behalve dan frustraties tijdens bochtenwerk…
reistje zegt
Wat hebben de meeste autobloggers tegen diesels?
En voor nu is het alleen onderzoek, dus het lijkt mij wat vroeg om nu conclusies te trekken.
lekbak zegt
@reistje: het stinkt, is zwaar, maakt geen toeren en het geluid is bagger. Aldus de gemiddelde petrolhead.
Zelf vind ik diesel heerlijk ruiken, ben ik dol op koppel (toeren zijn alleen leuk voor zeer pure sportieve voertuigen) en kan ik het genagel van met name oude diesels erg waarderen. Blijft over het gewicht, nou joepie…
wouter181 zegt
@lekbak: helemaal met je eens, lekker kilometers vreten en als je zin hebt de aarde in een andere baan draaien met je koppel. Qua van geluid van diesels vind ik de Panamera 4s diesel en de oude Volvo 5 cilinders wel lekker klinken.
fanboy zegt
@wouter181: Dan moet je toch eens elektrisch gaan rijden, want dan lach je om het koppel van een diesel. Kun je misschien niet voorstellen, totdat je het ervaren hebt. Vanaf stilstand al.
De volvo 5 cilinder is een van de weinige diesels die leuk klinkt. En reed wel lekker in de S80 van m’n pa met 400nm koppel. Je ging er vanzelf van “doorrijden”. Alleen als je eens dan een oprit voor jezelf had viel het altijd tegen, de boel viel meteen dood bij een beetje toeren maken en je moest een hoop versnellingen door.
lekbak zegt
@fanboy: maar een elektromotor trilt niet, stinkt niet en maakt geen heerlijke herrie!
fanboy zegt
@lekbak: Precies, jij begrijpt het, daarom komt die elektromotor er wel :D
lekbak zegt
@fanboy: en niet bij mij ;-)
v60germany zegt
@fanboy: ik geef je als advies; ga eens een V60 D6 rijden. Power-stand en dan handmatig schakelen. Het mooie van 2 werelden. Nee, inderdaad niet het beste, maar wel het mooie (relativeren hè).
De Volvo diesel 5-pitter is er nog steeds, wel de laatste dus. Maar ik kan er machtig van genieten. Althans t/m de 155 km/h, daarna zakt ie weer back-to-basic.
fanboy zegt
@v60germany: Ja want boven de 155 km/u helpt de elektromotor niet meer mee ;)
Nee maar dat zal ook harstikke goed rijden, dat geloof ik direct.
Maar hoewel het een hybride is, is het niet de schone auto van de toekomst. Want dat is toch uiteindelijk een euro5 motor, nog steeds vuiler dan een 15 jaar oude euro3 benzine auto, hoe krom dat ook is.
fanboy zegt
@lekbak: Ik heb hier een oude diesel camper staan, dus ik ga niet doen alsof ik roomser dan de paus ben. Maar hoe kun je het in hemelsnaam lekker vinden ruiken? Diesels stinken gewoon, en moderen diesels nog steeds, alleen wat minder.
En dat ouderwetse genagel is echt verschrikkelijk. Dat is de echte tractorsound, die ongelovelijk veel moderne 4 cilinder dieseltjes nog steeds hebben. Het kan me gestolen worden, ik zet er liever een benzine blok in.
Ik ben bekend met de 5 cilinder van Volvo die beter klonk. Ik heb wel eens een SQ5 voorbij zien komen toen ik wandelde met collega’s met een lekker geluid, waarbij ik opmerkte dat er “tdi” oid achterop stond. Collega geloofde me niet, tot die “lekkere” geur naar boven kwam.
Maar goed. Uit jouw woorden begrijp ik dat jij het weekend het liefst doorbrengt op een camping stoeltje naast een diesel aggregraat? :P
lekbak zegt
@fanboy: ik ben voor de hobby geregeld te vinden op oude sleepboten, bij oude trekkers en vrachtwagens. Schitterend vind ik dat. Eerst dat rustgevende genagel, en als het dan onder last op toeren komt dat geweld, daar kan ik ontzettend van genieten. Moderne motoren vind ik een stuk saaier, maar dat komt ook omdat ze meer vermogen hebben en daardoor minder op vollast draaien.
fanboy zegt
@lekbak: Ik heb zo’n simpel dieseltje in m’n camper liggen, simpeler komt het niet. Mechanische brandstof pomp enzo. Doet goed z’n werk. Maar hij moet al vrij snel op vollast draaien vanwege het lage vermogen en hoge gewicht van camper.
Het is gewoon een enorme bak herrie als je dat ding over de snelweg jaagt (en denk dan maar niet dat ik hard ga). De herrie maakt het rijden vermoeiend. Terwijl de zithouding goed is.
Ik merkte op 80 wegen dat ik na een km of 400 in die bus eigenlijk nog steeds niet vermoeid was, en niet heel erg behoefte had aan een pauze. Op de snelweg is het toch wat vermoeiender.
lekbak zegt
@fanboy: op vakantie heb je toch niks te zoeken op de snelweg. Op binnenweggetjes is het des te leuker. Ik kan zelf dagenlang genieten van zulke motortjes.
fanboy zegt
@lekbak: Sterker nog het is een 4×4 camper met low gearing, we gaan er het liefst mee de bergen en bossen in. Maar waar je dat kunt doen moet je toch een end rijden helaas.
lekbak zegt
@fanboy: wat is dat dan voor leuks?
fanboy zegt
@lekbak: Toyota Hiace 4×4 begin jaren 90. Niet het mooiste of snelste busje. Maar specifiek voor oudere type gegaan, zodat ik parttime 4×4 heb met low gearing, rustig aan de berg op tokkelen. Limited slip diff achterin. En zo ingericht dat ie n
fanboy zegt
@lekbak: Toyota Hiace 4×4 begin jaren 90. Niet het mooiste of snelste busje. Maar specifiek voor oudere type gegaan, zodat ik parttime 4×4 heb met low gearing, rustig aan de berg op tokkelen. Limited slip diff achterin. En zo ingericht dat ie niet aan de camping stroom hoeft.
m550d zegt
@lekbak: ik sluit me volledig bij je aan. Dat lekkere, zware, en rustgevende geluid van een diesel is heerlijk. Qua auto’s geldt dat des te ouder de auto, des te fijner het dieselblok. Exact de reden waarom ik liever de E28 524td rijd dan de M550d.
Benzine is prima, maar het zijn tegenwoordig zenuwachtige kutdingen vanwege de milieu-eisen. Nee, doe mij maar diesel. Goed voor de geest.
lekbak zegt
@m550d: fijne motor die 2.4td. Ik ben niet erg fan van de e28 maar die motor is echt lekker inderdaad. En nog best zuinig ook. Zuiniger dan die van mercedes in die tijd, en nog krachtiger ook. Je hebt groot gelijk dat je die boven een nieuwe auto plaatst. Maar die 550d is natuurlijk ook niet de minste!
fanboy zegt
@m550d: Het ironische is dat BMW juist zijn fijne diesels creëerde door ze op te bouwen als een benzine blok :D
desjonnies zegt
Je suis Diesel.
Ooit van een benzine zuipende V8 Range Rover naar een TDi’ tje gegaan.
Ik dacht eerst -serieus- dat de brandstofmeter van die TDi defect was.
’t was een legendarische B5 Passat toen.
lekbak zegt
@desjonnies: ik rij er de laatste tijd geregeld in omdat het de enige stationwagen met trekhaak in de familie is. Niet kapot te krijgen en rete zuinig met zijn fijne 1.9 pompverstuiver maar wat een draak van een auto voor de rest. Het rijdt nog saaier dan dat die eruit ziet. En dat is bijna knap te noemen!
Ik zou het er geen tonnen in uit kunnen houden. Jammer want het had zo mooi kunnen zijn met die sterke techniek.
lincoln zegt
Tis de schuld van Trump iig ..
schuimbekje3 zegt
Subáru diesel klinkt ook mooi, ontzettend lineair koppel, boven de 130km/h super touring bak.
Elke km autobahn een feest EN zuinig. Op 1 tank naar de noorse grens en niet 90km/h op autobahn.
tarquesh zegt
Onheilsprofeten zijn net zo oud als de mensheid.
Erg jammer dat bedrijven moeten zwichten voor conmunistische overheids facsisten.
Van die bepalers dat ik schone lucht moet kunnen inhaleren, terwijl ik het recht heb vervuilde lucht te mogen ruiken als ik dat wil.
subzero079 zegt
Mijn 320D ED leasert uit 2015 is toch een voorbeeld van een heerlijk dieselhok. Het kan dus kennelijk wel, BMW is bij mijn weten nog niet genoemd in het hele sjoemelgebeuren.
mrrallycross zegt
Wij van wc eend adviseren wc eend