Even inzoomen op de krachtigste BMW-boxermotor aller tijden.
Eerder dit jaar presenteerde BMW Motorrad de Concept R 18 tijdens Concorso d’Eleganza Villa d’Este. De motorfiets zelf heeft een bad-ass uiterlijk en in dit artikel zoomen we in op de krachtbron van het concept.
Dat is een tweecilinder boxermotor en niet geheel toevallig de krachtigste die BMW ooit gemaakt heeft. Het blok heeft een inhoud van 1.802 cc en levert 91 pk bij 4.750 tpm. Er is sprake van een boring van 107,1 mm en een slag van 100 mm. Het maximale koppel van 158 Nm (wat echt behoorlijk is voor dit type motor) is al vanaf 3.000 tpm volledig aanspreekbaar. Onderin is er al voldoende kracht te bespeuren. Tussen 2.000 en 4.000 tpm heb je namelijk al 150 Nm beschikbaar.
De boxer ligt verticaal in een aluminium behuizing en weegt 110.8 kg. Ondanks zijn klassieke voorkomen is het een moderne motor met moderne techniek. Het blok heeft vier kleppen en een dubbele ontsteking. De boel blijft goed op temperatuur dankzij lucht- en oliekoeling. De motor komt met een zesversnellingsbak inclusief anti-hopping. Dit laatste voorkomt dat het achterwiel gaat slippen als je sportief aan het terugschakelen bent.
Het blok speelde niet alleen rol bij de ontwikkeling van de Concept R18. Ook Concept R 18 /2 en de custom bikes “The Departed” van ZON en “Birdcage” van Revival Cycles beschikken over de tweecilinder boxermotor.
f599 zegt
ahh
mp014 zegt
Magnifiek!
tjorque zegt
Krachtigste blok?
Het 1250 blok doet vlot 136pk.
Het koppelrijkste blok dat wel. Maar met 1800cc is dat ook niet echt verwonderlijk.
Ik denk dat het usp eerder het retrotastische uiterlijk is…
frankie01 zegt
@tjorque: kracht wordt gelukkig nog steeds in Newton uitgedrukt.
keeper1 zegt
@tjorque: dat is volgens mij geen boxermotor
keeper1 zegt
@keeper1: oh nee is het wel idd.
elemento zegt
@tjorque: ik heb recent 1250R gerden Houtrust bmw nootddorp. Wat een geweldig motor. Lekker koppel. Bocht top ivm lage zwaarte kracht. Verder nam ik een volwassen persoon achterop. Je merkte niks van. Bij het remmen gingen veerpoot tegenwerken. Enige is wel.dat carbarateur wel persoonlijk motor minder maakt. Lijkt wel 2 tieten. Wel fenemoneel rijgedrag
vroaaaaaaaaaar zegt
@elemento: met lage zwaarte kracht lijken mij de bochten juist niet top… überhaupt problematisch om het vermogen dan op de weg te krijgen.
shaguar zegt
@elemento: Je bedoelt de gasklephuizen die aan de bovenzijde van de cilinders zitten, vermoed ik. De 1250R is voorzien van injectie.
Al denk ook ik met weemoed terug aan de tijd van luchtgekoelde blokken met carburateurs. Dat klonk toch een stuk fijner.
JanJansen zegt
@tjorque:
Precies, een 1250 GS heeft veel meer vermogen dan dit blok.
Maar er rammelt wel meer aan het artikel:
– Een boxer die verticaal in de behuizing zit? Leg eens uit.
– Anti-hopping? Dat is gewoon een slipkoppeling.
racerx zegt
@janjansen:
– ik denk dat hij bedoelt dat het lijkt of het blok ‘verticaal’ in het frame staat terwijl de cilinders naar de zijkanten uitsteken. Niets nieuws, dat is bij elke boxer zo.
– anti-hop clutch, da’s gewoon de Engelse benaming voor hetgeen je benoemd.
racerx zegt
@tjorque: de good ol’ R1100S deed al 98pk uit een luchtgekoeld blok…
Dutchdriftking zegt
Meeste koppel idd. Niet meeste pk’s. Of moet het 191pk zijn?
SimonMc zegt
@dutchdriftking: Zeker niet. Het is tenslotte een luchtgekoelde motor.
Dutchdriftking zegt
@SimonMc: een 1150gs heeft dit vermogen ook….
kennone zegt
Lekker veel koppel??
Dutchcarwizard zegt
Schitterend blok, al haalt hij het qua uitstraling niet bij het 1977 r100rs blok met zijn gigantische Bing carburateurs.
boxer74 zegt
linkss, rrrechts, linkss, rrrecht, linkss, rrrechts, links, rechts, links, rechts, links, rechts, links, rechts, links, rechts, links, rechts, links, rechts…
Robert zegt
Ik heb niet zo veel met motorfietsen, maar dit ziet er toch wel heel gaaf uit!
momo zegt
Wat een dik ding! Flikker de OLEDtv maar weg en zet dit ding er maar voor in de plaats. Iedere dag afstoffen en poetsen?
sudbina zegt
Maar wel een onderliggende nokkenas met stoterstangen voor de aandrijving van de kleptuimelaars. Toch best antieke techniek in een modern retro jasje.
galgootje zegt
@sudbina: is dat zo of lijkt het zo? Stoter stangen kunnen prima fake zijn immers.
shaguar zegt
@galgootje: Heb je alle foto’s bekeken?
galgootje zegt
@shaguar: oh nu zie ik dat dat niet zo is… :-)
racerx zegt
@galgootje: als dit een hypermodern blok was geweest lag de output ook wel wat hoger…
Dutchcarwizard zegt
@shaguar: twee onderliggende nokkenassen zelfs.
lekbak zegt
@sudbina: niks mis met oude techniek, de motor maakt toch maar weinig toeren. Het voordeel is nu dat de motor veel smaller kan worden, wat nogal een dingetje is bij een boxer natuurlijk.
Het is zelfs een serieus nadeel dat deze motor 4 kleppen per cilinder heeft. Met twee kleppen was het koppel nog hoger geweest en bij de nog geen 5000rpm van nu had het voor vermogen niet veel uitgemaakt.
lithiumion zegt
Ik word hier enthousiaster van dan van een BMW met meer dan 2 wielen. Geweldig uiterlijk!
drrossi zegt
Als het een lekker kopje koffie kon zetten wilde ik er wel eentje
racerx zegt
@viezefreddy deze bedoelde ik toen je me een vraag over tweewielers stelde.
racerx zegt
@viezefreddyw
viezefreddyw zegt
@racerx: Oh ja! Ja, heel gaaf ding. Zit me de afgelopen week een beetje te verdiepen in dit soort dingen en het begint zowaar aan me te trekken. Een Triumph Bonneville Bobber vind ik echt mega vet! Daar zie ik mezelf wel op rijden. Kijk dus niet raar op als ik dat met een jaartje ook doe haha.
jurgen80 zegt
@viezefreddyw: de bobber is heel gaaf maar valt wel klein uit als je van een bmw boxer stapt. Ivm de breedte van de boxermotor is de tank ook breder, dan is de triumph opeens erg smal.
viezefreddyw zegt
@jurgen80: Tot zover mijn verstand van motoren haha. Vond de Triumph erg cool. Ikzelf ben ook niet zo groot, haal de 180 centimeter niet. Ben ook niet zo breed. Zo’n Triumph lijkt mij dan ook een prettige motor voor mij. Maar goed, dat is koffiedik kijken. Heb nog nooit zelf op een motor echt kunnen zitten om dat te ervaren.
jurgen80 zegt
@viezefreddyw: idd zeker doen! De bobber is en blijft een gave motor en uiteindelijk koop je zo’n motor alleen maar omdat je er blij van wordt.
racerx zegt
@viezefreddyw: ja joh, gewoon doen. Beetje rondpruttelen langs de Friese meren met lekker weer, toch een hele andere sensatie dan cabrio rijden. ??
pa045 zegt
Meer cilinderinhoud dan de gemiddelde 3-serie nu.
Dizono zegt
Als dit net zo leuk rijdt als een MT-01 (1.7l V2 met ca. 100 pk en 165 nm ) dan ben ik nu al fan. Denk wel dat ze hem gaan bouwen, zeker nu Triumph een nieuwe 2.5 l3 heeft gelanceerd.