De Nederlandse parkeertoko werd onlangs verpatst aan een Amerikaanse investeringsmaatschappij. We praten je even bij.
Zoveel omzet draait Q-Park
Hoewel het Maastrichtse bedrijf “pas” 19 jaar bestaat, draaide Q-Park vorig jaar een omzet van maar liefst 825 miljoen euro, met een bedrijfsresultaat van 195 miljoen euro. De nettowinst bedroeg 85 miljoen euro. Waar dat geld mee werd verdiend? Met parkeerterreinen natuurlijk!
Het gaat om in totaal 870.000 parkeerplaatsen die zijn verdeeld over 6.300 gebouwen en terreinen, in maar liefst 10 verschillende landen. Overigens wordt niet alleen geld verdiend met het exploiteren van parkeerplaatsen, maar bijvoorbeeld ook met het houden van toezicht op gemeentelijke parkeergarages. Bij Q-Park werken zo’n 2.500 mensen.
Voor de duidelijkheid: de toko is zowel vastgoedbeheerder als exploitant van parkeerplaatsen.
Q-Park is in bijna heel Europa actief
De naam Q-Park is niet weg te denken uit de centra van grote(re) Nederlandse steden, maar het bedrijf is ook actief in België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Noorwegen en Zweden.
Met de overname is naar verluidt bijna 3 miljard euro gemoeid
De Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR heeft -als we de geruchten mogen geloven- een bedrag van 2,95 miljard euro neergelegd voor Q-Park. Dat bedrag komt neer op 15 maal het ebitda over 2016. Als we gaan rekenen dan duurt het dus 35 jaar voordat men deze investering heeft terugverdiend (ROI), best bizar!
Tot de verkoop was Q-Park in handen van 25 aandeelhouders, waaronder medeoprichter Ward Vleugels. Andere aandeelhouders zijn bijvoorbeeld verzekeraars en pensioenfondsen als Delta Lloyd en Achmea. De waarde van het bedrijf werd door Q-Park in 2016 ongeveer even hoog geschat als het uitgebrachte bod. Men ging destijds uit van een bedrijfswaarde à 2,87 miljard euro.
De nieuwe eigenaar bemoeit zich niet met het management
Best een opmerkelijk puntje, want meer dan eens kunnen de hoge heren na een overname hun bureau leegruimen. KKR is echter van plan om het huidige management te laten zitten waar het zit. Ook blijft het hoofdkantoor van Q-Park gevestigd in Maastricht, van begin af aan de thuisstad van het bedrijf.
Is de overname al helemaal rond?
Altijd een heikel puntje, want als de belangrijkste hordes zijn genomen wil dat nog niet zeggen dat de champoepel uit de ijskast mag. Het bod is geaccepteerd, de raad van commissarissen is akkoord gegaan en ook de raad van bestuur heeft z’n zegen gegeven. Nu moet alleen de toezichthouder nog groen licht geven en de deal is rond.
xenonlampje zegt
Qpark. Ik laat m’n auto nog liever achter bij 2 junks die voor een 10tje je auto in de gaten houden.
shibby zegt
@xenonlampje: ben je ook nog vaak goedkoper uit
alassad zegt
KKR, verdacht clubje. Staat een interessant stukje over op 925.
silenro zegt
@alassad: linkje?
Jochempie zegt
Ik gok dat als je er door de slagboom rijdt, je automatisch akkoord gaat met de Terms of conditions, in dit geval dat zodra Q-park faillissement aanvraagt, je auto van hun is.
thoisss zegt
@Jochempie: ik vind dat best een interessante opmerking. Als faillissement wordt aangevraagd is de auto natuurlijk uberhaupt niet van Q-park, maar van de schuldeiser. Maar toch, ik heb wel eens verhalen gehoord dat je je spullen heel vlot van failliete terreinen moet halen omdat de rompslomp eromheen wel groot kan zijn. Iemand met een achtergrond in rechten die mij kan vertellen wat er in het geval van faillissement zou gebeuren?
kritisch zegt
@thoisss: Je auto is in eigendom van jezelf. Q-park let op je auto voor wat geld. Als ze failliet gaan, dan gaat de poorten open voor mensen om hun auto’s te kunnen verwijderen. Tussentijds wordt gekeken of het bedrijf verkocht kan worden of misschien kan worden doorgestart. De curator zal in de tussentijd wellicht de bedrijfsvoering doorzetten. Ik heb me er niet in verdiept, maar het zal me niet verbazen als ze geen parkeerterrein in eigendom hebben maar het pachten of zoiets. Ze kunnen niets met je auto doen, ze immers daar het recht niet toe.
In praktijk heb je in dit geval geen kans dat je auto wordt weggehaald, jij hebt immers de sleutels. Als je auto weg is dan is deze gestolen. Er zit een kenteken op dus het lijkt me dat de auto traceerbaar is. Een ander praktijk geval is een bouwbedrijf die failliet gaat. Er zijn een berg zzp’ers die geld krijgen en die nemen het heft in eigen handen. Zo wordt gereedschap en zelfs hele machines ontvreemd van bouwplaatsen. In zo’n geval is het absoluut niet aannemelijk dat je je spullen nog terug gaat zien. Vaak staat er wel zoiets als een BouWatch, maar als zij niet betaald krijgen is het ook niet logisch dat deze in werking blijft.
kritisch zegt
@kritisch: Zzp’ers hebben vaak hun materiaal gewoon op een bouwplaats staan, dit kan dan door andere schuldeisers ontvreemd worden. En dat gebeurd dan ook. Een curator is absoluut niet geïnteresseerd om je spullen terug te krijgen, de meeste schuldeisers krijgen toch niet betaald. (r)Overheid first ;). Ook een leuke is een aanslag van de belastingdienst. Zij kunnen met een natte vinger een bedrag noemen dat ze van een failliet bedrijf krijgen, dit kan in theorie zo groot zijn dat er voor geen enkele schuldeiser meer geld over is. Of het nou terecht of onterecht is.
lekbak zegt
@kritisch: als je aan kunt tonen dat het van jou is heb je kans dat je je spullen gewoon terug kunt krijgen. Bij een auto tamelijk simpel natuurlijk. En die kan je ook niet eens verkopen zonder papieren…
911targa zegt
@lekbak: de fiscus of fiod nemen een auto met enig geweld in beslag. De papieren zijn er niet. Op domeinenrz.nl worden deze verkocht zonder papieren. Ik heb er bijv een BMW 735ia gekocht en voor rond de 115 krijg je een nieuw kentekenpas.
lekbak zegt
@911targa: die auto van jou is echt geen auto die in goed vertrouwen in een parkeergarage is gezet of bij een garage in onderhoud was hoor. Die auto’s krijg je echt terug als je de rechtmatige eigenaar bent. Moet je dan wel zelf achteraan en het duurt lang.
911targa zegt
Zeker een interessante opmerking en je zit met je “gevoelens” er niet hel ver vanaf. Als er faillissement wordt aangevraagd, zal de fiscus vaak een van de schuldeisers zijn. De fiscus heeft ogv art 22 INV wet recht op bodembeslag. Dat betekent dus, dat ze goederen van derden (dus de auto van jou) kan worden geconfisqueerd.
Het door de slagboom rijden is nog niet zo’n gek idee. De reactie van de anderen op jouw comment klinken logisch, maar helaas onjuist. @thoisss:
lekbak zegt
@911targa: bij ons in het dorp zat een hardnekkig garagebedrijf. Deze is twee keer helemaal leeg gehaald door de fiscus en uiteraard verschillende auto’s uit het dorp in onderhoud. Die auto’s zijn in eerste instantie meegenomen maar dat is echt allemaal goed gekomen. Ook de klassieker in de showroom was van een klant (stalling) en die staat ook weer netjes bij de eigenaar.
911targa zegt
@lekbak: kijk: de fiscus legt beslag en neemt soms mee. Dan is het aan jou om hier beroep tegen aan te tekenen. Dus hebt probleem, maar deze is op te lossen en ja, het is gedoe en je kunt even niet over je auto beschikken.
Ik word hier niet voor betaald, dus mijn advisering houdt nu op.
Art 22 luidt:
1. Derden die geheel of gedeeltelijk recht menen te hebben op roerende zaken waarop ter zake van een belastingschuld beslag is gelegd, kunnen een beroepschrift richten tot de directeur,……….etc
lekbak zegt
@911targa: precies wat ik hierboven ook schrijf dus. Zelf achteraan en balen dat je de auto een tijd moet missen maar je krijgt de auto gewoon terug.
911targa zegt
@thoisss: mijn reactie is uiteraard aan jou gericht en niet aan kritisch, op jouw vraag of iemand hier iets meer vanaf wist.
moveyourmind zegt
KKR… Zijn dat geen vriendjes van Trump?
Worden die parkeergarages straks weer getransformeerd tot vrouwonvriendelijke gebouwen, kom je er niet in als je Mexicaan bent of in iets anders dan een Amerikaanse auto rijdt…
Om nog maar te zwijgen over de consequenties als je het parkeergeld niet betaalt… Dan krijg je de Russen achter je aan…
martingtv zegt
Ken KKR nog van NXP. Mooie (loze) praatjes en een bedrijf tot de nek toe in schulden steken.
Graafke zegt
Weer een Amerikaanse investeringsmaatschappij die een mooi Nederlands bedrijf overneemt. Ben benieuwd of ze ook deze toko volledig leeg trekken en niets meer investeren zoals bij o.a. Hema.
lincoln zegt
@graafke:
Weet zeker dat een NLer het ook mag kopen ..
Mochten ook Hema kopen ..
Mochten ook V&D kopen ..
Weet zeker dat het bij een hoger bod van jou is ..
harrie zegt
Laat me raden, vastgoed gaat verkocht worden om te cashen en wordt dan terug gehuurd?
ruben83 zegt
Hmm weer zo’n verkoop aan de KKR, net even wat ingelezen over hun en weer een bedrijf waar een bepaalde familie een sterke hand in heeft. De Rothschilds. Nette zakenmensen als je het even inleest. Ik dacht het al toen ik dit stuk las. Maar gaat allemaal goed komen hoor. Ik ben vast weer onnodig mensen bang aan het maken.
sracert zegt
Leve de privatisering. Parkeerplaatsen in openbare ruimte zoals steden zijn publiekelijk bezit. Oh wacht even…..ik droomde hardop.
granlusso zegt
@sracert: Dat het niet in publieke handen is, is niet altijd problematisch hoor.
mashell zegt
@sracert: commerciele parkeergarages zijn natuurlijk geen openbare ruimte. Q-park heeft zelfs eigen (voor mij onbegrijpelijke) verkeersborden.
vandijkbv zegt
Die vent van Q-park lacht zich rot nu
ger_dekker zegt
@vandijkbv: die zit in de bak, hij heeft zijn wijf vermoord!
ger_dekker zegt
@ger_dekker: herstel: hij heeft zichzelf ook van het leven beroofd! Jan de Lange heeft zich verhange
mashell zegt
Ergens wel ironisch dat het bedrijf met de smalle parkeervakken in handen komt van een bedrijf uit het land van de brede auto’s.
Ik was al geen fan van Q-park vanwege de smalle vakken, vreemde rijrichtingen in hun garages en wilde tariefsystemen (zoals €2,63 voor 47 minuten) en nu het van een hedgefund is zal het wel niet beter worden.
rulefollower zegt
Volgestopt met schulden om de overname te betalen (wat eigenlijk vroeger helemaal niet mocht in NL). Zie ook het Van Gansewinkel/ICOVA verhaal, ook overgenomen door KKR.
http://925.nl/archief/2017/05/27/icova-fuseert-met-britse-shanks-group-en-vliegt-in-de-fik-brand-in-amsterdam-topic/
gregorius zegt
KKR, mooie club.. als je aandeelhouder bent of als je door hun uitgekocht bent.
Minder mooie club als je klant of werknemer van de gekochte onderneming bent.
Zo’n club is er alleen maar op uit om zoveel mogelijk winst te maken en maakt het eigenlijk geen moer uit hoe het met de werknemers gaat. Alle leuke extra’s voor de werknemers, daar kan je vrij snel naar fluiten.
Het bedrijf zelf wordt natuurlijk ook vol geleveraged; maar goed, bij een parkeer garage maakt dat een stuk minder uit als bij een mooi familiebedrijf met history. Uiteindelijk heet dit ondernemen.
Het lulligste is: de parkeerder zal ook nog meer leeggetrokken worden. Q-park zelf zal al goed in de analyse zitten (gezien die rare tarieven), maar dat zal alleen nog maar verder doorgevoerd worden.
Ik zie het graag mislukken. Bedrijven horen geen dikke winst te maken op parkeren. Als de gemeente er winst op maakt: dan is voor het budget en uiteindelijk weer goed voor iedereen. Maar een bedrijf dat winst maakt op alleen parkeren is slecht voor de ondernemers in de omgeving… aangezien die winst natuurlijk direct weer de omgeving (en land) uitstroomt.