Nog meer nieuws uit de Jaguar Land Rover-hoek.
Het concern is namelijk van plan om een geheel nieuwe “familie” te introduceren die zal luisteren naar de naam Road Rover. Dit label wordt in 2020 geïntroduceerd en naar verluidt wordt het eerste model een volledig elektrische SUV met offroad vaardigheden. Tegelijkertijd wordt het model dusdanig luxueus dat het kan wedijveren met limo’s als de Mercedes S-klasse.
De elektromotoren zouden goed zijn voor een range van tegen de 500 kilometer en 0-100 km/u duurt minder dan vijf tellen. Bovendien maken de twee motoren AWD mogelijk. De Road Rover zal tegelijk worden ontwikkeld met de nieuwe Jaguar XJ, die eveneens geëlektrificeerd wordt.
Voorlopig is het nog gissen naar de vormgeving, maar naar verwachting haakt het nieuwe model wat dat betreft in grote lijnen aan bij de Range Rover, Range Rover Sport en natuurlijk de Range Rover Velar die onze Wouter onlangs aan de tand voelde. Bovendien kun je in een later stadium meer modellen van de Road Rover-familie verwachten. (via: Autocar)
Overigens is de naam Road Rover niet nieuw. Deze werd eerder gebruikt voor een concept car uit de jaren ’50.
kilum zegt
Maar betekend dit dan dat de land rover en range rover familie uitgefaceert gaat worden? Ik vind het een beetje vreemde stap eerlijk gezegd. Waarom zouden ze niet gewoon een elektrische Range Rover / Land Rover op de markt brengen?
scubakabouter zegt
@kilum: nieuw platform voor alle toekomstige grote Land Rovers? Kan het huidige platform nog een rondje mee tot ergens 2028 ofzo.
dubcars zegt
@kilum: Road Rover klinkt ook niet zo lekker eerlijk gezegd. De naam Land en Range Rover zijn juist zo iconisch en hebben meer potentie dan Road Rover denk ik
granlusso zegt
@kilum: Range Rover is eigenlijk de perfecte naam voor een elektrische offroader.
bitd zegt
@granlusso: ja, maar je mag niet liegen!
Orichy zegt
@bitd: Hoezo liegen? Elke kilometer, meter, centimeter is een range, dus klopt de naam altijd.
vroaaar zegt
@granlusso: als er vergelijkingen getrokken worden met de Mercedes S-klasse en Jaguar XJ denk ik toch eerder aan een asfaltvretende limo dan een off-roader.
granlusso zegt
@vroaaar: Over de huidige Range Rover met verlengde wielbasis is ook duidelijk gecommuniceerd dat ie een directe concurrent zou moeten worden van de Mercedes-Benz S-klasse, Audi A8, BMW 7-serie, enzovoort.
marinepower zegt
@granlusso: de Range Rover met als topmodel de Range Extender
wildewesten zegt
2020 en maar 500km range?
jelteeuu zegt
@wildewesten: ken je een auto met meer?
2wheeler zegt
@jelteeuu: is het al 2020?
viezefreddyw zegt
Ik heb zo mijn bedenkingen voor wat betreft de naam, Road Rover klinkt niet zo lekker… Zo zou ik een speelgoedautootje noemen in plaats van een heuse SUV.
harrie zegt
Jeeeuj, nog meer badkuipen.
phaeton zegt
Om vervolgens drie jaar later ook alle bestaande Range Rovers als EV aan te bieden. En dan zit je met een overbodig merk. Tegenwoordig heb je niet een (soit, twee) maar vijf Range Rovers en nog is het niet genoeg.
pomoek zegt
Het is marketing technisch(?) een raar verhaal. Je maakt een auto met off road capaciteiten. En je noemt ‘m “road rover”. De naam suggereert dus juist dat ie niet in het terrein thuis hoort. Terwijl je nu juist bekend staat als een fabrikant van auto’s die juist in het terrein kunnen worden gebruikt. Die overigens 99% van de tijd op de weg worden gebruikt. Wat dat betreft zou het dus wel weer logisch zijn….
phaeton zegt
@pomoek: Eerst maar afwachten of het überhaupt Road Rover komt te heten.
MDA zegt
Bij road rover denk ik eigenlijk meteen aan een meer asphalt gerichte auto dan bij range of land rover… En gelijktijdig ontwikkelen als de XJ… Zouden ze dan een dikke limo plannen bij Rover?
2wheeler zegt
@mda: dit was ook mijn gedachte, mdma.
phaeton zegt
@mda: De huidige XJ en RR delen ook al een hoop uit onderling, zo bijzonder is dat niet. Het verschil onderhuids is niet zo groot tussen een X5 en 7, bijvoorbeeld.
MDA zegt
@phaeton: Klopt. Alleen om het echt goed te laten werken, moet je het platform al van tevoren als modulair hebben ontworpen. Bij Audi staat de huidige 4 op het nieuwe modulaire platform, dat straks ook dienst kan doen als Q5 etc. Maar als het niet van tevoren zo gepland is, dan krijg je de eerste generatie X3: een opgehoodge 3, die om enigszins goed te sturen belachelijk hard geveerd moet zijn, en andere waardeloze compromissen kent.
Maar toegegeven: als ze nu beginnen met een nieuw, en goed modulair platform, kunnen ze straks best een SUV op het platform van de XJ bouwen. Maar waarom? RR/LR heeft al een goed SUV platform… Willen ze hun gamma uitbreiden, waarom zouden ze een extra SUV bouwen? Ze hebben al LR, RR, RRsport, Disco, Velar, Evoque…
esprit84 zegt
hier een impressie…
https://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/images/car-reviews/first-drives/legacy/mag_rear_final_0.jpg?itok=nfLgGAqa
MDA zegt
@esprit84: Ik ben een grote fan van dikke stations, en stiekem vind ik LR / RR wel een gaaf merk, alleen wil ik geen SUV (hoger verbruik, duurdere banden, slechter bochtengedrag etc etc). Maar dit… dit zou ik best wel willen kopen tzt…
Esprit_de_Flandre zegt
Road Rover…
Met andere woorden: Rover van weleer komt weer terug. Maar hopelijk dan met wat moderner design. Zouden ze de naam Rover niet gewoon kunnen terugkopen?