Maak kennis met…
Bram Schot! Of nou ja, Abraham Schot, als we het helemaal juist willen hebben. Nadat gisteren aan het licht kwam dat Audi CEO Rupert Stadler in de kraag was gevat op verdenkingen van foute handelingen m.b.t. VAG-dieselgate, volgden er niet veel later geluiden dat zijn opvolger hoogstwaarschijnlijk uit Nederland zou komen. Uiteraard betekent dit reden tot vreugde, maar niet voordat Audi de geruchten bevestigd heeft.
Inmiddels heeft Audi in een officieel persbericht laten weten dat Bram Schot daadwerkelijk de rol van CEO (tijdelijk) op zich zal nemen. Maar wie is die man nu eigenlijk, die bij Audi de komende tijd aan de touwtjes mag gaan trekken?
Hier op Autoblog hebben we Schot nog amper besproken. Sterker nog, de geboren Rotterdammer is hier slechts éénmaal eerder aan bod gekomen. Destijds ging het eveneens om een promotie voor de autofabrikant waarvan hij nu het hoofd wordt. Tot voor kort fungeerde Bram als hoofd Verkoop en Marketing van Audi.
Voordat hij die positie bekleedde, was Bram eveneens actief op de verkoopafdelingen van het VAG-concern. De Nederlander arriveerde in 2011 bij de Volkswagen Group, waar hij de verkoopstrategieën mocht overzien. Een jaar later, in 2012, werd hij gepromoveerd tot hoofd Marketing en Verkoop van Volkswagen Bedrijfsauto’s.
Bram Schot is uiteraard niet zijn gehele leven actief geweest voor de Volkswagen Group. Voordat Schot zijn carrière in 1986 bij ABN-AMRO begon, wikkelde hij een Master of Business Administration-opleiding af aan de Universiteit van Bradford en volgde hij verschillende lessen aan de Harvard Business School en de Insead Fontainebleau Business School.
Na een jaar bij ABN-AMRO verkaste hij naar Mercedes-Benz, waar hij opgenomen werd in het Executive Management Program. Hier zou hij meer dan tien jaar spenderen in verschillende functies, totdat hij in 1998 wordt aangewezen als directeur van de Mercedes Car Group voor DaimlerChrysler Nederland. Bram Schot neemt in 2003 de positie van president en CEO aan voor DaimlerChrysler Nederland. Drie jaar later zoekt hij de zon op, als hij dezelfde functie mag bekleden voor DaimlerChrysler/Mercedes-Benz Italië. Hier blijft hij tot en met 2011, totdat hij naar Volkswagen verhuist.
Edge zegt
Hoe is zijn Engels? Qua uiterlijk had hij zo in House of Cards meegekund als vervanger van Kevin Spacey
volvo-s60-adept zegt
@edge: Als ‘ie er dezelfde managementstijl op na houdt is ’t een fijne vent…
joejojo2012 zegt
Debiteuren Crediteuren…..Storm!!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Edge: jaaa, dus ik was niet de enige…
joostie zegt
Indrukwekkende staat van dienst!
drdre1 zegt
Dus er zit Schot in de zaak. *pada-tjing!* Geen dank.
karhengst zegt
@drdre1: Audi moet wat, niet geschoten is altijd mis.
chrism zegt
@drdre1: mag ik inhaken? hij is in ieder geval nog buiten schot gebleven…
drdre1 zegt
@chrism: vooruit! *pada-tjing!*
roadster1976 zegt
@chrism: dat is een schot voor open doel
chrism zegt
@roadster1976: Ja. Een schot in de roos.
Gulli zegt
@drdre1: ik ben allang blij dat ze voor een Nederlander hebben gekozen en niet voor een Schot
allesmetturbo zegt
Hij kijkt wel een beetje alsof hij nu al met geknepen billetjes aan het werk moet
joejojo2012 zegt
Goeiesmorguhs Storm!!!!! (Had z’n broer wel kunnen zijn!)
drdre1 zegt
@joejojo2012: “Nououou… Volgens mij is het een storm in een glas water! Ghi.. Ghe… Ghighi…!”
mrbilzerian zegt
Indrukwekkende carriere.
trustmeiamanengineer zegt
Hopelijk komt z’n nieuwe baan met een hele goede (gratis) advocaat…. Kerel moet flink schoon schip gaan maken in ieder geval.
sirjrj zegt
Mooie promotie in een complexe tijd voor VAG, zal een echte uitdaging worden!
Ben benieuwd of hij schoon schip houdt, of volgend jaar de achterdeur pakt
potver7 zegt
Prima, maar ehhh… Heeft-ie ook een neus voor sjoemeldiesels?
ikleesookoverautos zegt
Ja die gaat het wel redden. Of niet?
mashell zegt
Goed Bram, een paar gratis adviezen. 1] fix die diesels nou gewoon goed. 2] verbeter het interieur van de A4 en A1, of beter, doe dat hele A1 project maar helemaal overnieuw, die is gewoon mislukt. 3] kom snel met een echte elektrische auto, gewoon om je slogan waar te maken. 4] Maak Audi’s net wat minder duur dan nu, ze zijn wat doorgeschoten in de premium waanzin. 5] maak die gekke knipperlichten standaard, daar kicken de leasers op.
En als allerbelangrijkste maak die grilles iets kleiner, gewoon omdat wat bescheidenheid nu gepast is bij dit merk en het formaat grille bij de A8 gewoon ronduit gênant is. Dan heb je Audi zo weer succesvol.
pogtador zegt
@mashell: hoe kom je aan die kroon naast je naam?
ikleesookoverautos zegt
@pogtador: die krijg je als je een betalend lid wordt. 15 Ekkermannen per jaar geloof ik.
pogtador zegt
@ikleesookoverautos: bedankt!
raoufff zegt
Hij lijkt op de leraar Duits uit Rundfunk!