Heet nieuws uit Affalterbach. Zojuist heeft de performancedivisie van Mercedes de specificaties van de nieuwe achtcilinder gepresenteerd.
Ook Mercedes ontkomt niet aan downsizing. Waar het tot voor kort nog weg kwam met achterlijk grote V8’s met 6,3 liter inhoud, door petrolheads wereldwijd geroemd, zal het in de nabije toekomst overgaan op een meer bescheidenere motorinhoud van vier liter, ondersteund door twee turbo’s.
Is dat erg, die turbo-inflatie? Wel, ze blijven tenminste vasthouden aan de V8, een traditie die in 1967 werd ingezet met de 300 SEL 6.8 AMG. Een andere optie hebben autobouwers met CO2-druk vanuit de EU simpelweg niet. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: het direct ingespoten blok (motorcode: M178) gaat in de AMG GT maximaal 510 pk (375 kW) leveren. De 650 Newtonmeter is beschikbaar tussen de 750 en 4750 tpm.
Cylinder arrangement | V8 |
Cylinder angle | 90° |
Valves per cylinder | 4 |
Displacement | 3982 cc |
Bore x stroke | 83.0 x 92.0 mm |
Compression ratio | 10.5 : 1 |
Output | 510 pk @ 6250 rpm |
Max. torque | 650 Nm @ 1750 – 4750 rpm |
Torque per litre | 163.2 Nm/litre |
Maximum engine speed | 7200 rpm |
Maximum charge pressure | 1.2 bar |
Engine weight (dry) | 209 kg |
Zoals eerder al in deze video werd uitgelegd heeft het blok twee turbo’s. Deze zijn niet aan de buitenzijde gemonteerd, maar aan de binnenkant van de V-hoek geplaatst. Noemen ze ook wel een ‘hot inside V’. Mercedes zegt dit te hebben omdat het compacter is en bijdraagt aan een snellere respons. Verder noemenswaardig is het smeersysteem. De Duitsers kozen ook voor een dry-sump-uitvoering, waarbij de olie niet in een carter onder de kruksas zit, maar in een aparte tank, waarvandaan het wordt aan- en afgevoerd. Een bekend trucje om motoren lager te kunnen plaatsen en het blok ongevoelig te maken voor dwars- en langskrachten die de smering in gevaar kunnen brengen.
Het uitlaatsysteem dat bij de 4.0 V8 Biturbo hoort is uitgevoerd met een tweetal kleppen om het motorgeluid te kunnen reguleren. Van een bedeesde brom om je buren niet wakker te maken, tot een meer ‘motorsport-inspired’ geluid, aldus Mercedes.
De eerste Mercedes met het blok wordt de AMG GT, en we mogen er gerust vanuit gaan dat het 209 kg wegende blok in iedere V8 powered AMG boven het A-Klasse-platform komt te liggen. Hoe de nieuwe tor klinkt hoor je HIER.
EJS zegt
Aangezien Mercedes aangeeft dat ze het blok maximaal 510 pk meegeven zal het wel niet in elke AMG komen te liggen boven de A. Vermoedelijk blijven de E-klasse en hoger voorlopig die 5,5 gebruiken tot daar iets nieuws voor komt.
berlinetta zegt
@EJS: Je leest niet goed. In de AMG GT gaat dit blok maximaal 510 pk leveren. Over andere modellen is niks gezegd. Reken maar dat die 5.5 eruit vliegt binnen enkele jaren.
EJS zegt
@berlinetta:
Nee hoor, ik lees dit prima, maar de 4,0T is niet de opvolger voor de 5,5T, daar ben ik van overtuigd, al was het maar omdat ze niet no geens 40%(!) extra koppel uit dit blok gaan trekken om de huidige 5.5T te matchen. Dit blok gaat de 5.5 en zwakkere 6.2’s opvolgen in de SLK, C & aanverwanten. Daarnaast komt er straks een derde blok(naast de 2.0T en de 4.0T dus) om de 5,5T op te volgen die in de E, S, SL & aanverwanten ligt…
@ricardo; er staat nog een foutje in je artikel: “En om maar meteen met de deur in huis te vallen: het direct ingespoten blok (motorcode: M178) gaat in de AMG GT maximaal 510 pk (375 kW) leveren. De 650 Newtonmeter is beschikbaar tussen de 750 en 4750 tpm.” Voor die 750 moet een 1!
SimonMc zegt
@EJS: “al was het maar omdat ze niet no geens 40%(!) extra koppel uit dit blok gaan trekken om de huidige 5.5T te matchen.”
Waarom niet? Het 2.0 liter 4 cilinder turboblok, dat in de A/CLA45 AMG ligt, levert 450 Nm.
Dat blok is exact hetzelfde, zowel als in cilinderinhoud als cilinders, als dit V8 blok.
Dus ik denk dan: 450 Nm X 2 = 900 Nm?
SimonMc zegt
@SimonMc: “Dat blok is exact hetzelfde” moet zijn “Dat blok is exact de helft”.
EJS zegt
@SimonMc:
Het optelsommetje werkt helaas niet zo simpel, maar hangt van een heel aantal factoren af. Buiten dat; dit blok is duidelijk anders van karakter dan de 5,5T, die levert zijn max. vermogen namelijk al bij 5500 tpm, doordat het blok een hele andere boring slag verhouding heeft, namelijk 98.0 x 90.5 mm(boring x slag) tegenover 83.0 x 92.0 mm (boring x slag). Het 4.0 Blok is dus een blok wat veel liever toeren draait, tegenover de wat luiere 5.5T..
850t5r zegt
Jullie zijn net als mij in jullie kruksas begrijp ik ;D… Klinkt goed en hopelijk veel beter dan dat tamme ding uit Munchen!!!
henkhupelschoten zegt
Mooie cijfers amg! 4 liter is opzich niet echt veel voor een v8 maar toch indrukwekkende cijfers, alleen een foutje staat in de tekst, de 6.3 v8 heeft 6.2 liter inzich zitten, ik verheug me erop en benieuwd wat de concurrentie gaat doen
trident zegt
@henkhupelschoten: je meent het….
gop1 zegt
Hoeveel weegt het 6.2 blok dan? Want 209 kg lijkt me geen lichtgewicht.
rotarypowah zegt
@gop1: de standaardversie (m156) weegt 195 kg. De m159 versie uit de SLS weegt 205 kg.
towi1989 zegt
Zit nu zowel de in- als uitlaat aan de binnenzijde van de V ???
towi1989 zegt
@towi1989: Ah, nee ik zie het al. Inlaat aan buitenzijde, uitlaat aan binnenzijde.
joost1990_2 zegt
@towi1989: hè gelukkig, geen argument om hem te laten staan dus.
Kvgorp zegt
Ok dus de AMG GT komt eerder dan de C-klasse AMG waar dit blok ook in komt?
Dit blok gaat toch ook regelrecht naar Aston Martin?
johanhummer9 zegt
6.2 liter groot* (die oudere)
Hupke zegt
209kg voor een 4.0 V8, TVR had aan 91kg genoeg.
Ze stellen me wel serieus teleur daar bij mercedes.
technopatat zegt
@Hupke: het is maar hoe je het bekijkt! Het 4.0 V8 atmosferisch blok van De vorige M3 woog 202kg, deze heeft nog extra turbo’s liggen, intercoolers worden daar normaal gezien ook bijgewogen en hij doet 100pk output meer ook, en dan vergelijk ik nog niet eens met het blok van de TVR ;)!
berlinetta zegt
@technopatat: Dat blok is ondertussen wel weer 7 jaar oud.
technopatat zegt
@berlinetta: Yep, maar de 6.2 is nog ouder en die woog 195 (al was die wel uitzonderlijk licht naar z’n inhoud/prestaties!). Ik wil maar zeggen, 100 pk meer (in eerste versie, der komen natuurlijk nog potentere, dat weet jij evengoed als ik!), 6 kg meer, tonnen koppel meer,… Al bij al geen slechte cijfers vind ik! Geen wondertje, dat ook weer!
Osca zegt
Foutje in de tekst: ‘De 650 Newtonmeter is beschikbaar tussen de 750 en 4750 tpm.’ Terwijl er in de tabel beneden 1650-4750 staat?
OT: zal vast weer mooi klinken!
jippie zegt
Hoe lang zal het nog duren voordat 12-cilinder motoren en daarna 8-cilinders worden verboden door het EU-Reichsamt?
mclarenf1lm zegt
@jippie: precies even lang als dat iedereen naar Amerika wilt immigreren.
zonneschijn zegt
Iemand die de koppelcurves kan vinden? Ik wou ze even vergelijken met die van Audi hun 4.0 uit de s8 bijvoorbeeld.
OT: ofwel neemt Mercedes nog een groter blok voor de grotere modellen ofwel kunnen ze er meer uitkrijgen maar no-way dat ze genoeg hebben met een even zwaar blok en ‘slechts’ 510pk. Zelfs met goeie marketing krijgt je dat nooit verkocht aan petjes of andere hoofddekens met olie eronder.
EJS zegt
@zonneschijn:
Als je kijkt in welk toerenbereik het max. koppel beschikbaar is dan heb je een aardig idee van de koppelcurve..
towi1989 zegt
@zonneschijn: staat gewoon bij de afbeeldingen van het artikel
ej20g zegt
Ik vind het een technisch erg mooi blok, maar net als bij BMW en Audi voelen turbo’s tussen de cilinderbanken in toch niet helemaal lekker. Maar als het helpt bij dingen als gasrespons, dan is het een goede keus natuurlijk.
gearhead zegt
@ Hupke, tja TVR heeft zich voor de pijnlijke dood enkele keren moeten prostitueren aan deze of gene foute baas….
Dan maar voortbestaan en enkele kilootjes meer.