Beide partijen liggen al langer met elkaar in de clinch, maar de ruzie lijkt nu het kookpunt te hebben bereikt.
Na Volkswagen Dieselgate bleek dat meerdere merken hadden geknoeid met uitstootwaarden. Voor Duitsland reden om eens te onderzoeken hoe het precies met niet-Duitse merken zat, maar daar had Fiat Chrysler geen oren naar. Zij verklaarden dat tests die plaatsvonden in Italië hadden uitgewezen dat met de uitstoot van de diverse modellen onder de FCA-paraplu niks mis is.
Duitsland laat het er echter niet bij zitten. Het Duitse ministerie van Transport heeft namelijk een brief naar de Europese Commissie gestuurd omdat Fiat Chrysler gebruik zou hebben gemaakt van illegale technieken om de uitstoot van hun blokken te manipuleren.
Tests zouden hebben uitgewezen dat FCA een bepaald type katalysator gebruikt om de uitstoot van stikstof te verminderen, maar dit onderdeel kan desgewenst aan en uit worden gezet. Hierbij zou het gaan om de 2.0-liter diesel uit de Fiats 500X en Doblo en de Jeep Renegade.
Duitsland lijkt er dus stellig van overtuigd dat Fiat vals speelt. We zijn nu al benieuwd naar de ongetwijfeld pittige reactie vanuit Italië. (via: Wirtschaftswoche)
str8six zegt
Waar rook is, is een 2.0-diesel van Fiat. Dunkt me.
martinus zegt
@str8six: Italiaanse regel-elektronica die het al na 22 begeeft.. is ook niets nieuws natuurlijk.
Maar met motorschade voorkomen lijkt mij dat [b]niets[/b] te maken hebben.
knapzuur zegt
@str8six: vergis je je niet met Ford en (niet-Renault) Mercedes diesels? ;)
bofkont zegt
Renault en Opel zelfde verhaal, zijn ook verdacht, ben benieuwd wat hier gaat uitkomen.
thefmanl zegt
@bofkont: het verhaal van Renault is al afgesloten.
misterdrogba zegt
Niets nieuws, ik denk dat we gerust kunnen stellen dat iedere fabrikant (met uitzondering van BMW?) wel heeft zitten prutsen met de uitstootwaarden. Spijtig maar het is niet anders.
Dutchdriftking zegt
We gaan het zien.
w0o0dy zegt
Probleem is dat Duitsland geen rechtsgrond heeft om FCA te dwingen tot meewerken met het onderzoek aangezien de (italiaanse) typegoedkeuring rechtsgeldig is in heel Europa…
Dezelfde regels gelden ook voor de Duitse merken maar die liepen in de VS tegen de lamp.
martinus zegt
@w0o0dy: Dat is niet helemaal waar.
Duitsland mag misschien dat niet de Italiaanse ’typegoedkeuring’ intrekken.
Wat ze wel mag en moet (net als elke andere lidstaat) Duitsland Fiat een straf geven.
“Article 13
Penalties
1. Member States shall lay down the provisions on penalties applicable for infringement by manufacturers of the provisions of this Regulation and [b]shall take all measures necessary to ensure that they are implemented.[/b] The penalties provided for must be [b]effective, proportionate and dissuasive[/b]. Member States shall notify those provisions to the Commission by 2 January 2009 and shall notify it without delay of any subsequent amendment affecting them.
2. The types of infringements which are subject to a penalty shall include:
(a) making false declarations during the approval procedures or procedures leading to a recall;
(b) falsifying test results for type approval or in-service conformity;
(c) [b]withholding data or technical specifications which could lead to recall or withdrawal of type approval;[/b]
(d) [b]use of defeat devices;[/b]
and
(e) [b]refusal to provide access to information.[/b]”
Als de Duitse overheid constateert dat er sprake is van een defeat-device (hebben ze schijnbaar gedaan) dan moeten ze actie ondernemen die [b]proportioneel, afschrikwekkend en effectief [/b]moet zijn.
Voor VW en Opel weten we dat de maatregelen die de KBA genomen hebben in ieder geval effectief waren, want de motoren van de nieuwe VW’s en de nieuwe Zafira zijn een héél stuk schoner geworden, ook buiten de laboratorium-omstandigheden van NEDC.
w0o0dy zegt
@martinus: dan moeten ze eerst onomstotelijk bewijzen dat FCA de boel belazerd (en eigenlijk ook hoe). Kun je dat niet dan heb je rechtsgrond op basis van dat artikel maar kun je niet over gaan tot straffen. Geen rechtbank die de straf bekrachtigt zonder sluitend bewijs. Aangezien de Italiaanse instantie claimt dat er geen onregelmatigheden zijn heeft Duitsland een probleem.
martinus zegt
@w0o0dy: Duitsland mag wel onderzoeken.
En de rechtsgronden dat een ‘defeat-device’ niet mag, en wat een defeat-device wel of niet is zijn ook best duidelijk:
Article 3:
[url=http://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/ALL/?uri=CELEX:32007R0715] “‘defeat device’ means any element of design which senses temperature, vehicle speed, engine speed (RPM), transmission gear, manifold vacuum or any other parameter for the purpose of activating, modulating, delaying or deactivating the operation of any part of the emission control system, that reduces the effectiveness of the emission control system under conditions which may reasonably be expected to be encountered in normal vehicle operation and use;”[/url]
Aangezien de software is van Bosch, en Bosch reeds zijn medewerking verleent aan het Duitse onderzoek, lijkt mij het stukje ‘code’ dat automatische uitschakeling activeert na 22 minuten best wel te vinden.
w0o0dy zegt
@martinus: maar dan moet je dus bewijzen dat de Italiaanse autoriteit liegt…. En dat is de bijl in de wortels van het Europese typegoedkeuring systeem. Dat kan ook de Duitse autofabrikanten duur komen te staan.
trustmeiamanengineer zegt
Lekker Duits weer, zelf fout zijn en de rest er bij naaien. Id MAN ook mooi mee weg gekomen laatst. Weten ze daar op dat ministerie trouwens ook dat Opel Fiat diesels gebruikt? Ketst mooi terug dan.
martinus zegt
@trustmeiamanengineer: Voor zover ik weet heeft Opel de software hun eigen 1.6D al aangepast na overleg met de KBA.
clarkson zegt
Dit verhaal is al lang bekend bij de europese commissie. Als ze het nodig hadden gevonden om dit verder te onderzoeken was dit al gedaan. Wat die duitsers nu doen kan echt niet.
bouwvakkert zegt
Leuk allemaal. Maar wat merkt vw nou in europa? In de VS zijn ze de lul en mogen ze betalen, hier in de EU gebeurt er niks tot weinig. Dit is puur de aandacht verschuiven zodat VW in een iets minder slecht daglicht staat.
gwnbmw zegt
en dan? er zijn bij elkaar misschien 5 mensen die een 2 liter diesel hebben in een freaking 500x. zijn sowieso maar een paar honderd blinde malloten op deze wereld die zo’n ding willen. 2 liter is volgens mij ook best groot voor zo’n ding… meeste mensen weten niet wat een doblo is, alleen de jeep zal wel een hoop als diesel worden verkocht. boete van 500k betalen, 10.000 auto’s (maximaal) terug roepen, sorry zeggen, en weer door. ga dan zeiken over bedrijven uit je eigen land…
lincoln zegt
LOL ..
Het Duitse ministerie van transport ..
Die hadden het te druk met problemen niet oplossen zeker ..
Rare communistische staatstoko’s met een grote bek over 1 Europa ..
sracert zegt
Walgelijk, typisch Duits. ik blijf het over het algemeen een onsportief kl@te volk vinden. (uitzondering daar gelaten)
pinut187 zegt
Zal me aan me reet roesten.: