De bijzonder rappe toerwagens komen binnenkort weer naar het circuit in de duinen. Hoog tijd om je bij te praten!
Hoewel je het op basis van het uiterlijk niet direct zou verwachten, zijn DTM-auto’s qua rondetijden vergelijkbaar met Formule 3-racers. Inderdaad, dat gaat hard! In de DTM worden de merken Audi, BMW en Mercedes vertegenwoordigd en elke fabrikant verschijnt met zes auto’s aan de start. Audi en Mercedes verdelen hun deelnemers onder drie teams en BMW doet het met twee teams bestaande uit drie wagens.
Het kampioenschap
Zoals bekend worden per raceweekend twee races verreden, eentje op zaterdag en een op de zondag. Dit seizoen zijn reeds vier weekenden achter de rug en de overwinningen zijn netjes verdeeld tussen de constructeurs. BMW pakte tweemaal de winst, Audi en Mercedes wisten dat ieder drie keer te doen.
Dat heeft uiteraard gevolgen voor de stand in het kampioenschap met de neutrale kijker als grote winnaar. De top vijf in het kampioenschap staat namelijk binnen 17 punten van elkaar. De puntenverdeling is overigens hetzelfde als in de Formule 1, met als kanttekening dat ook voor de resultaten in de kwalificatie puntjes worden verdeeld. De man op pole krijgt er drie, de nummer twee mag er twee bijschrijven en wie zich op P3 kwalificeert krijgt een puntje erbij.
De auto’s
In tegenstelling tot de raceklassen als de Formule 1 hebben fabrikanten niet zoveel vrijheden. Dat betekent dat de auto’s van de drie constructeurs allemaal rond de 510 pk leveren. Verder werd de aerodynamische grip van de racers met ingang van dit seizoen beteugeld. Niet per se goed voor de rondetijden, maar wel voor close racing en heftige gevechten op de baan. Verder zijn DTM-auto’s uitgerust met een DRS-systeem om het inhalen te vergemakkelijken.
Dat DRS werkt in dit kampioenschap trouwens ietsje anders dan je wellicht gewend bent. Coureurs mogen het 36 keer per race gebruiken als de afstand tot de voorligger minder dan een seconde bedraagt. Hierbij geldt echter dat drie DRS-mogelijkheden worden afgevinkt per rondje dat een coureur van het systeem gebruikmaakt, ongeacht of de coureur in kwestie het systeem in dat rondje nog twee keer gebruikt. Feitelijk kunnen de coureurs dus 12 rondes gebruik maken van DRS.
Het minimumgewicht van de wagens is vastgesteld op 1.125 kg waar we bij moeten vermelden dat succesvolle coureurs strafgewicht aan boord krijgen. Op die manier blijft het kampioenschap tot de laatste race op de Hockenheimring spannend!
De race op Zandvoort
Alvorens het DTM-circus afreist naar Zandvoort staan dit weekend nog twee races in Moskou op het program. Daarna komen de mannen zoals gezegd naar het Nederlandse circuit in de duinen en wel in het weekend van 18, 19 en 20 augustus.
Of er dat weekend nog meer te doen is op Circuit Zandvoort? Jazekers! Naast de DTM zullen ook race voor het Europese Formule 3-kampioenschap plaatsvinden, strijden de Europese GT4-racers tegen elkaar en komt ook de Audi Sport TT Cup (NSFW) naar Zandvoort. Genoeg te zien dus, voor de ware racefanaat.
Check hieronder een gelikte promovideo:
berlinetta zegt
Ik vind het erg jammer dat de auto’s niks meer te maken hebben met de straatauto’s. Vroeger was het een stuk leuker om te zien. Nu is de charme er wel een beetje vanaf. De races zelf zijn nog wel spannend.
dutchiehd zegt
@berlinetta: die mening deel ik al sinds het begin van deze eeuw. Hetzelfde geld voor het WTCC
Vroeger, gewoon een chassis dat zo uit de fabriekrolde, simpele wielkast verbredertjes erop, paar andere bumpertje, dikke hoogtoerige motor erin met een sequentiele bak, en aan!
CL65 zegt
Strafgewicht vind ik een hele goeie, moeten ze in F1 ook doen.
87sandyd zegt
@CL65: en waar ga je dat plaatsen? Paar scheppen zand in de cockpit?
Gulli zegt
@87sandyd: gridbabe op de achterbank
meneer zegt
Men zegt wel eens dat de formule 1 geforceerd competitief is met drs etc, maar dat is bij de dtm blijkbaar veel erger.
gertjano zegt
Vorig jaar voor het eerst mee mogen maken met dank aan Autoblog voor de gewonnen kaarten. In één woord, geweldig! De ironie is dat deze wagens meer klappen en herrie maken dan de moderne F1. Echt een aanrader!
viezefreddyw zegt
Met als voorproefje dit weekend de Adac GT Masters op Zandvoort. Zal ik naartoe. Ben benieuwd.
vtechlover zegt
@viezefreddyw: jup kan niet wachten tot het weekend is!
niekie1999 zegt
@viezefreddyw: ik ben dr ook bij, heb er nu al zin in!
gekketurbo zegt
@autoblogger, @autoblog, @willeme, @edge of wie dan ook: Ik wil graag dit jaar ook voor het eerst naar dit festijn toe gaan. Echter vroeg ik me af wat de beste tribune is en of iemand een lijst met tips heeft voor deze DTM-maagd.
BmwMPower zegt
@viezefreddyw: Ik heb toevallig gratis kaarten gekregen voor het weekend, ze zaten bij een abonnement van Top Gear. Toegang tot de tribune en de duinen. Ben je al vaker bij het circuit geweest en is het de moeite waard om te gaan?
viezefreddyw zegt
@bmwmpower: Ikzelf heb ook kaarten mogen ontvangen als Top Gear abonnee zijnde haha. De ADAC GT Masters is voor mij dus ook de eerste keer. Het circuit is natuurlijk de moeite waard om te gaan en om een paar AMG’s, Corvettes, Audi’s en Porsches te zien racen is het sowieso wel de moeite waard denk ik.
imarinos zegt
Ik ben afgelopen weekend bij de WEC 6-uurs race geweest op de Nürbergring, meer spektakel en geluid dan de huidige F1 en ook echt een aanrader!
991gt3rs zegt
@mauritsh: Wat voor een rondetijden rijden de DTM auto’s op Zandvoort?