Dat de bijtelling volgend jaar omhoog gaat, zal geen verrassing zijn. Maar wat als je tegen het einde van het jaar of begin volgend jaar toe bent aan een nieuwe leaseauto, wat is dan verstandig?
Snel bestellen! Vooral als je op zoek bent naar een leaseauto met 7 procent bijtelling, dan loont het om even contact op te nemen met je leasemaatschappij met de vraag of je je volgende leaseauto wellicht al mag bestellen. Vaak krijg je te maken met een afkoopsom als je je leaseauto eerder inlevert, maar met enkele jaren lagere bijtelling kan dit de moeite zijn. Even met een rekenmachine spelen kan dus lonend zijn.
De run op plug-in modellen is al begonnen en een aantal auto’s is niet meer leverbaar. Op dit moment zijn alle modellen met 14 procent bijtelling nog leverbaar, maar ook daar geven sommige importeurs aan dat de beschikbare productieplaatsen vol raken en/of voorraden slinken. Zeker tegen het einde van het jaar verwachten we schaarste.
Wie bij LeasePlan zit en een contract heeft dat tussen 1 januari en 30 juni 2016 afloopt, kan eens kijken naar hun Fiscale wisselweken. Daarin kun je je huidige leaseauto boetevrij eerder inleveren als je kiest voor één van de geselecteerde modellen met lage bijtelling. Nadeel is dat je wat minder keuze aan auto’s hebt, maar in de vorm van de Golf GTE nog wel maximaal vijf jaar kunt profiteren van 7 procent bijtelling.
Een leaseauto overnemen
Niet iedereen zal in de mogelijkheid zijn om nu een nieuwe leaseauto uit te kiezen, maar dat wil niet zeggen dat er geen mogelijkheden zijn om van lage bijtelling te profiteren. Vooral bij grotere bedrijven is er vaak een ‘poule’ waarin leaseauto’s terecht komen waarvan het contract nog loopt, maar waarvan de berijder bijvoorbeeld uit dienst is getreden.
Het aardige aan bijtelling is dat deze niet eigenaar-gebonden, maar auto-gebonden is. Je betaalt dus ook als ’tweede eigenaar’ de bijtelling die gold op het moment dat de auto voor het eerst op naam werd gezet. Enige restrictie is dat deze lage bijtelling maximaal 60 maanden geldt, daarna betaal je bijtelling volgens de dan geldende regels. Een anderhalf jaar oude Mitsubishi Outlander PHEV overnemen kan dus behoorlijk interessant zijn, aangezien je dan nog maximaal drieënhalf jaar kunt profiteren van lage bijtelling. Let daarbij wel op dat de regels omtrent bijtelling ook in 2017 weer minder gunstig worden en je vanaf dat moment dus weer tegen een nog ongunstiger tarief moet gaan bijtellen.
Ook voor ondernemers
Bijtelling is uiteraard niet alleen voor mensen met een leaseauto van belang. Ook ondernemers die hun auto op naam van de zaak hebben staan, maar er ook privékilometers mee rijden, krijgen er mee te maken. Ook voor hen geldt dat voor de bijtelling gekeken wordt naar de datum van de eerste tenaamstelling van de auto. Dit geldt niet alleen voor occasions uit eigen land, maar ook voor auto’s die vanuit het buitenland worden geïmporteerd. Over een auto die bijvoorbeeld in januari 2014 in Duitsland op kenteken is gezet, betaal je tot en met december 2018 bijtelling volgens de regels van 2014. Daarbij maakt het niet uit op welk moment de auto naar Nederland wordt geïmporteerd.
schuimbekje3 zegt
Probleem vorig jaar al gehad… van 0% bijtelling naar nu 7% bijtelling… En zo’n nieuwe plug-in is nog effe een stukje duurder ook. Afschrijving is ook belachelijk. Bij inruil voor een full options (20.000 euro aan opties) plugin, inruil waarde na 6 maanden zoeken: 14.000 Euro…
Dubbel genaaid.
Eerst de hoofdprijs betalen, dan blijken dat al die subsidiepotjes sigaren uit eigen doos zijn, en dan inruilen en zelfs de eigen dealer wil de auto niet terug hebben, terwijl die altijd daar in onderhoud is geweest.
Stelletje oplichters zijn het.
Ik ga als ik de tijd heb weer terug naar de 35% bijtelling auto… Ze kunnen me allemaal omhoog vallen daar in strakke-pakjes land..
sydney zegt
@schuimbekje3: Onzin.Eerst voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en daarna de markt er de schuld ervan geven dat men niet op je 6 maanden jonge auto zit te wachten.Het overgrote deel van de occasionkoper is particulier, wat moet die in godsnaam met jouw auto? Had je van tevoren kunnen verwachten.
lekkaah zegt
@sydney: dikke +1
dubbeltje eerste rang volk verdienen het om “genaaid” te worden door “strakke pakjes”
de enige die je naait ben jezelf @schuimbek
850t5r zegt
@schuimbekje3: Dat had je kunnen weten dat het afschrijft als een malle… bij deze de gierigheids-award en je bent tevens genomineerd voor de stekkerstakker van de maand… autorijden kost centjes!
mrrallycross zegt
@850t5r: stekkerstakkervan de mans. Hahaha dikke 1
napo zegt
@schuimbekje3: het beste voor ondernemers, gewoon aftikken en niks leasen.
kobus1967 zegt
@napo: ook als je zelf een auto koopt als ondernemer moet je bijtelling betalen. Het voordeel van de nieuwe regels is dat de plugin hybriden na 5 jaar heel goedkoop prive kunnen worden overgenomen, ik ben dit wel van plan want mijn phev gaat zeker 10 jaar mee en doorrijden is het goedkoopste.
gregorius zegt
@kobus1967: Wacht, ik snap m even niet. ‘Ook als ondernemer die koopt moet je bijtelling betalen’
Dus als je al schilder een busje koopt waar je al schilderszooi en ladders enzo in mikt, op naam van je bedrijf, dan moet jouw bedrijf ook nog eens bijtelling gaan betalen? Dat gaat dan over bedrijfsbelasting oid? Als extra inkomsten? Lijkt me erg krom.
Of bedoel je dat als jij als werknemer van je eigen onderneming met je schildersbusje naar de Ikea gaat op zondag, of je kroost wegbrengt naar de voetbalclub; dat jij als ondernemer je schildersbus prive gebruikt en dan dus 7-22% van de waarde van dit ding bij moet tellen bij je inkomen dat je van je eigen bedrijfje krijgt?
norge zegt
@gregorius: dat is hier wel zo, smerige praktijken…
lamborgfan zegt
@gregorius: dat laatste denk ik. Bedrijf koopt hem, werknemer rijdt hem.
Bij een eenmanzaak tel je xx% over je cataloguswaarde bij je winst op en betaal je daar de belasting over (dacht ik, maar durf niet met 100% zekerheid te zeggen) want je mag ook die wagen weer aftrekken van je winst door de afschrijvingen.
Is er een ondernemer in de zaal?
phevtreb zegt
@lamborgfan: er is een ondernemer in de zaal.
Ondernemers betalen net zo veel bijtelling over hun auto als hun werknemers, dus als je met je eigen geld en met je eigen zaak een auto koopt/least en daar prive in gaat sturen, dan moet je daar gewoon prive bijtelling over betalen ja.
Haast niet te geloven, maar het is zo.
silenro zegt
@phevtreb: Dat noemen ze dubbel genaaid. Zelf zit ik ook in dat schuitje, en het is voor mij financieel aantrekkelijker om er een oudere personenwagen naast te rijden dan om mijn bedrijfsauto privé te gebruiken. Niet dat ik er wakker van lig, maar met het huidige “groene” autobeleid is het niet echt te rijmen naar mijn idee.
timowouters zegt
@schuimbekje3: wat een jankerd. Eerst leaseauto priverijden en daar €0(nul!) euro voor hoeven te betalen en vervolgens klagen om de lage restwaarde. Je rijdt een auto voor noppes privé.
Aangezien je 20k aan opties hebt ga ik er vanuit dat t een Volvo V60 is. Je betaalt dan nu met 7% bijtelling (75k nieuwprs) minder dan voor een VW Polo! En maar klagen. Gewoon slim gebruik maken van de belastingregels en (voor zover mogelijk) elke keer een zo voordelig mogelijke auto leasen.
850t5r zegt
@timowouters: Tja mensen denken alleen maar: nu is het goedkoop… totdat je over later begint dan is het euhm eeehhh… Het leuke vind ik nog dat veel mensen denken dat de hoeveelheid opties grotendeels bepalend zijn voor de restwaarde terwijl juist daar het grootste deel qua afachrijving inzit. Ik koop dat soort auto’s altijd na 3 jaar als occasion en als ik instap denk ik altijd maar 1 ding: dankjewel vorige eigenaar en oja…. financieel gezien ben je een ondoordachte lulhannes… :-)
gregorius zegt
Laatste stukje is interessant.
Een 7% bijteller die voor 31 dec in Duitsland, Polen, Griekenland of Burundi wordt geregistreerd mag dan nog tot eind 2019 voor die 7% mee worden gereden. Ook als je deze bijv volgend jaar pas ‘laat importeren’? (of is er ene harde limit tot 31 dec 2018?).
Als dat waar is, dan moeten er toch ook wel lease-bedrijven zijn die hier graag aan meewerken en als een gek volgend jaar allemaal leuke ex-dealer 7%-showmodellen uit waar dan ook gaan laten importeren?
En als je baas je lease betaalt en met dat leasebedrijf samenwerk, mag jij deze dan kiezen?
Of mis ik ergens een stap hier?
ohoogeveen zegt
@gregorius: Ik zie een mooi verdienmodelletje hier!
parker zegt
@gregorius: nog beter: eentje van vóór 31 dec 2013: die hebben 0% bijtelling
maxhunter zegt
@Leaseplanblog.nl, goede tips!
FB_100002177943068 zegt
nog heel even en iedereen moet weer in een normale echte auto gaan rijden
mashell zegt
@bas_bzb: je bedoeld een BMW 316i uit 1995? Laten we nog maar even uitstellen zolang het kan.
E34M5Touring zegt
@mashell: 316in, speciaal voor de NL markt. 0 opties. Zelfs geen elektrische ramen voor. Af en toe zie je er nog 1 op MP staan.
ukbob zegt
@mashell: laat ik nou precies met een (helemaal originele en wel beetje luxe uitgevoerde) 316i uit 1995 drie jaar hebben rond gereden in binnen en buitenland, prima hoor!
Heb nu een prachtig mooie lease golf-7 maar zijn nog zeker momentjes dat ik terug denk aan achterwiel aandrijving-fun in de sneeuw, de perfecte afwerking, niet voor allerlei kapotte elektronica (achtereenvolgens handrem, airco, bocht-verlichting ellende met de Golf….) naar de garage te hoeven en de bizar lage kosten waarmee ik dat ding reed
O plaat zegt
Mijn werkgever regelt alles van leasing en betalingen. Hij laat mij zelfs kiezen tussen een witte renault kangoo en een witte renault kangoo.
ukbob zegt
@shiva: doe eens gek, neem een witte!! :)
axietaxie zegt
Voor de mensen die zitten te kijken naar een 25% auto, wachten tot volgend jaar!
mcshine zegt
@axietaxie: 2017 dus..
purepet9000 zegt
@axietaxie: Wat gebeurt er dan?
tarquesh zegt
Belasting regeltjes zijn complex en de fiscus zelf zit ook met het een en ander in de knoop.
Het is een brei van betalen en subsidie krijgen dat door de bomen het bos niet meer word gezien.
Simpel moet er een bedrijfsauto en privé auto regelement komen.
Wie least rijd gewoon een bedrijfsauto en de lease maatschappij betaald belasting. De leaser mag niet privé met de auto rijden. Word er privé toch mee gereden dan komt er een peperduur belasting tarief dat het ontmoedigd privé te rijden met een bedrijfsauto.
Om het niet te complex te maken hoeft er geen ritten administratie te worden bijgehouden.
Rijd iemand in een privé auto voor bedrijfsdoeleinde, mag je betaald gewoon de belasting die geld voor privé auto bezit. Je voordelige bedrijfsauto inzetten om er privé mee naar de supermarkt te rijden mag niet. Laat die gewoon staan en ga met je privé auto naar de super.
Dit moet voorkomen dat ondernemers al hun auto’s ook de privé auto’s op naar van de zaak gaan zetten.
parker zegt
@tarquesh: jij had je denk ik wel thuis gevoeld in de DDR..
mrrallycross zegt
Tja we gaan denk ik veel golfjes gte zien