Na de overname van Opel door PSA lijkt er nog een Frans-Duits onderonsje plaats te gaan vinden, dit keer tussen Volkswagen en verhuurbedrijf Europcar.
Keuzevrijheid, we houden er allemaal van. Of je nou fan bent van Hertz, Sixt, Avis of wat dan ook, de mogelijkheid om prijzen te vergelijken en de beste deal te kiezen is fijn. Het lijkt erop dat je daarom nooit te veel verhuurbedrijven kunt hebben.
Europcar
Eentje die al een tijdje meegaat is Europcar. Het van origine Franse bedrijf is op het gros van de vliegvelden van de wereld te vinden om je te voorzien van vervoer. Ondertussen is het een flinke naam en ze zijn niet meer weg te denken uit de sector. Geef toe, ook jij hebt wel eens een auto gehuurd bij Europcar.
Van hot naar her
Als je kijkt naar wie Europcar bezit en heeft bezeten is het allemaal wat onstuimig. Het begon natuurlijk als eigen onderneming maar viel later onder het regime van meerdere bedrijven, onder meer Renault. Wie ook één van de bezitters van Europcar was, in de jaren ’90: Volkswagen. Rond het jaar 2000 was het merk zelfs 100% aandeelhouder van Europcar. Dat veranderde in 2006 toen investeerder Eurazeo het bedrijf overkocht. Die zijn nog steeds de eigenaar van het bedrijf.
Terug in de tijd
Nu verhuurbedrijven in zwaar weer verkeren, kan steun vanuit alle hoeken komen. Volkswagen zag echter een mogelijkheid om die steun om te zetten in een overname. Het staat allemaal nog een beetje in de kinderschoenen en is vooral van horen zeggen, maar Volkswagen zou een overname van Europcar in ieder geval overwegen. Het zou het merk helpen met mobiliteitsoplossingen en tegelijkertijd een rots in de branding bieden.
Meerdere geïnteresseerden
Er is verder geen aanleiding voor Eurazeo om het bedrijf ineens te laten schieten, bovendien schijnt Volkswagen niet de enige te zijn die Europcar wel wil hebben. Ook investeerder Apollo Global Management zou zich gemeld hebben als geïnteresseerde. Wederom allemaal onder tafel: een officieel statement van alle drie de bedrijven ontbreekt. (via Automotive News Europe)
Image-credit: een Volkswagen als huurauto, door @patrick_koning op Autojunk.
LaLancia zegt
Slim. Als steeds meer mensen ontdekken dat er betere alternatieven zijn, heb je hiermee een gegarandeerd afzetkanaal. Of het zo gunstig voor de restwaarde is daarentegen…
Dutchdriftking zegt
Slim, voor weinig overnemen en alle sjoemeldiesels welke ze terug moesten nemen in een verhuurvloot dumpen.
mashell zegt
Slim. Als autobezit minder voor de hand liggend wordt kun je geld verdienen in de autoverhuur.
frank2b zegt
Slim. Misschien wil geen mens meer een VW kopen maar een VW huren is daarentegen geen issue.
RutgerK zegt
Net als bij Elon Musk is er het besef dat je als autofabrikant steeds minder auto’s verkoopt aan klanten. De grens tussen autobezit en autogebruik vervagen. Mensen kopen mobiliteit en doen dat steeds liever per gereden kilometer. Auto’s delen (zeker met EV en autonoom rijden) lijkt de toekomst te worden. Met een verhuurbedrijf zit je al in die markt en met die expertise van deelauto’s.
schreute01 zegt
Net als de leasemarkt die beheerst wordt door VAG. Koop een verhuurbedrijf en zorg er voor dat t merendeel van de vloot een VW is. Lijkt t net alsof je merk heel populair is.
bernoulli zegt
Slim. Gegarandeerde afzet én gegarandeerd een groot en gevarieerd aanbod jong gebruikt.
phaeton zegt
Slim, ja. Heel slim. Goh.
misterBo zegt
Past perfect in de multi-mobiliteitsvisie van veel merken. De merken gaan mobiliteit verkopen en niet zozeer auto’s. Dus daar hoort ook on-demand/tijdelijk vervoer bij. Dagelijks een electrische auto met 200-300km bereik en voor lange afstanden (vakantie) tijdelijk een auto met (hybride)benzine aandrijving. Of een (electrische)fiets icm met OV en on-demand auto.
VW is ingericht op verkopen aan en een dergelijk verhuurbedrijf heeft de infrastructuur en cultuur om snel te handelen
fconderkantlat zegt
Slim. Fit.
GielMK1 zegt
Hebben ze in 2013 ook al gedaan met een onbekend aandeel in auto-deel bedrijf GreenWheels.
(Volkswagen Financial services 60%, PON 40%)
Daardoor konden ze mooi die Peugeot 107tjes vervangen door VW UPjes