In de categorie “opmerkelijke onderzoeksresultaten” hebben we vandaag een leuke voor je. Wat denk je dat veiliger is, reizen met een bus of touringcar of reizen met de auto? Place your bets!
Velen van ons zullen hun eerste vakantie(s) zonder pa en ma hebben gevierd middels een busreis. ’s Morgens op een belachelijk vroeg tijdstip verzamelen op de parking van de lokale McD, om met pak ‘m beet 50 leeftijdsgenoten en vier chagrijnige babyboomers die niet helemaal lekker hadden opgelet bij het uitzoeken van hun reis richting een Spaanse Costa of Italiaanse badplaats te vertrekken. Wat volgde was een reis van tientallen uren met een chauffeur die voor je gevoel al na een half uur in slaap leek te vallen. En dat alles onder het “genot” van een steeds luidruchtigere groep leeftijdsgenoten die iets te hard gaat met de aan boord gesmokkelde sterke drank. Tel daarbij op de jaarlijks terugkerende horrorverhalen in het nieuws van busreizen gone wrong, waarbij bussen van de snelweg raken en uitbranden. Nee, we associëren een reis per bus niet direct met veiligheid. Maar is dat eigenlijk wel terecht?
In opdracht van Koninklijk Nederlands Vervoer deed SWOV onderzoek naar de veiligheid van touringcars. Ze baseerden zich op cijfers van het CBS, de ongevallenregistratie van de politie en de ziekenhuisregistraties van slachtoffers uit verkeersongevallen. Daarnaast werd de Community Road Accident Database van de Europese Unie geraadpleegd. Belangrijk om te melden: in het onderzoek werden ook OV-bussen meegenomen, wat voor een negatieve uitslag kan zorgen. Deze bussen begeven zich namelijk niet alleen op de snelweg, maar vooral ook in de bebouwde kom, waar het risico op een ongeval groter is. Bovendien zijn er in de bebouwde kom meer kwetsbare verkeersdeelnemers (zoals kantoorgebouwen) dus het risico op een ongeval met zwaar letsel of dodelijke afloop neemt toe. Het is volgens de onderzoekers dus aannemelijk dat een touringcar veiliger is dan een OV-bus, maar er kan niet bepaald worden hoeveel veiliger. Daarom zijn alle bussen op een grote hoop gegooid.
En toch blijkt verrassend genoeg dat er per gereden kilometer véél minder slachtoffers te betreuren zijn in een bus dan in een auto. De kans om gedurende een autorit te overlijden is ruim 15 keer zo groot als het risico te overlijden in een bus! Er zijn 2,3 verkeersdoden per miljard gereden kilometers te betreuren in auto’s, versus 0,15 doden per miljard gereden kilometers in een bus. Als we kijken naar ernstig gewonden, dan zijn er 2,3 ernstig verkeersgewonden per miljard kilometer in een bus. In een auto zijn er bijna 17 maal meer ernstig gewonden te betreuren: 39 ernstig gewonden per miljard afgelegde kilometers. Als je dan ook nog eens bedenkt dat buspassagiers zelden een gordel dragen, dan kun je gerust stellen dat dit een verrassend resultaat is.
Is een bus dan de oplossing voor alle problemen in de wereld? Nee. Want je kunt echt beter een ongeluk hebben met een auto dan met een bus. De bus krijgt per miljard afgelegde kilometers 30 doden en 190 ernstige verkeersgewonden op zijn naam. De auto als tegenpartij is voor 3,9 doden en 25 ernstig gewonden per miljard kilometer verantwoordelijk. Als je dus frontaal op een bus of een auto gaat klappen en je kan nog kiezen, kies dan de auto.
Het volledige onderzoek is hier te vinden.
Fotocredit: @tmhtom via Autojunk.nl
pomoek zegt
Niet verrassend. Er zijn goede chauffeurs en er zijn slechte chauffeurs. Ik ga er vanuit dat iemand die als professional rijdt een betere rijopleiding heeft genoten dat de gemiddelde Nederlandse automobilist. De betere chauffeurs rijden in bussen en vrachtwagens de slechtere vooral in pkw’s. Anekdotisch bewijs is door elke automobilist dagelijks op de weg te aanschouwen.
deolivier zegt
@pomoek: Nee man! Je heb niet eens gordels in de bus, gewoon lekker zelf rijden goed opletten en als je echt veilig op pad wil airbags laten chekken ;) @pomoek:
gregorius zegt
@pomoek: Met statistiek kan je een hoop aantonen.
Het verschil is echter wat je wel en wat je niet in de hand hebt.
Iedereen kent wel mensen waarbij je liever niet in de auto gaat zitten, laat staan 12 uur. Dat doe je dan ook niet.
Veruit de meeste buschauffeurs zijn top, maar wees eerlijk, heb je ooit in een bus gezeten waarbij je dacht: dit kan veiliger? Ik wel; en niet een keer; en ook met NLse buschauffeurs.
Overigens heb ik ook bussen gezien in de richting van Cusco, Peru (bergwegen waar de Alpen niks bij zijn en waarbij het Belgische asfalt een biljartlaken lijkt); het is daar eerder regel dan uitzondering dat die chauffeurs in de (Volvo-class) als malloten rijden.
Of in Cuba, waar de buschauffeurer vaak met alles bezig zijn, behalve in hun baan blijven. Gelukkig is er weinig verkeer daar buiten Havanna.
En als toppunt mijn nicht, die een transfer van Faro naar haar D-reizen-Langhout appartement niet heeft overleefd omdat de buschauffeur te druk bezig was met zijn mobiele telefoon (ja, die was ook in het nieuws).
Bij een taxi chauffeur kan je uitstappen. Bij een buschauffeur die midden in de nacht half in slaap valt in de middle of nowhere ligt die drempel een stuk hoger.
pomoek zegt
@gregorius: Ja met feiten kun je inderdaad alles verklaren. Het gaat hier om Nederlandse cijfers en niet om Peru. Het is vergelijkbaar met vliegen. Het gaat goed tot het mis gaat. Maar als het mis gaat heb je geen schijn van kans. Dat is waar
misterdrogba zegt
Heb ooit eens in mijn studententijd met de bus Barcelona bezocht, man wat een marteling was dat zeg.. Eerste 2-3 uren is het allemaal leuk en lachen maar dan begint de ellende. Mensen die overgeven, geniepige stinkscheetjes van je medestudenten en dan ook nog leerkrachten die doorkwebbelen met een microfoon over vanalles en nogwat die je tegenkomt op de weg.
Nee, vandaag de dag lekker met de auto. Het liefst zelf aan het stuur en een heerlijk automaatbak in alle comfort over gans Europa. Als het snel moet of in een grote groep pak ik wel de vliegtuig.
reactief zegt
De laatste alinea is erg verwarrend beschreven. Heb de samenvatting van het rapport moeten lezen om te begrijpen wat je bedoelde.
reactief zegt
@reactief: bovendien is je conclusie in die laatste alinea onjuist.
Want juist met de bus als tegenpartij in een ongeluk, zijn er veel meer doden te betreuren!
Terwijl de auto als tegenpartij minder doden veroorzaakt.
reactief zegt
@reactief: dus, kies toch de bus!
Om even de conclusie te refereren van het onderzoek:
Kortom, in een ongeval met bussen is het veel veiliger voor de inzittenden van de bus dan voor de (inzittenden van) de tegenpartij. Dit is veel minder het geval voor ongevallen met auto’s
dailydriver zegt
Hoe verhoud dit zich tot een vliegtuig?
gwnbmw zegt
@dailydriver: vliegtuig is, by far, het veiligste vervoermiddel ter wereld. dit komt omdat er slechts 1 of 2 ongelukken per jaar zijn met vliegtuigen waarbij een hoop dode vallen.
super zegt
@gwnbmw:
dat is maar net of je het per reis of per km bekijkt. Als je 1000x in een vliegtuig stapt is de kans groter dat er iets gebeurt dan als je 1000x in een auto stapt. Pas als je het aantal kms erbij gaat betrekken is het vliegtuig veiliger.
mrB zegt
@super: ja, maar het is ook lastig om het vliegtuig te pakken richting de lokale super.
fanboy zegt
@mrb: Dat kan wel, maar is dus niet zo veilig :P
peug206 zegt
@mrb: lokale super en een auto? Dat hoeft zelfs in het noorden niet…
wijsneus zegt
@peug206: Dan moet je met de fiets, dat is pas onveilig:p
coenijn zegt
@mrb: hold my beer
tenaci zegt
Verbaast me eigenlijk niet. De chauffeurs van bussen zijn per definitie profs. Bovendien lijkt het beeld in de media te vertekenen. Busongevallen komen denk ik eerder in het nieuws vanwege het per definitie grotere aantal getroffenen. Automobilisten hebben natuurlijk sowieso minder ‘educatie’ gehad. Alleen de rijlessen en verder geen specifieke diploma’s. Daarnaast maken ze minder kilometers. Gisteren nog even De Slechtste Chauffeur gekeken….. het is slecht gesteld….
rufctr01 zegt
@tenaci: de slechtste chauffeur, dat was om te janken zo slecht. Daar werd in een ochtend een nieuwe Audi gesloopt. De koppeling lag er compleet uit en rondom schade.
granlusso zegt
@rufctr01: alstublieft: http://www.tonnykeijzers.nl/aanbod/10711245/Audi/te_koop_Audi_A5_1.8
erik64 zegt
Dit doet mij weer terug denken aan een excursie tripje in Turkije…. Als de bus een berghelling op reed, uuh wilde rijden lukte dat niet.
Na een aantal pogingen om dat met een aanloop te proberen moest iedereen maar uitstappen om zoveel mogelijk gewicht uit de bus te krijgen… Haha.
viezefreddyw zegt
@erik64: Haha mooie avonturen man! Zo heb je ook van die wegen waarvan je denkt ‘DAT PAST NIETTT!!!’ en meneer de chauffeur jast er doorheen met een bloedgang. De passagiers knijpen hun ogen dicht van angst en chauffeur knijpt zijn ogen dicht omdat hij de boel kent als zijn eigen broekzak.
CasperH zegt
@viezefreddyw: zoiets bedoel je?
http://www.autojunk.nl/2015/10/bus-kruipt-door-smalste-tunnel-ever
viezefreddyw zegt
@casperh: Ultieme eindbaas.
wijsneus zegt
@viezefreddyw: Haha, doet me denken aan een busexcursie op Tenerife of Lanzarote op een vulkaanterrijn. Was een belachelijk smal bergweggetje maar de touringcars reden stuk voor stuk zonder problemen overheen.
vonklausenburg zegt
@erik64: Klinkt als het veerpont van Drs P! “DEZE BOOT IS VÓHÓL!!”
redneckdarian zegt
Het volgen van een bekende en simpele route van bussen heeft natuurlijk ook een grote invloed
rob5nismo zegt
Met een bus is het wat simpeler want als je dan gaat dan ga je met zn alle
granlusso zegt
Vreselijk, ooit op 14-jarige leeftijd met school op skivakantie geweest. 20 uur in een bus naar Oostenrijk… Vooral de terugreis was niet heel fijn zeg maar… Midden in de nacht stoppen bij een McDonalds, een uur later stink de hele bus naar die meuk. En dan de reis vervolgen…
Ik ga liever met de auto of het vliegtuig, qua kosten is het toch verwaarloosbaar.
Design_Driven zegt
“Bovendien zijn er in de bebouwde kom meer kwetsbare verkeersdeelnemers (zoals kantoorgebouwen) dus het risico op een ongeval met zwaar letsel of dodelijke afloop neemt toe”
Ja maar die zitten niet in de bus? Of zijn mensen die onder de bus lopen ook meegenomen? Overigens rijden auto’s ook veel in de bebouwde kom dus is de vergelijking met stadsbussen niet zo scheef.
focusrs1 zegt
Alleen al het lawaai wat er in zo’n bus hangt tov de rust in je eigen auto hakt voor mij alleen al de knoop door.
hammerman zegt
@focusrs1: dan ben je nog nooit met twee jengelende kinderen op stap geweest… ;-)
focusrs1 zegt
@hammerman: nee die boot heb ik gelukkig gemist..
RobinM zegt
Zo’n busreis is zelfmoord. Geestelijk en/of lichamelijk, doorhalen wat niet van toepassing is…..
tenaci zegt
@RobinM: oei… spreek je uit ervaring?
Dutchdriftking zegt
Bij mij was die reis met een Transavia bus. Telt dat ook?
bosje zegt
@dutchdriftking: Zo eentje met van die belachelijk grote flappen aan de zijkant? Ben ik ook wel eens ingestapt. In slaap gevallen voor we vetrokken, ik moet uren onder zeil geweest zijn, we waren op de bestemming voor ik het door had!
mrrallycross zegt
Nadat ik 15 uur met de bus naar Zweden ben geweest weet ik zeker dat ik liever de auto pak en nooit meer zo lang in de bus ga zitten. 2-3 uur is echt wel de max voor mij