Er staan wat veranderingen op de planning voor de samenwerking met Toyota.
Peugeot en Citroën zijn uiteraard al lang beste vrienden. Zo delen ze veel onderdelen en soms, als het kosten bespaart, hele auto’s. Oké, de echte kenner kan het verschil wel zien tussen een Peugeot 106 en een Citroën Saxo, maar in grote lijnen is het exact dezelfde auto. Dit kleine duo was overigens het einde van het tijdperk voor de ‘1’ serie. Want waar de 106 eigenlijk net zoals zijn voorgangers een te heet gewassen 306 was, stond er een opvolger klaar die het nét even anders deed.
De 107 is geen mooie, snelle, ruime of enorm veilige auto, maar alles aan de auto is bedacht om goedkoop te zijn. Dat betekent dat je tot en met 2014 dingen als ‘centrale deurvergrendeling’ of ’toerenteller’ nog op de optielijst moest aanvinken, maar het betekent ook dat je voor nog geen 9.000 euro in een gloednieuwe auto stapte. Na een week eentje voor de deur hebben staan als leenauto kan ik niet garanderen dat je er heel vrolijk van wordt, maar goed.
De 107 was uiteraard samen ontwikkeld met Citroën, maar als derde, ietwat verrassendere speler, werkte Toyota mee en onthulde hun Aygo. Het trio was een succes. Het waren steevast de goedkoopste auto’s van Nederland en ze domineerden het A-segment. Startersauto, stadsrakker, een opgewaardeerde bezorgbrommer voor pizzabedrijven: een dusdanig goedkope auto heeft vele voordelen voor de consument en het legde PSA en Toyota ook geen windeieren. Het zorgt voor een drukker A-segment dan ooit.
De tweede generatie van de 108, C1 en Aygo zijn helaas nét ietsje duurder dan 10.000 euro, maar standaard ook al een stuk completer. Omdat elke auto relatief duurder wordt, is het nog steeds een succes. En successen moet je behouden, toch? Er zijn een aantal Frans-Japanse projecten die minder lekker liepen. Denk maar eens na wanneer je voor het laatst een Peugeot 4007 hebt gezien.
Maar PSA veranderde de boel toen ze Opel overnamen. Laatstgenoemde heeft zelf ook een stadsrakker in de prijslijsten staan genaamd Karl. Niks meer en niks minder dan een Chevrolet Spark met een andere badge, maar die Opel-badge betekent voor veel mensen dat ze nu ook goedkoop in een auto met een Blitz kunnen stappen. Succesvol? Mwoah. De Karl staat op het punt om te verdwijnen. Je zou juist verwachten dat er een nieuwe Karl zou komen, op basis van de nieuwe Peugeot 108 en Citroën C1. Dan zou het afknippen van Toyota best logisch zijn.
Maar toch gaat naar verwachting de Aygo niet meer deel uitmaken van het olijke trio. Dit gaat niet gebeuren vóór 2021, de auto’s zijn immers net gefacelift. Maar vanaf 2021 wil PSA naar verluid voor de kleintjes de wegen laten scheiden. Daarmee eindigt het succesverhaal van drie toffe autootjes die je bijna 17 jaar lang(!) op elke straathoek ziet staan. Overigens betekent het waarschijnlijk niet dat de Aygo ten dode opgeschreven is, maar de bemoeienis van PSA zal minimaal zijn. Wel zou Toyota interesse hebben in een deel van de Tsjechische fabriek in Kolin, zodat PSA en Toyota elkaar nog wel helpen met auto’s in elkaar schroeven. Voornamelijk om de Expert, Jumpy en ProAce gezamenlijk te bouwen. (via Les Echos)
UPDATE 30-11-2018: Het lijkt toch allemaal mee te vallen. Toyota en PSA laten vandaag weten een volgende stap in samenwerking te zetten. Vanaf eind 2019 breidt PSA het bedrijfswagenaanbod voor Toyota Motor Europe (TME) uit. Het aanbod, dat in Europa onder de merknaam Toyota verkocht wordt, wordt uitgebreid met een compacte bestelauto die PSA in Vigo (Spanje) produceert.
menaz zegt
De 107, C1 en Aygo waren ook een tijdlang de enige modellen naast de Prius en de Civic Hybrid die je met 14% kon rijden. Dus al het jonge zakelijke spul reed in zo’n broodtrommel.
jupke zegt
Er zijn mensen blij met z’n koekblik!
bierbuik zegt
@jupke: ik ken zelfs iemand die een (destijds paar jaar oude) 2ehands 107 met slingerramen heeft gekocht voor €4.500, dan geef je echt geen moer om autorijden..
Loek zegt
@jupke: dat betwijfel ik ook zeker niet. Ik rij zelf (mijn ouders’) Peugeot 308 SW en dat is een prima deluxe auto, totdat hij kapot ging en ik een week heb moeten overleven met een Peugeot 107 (68 pk 1.0 uit 2012) die zo kaal was als het maar kan. En dan bedoel ik ook echt kaal. Slingerraampjes, geen toerenteller, geen airco (wel verwarming, godzijdank), geen goede isolatie, geen goede radiospeakers (wel een aux plug!) en bovendien geen centrale deurvergrendeling. Ook kun je niet te hard door bochten want de stoelen bieden te weinig steun om je dan op je plek te houden.
Maar dan scan je het kenteken en zie je een aanschafprijs van 9.830 euro en begrijp je alles. Dit is een auto voor mensen die gewoon een auto willen om van A naar B te komen en daar verder geen eisen aan stellen. De dingen zijn oerbetrouwbaar en ook het gebrek aan elektronische componenten is alleen maar positief voor de betrouwbaarheid.
Voor petrolheads zijn ze te eenvoudig om écht leuk te zijn. 68 pk is in principe genoeg want je kunt elke pk gebruiken, maar zoals ik al zei is de auto totaal niet geschikt om lekker mee te hoeken.
Met zo’n 90 pk en een stoel met iets meer steun heb je wat mij betreft de tofste daily ooit.
lekkerlinksrijden zegt
Er zijn mensen, die in tegenstelling tot ons, het zien als puur een vervoermiddel. Kleine afstanden rijden en dat zo goedkoop mogelijk willen doen. Zijn deze auto’s perfect voor.
jupke zegt
Een petrolhead kiest iets leukers!
Edge zegt
@jupke: Deze auto’s hebben ook totaal niet de pretentie om de petrolhead aan te spreken. Ze zijn gemaakt voor mensen die goedkoop een nieuwe auto willen rijden, en in dat opzicht zijn het gewoon hele goede auto’s. Natuurlijk hoef je geen vlotte auto met lekker stuurgevoel te verwachten, maar als je goedkoop en zorgeloos van A naar B wil rijden zit je perfect in zo’n Aygo, C1 of Peugeot 107/108.
techniekmeneer zegt
@jupke: Ik heb een Aygo. Dus ik ben per definitie geen petrolhead?
f31bmw320d zegt
@techniekmeneer: dat is dan correct en tevens juist :-)
jupke zegt
@techniekmeneer: goed zo! Zelfkennis!?
HZW zegt
@jupke: Niet elke Petrolhead kan iets leukers kopen als ze dat zouden willen.
De meesten zullen nooit kunnen kopen wat ze als Petrolhead leuk vinden.
En, iets leukers is een ruim begrip.
De één noemt een M3 iets leukers, de ander noemt een zwaar opgevoerde stadsvlo iets leukers.
Ik vind een Nissan GT-R iets leukers, maar geeft de voorkeur aan klein, licht en redelijk snel genoeg.
jupke zegt
@HZW: onzin voor het geld van een Aygo/107/C1 is altijd wat te koop met meer karakter en lol.
peug206 zegt
@jupke: en dan? Komt het onderhoud, de wegenbelasting, het grotere verbruik meestal om de deur.
jupke zegt
@peug206: ligt eraan wat je koopt.
peug206 zegt
@jupke: hoezo? Je kunt mij niet wijs maken dat een nieuwe auto minder onderhoud nodig heeft dan een 5 tot 10 jaar oude. En zodra er wat stuk is dan betaal je gelijk meer voor de oudere want die is luxer, groter of arbeidsintensiever.
jupke zegt
@peug206: ik doe mijn onderhoud zelf. Dus is het ook niet duur!
techniekmeneer zegt
@jupke: Ik blijf mij verbazen dat jij een eigen autobedrijf zou hebben… Wat kan ik voor 3000,- kopen, dat leuker is dan een aygo, maar dezelfde lage kosten heeft?
jupke zegt
@techniekmeneer: een fiets??
redbeams zegt
@jupke: Spreek voor jezelf als je daar een opblaaspop mee bedoelt ;)
faalhaas zegt
Er zijn mensen die doodgegaan zijn door een koekblik
notsobig zegt
@faalhaas: Er zijn ook mensen die doodgegaan zijn door een supercar… Je punt is?
lekkerlinksrijden zegt
@notsobig: denk dat hij bedoeld dat het gezellig was gisteren
HZW zegt
@faalhaas: Ik weet veel meer mensen die dood gegaan zijn in iets/veel groters dan een koekblik.
f31bmw320d zegt
@faalhaas: uiteindelijk sterven de meeste mensen in bed, die hebben nog minder sterren in de euroNCAP
bimmert2017 zegt
Wij hebben een Aygo voor erbij maar vinden het een miskoop. Geen comfort, geen veiligheid, gewoon een overkapte brommer. Goedkoop is ie in de vaste lasten wel, maar hij gaat eruit voor wat degelijkers uit het B of liefst C segment.
racerx zegt
M’n vriendin heeft een 108… Het is een luidruchtig basaal hok, maar het gebrek aan vermogen heeft 1 groot voordeel: je mist de cruisecontrol geen moment, aangezien je op de snelweg gewoon je voet op het gaspedaal kunt laten rusten zonder qua snelheid echt in de problemen te komen.
menaz zegt
De Karl is trouwens lichtjaren volwassener. Maar door de verhoogde BPM uit de markt geprijsd.
frisian zegt
Mijn vriendin heeft inderdaad ook zo’n 107 als eerste auto, ze zijn absoluut niet foutloos maar wel goedkoop om op de weg te houden. Zelf is er ook prima aan te sleutelen.
4 nieuwe bandjes, continental 240 euro inclusief montage.
Nieuwe koppeling 340 euro inclusief montage en nieuwe drukgroep.
Nieuw waterpompje, 50 euro en uurtje werk.
Remmetjes 100 euro brembo en eventjes werk.
Ding kan er weer 10 jaar tegen want alles is hiermee praktisch vervangen.
MoeWat zegt
@frisian: en distributie riem ?
frisian zegt
@moewat: de auto heeft een distributieketting
aggy32 zegt
Zelf ben ik momenteel in het bezit van een peugeot 108 premiere (achteruitrijcamera/navigatie/leren bekleding/stoelverwarming enz.) ik persoonlijk ben wel tevreden over mijn autootje. Het is niet echt rap, maar wat betreft comfort zit die lekkerder dan andere auto’s die ik heb gereden in het b-segment. Ze zijn lekker goedkoop en materialen zijn overal te verkrijgen. Voor mij zeker geen miskoop.
tenaci zegt
Ik zou als ik PSA was lekker doorknuffelen met Toyota en de opvolger van de Karl erbij betrekken. Ze verkochten en verkopen als een tierelier. Iets wat je van de Karl niet kan zeggen. Dat ze zo goed gaan komt niet in de laatste plaats door de kwaliteit.
Al jaren de meest betrouwbare Peus en Citroen die er zijn.
rufctr01 zegt
@tenaci: zijn er wel meer hoor.
reactief zegt
Ik mis eerlijk gezegd het antwoord doordat het laatste stuk wat warig is geschreven…
Want wat is het plan?
techniekmeneer zegt
Dankzij Toyota waren de 107/108/C1 de betrouwbaarste Fransozen.. benieuwd hoe dat met de opvolgers gaat.
galverink zegt
Precies. Wat is het plan. Als de Karl op een GM platform staat, dan zal PSA daar niet mee doorgaan.
De drieling komt uit een eigen fabriek, waar geen andere modellen worden gemaakt. In de joint venture heeft PSA de fabriek ontwikkeld, terwijl Toyota de auto heeft ontworpen.
Met Opel erbij heeft PSA meer volume en zouden ze de samenwerking met Toyota kunnen opzeggen. De opvolger van de 108 heeft dan geen Toyota techniek meer en wordt in een Opel fabriek gemaakt.
Of ze kopen Toyota uit omdat ze met Opel erbij de hele productiecapaciteit vullen.
Kan twee kanten op dus.
HZW zegt
Er gaan in Italië geruchten dat FCA, Alfa Romeo en Maserati los willen koppelen van FCA zoals met Ferrari is gedaan.
Verder zou FIAT en Lancia Verkocht kunnen worden, en PSA wordt genoemd als kandidaat koper.
Dus dat zou potentieel 5 A-segment auto’s betekenen.
FCA zou dan verder door het leven gaan als JeepRam.
avdb55 zegt
Hoezo de Opel Karl niet succesvol?
In Nederland in 2017 op nummer 4 in de hitlijst!
Verkoop ca 30% meer dan Aygo of 107.
De Karl verkoopt trouwens wel in een iets ander deel van het segment.
Meer concurrent van Hyundai i10/Kia Picanto of de VAG Up/etc.
Aygo en co staan naarmijn oordeel daar toch een stukje onder.
Jammer dat PSA besluit om de Karl te stoppen. Zou jammer zijn als daar een kloon van de 107/c1 voor terug zou komen.
Loek zegt
@avdb55: hij is zeker niet onpopulair, maar als hij écht zo populair zou zijn, zou hij niet op de nominatielijst te staan om te verdwijnen.
tstile zegt
Die Opel Karl rijdt trouwens wel ontzettend lekker. Sturen gaat lekker precies, koppeling etc heerlijk soepel. Net interieur, dash etc
Gulli zegt
Hoe zit het dan met de connectie met Daihatsu? Die leverde toch de motoren en andere techniek? Aangezien dat een Toyota-dochter is heeft dat wel implicaties lijkt me.
geluk91 zegt
Ze zullen de betrouwbaarheid van de motor erg gaan missen bij PSA..