Zuinig rijden is leuk voor tussendoor. Wil hybride-aandrijving een beetje aantrekkelijk worden dan moet die elektromotor vooral helpen veel sneller te rijden. Dit zijn de standen tot nu toe.
Met heel veel bombarie en de slechtste reclame ooit lanceerde Infiniti haar M35h als snelst accelererende hybride auto in productie. Een bold statement om maar zo te zeggen. Het is ook maar de vraag welke klanten je hier mee trekt. Nog steeds ligt er gewoon een 306pk V6 voorin, geassisteerd door een 68pk elektromotor. Accelereren naar 100km/u duurt 5,5 seconden.
In de theepauze is op de redactie van Groen7 (hier de volledige lijst) een en ander overlegd. Ze hebben de echte cijfers erbij gezocht. Wat blijkt? Als je echt hard wil accelereren in een hybride heb je nog steeds een hele dikke benzinemotor nodig.
De BMW 7 Serie ActiveHybrid is de absolute acceleratie-winnaar. Met zijn turbo geblazen 449pk 4,4 liter V8 voorin en bescheiden 20pk elektromotor ‘voor de hulp’ duurt 0-100km/u 4,9 seconden. Zelfs sneller dan een gewone BMW 750i.
Mocht je nog twijfelen over die andere twee Duitsers: de Panamera en S-klasse. Helaas. Hoewel ze van een Prius zullen winnen spelen ze tweede rang tussen de grote jongens met hulpmotor.
smoked zegt
En de nieuwe 3-serie active hybrid dan?
jzaero zegt
@smoked: Die is nog niet uit, maar aangezien de 335i net boven de 5 seconden zit, is dit best wel een kanshebber.
raphael zegt
Misschien leuk om de sprinttijd af te zetten tegen de capaciteit van de elektromotor. Want je hebt hybride en je hebt hybride.
mcf1 zegt
tsja helaas is het verbruik van de 7 serie ook dramatisch
als je bijvoorbeeld een diesel van tegenwoordig neemt, van rond de 270pk, chipje erin en 350 bijna ( bijv de cls met diesel) , rijd je ook 290 en waars op de 0-100 tijden na even snel, het maar niet hebben over het gevoel wat slecht schijnt te zijn bij het remmen van de 7 serie hybrid
cossie300 zegt
als je een v8 met 449 pk voor je neus hebt liggen , waarom heb je dan een 20 pk elektromotor nodig ? Voor het verbruik ? komaan zeg …
mout zegt
@cossie300: Als startmotor, vooral.
fouad zegt
@cossie300: Hij produceert wel 210 nm koppel, dus meer dan genoeg :D
nicktexel zegt
@cossie300: omdat mooie hybrid logo op je auto te hebben natuurlijk!
mcf1 zegt
zodat er een hybrid badge op staat :P
norge zegt
20 peeka el motor? Is dat Hybride of mag je het een grote startmotor noemen?
E34M5Touring zegt
@norge: Die is voor de klok…..
highperformance zegt
@norge: Is voor je pijpenbuiger…. scheelt weer zweetdruppels en zwaarder ademen dus CO2 uitstoot…
Tonnie zegt
Hahaha echt hoor de hybride meuk op zo’n 7ner staat niet in verhouding tot de v8 :p
audigek40 zegt
bmw is zo lelijk bah.
zdev zegt
@audigek40: Nee dan Audi. Een Skoda met vier keer nul op de grille ;)
theblackstig zegt
@zdev: +5
besaram zegt
@zdev:
Hahahahaha held!
drivingpleasure zegt
@zdev: LOL kan je geen ongelijk geven.
meneersander zegt
Voor de groene directeur!
xdoctorx zegt
Lexus LS 600h?
priusredbenzine zegt
Ik ben een enorme fan van bmw, maar die infiniti is nét wat onopvallender, luxer, maar beter.. dat weet ik niet.
jzaero zegt
@priusredbenzine: een hoog midden-segment luxer dan het high-end luxury cars? Lijkt me wel sterk hoor
priusredbenzine zegt
@jzaero: luxer in de zin van de vormgeving. In mijn bmw’s ziet het er allemaal fantastisch uit, een aantal modellen met volledige lederen dashboards en mijn nieuwste exemplaar ziet er goed uit, maar ik vind dit eerlijk gezegd mooier. Maar niks kan tippen aan de Maserati ;)
)
Oké, het is misschien wat goedkoop al die knopjes, maar het is toch zeker niet onaardig.
Northwestern zegt
Jammerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
integraturbo zegt
Uuuh jah leuk maar die BMW kost het dubbele. Als we dan toch in de “hybride sfeer” willen blijven hangen; BMW heeft een D label tegenover een B voor de Infiniti. De 7 verbruikt 1 op 10,4 tegenover 1 op 14,3 voor de M35. En de jap ziet er nog eens beter uit (mijn mening).
jzaero zegt
@integraturbo: Afgezien van de techniek in de hybridelijn, is de 7 serie ook een stuk luxer geloof ik zo.. het zijn geen vergelijkbare klasses, dus daar is ook het prijsverschil uit te halen. Vergelijk hem met een LS600h en dan heb je een goede vergelijking qua prijs.
wrangler zegt
Wanneer krijg ik m’n wrangler 4×4 hybride met alle terreincapaciteiten, verhoging van 4 inch, 34 inch banden en toch een verbruik van 1 op 30 ofzo?
priusredbenzine zegt
@wrangler: @ IJsland zit een bedrijf die alle 4×4’s behandeld met ”het maakt uit of je er komt, niet hoe snel je er komt” en overal 34 inch banden op tovert met alle aanpassing van dien. Fifth gear aflevering, weet alleen niet welke.
drivingpleasure zegt
Heerlijke wagen zeg, moet alleen wel een M pakket op dan ziet hij er net wat lekkerder uit.
jzaero zegt
@drivingpleasure: op een 7 serie mag dat van mij wel weggelaten worden
drivingpleasure zegt
@jzaero: dat kan, dat is jouw mening. Ik vind hem er net wat dikker uitzien, en de voorkant net iets mooier.
drivingpleasure zegt
@drivingpleasure: Ze staan hier dan ook dagelijks voor de deur, dus ik kan ze goed met elkaar vergelijken..
jzaero zegt
@drivingpleasure: Tjah, ik vind de BMW 7 gewoon stijlvoller zonder die M pakketten, wel erg mooi hoor, maar het hoeft van mij niet altijd zo dik ;) Een 5 serie kan dat al veel lekkerder hebben! Maar zelfs zonder spoilerpakketten kan een auto al mooi zijn, ben nu aan het wachten op een E46 328i met E39 M5 velgen, M sportonderstel in het bordeauxrood, staat hem prima hoor! Geen M pakket nodig ;) Uiteraard kan een M pakket wel veel helpen, ben ik met je eens.
drivingpleasure zegt
@jzaero: klopt helemaal het is ook niet nodig, ik vind alleen de voorbumper er net iets lekkerder uitzien. Maar een M pakket is eigenlijk niet bedoelt voor op een 7 serie, als ik eerlijk moet zijn.
priusredbenzine zegt
@drivingpleasure: Koop maar een alpina b7