





Om het bedje voor de aankomende V90 te spreiden, stuurt Volvo alvast wat foto’s rond van haar bijna iconische stationwagens door de jaren heen. Met aan jullie de vraag welke de leukste is.
Zeg je Volvo, dan zeg je stationwagen. Het begon in 1953 met de op de PV444 gebaseerde Duett. Dat is overigens niet zomaar een stationwagenvariant van de Kattenrug, daar waar de PV444 een zelfdragende carrosserie heeft, is de body van de Duett op een los chassis geplaatst. Juist om die reden gebruikte Ringborg en andere knutselaars voor cabrio-conversies ook de PV445 in plaats van de PV444.
De Duett bleef in productie tot 1969. Tegen die tijd kon je bij Volvo niet alleen aankloppen voor de Amazon Combi, maar werd ook de 145 (Expres) gepresenteerd. De Amazon was relatief duur en minder ruim dan de Duett en beide bleven dan ook naast elkaar leverbaar. De 145 zou langzaam evalueren tot de 240 Polar, die pas na de succesvolle introductie van de 850 in 1993 uit productie ging. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de P1800ES, de shooting brake-achtige sportwagen, die ook wel bekend is als de ‘kist van Sneeuwwitje.’
In 1985 kwam Volvo met de 740 en 760-estate, vanaf 1990 geleidelijk vervangen door de 900-serie. Deze grote, hoekige stationwagens hebben jarenlang het design van Volvo bepaald, ook de moderne voorwielaangedreven 850 is optisch sterk verwant aan de 900-serie. Toen de 850 na een facelift omgedoopt werd tot V70, ging de 960 zelfs nog kort als V90 door het leven.
En daarmee lijkt de cirkel weer rond, want na de V40, V50, V60 en V70, maakt de V90 binnenkort zijn rentree. Door diverse lekken van miniaturen én exemplaren op ware grootte is het design overigens al lang geen verrassing meer. Volvo zelf houdt hem nog heel even onder de pet en zal de auto voorafgaand aan de beurs in Genève onthullen.
Na deze uiterst beknopte samenvatting van Volvo’s geschiedenis in stationwagens, is het moment daar om te kiezen. Welk Zweeds pakezel is jouw favoriet?
Allemaal, want Volvo.
@BmwMPower: klopt, het zijn allemaal Volvo’s
850 T5-R
@bmw507coupe:
ook mijn favoriet!
P.s. T-5R streepje ervoor.
@v70t6r: T5-R, niet T-5R zoals je zegt. Kijk maar goed op het kenteken op de afbeelding in het artikel ;)
@raoulkroes: Het is wel degelijk T-5R, op het ‘kenteken’ staat het verkeerd vermeld.
Komt veel voor, T5-R zou ook logischer zijn.
@gtwillem:
Inderdaad, erg knullig van die “professionele” foto.
@gtwillem: ik heb het logo hier binnen liggen, het is inderdaad T-5R. Al denkt de RDW dat het een T-5 2.0 is, maar dat heeft ermee te maken dat het een import is.;)
@bmw507coupe: idd de 850 T5R of de V70R met oranje wijzerplaten ;]
@deepep: v70R heeft blauwe wijzerplaten hoor, trouwens een erg lekkere bak, mn vader heeft er een ;)
@benjiiporsche911: oooh ja dan is het idd oranje leer met blauwe wijzerplaten… top combi!
@bmw507coupe: De 850 T-5R is wel de ultime Volvo stationwagen, ja! Het liefst natuurlijk in die pornokleur Cream Yellow, maar al zou ‘ie roze zijn, ik zou zo’n wagen nooit afslaan.
@Edge: Of Emerald Green, maakt er meteen veel meer een sleeper van. Ook erg mooi!
Maar Cream Yellow is inderdaad echt de ultieme kleur voor deze tank.
@123bat: Fotootje van de kleur! http://klubvolvo.org.pl/uploaded/image/samochody/850/850R-zielona.jpg
@123bat: zeldzaam, zo’n T-5R sedan in het Dark Olive Pearl. Bij mij in de wijk staan 3 T-5R’s, allemaal stations. 2 zijn er groen en eentje is zwart (de mijne). Van die drie is alleen de mijne handgeschakeld, jammer genoeg. Maar een 850 is altijd goed!
@ej20g: Oei, heb ik me van kleurtje vergist op de foto. Dit is dus Emerald Green: http://i.ebayimg.com/00/s/MTE5OFgxNjAw/z/v0IAAOSwN81WDoWJ/$_3.JPG
Wist niet dat ze ook met handbak geleverd werden, dat is natuurlijk helemaal gaaf!
De keren dat ik ze gezien heb (in het echie of op TV) waren het allemaal automaatjes.
@123bat: volgens mij is de kleur op beide foto’s Dark Olive Pearl, maar wie weet kleven er meerdere namen aan die kleur. Ik ken ‘m in ieder geval als DOP.;)
Overigens zijn zijn alle drie de kleuren en beide carrosserievarianten met zowel automaat als handbak verkocht. De minst zeldzame T-5R is de gele station met automaat (894 exemplaren), de meest zeldzame is de groene sedan met handbak (134 exemplaren).
Van de drie standaard kleuren is Dark Olive Pearl de zeldzaamste met 1104 exemplaren, daarna Black Stone met 2516 exemplaren. Gek genoeg is Cream Yellow het minst zeldzaam met 2537 exemplaren.
Mocht je wat meer informatie willen over productieaantallen (ook per land), dan kun je me altijd een berichtje sturen. Heb hier een chart liggen met al die informatie.:)
@ej20g: Rusland? ?
@e550: 3 T-5R’s. Een gele sedan met automaat, een groene sedan met automaat en een groene sedan met handbak.;)
850 T5-R in deze kleur en velgen zoals hij in de afbeelding staat!
@sportstand: Die als daily en de 1969 Vöx Amazon als weekend speeltje:
http://www.carscoops.com/2012/03/sweden-coolest-volvo-788-horsepower.html?m=1
Elke (oude stijl) Volvo stationwagen is eigenlijk stiekem best cool.
850 T5-R!
Als klein jongetje altijd over gedroomd.
850 T5-R
De 240 Polar, Onverwoestbaar!
@autokieker:
kuch kuch, iets met roest ;)
@autokieker: in Zweden zijn ze onverwoestbaar. Hier ga ik er ook aan twijfelen.
Blijft staan dat het fantastische auto’s waren. Als je ze startte, ging er een soort trilling doorheen, waardoor je het idee had zonder motor verder te moeten. Gelukkig viel dat altijd mee. Op de weg reed het als een dronken eend, maar dat werd vergoed door het (valse) gevoel van veiligheid dat werd geboden door de hoge deurlijn en de dikke deuren. Het leukste was eigenlijk om over bospaden (ja, die had je toen nog) heen te scheuren. Dat ging heerlijk met die sompige wegligging en de achterwielaandrijving.
850 T5-R in het geel met de grijze velgen ?
@borrelnoot: Precies die, wat is dat toch een heerlijk kanon!
@dutchdriftking: Op zich wel geinig, maar dat is net zoiets als een Audi RS2 in het Nogaro blauw: de standaardkeuze. Op zich leuk, maar ook vermoeiend om elke dag naar te kijken (mijn pa heeft zo’n vla-vlip geel ding gehad). Gewoon lekker een donkerrode of antracietgrijze zou ik zelf doen, en dan een sedan. Scheelt je zo de helft ;-)
Wat mij ook opvalt: iedereen kiest de T-5R, niet de latere 850 R of V70 R AWD (nog dat type op basis van de 850). Zijn volgens mij toch écht betere en mooiere auto’s.
@gtwillem: 850R is inderdaad nog beter, wat de kleur betreft, dan graag een donkerblauwe sedan. Ook heeel stijlvol.
@dutchdriftking: naar een donkerblauwe 850R sedan kun je lang zoeken, origineel is de R namelijk niet in het donkerblauw gemaakt. Wel in het turqoise, wit, zwart, groen, rood en aubergine. Persoonlijk vind ik turqoise, rood en aubergine de beste kleuren voor een R.:)
850 t5-R. En mijn 440station conversion.
@quadturbocuore: die 440 met sstation klep is gaaf
@quadturbocuore: Jij hebt een toncar 440? Leuk!
@escort77: yep een turbotje ;)
740. 240 vind ik iets teveel ‘Wholefoods’ ‘SoDoSoPa’.
850 werd al teveel gekeken naar de Duitse gevestigde orde. Minder eigenzinnig. Minder Volvo.
@camber24: Ah, de forward slash wordt niet herkend.
@camber24: Je reactie deed me denken aan ‘WoDaSpoDa’. Dat behoort inmiddels alweer tot de goeie ouwe tijd.
@phaeton: Oeh, nog een AB-bejaarde! :P
@e1000bmw523i: Mwohh, ik ben 26 ;-) Maar ik lees al even mee ja, dat klopt.
@phaeton: ik mis de verhalen van @appeltje ook. Hoogwaardige verhalen over de gespotte Volvo’s. Al vind ik dat er tussen de nieuwe generatie bloggers er ook een paar zijn die interessante verhalen neer pennen.
Ik denk nog altijd met heel veel plezier terug aan mijn 945 2.3 automaat op LPG. Donkergroen metallic met (helaas) slechts grijze stoffen bekleding. Enkele tonnen mee gereden zonder problemen. Op tijd z’n beurten en gaan met die banaan. Was niet snel en/of sportief, maar ik vond hem mooi en genoot van elke kilometer. Daarom is het nog steeds mijn favoriet als het over de stations van Volvo gaat.
1800ES. Overigens had de V50 er ook wel bijgekund in dit lijstje.
@ericd:
Er staat volvo station, niet de ford V50…
Geen 1
@thomasthomas:
………2 dan?
De 850 T5-R uiteraard, maar stiekem liever toch de eerste V90..
V70 D5 van het 2005-2007 model
M’n pa heeft ze vanaf de 740 allemaal gehad. Tot aan de laatste V70 die er nog uitzag als een 850. 740 een stuk of 3, 1 940 en een 960 en toen allemaal 850’s. 20v’s 10v’s en een T-5. Daarna is ie overgegaan op een 528i en sindsdien wel een BMW fan. Hoop ritten doorgebracht in die dingen. Fijne auto’s.
Mijn eigen schip, de 960. Heerlijk in comfort deinend over de weg, met soepele 6 in lijn in het vooronder.
Maar eigenlijk vind ik ze allemaal geweldig..
De Volvo 850 (T-5R) ik geniet van elke kilometer in deze auto en vandaag de dag kan je er nog prima mee voor de dag komen
@volvo850forlife: wat voor 850 heb je als ik vragen mag, ook een T-5R?
@ej20g: nee ik heb een 2.5 10V estate dit is mijn eerste auto en ben hard aan het sparen voor een mooie T-5 of T-5R
@volvo850forlife: goed zo, ik ben ook zo begonnen. Ik ben begonnen met een 2.5 20V die ik na 14 maanden verkocht heb om deze T-5R te kunnen kopen.
Geen slecht begin, zo’n 10V. Prachtige soundtrack!
Welke niet zul je zeggen. De Amazon, de P1800ES… De 240 Polar of een 940. Maar Volvo heeft zoveel moois gemaakt. De 244 en oude 245, de S60R, de nieuwe XC90… Zelfs de facelift van de 440/460 begin ik tegenwoordig steeds meer te waarderen naarmate hij uit het straatbeeld verdwijnt.
http://youtu.be/cak5cDI8B34
(Kon de versie met de V70 -in Engels- even niet meer vinden)
@camber24: Deze?
https://www.youtube.com/watch?v=tqrCGf9DwxU
@phaeton: thanks. Ja, die. Die is cool he?
240!
V-40 uit 1997 want huidige auto
Dit is een lastige…
De 960, 850 en V70 (1e en 2e generatie) zijn veruit mijn favoriet…
Al begint een 740 ook een echte klassieker te worden. Mooi detail bij dit model vind ik die schuine spoiler onder de voorbumper, dat geeft de 740 een stoere onverzettelijke blik.
Het voordeel van een Volvo is dat je er overal mee kunt aankomen. Je kunt met een Volvo van € 80.000 als ondernemer ergens aan komen rijden en men zal dat accepteren. Kom je met een BMW, Audi of Mercedes van € 60.000 dan denkt meteen dat je het te ruim hebt en dat zij de wagen betaald hebben. Daarnaast rijd je in een nette oude Volvo niet voor lul en is het zelfs een status aan het worden als je er exorbitante kilometers mee weet te rijden. Love my V70?
@jack_abarth: m.a.w als je het belangrijk vindt wat andere vinden moet je een Volvo nemen?
Ik denk trouwens wel dat je gelijk hebt. Want zo is Nederland. Volvo zou ook de perfect criminelen auto zijn.
On topic: p1800es veruit de mooiste Volvo ever
@jack_abarth:
Dank! Nu geniet ik nog een beetje meer van mijn 960. Is wel een sedan……
@9000cse: Volvo sedans zijn ook heerlijke wagens. Heb absoluut geen spijt gehad van mijn 850 sedan. Ik wilde alleen wat snellers en de extra ruimte van een station is al een aantal keer van pas gekomen.
@ej20g: Eigenlijk zijn de sedans nog leuker. Van een kanariegele Volvo station met donkergrijze wielen verwacht men dat ie snel gaat. Maar een sedan is nog heerlijk incognito cruisen. En de sedans lopen nog harder, ook!
@gtwillem: correct, het heeft inderdaad wel wat! Vind het daarom ook wel leuk dat mijn T-5R zwart is, het valt gewoon wat minder op. Mijn zwarte sedan was wat minder snel maar zag er nog onschuldiger uit.
@jack_abarth: ik weet dat veel mensen dat denken, maar wat heb ik een hekel aan die denkwijze! Denk toch eens na en bedenk dat het ook gewoon een goede ondernemer kan zijn. Als de prijs goed is, dan is de prijs goed. Of er vervolgens een rolls royce voor komt rijden of een astra f maakt dan niet meer uit.
@lekbak:
En daar sluit ik mij volledig bij aan.
@jack_abarth: klopt, ik ben 33 en heb nog nooit commentaar of rare blikken gehad door m’n v60 d6 á 70k. Valt totaal niet op. Heerlijke sleeper.
@mennok: maar van een 850/v70 t5r / r gaat m’n hart pas echt harder kloppen.
@jack_abarth: ieder zijn mening denk ik zo…(ook ondernemers)
245 turbo voor mij!! en de 850 T5-R op een mooie 2e plek
Amazone is mooi, maar veel vallen toch wel in de categorie ‘zeecontainer’. Kwalitatief zijn ze dan weer wel van hoog niveau.
Misschien een rare keuze, maar ik ga voor de eerste generatie, pre-facelift V40 T4. De versie met de 1.9 liter motor en flinke turbo. Een beetje onbehouwen, maar dat is karakter. Wat waren die auto’s vlot! Destijds kon je met gemak 328i’s achter je laten en zelfs aanhaken bij sneller spul. De stoelen waren waanzinnig goed: comfortabel, maar je zat er echt in.
Daarbij vind ik het model nog altijd erg fraai. Niet vierkant of met de hoge achterlichten, maar een Volvo station met een geheel eigen gezicht. Ook het interieur was netjes, met uiteraard een bruikbare kofferbak. Dat de auto technisch gezien een slaapverwekkende Mitsubishi Carisma was maakt het alleen maar knapper wat ze er bij Volvo van hebben weten te maken.
Een Toendra groene graag, met de gesmede 17″ Gaspra velgen en zwart leder.
@gtwillem: ik vind die V4 T4, van na de facelift ook erg lekker. Samen met de V50 T5 AWD de enige waar ik sympathiek over ben.
@gtwillem: M’n pa kreeg zo’n ding mee ‘om eens te proberen’ van de dealer. 3th gear wheelspin maar lopen als de brandweer. Maatje van heeft er een opgeblazen op Spa.
@gtwillem: heb de eerste generatie s40 t-4 een tijd gereden voor mijn 240 nu. Epron aan laten passen door Bullpower samen met een 3inch uitlaat incl. Downpipe en andere filter zat hij met warm weer op 240pk. Golfje 6 gti reed ik makkelijk weg. En dan staan ze raar te kijken :)
De Duett heb ik altijd een zwak voor gehad. Die komt op nummer één, met vlak daar achter de 850. Die heb ik altijd erg mooi gevonden. Hoeft het niet eens een t-5r voor te zijn.
Overigens vind ik de 240, 740, 940/60 en de tweede v70 (de eerste na de 850/v70) ook erg gaaf. Alles wat daarna komt hoef ik niet. De amazone heb ik liever in coupé of sedan en de p1800 is een rasechte shooting brake. Wel gaaf, maar geen stationwagen. De 240 zie ik het liefst in de wat oudere vorm trouwens.
Mijn eigen Amazon combi :)
Dan zeg ik het maar als eerste juist: 850 T-5R ;-)
Mijn favoriet? Het exemplaar dat hier op de parkeerplaats staat natuurlijk! Een handgeschakelde 855 T-5R met originele 17 inch Titans in Black Stone. Eén van 261 in deze kleur/versnellingsbak-verhouding met B5204T (2-liter). Elke kilometer is er eentje die ik met een grote glimlach afleg! Een groene of gele zou van mij ook mogen, echter zijn de Cream Yellow exemplaren belachelijk duur.
Wat mij betreft mag een handgeschakelde 850R in Bright Red (met licht interieur) of Turqoise (met donker interieur) ook trouwens.
Verder ben ik een groot van van 745’s (vooral als Turbo natuurlijk) en 245’s (ook Turbo). Daarnaast heb ik voordat ik de T-5R kocht ook nog gekeken naar 965’s en V90’s in Stockholm trim maar het feit dat de 3.0 alleen met automaat te krijgen was deed mij besluiten om toch een 855 te kopen als vervanger voor mijn 854 2.5 20V. Een 965/V90 2.5 met handbak was geen optie omdat een 965 een stuk zwaarder is dan mijn 2.5 20V was en ik wilde juist een flink snellere auto. Daar komt nog bij dat ik het liefst een turbomotor wilde en dat het geluid van de vijfcilinder echt wat beter is dan dat van de, overigens stillere, zescilinder.
Overigens is er geen enkele Volvo station die ik af zal slaan, Volvo = station!
Ik heb altijd een zwak voor de P1800es gehad. Deze deelt de eerste plek met de 850 T-5R.
Mijn eigen V50 T5 AWD… Maar als ik hieruit moet kiezen de 850 t5-R
De laatste V70 R in die lichtblauwe kleur graag, met oranje interieur
De mijne natuurlijk!
Maar die staat er weer eens niet bij…
245 Turbo, moet wel veel aan gebeuren voordat ik hem als echt “mooi” kan omschrijven, maar het is gewoon de grootste karakterbak die ik ken.
Heb zelf een 242 Turbo en een 245 Turbo, en dan vind ik de 245 toch iets gaver.
@estoque: Ik herinner me vooral de brute beuk in mijn rug van de 245 Turbo: wel snel, niet subtiel….
P1800 estate
Die van Fifth Gear, nadat die Renault Modus er dwars doorheen gebeukt was.
Ik heb eigenlijk sowieso wel een zwak voor Volvo stationwagens. Zelfs voor de V60 PHEV waar je naar Volvo-begrippen amper ruimte hebt in de achterbak. De ultieme wagen is natuurlijk de 850 T-5R. In Cream Yellow, met die donkere velgen. Pure porno op wielen. Maar ook die andere wagens in het overzicht hebben allemaal wel wat. Kijk eens naar die 240! Die kofferruimte is zo enorm groot dat je hem nog net niet als lijkwagen kunt gebruiken. En die 960, niet alleen groot, maar hij oogt ook nog eens enorm breed. Een soort Aston Martin Lagona, maar dan mooier en in stationvorm. Geweldig gewoon!
@Edge: De V60 laadruimte is inderdaad een lachertje. Mijn vrouw heeft ie in de lease. We dachten qua ruimte een flinke stap te maken van haar Alfa naar de V60, maar dat viel bitter tegen…
@pomoek: dat zoek je toch vooraf uit? Gezeur achteraf dit
@freezzr: Je hebt helemaal gelijk. We kwamen er achter tijdens de testrit. Voor mij een dealbreker voor mijn vrouw niet. Ik zit er dan ook niet over te zeuren. Ik maak alleen een opmerking over de beperkte laadruimte van de V60. Hoeft niemand zich van in zijn vagina geraakt te voelen.
@pomoek: ’t begon wat tussen de gleuf te jeuken, vandaar ;) heb een gezin van vier, en ook ik twijfelde heel erg aan de inhoud van de kofferbak tijdens het nummertjes vergelijk. Toch gekozen en als ik nu effectief kijk hoe vaak we die kofferbakruimte gebruik is het echt marginaal. 80% van de tijd zit ik er alleen in… Zelfs met vakanties gaat het zonder problemen.
1800, xc70 (vóór 2000) en dan de 240. Raad eens welke ik niet heb gehad?
@pomoek: schaamrood, moet natuurlijk V70 XC zijn….
Overigens: Jullie Amerikaanse naamgenoten melden dat de V90 volgende week donderdag in Stockholm onthuld wordt.
De volvo 850 T5 R ?
Als het most de T5R, nadeel was wel dat die vreselijk graag rechtdoor wilde, ook in de bochten….
Eigenlijk allemaal maar als ik echt moet kiezen, dan de 240 Estate. Lijkt mij een heerlijke wagen!
Maakt niet uit welke Volvo, zolang het maar een sleeper is. Oude Volvo’s zijn daarvoor blijkbaar ideaal. M5 v10 motorblokje erin met een setje twin-turbo’s, klein beetje verlagen en dan menig RS6 rijder verbazen dat ze ingehaald worden door een Volvo uit de jaren 90.
@scaglietti612: Een Volvo rij je met Volvo-power, niet met BMW-power.
T5R!!
850 BTCC van Jan Lammers ?
P1800 alhoewel dat natuurlijk officieel een shootingbreak is.
Overigens: waarom kiest iedereen voor de 850 T-5R? De 850 R is toch nóg dikker?
@gtwillem:
Kwestie van verschil tussen kenner en wensdromer……….
@gtwillem: nee hoor, dat valt reuze mee. Een aantal opties die op de T-5R standaard waren, waren op de R weer optioneel, waaronder het elektrische schuif/kanteldak. Het interieur verschilt ook duidelijk van de T-5R: voortaan waren de zitting en de rugleuning van alcantara en de wangen van leer, bij de T-5R was dit andersom. Ook heeft de R een lederen pookknop, waar deze bij de T-5R van hout was. Ook had de 850R geen overboost functie meer, waar de T-5R met 2.3-liter motor nog een wel een overboost had (van 226 pk naar 241 pk). Ook kreeg de 850R andere velgen mee, de geliefde Volans.
Het grootste verschil tussen de handgeschakelde T-5R en 850R is het sper tussen de voorwielen van de R en de grotere 16T turbo op de R, waar alle T-5R’s en R’s met automaat het moesten doen met de iets kleinere 15G. De auto’s met automaat hadden daardoor 226 pk en 300 Nm terwijl de handgeschakelde versies 250 pk en 350 Nm hadden. Bij zowel de T-5R als de R zijn de 2.0-liters (Italiaanse markt) voorzien van een 13G turbo en een vermogen van 211 pk bij 300 Nm koppel.
Daarnaast was er nog één groot verschil tussen de T-5R en de R. De T-5R was namelijk gelimiteerd terwijl de R gewoon verkocht werd. Daarnaast waren er voor de R 2 interieurkleuren en 6 exterieurkleuren te krijgen, terwijl alle T-5R’s hetzelfde interieur hadden en er maar uit 3 interieurkleuren gekozen kon worden.
Dus nee, de 850R is niet nóg dikker. De 850R is wél een doorontwikkeling van de T-5R, maar ook een stukje minder zeldzaam aangezien er nog geen 8000 T-5R’s zijn gemaakt. Welke je ook kiest, je hebt sowieso iets speciaals in bezit.
Alfa 159… O wacht Volvo?? Dat ken ik niet.
@thefmanl: Ja volkomen mee eens, een prachtige Station de 15@ (mochten we niet meer schrijven geloof ik)als een v/d weinige uitzonderingen op de regel: Stations zijn lelijk(e)famhondh@kk@n
Niet echt een stationwagon, maar omdat hij de P1800 ES moest gaan opvolgen: de Volvo 480 voor mij!!
Amazon Station en 850 station. Hoewel de 240 inmiddels een cultcar is misschien wel meer nog dan de 850 vind ik de voorganger van de 240 station, de 145 leuker om te zien.Ik heb geen idee hoe ze rijden. Ik heb ooit wel een 343 automaat en een 440 DL gereden. Maar dat zijn andere soort auto’s. Tja die 850 T5, R e.d. is wel wat. Ik zie kan mij nog makkelijk het beeld voor de geest halen van de Volvo 850 van Jan Lammers destijds (BTCC volgens mij). Beest van een auto. Buiten dat was de 850 ook een ommekeer qua design, grote(re) Volvo’s werden ronder. Nog steeds een mooie auto om te zien. Misschien nog wel meer dan de V70 die hij later werd.
Onze v70 (2012) volgens de kleine en de hond :) lekker stil en ruim van binnen.
Mijn vader had vroeger een T-5R. Zwart, handgeschakeld. Iets getuned en wat liep die auto hard. Volle belading, 265km/u. Eigenlijk de enige mooie Volvo.
V60 D6 PHEV uiteraard.
De 850 T5-R
Voor mij de 900 serie, uit puur jeugdsentiment. Bij voorkeur zo’n late Limited Edition met die prachtige velgen en vol fijne opties. Heerlijke auto’s. Al is een 960/V90 met zijn 6 in lijn en onafhankelijke achterwielophanging misschien nog wel lekkerder.
Dan ga ik toch voor de V60 Polestar. Al heb ik er nog nooit in één gereden, heb ik wel als bijrijder in een V60 Plug-in Polestar gezeten, en dat voelde al als één van de snelste estates waar ik ooit in heb gezeten.
De prijs is een grote misser, voor dat geld zou ik helaas toch voor een C63 Estate gaan.
Mijn eigen v40 uit 2003. Hahaha
@sanderkaitjily: Mijne uit 2001 is ook fijn. Was toen het topmodel en ik geniet nog steeds van het 6.1 geluidssysteem, airco, cruisecontrol en de hele mieterse boel aan opties.
Mijn meeste betrouwbare was mijn V66 combi uit 1978. Helaas zelf uit stommiteit de motor kapotgereden, van 1995-2000 60.000 km mee gereden zonder noemenswaardige kosten of gebreken.
240Estate!! Omdat ik er al eentje met 6ton en nu eentje met 4,5ton op de teller heb. Die dingen blijven rijden!! En buiten dat, mooi modelleke!! (De rest ook btw)
V60 T6 Polestar ??
Ik word een beetje moe van al die Saab- Volvo- en Alfa Romeo-liefhebbers.
XC70 all day
Xc70 T6
Deze:V70
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/VOLVOV70-3510_1.jpg
@michaelcorleone: Dat is ook een zwaar ondergewaardeerde auto. Ik ben een aantal jaar geleden op wintersport geweest met een 2.5T AWD, in precies die kleur en met precies dezelfde velgen. Heerlijke wagen!
@Edge:
Ondergewaardeerd? Zijn er niet ongeveer honderdmiljoenmiljard V70’s verkocht? Serieus, iedere vader die een dochter op hockey (en dat zijn er dus blijkbaar ongeveer hondermiljoenmiljard) heeft zo’n ding gekocht ;-) En echt uit straatbeeld verdwenen zijn ze ook niet. Dus hoezo ondergewaardeerd?
Volvo 850 t-5 altijd, heeft vooral te maken met dat het mijn eerste auto Is.
240, the one and only..
850 r in het rood of een 850 t-5r in cream yellow please
Een 850, de eerste versie met grote koplampen. Volgens mij als Estate best zeldzaam. En dan een 2.5 20v graag!
De 1800ES is de mooiste voor mij. Technisch een shooting brake, dus geen station. Ik vond hem niet lekker rijden, te zacht afgeveerd. Wel leuk zo’n elektronische overdrive.
En de T-5R in Cream Yellow is de station wagon voor mij. Prachtbak.
850 T-5R (want genesis van Volvo R en ’t liefst een 854) of een V70N R in Flash Green.
850R voor dagelijks vervoer in titanium grijs. En voor de lol er een 760 turbo of 240 turbo erbij. Lekker beetje meer vermogen eruit halen en dan lekker overdwars verplaatsen.
Toen ik mijn rijbewijs haalde, had mijn moeder een (helaas donkergroene) 850 T-5R estate. Man, wat een feest. Een normale bocht door was schier onmogelijk door de zware neus en FWD en boven de 130 km/h trilde het dashboard omdat het de krachten schijnbaar niet aankon, maar wat een lol kon je daarmee hebben! Die auto zal altijd een heel speciaal plekje in mijn hart hebben.
Mijn vader had als vorige auto de 850 T-5R in precies diezelfde gelige crème kleur en heeft nu een V70 R. Blijkt dat zijn goede smaak hier dan toch bevestigt wordt door de reacties.
Ik heb er nog nooit iets aan gevonden een Volvo station, nooit. sorry is niet kwaad bedoelt en ik zal mijn redenen achterwege laten…
De 240 geeft mij toch wel het echte Volvo gevoel.
Ook de nieuwe Volvo v60 Polestar is toch wel echt een snoepje.
Qua vormgeving de P1800 ES… Als jeugdliefde de 850 t5-R
De 240 break, 12 jaar met een rond gereden, eerst met pa als chauffeur en toen ik mijn rijbewijs had kreeg ik hem. samen 390.000km mee gereden en alleen de nodige slijtageonderdelen aan vervangen (remmen/schokdempers/…). Hij was niet vooruit te branden maar wat een zalige wagen :)
Lastig, persoonlijk vind ik de 960 of V90 eigenlijk de de mooiste, die is gewoon af na jaren van evolutie klaar.
Maar de 2de generatie V70 is mijn favourite en ben er zelfs naar een op zoek.
Deze :
http://www.classic-autoglas.com/wp-content/uploads/2011/03/peugeot_504_break_4.jpg
kanernixaandoen
@desjonnies:
Hahahahaha! Vlegel! De vraag was toch echt: Wat is je favoriete Volvo-stationwagen? Maar goed, ik snap je wel.
Sowieso de 960. Wij hebben hem al 20 jaar en heeft ons pas echt 2x in de steek gelaten, rijdt makkelijk 4 ton en is de meest comfortabele volvo die ik tot nu toe gereden heb.
De P1800ES is de enige auto die ik voor de rest van mijn leven zou willen rijden. Daarmee de vetste Volvo-station ooit.
de 1800ES,
het liefst met een periodiek incorrecte 5-cylinder motor er in geknutseld en een 5-bak hand :)
@dizono: circel?
Doe mij maar een 850 of een afgeleide ervan.
Heb eentje mogen rijden toen ze nog nieuw waren en vond het een plezier.
En dan was het nog maar de 5-cilinder diesel.
Onlangs nog eens zo eentje mogen rijden met 300 000km en vond het nog altijd fun. Naar moderne maatstaven geen snelle wagen, maar boordevol karakter.
Ben zelf BMW rijder, maar heb sympathie voor Volvo !
@bmwtouring: edit: 400 000 km…
Na een Amazon en twee 440’s heb ik een V40 op gas gereden en een Turbo diesel. Dat was een soort racewagen, die moeiteloos BMW’s en dat soort spul oprolde. Vooral op lange hellingen op snelwegen was het altijd verbazingwekkend dat je – als je halverwege een BMW in je achteruitkijkspiegel zag aanstormen – door eenvoudig terugschakelen en gas geven binnen de kortste keren 170 of 180 reed terwijl de BMW steeds kleiner en kleiner werd en uiteindelijk amechtig moest uithijgen op de pechstrook. Sinds 2008 heb ik een V70 2e serie met diesel. Minder snel, maar wel met een lekkere 5 cilinder roffel bij doortrekken in de versnellingen, meer bagageruimte en na 310.000 km nog steeds probleemloos.
@joosstra: heb je een D5? Is toch wel een beest van een motor hoor, als ik diesel moest rijden dan zou het zéker een V70N D5 worden. Maar dan gechipt, dat dan weer wel.
@joosstra: Van een turbodieseltje met een vermogen tussen de 90 en 116 pk, naargelang het bouwjaar, kan ik moeilijk geloven dat die moeiteloos “snel spul” er af reed…
@bmwtouring : Ik heb nog even de specificaties opgezocht. 116 PK zegt inderdaad niet alles. Maar de V40 had wel een koppel van 265 Nm vanaf 1750 tpm. Bij een gewicht van 1275 kg reed het heel aardig, zoals ik hierboven beschreef. De eerste keer dat ik dit geintje uithaalde was ik ook verbaasd, en daarna was het elke keer opnieuw leuk.
V90 3.0 Limited Edition van 1997, want héél veel Volvo ;-)
de banaan 850 T5-R!!
Doettu de 1800ES maar, mooie wagen.