Althans, dat denken wij. Of is er iets heel erg mis met deze Alpina B10?
We kregen zojuist een bericht van Erik (dank je Erik) en daarin maakte hij ons attent op een wel heel goedkope Alpina B10, de voorloper van wat we nu kennen als de Alpina B5. Het bloedverziekend mooie blauwe monster staat namelijk op Marktplaats voor het luttele sommetje van 5000 euro.
En ons hart maakte direct een sprongetje, want 5000 euro voor een Alpina B10 van de E39 generatie is echt absurd laag. Tuurlijk heeft deze schitterende auto zijn 4.6 liter grote V8 wel flink wat laten draaien met zijn ruim 286.000 kilometer, maar dat kan niet die te lage prijs verklaren.
Waarom is deze Alpina B10 zo goedkoop?
Dus gingen we verder zoeken naar een reden waarom deze Alpina B10 zo goedkoop is. Zou er soms een aanzienlijk deel van de 347 oorspronkelijke paarden onder de motorkap vandaan zijn gevlucht en kost het terugstoppen de hoofdprijs?
Nee, ook niet. Volgens de verkoper is er niets mis met het motorische gedeelte van deze beauty. Dat is het dus ook niet. Zou het dan aan het interieur liggen?
Nee, ook niet. Natuurlijk zie je dat er de afgelopen jaren gebruik van is gemaakt, maar dat sleetse is absoluut geen verklaring voor die lage prijs voor deze Alpina B10 met z’n machtig gorgelende V8. En het gare stuurwiel is zo vervangen… We wisten het bijna niet meer.
Bijna, want gelukkig is daar altijd collega @willeme die ons uit de droom helpt en op een uiterst kalme -en in dit geval zelfs ijzingwekkende- toon uit de doeken doet waarom je voor deze bizar mooie Alpina slechts 5000 euro moet afrekenen.
HIJ STAAT OP EEN VEILING!!1!
Inderdaad. Die 5000 euro is niet het bedrag wat je voor deze übergeile Alpina B5 moet neerleggen. Het is slechts de opening voor de veiling waar hij opstaat. Damn!! Daar gaat onze droom, want we weten allemaal dat het niet bij 5000 euro gaat blijven. Ik vrees dat er zo het 5-voudige voor geboden gaat worden. Hebben wij weer.
Mocht jij nou wel oren hebben naar een schitterende Alpina B5 E39 en iets meer willen betalen, kijk dan even bij BVA Auctions. Die veilen hem namelijk. En als laatste, wees er snel bij, want de online veiling loopt nog tot morgen.
Maar doe ons een lol en koop dat ding. We zijn jaloers!
bischero zegt
Wát is er met dat stuur gebeurd??
Turbo S zegt
Inderdaad en staat ook nog eens op goodride banden. Next.
kaeser zegt
Gevalletje te hard geremd en maaginhoud kwam naar boven. Wie een betere verklaring heeft mag het zeggen😁
rwdftw zegt
Ik denk iemand die voornamelijk met zijn linkerhand reed en ringen met spikes droeg. Ik ken zo iemand en de hele top van het stuur was het leer weg.
Anyway, de opegeven VIN klopt voor geen meter. Het is 2 cijfers te lang en 1998 is de letter W. Daar staat een L, dus 1990. De linker veerpoot, waar beide nummers te vinden moeten zijn is ontzettend roestig.
Dus mijn gevoel zegt lekker laten staan.
ouwedibbes83 zegt
Met dat metaal vd veerpoot waar t zou moeten staan is idd iets aan de hand. Die gehavende kant ziet er heel anders uit. Zijn er andere redenen dan diefstal om een chassisnummer eruit te slijpen?
bischero zegt
Haha ik dacht zelf aan een tandarts met nood dienst of Captain Hook
pomoek zegt
@bischero: echt letterlijk de reactie die ik in mijn hoofd had!
Voor 25k had de eigenaar er toch wel ff een stuurtje van de sloop in kunnen zetten?
Richmond zegt
Een alpina stuur vinden op de sloop? Denk zelfs nieuw bestellen niet gaat lukken.
S zegt
De bestuurder heeft aan zijn linkerhand een grove ring gehad, arm uit het raampje en go!
Turbo S zegt
Aan de foto’s is direct te zien dat het om BVA Auctions gaat en zover ik weet starten alle auto’s daar bij 5.000 euro. In ieder die auto’s waar ik naar kijk.
katoenboer zegt
Ja vind het ook maar een nutteloos artikel, iedereen hier heeft wel is gezocht naar een mooie auto op Marktplaats en je komt direct dit ook tegen.
flutterby zegt
De expert herkent die achtergrond direct, naar gelijk de vraag; iemand wel eens een auto gekocht bij BVA?
SanderB zegt
Ik heb 2x het hoogste bod gehad op een auto, maar in beide gevallen werd hij nier gegund. Dus beetje wasse neus is het wel. Auto’s gaan vaak tegen of boven marktprijs, koopjes heb je er dus nooit
Dutchdriftking zegt
Premies!
petroldrinker zegt
Een van mn beste maten heeft er een e92 m3 gekocht, rijdt nu al ruim 2 jaar zonder issues ermee rond
dawwg zegt
Yep; 600C uit 1972. Deze voiture is voor 11K ex bijkomende kosten onder de hamer gegaan; zal zo rond de 13~14K inclusief zijn vermoed ik ?
Robert zegt
Zelfs al zou je openingsbod van 5000 euro niet worden overboden, dan kom je van een koude kermis thuis. BVA rekent (als ik het goed heb) 16% veilingkosten en over de aankoopprijs plus die veilingkosten mag je nog eens 21% btw afrekenen. Dan blijkt een winnend bod van 5 mille je in eens een factuur op te leveren van 5000 × 1,16 × 1,21 = 7018 euro. Of te wel: dik 40% méér dan geboden. En dat percentage wijzigt natuurlijk niet als het biedingsbedrag blijft oplopen; bij tien mille mag je dus 4036 extra aftikken, bij 25 mille loopt dat op tot bijna 11 mille extra.
Veel mensen (lees: particulieren) hebben zich hier bij BVA al eens lelijk op verkeken.
SanderB zegt
Je berekening klopt niet helemaal. Die 21% is enkel over de veilingkosten, niet over de auto, dat is namelijk een marge product
Robert zegt
De waarheid is nog wel wat gecompliceerder dan wij allebei dachten. Copy-paste:
Meest voorkomende kavels bij voertuigen.
Normale kavel:
Deze kavel komt het meeste voor. Over het totaalbedrag (exclusief de rest-BPM) wordt 21% BTW berekend.
Marge kavel:
Voor deze kavel is de BTW al betaald omdat er geen teruggave van BTW is geweest. Voor deze kavel wordt een marge berekend. Het percentage hiervan verschilt per kavel.
Doorschuifregeling:
Voor deze kavel geldt dat de eerste registratie van het voertuig na 1 juli 2005 is. Er geldt een vrijstelling voor de BPM vanuit de Belastingdienst aan de vorige eigenaar.
Let op: de resterende BPM moet dus nog wel worden betaald!
Als particulier is het geen probleem om een voertuig met doorschuifregeling te kopen. De BPM betaling wordt dan door BVA-Auctions gedaan. Maar als je het voertuig zakelijk wilt kopen, dan kan de BPM vrijstelling worden doorgeschoven en kun je het BPM bedrag terugkrijgen.
BTW Voertuig (21 BTW%):
Bij een BTW voertuig betaal je BTW over het bod en de veilingkosten, maar niet over de rest-BPM. De rest-BPM verschilt per voertuig en hangt af van de leeftijd en nieuwprijs van het voertuig. Dit bedrag zit inbegrepen bij het bod en heb je dus al voldaan!
BTW Voertuig (10% opgeld, 21% BTW): hier
Bij dit BTW voertuig komen er 10% extra veilingkosten bij en voor een Classic Car 12,5%. Bij dit voertuig betaal je BTW over het bod en de veilingkosten, maar niet over de rest-BPM. De rest-BPM verschilt per voertuig en hangt af van de leeftijd en nieuwprijs van het voertuig. Dit bedrag zit inbegrepen bij het bod en heb je dus al voldaan!
ouwedibbes83 zegt
In het rekenvoorbeeld op de BVA pagina waar ze uitleg bieden over de bijkomende kosten, komt er 12,1% bij. Lijkt dus 10% veilingkosten plus BTW daarover, wat ze dus ook bij BTW voertuig omschrijven. Niet de goedkoopste veiling, maar met zo’n rekenvoorbeeld ook geen adder onder t gras.
sportevo zegt
Die regels staan duidelijk op de site, het is meer het probleem van die particulier die meent een koopje te scoren dan dat het de schuld van de veiling is dat zij meer moeten betalen of dat ze extra kosten moeten maken om het object op te halen.
petroldrinker zegt
Gister nog lopen bieden op een vantage bij bva, maar zoals altijd ging alles weer voor behoorlijke prijzen… dan koop ik liever nie vd veiling zonder te kunnen testen
tommygogh zegt
Ik ben er van overtuigd dat BVA auctions een minimale verkoopprijs hanteert met bots die tegen bieden tot dat het bedrag bereikt is. En inderdaad zoals eerder is aangegeven, dat bedrag ligt tegen, maar soms ook boven de marktprijs
V300amg zegt
Dit soort auto’s staan niet voor niks op BVA. Dit zal echt geen liefhebbers auto zijn geweest die hem goed verzorgd heeft. En de veiling moet je dan ook nog gegund zijn. Gaat dus weg boven marktwaarde en dan moet je nog maar kijken wat je krijgt!
scrmeagle zegt
Koop geen auto bij BVA !!! Je wordt genaaid!
kniesoor zegt
Stuur ziet eruit alsof de airbag er al eens uit is komen zetten. Ding maakt sowieso een wat barrelige indruk. Als je er dan ook nog marktwaarde of meer voor zou moeten betalen, is mij niet duidelijk waarom je erop zou willen bieden.
rwdftw zegt
Als je nu denkt : goh ik ga even bij RDWDATA kijken of ik een kenteken bij deze auto kan vinden (VIN klopt niet), dan kom je erachter dat zo ongeveer iedere Alpina B10 zijn eigen handelsbenaming heeft.
Poulusma zegt
-edit: het is de voorloper van de B5!-