
We slingeren de calculator even aan!
We zitten nu midden in de EV10daagse en het feest komt nu op volle gang. Autoblog is een site voor petrolheads en daar scharen we in principe alleen auto’s onder met een verbrandingsmotor, toch? Ja en nee. De elektrische auto heeft lang een nogal belegen imago gehad. Een G-Wiz en Th!nk City zijn geen auto’s waar de petrolhead direct wild van wordt.
Maar dat komt meer door het type auto, dan door de motor die ‘m aandrijft. Aan de andere kant van het spectrum zijn er auto’s als de Porsche Taycan, Rimac Concept One, Pininfarina Battista en Tesla Model S P100D. Volgas in één van de auto’s en we verzekeren je: je zult kirrende geluiden gaan maken. Logisch. Ook met verbrandingsmotoren zullen deze wagens geweldig zijn. Een elektromotor mist de beleving van geluid en vibraties, maar zet daar wel een directe gasrespons en enorm koppel tegenover, dat ook nog eens direct beschikbaar is.
Golf-klasse
Maar hoe zit het daar tussenin? Natuurlijk, een Model S P100D rijden zorgt er tevens voor dat je diverse milieuvoordelen kent, maar die auto is (ondanks de enorme recente prijsverlagingen) nog altijd onbereikbaar voor velen. Hoe verhoudt een elektrisch auto zich ten opzichte van een auto met verbrandingsmotor? Daarvoor gaan we vandaag twee hele populaire auto’s tegenover elkaar zetten: een Volkswagen Golf en een Volkswagen Golf. De een heeft een elektromotor onder de kap, de ander een benzinemotor.
We pakken de Golf met 1.5 TSI in Highline-uitvoering met DSG-transmissie. De e-Golf is immers ook een automaat en standaard luxer uitgerust dan een basis-Golf. Qua prestaties komt de 130 pk sterke 1.5 TSI het dichtste bij de e-Golf. We gaan in dit geval uit van een looptijd van 24 maanden en een jaarkilometrage van 20.000 km. Zakelijke rijders maken vaak meer kilometers en houden de auto iets langer, maar een van de voordelen van Private Lease is juist dat je zo vaker over kan stappen naar een andere auto.
Leasebedrag Golf 1.5 TSI DSG Highline
Een Golf lease je al vanaf minder dan 400 euro per maand. Nou, dan ben je dus goedkoop uit zou je zeggen? Dat is niet helemaal waar. Want voor dat geld mag je minimale kilometers maken in een standaard Golf. Als je kiest voor de 1.5 TSI met 130 pk in Highline uitvoering, wat gewoon een prettige auto is, dan betaal je 575 euro per maand. Een hoop geld, maar houdt er rekening mee dat je behoorlijk wat kilometers kan maken in een relatief korte tijd.
Leaseprijs e-Golf
Dan de e-Golf. Die pakt hier al meteen een grote voorsprong. Als je deze voor dezelfde periode (24 maanden) leaset met dezelfde aantal kilometers per jaar, dan kom je uit op 450 euro per maand. Dat is 125 euro per maand minder! Nog een voordeel: de extra kilometers met een e-Golf zijn minder prijzig: 8 cent voor de e-Golf, 10 voor de benzinegestookte variant. Waar pakt de e-Golf dan zoveel winst? Die auto was in aanschaf toch veel duurder? Dat klopt, over de e-Golf hoeft geen wegenbelasting betaald te worden en (waarschijnlijk) ligt de verwachte restwaarde hoger.
Brandstofkosten Golf 1.5 TSI DSG Highline
Maar goed, we gaan even door. Nu staan de auto’s voor de deur en weten we wat we elke maand eraan kwijt zijn qua leasekosten. Maar hoe zit het met die andere olifant in de kamer? Nu zullen de kosten alleen maar verder uitlopen. De Golf 1.5 TSI is voor zijn soort redelijk zuinig. Volgens de WLTP is het mogelijk om 1 op 20 te rijden. De Golf TSI heeft een brandstoftank van 50 liter, wat resulteert in een (theoretische) actieradius van 1.000 km. Dat houdt in dat je in een periode van 24 maanden 40 keer moet tanken. Een liter Euro 95 kost nu zo’n 1,75. Dat is 87,5 euro om je tank vol te gooien. Doe je dat maal 40, dan ben je 3.500 kwijt aan benzine. Dat is 146 per maand extra bovenop de leaseprijs van 575 euro = 721 euro per maand.
Brandstofkosten e-Golf
De e-Golf. Deze heeft een verbruik van 0,126 kWh per kilometer. Dat houdt in dat je voor 40.000 km precies 5.040 kWh aan stroom nodig hebt. Nu wordt het iets lastiger. Een kWh kent niet echt één prijs. De snelheid waarmee geladen wordt is bepalender voor de kWh-prijs dan het aantal kWh’s. Thuis kun je de e-Golf volgooien voor 0,22 per kWh. Maar onderweg wil je niet uren wachten, dan wil je snelladen. We gaan ervan uit dat je 50% thuis doet en de andere 50% onderweg. Het thuisladen kost je over die periode 554,40 euro, het snelladen kost je in die periode 907,20 euro. Daarmee komen de totale brandstofkosten op 1.461,60 voor de totale periode. Dat is 60,9 per maand, waarmee het totale maandbedrag voor een e-Golf uitkomt op 510,9 euro per maand.
Welke Golf is goedkoper?
Kortom, we hebben de kosten uitgerekend, een e-Golf is goedkoper om te Private leasen. De e-Golf wint met gemak, zou je zeggen. Er is echter ook zo iets als ‘in de praktijk’. Als je echt heel voorzichtig aan doet, is die 1.000 km mogelijk met de Golf. Laat het normaal gesproken 800 km zijn. Daarmee zullen je brandstofkosten enorm stijgen. Bij de e-Golf wordt het verhaal nog lastiger, want de kans dat je 300 km op een accu haalt, is bijzonder klein. Zeker als je wat snelwegen rijdt en de temperaturen wat laag worden, mag je blij zijn als je de helft (150 km) haalt. Je moet het wel heel erg bont maken, wil je met de Golf op benzine zo’n grote afwijking realiseren.
Prestaties e-Golf
De e-Golf is op het eerste gezicht best een vlotte jongen. Vanaf 0 toeren staan er 290 Newtonmeters aan te sleuren. Ondanks dat de auto meer dan 1.500 kg weegt, komt ‘ie goed van zijn plek. Met name op de eerste meters. De 0-100 km/u tijd van 9,6 seconden vertelt het halve verhaal. Daarboven is de fut er overigens vrij snel uit. Logisch, want naarmate de toeren toenemen, neemt het vermogen en koppel af. Voor die laatste paar kilometers per uur moet de elektromotor enorm hard werken met een hoog verbruik als gevolg. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u. Meer zou best mogelijk moeten zijn met 136 pk, maar dat zou desastreus zijn voor de al niet beste actieradius.
Prestaties Golf TSI
Wat kunnen we zeggen over de Golf TSI? Het is best een fijne motor. De respons op het gaspedaal is niet briljant, maar als je het kleine turbogat overwonnen hebt reageert de motor adequaat. Ga je er echt voor zitten, dan ben je net zo snel op de 100 km/u als de e-Golf: 9,3 seconden. De e-Golf is tot zo’n 40-50 km/u sneller, daarboven komt de Golf TSI langszij. Als je wilt, presteert de Golf TSI uitstekend, het gewicht ligt meer dan 250 kg lager en dat merk je. Ook aan het stuurgedrag.
Verdere verschillen
Het zijn beide Golfs. Qua uitrusting is er nauwelijks verschil. Het zijn meer uiterlijke kenmerken. De Golf TSI heeft standaard 17” lichtmetalen velgen, de e-Golf rolt op 15”. Ook kent de e-Golf wat model-specifieke kenmerken, maar voor de meeste voorbijgangers rijd je gewoon een Golf, zij het een hele stille. Maar was dit een goede vergelijking? Welnu, eigenlijk niet. De Golf 1.5 TSI is wellicht een maatje te hoog gegrepen. Met de 1.0 TSI kun je je net zo snel voortbewegen als een e-Golf, in de praktijk. Nog een voordeel is dat je met de Golf op benzine kunt kiezen voor een handbak en een minder riante uitrusting. Als je dat niet nodig hebt, kun je al een stukje voordeliger een benzine-Golf private leasen.
Conclusie
In dit specifieke geval is elektrisch rijden niet het antwoord op al je vragen. Het is sterk afhankelijk van hoe je de auto gaat gebruiken. Woon je in de randstad en zul je daar de meeste kilometers afleggen, dan is het zeker een interessante auto. Het rendement is enorm. Hoog bij die snelheden en de prestaties zijn soms best vermakelijk. Maar Nederland is groter dan de randstad. In Drenthe, Brabant, Gelderland en Flevoland wonen ook mensen die vaak nog meer dan anderen afhankelijk zijn van hun auto. Zij die geregeld snelwegen rijden, zullen nog afhankelijk zijn van benzine.
Nu moeten we de kanttekening plaatsen dat de Golf op zijn laatste benen loopt. We hebben expres niet gekozen voor speciale acties. Op dit moment zijn die er wel, dus doe daar absoluut je voordeel mee. Ook, eigenlijk JUIST, met private lease. Er is ook een duidelijk verschil in techniek. De Golf TSI is nog altijd een heel competitieve auto in zijn segment, veel winst valt er bij Volkswagen niet te behalen. Denk aan een iets zuinigere motor en 48V-ondersteuning en dan heb je het wel gehad.
Bij de e-Golf valt er heel veel te verbeteren. Van wat wij gezien hebben en ondertussen al weten, zal het verschil tussen de huidige benzine Golf VII en de Golf VIII niet erg groot zijn. Dit in tegenstelling tot de opvolger van de e-Golf, de Volkswagen ID.3. 2020 gaat een heel interessant jaar worden.
Best een interessant vergelijk, zeker ook omdat ik zelf in een 1.5 130pk TSI Variant rij. Wat ik me echter afvraag. Stel ik ruil hem vandaag in bij de dealer voor een e-Golf en ik kom thuis. Kan ik hem dan vol aan de 220 janken, of moet ik nog extra kosten maken voor een laadpaal thuis? Want deze kosten zie ik niet terug in het overzicht.
@breinstein: En over het gebruik gesproken. Nu is het wel de Variant en zal dat meespelen in de verschillen, maar in de praktijk haal je 700km op een tank. Best een gat naar de theoretische 1000.
@Breinstein: het aansluiten en de contracten voor een laadpaal gaan niet via de dealer. VW heeft een samenwerking met Eneco, de stelpost voor een wallbox bedraagt €1600,- incl BTW. Daarnaast moet je meterkast er wel op ingericht zijn.
@Breinstein: kun je gewoon op 230v stopcontact aansluiten. Is alleen beetje traag, en je wil eigenlijk wel harder icm loadsharing met je andere elektrische verbruikers thuis. Moet je allemaal zelf regelen.
@vondick: en als je dat eenmaal geregeld hebt ben je ook klaar voor andere auto’s. Die van de buren, bezoek of je volgende.
@pignon: Je kan je laadpaal ook gewoon locken voor de rest.
@vondick: Voor een full EV lijkt me het inderdaad lastig. Maar als je een plugin hebt, is 230v prima te doen. Mijn pa laadt al braaf een jaar of vijf z’n V60 D6 PHEV vol via een snoertje uit de garage, hij had geen zin om op eigen kosten dure paal neer te zetten. In een uurtje of vier zit ‘ie toch redelijk vol. Kan je toch 40 km elektrisch karren (en ja, hij gebruikt het dus ook echt, itt wat vaak over plugins gezegd wordt)
Ik zou denken dat de topsnelheid van een EV begrenst is omdat het geen versnellingsbak heeft, niet vanwege de range zoals hier gesteld wordt.
De elektromotor heeft een bepaald maximaal toerental en hoewel er voldoende pk’s zijn, is het niet mogelijk een volgend verzet in te leggen om die te benutten.
@hehe: ik heb er nog niet naar gezocht, maar omdat een ev z’n max koppel bij hele lage toeren heeft, kan het vermogen bij een hoog toerental best tegen vallen waar dat juist bij een auto met benzinemotor het gebied is met het meeste vermogen. Vergeet niet, vermogen is geen constant iets.
@davelepeef: ik heb zelf een EV en die trekt prima door tot aan topsnelheid, dus ik denk dat de pk’s er dan nog wel zijn.
Het ging mij er om dat in de tekst staat dat zonder de begrenzer er wel meer topsnelheid mogelijk zou moeten zijn, dat vraag ik mij dus af of de elektromotor dat wel aankan.
@hehe: anders gezegd: net als de benzineauto heeft ook de elektromotor een begrenzer qua toerental, je kunt dan echter niet de volgende versnelling kiezen, want er is geen versnellingsbak
@davelepeef: En dan is er ook nog niet ècht zoiets als Dé elektromotor. Je kunt hem zowat op 100 verschillende manieren wikkelen, aansluiten en weet ik veel wat allemaal wel niet precies. Daarnaast kun je nog meerdere types op dezelfde as zetten om elkaar te helpen. Allemaal met een ander karakter tot gevolg. Een shunt motor is bijvoorbeeld super als startmotor of om veel massa snel in beweging te krijgen, want max koppel vanaf 0. Maar die verbruikt net zoveel stroom onder deellast als bij aanlopen. Dus niet effectief als continue aandrijving.
Geen private lease is goedkoper. Man man man….het is gewoon een mooie naam voor een huurauto. Trap er niet in.
@mwti: met een huurauto voor 2 jaar is net zo weinig mis als een huurhuis of geld lenen voor een huis.
@flutterby: als een auto voor jou tot je eerste levensbehoefte is wel ja…..
@roderickje: Zonder auto geen werk en zonder werk geen huis, geen eten, geen stroom, geen gas, geen water, geen kleding, geen schoolreisje voor de kinderen..
@flutterby: hoezo is huren en lenen hetzelfde?
@winkeb: zodra je niet betaalt staat je huis te koop. Dat is in feite niet anders als bij een huurwoning.
@flutterby: een huurhuis heb je om twee redenen, je krijgt geen hypotheek of je hebt geld zat. Een hypotheek is aftrekbaar (net als jij ?)
@mwti: de rente is aftrekbaar, maar met 1,6% stelt dat maar weinig voor hoor.
@flutterby: met een huurhuis is alles mis. Helaas steeds vaker de enige manier om een dak boven je hoofd te krijgen, maar kopen is zoveel verstandiger op de lange termijn. Wat dat betreft is het dubbel klote dat de huizenmarkt zo bizar is, want kopen is voor steeds meer mensen onbereikbaar.
@mwti: Laat anders even een berekeningetje zien waarmee je je stelling onderbouwt. ??
@troljedemoeder: het gaat om restwaarde. Die heb je na koop wel en na een huurperiode niet.
@mwti: Dat is inderdaad de optie die ik nog mis: aanschaf van beide wagens en de restwaarde.
Ik ben niet zo van de huur…
@technofreak: dat is het mooi aan leaseprijzen, daar zit alles behalve brandstof bij in. Gemakkelijk vergelijken en vervolgens kan je hem daarna ook gewoon kopen.
@technofreak: dat is dan ook niet het onderwerp van het artikel…
@mwti: da’s dan wel de allergoedkoopste huurauto die ik ooit gehad heb :’)
@maarten_zoutendijk: alles is relatief.
0,126 kwh/km ga je niet halen. Voor in NL heb ik er een Kona bij, die heeft de eerste 14.000 km 6,2 km/kwh gereden. Dat is 0,16 kwh/km. De Golf lijkt me niet veel zuiniger.
@rulefollower: je moet ergens vanuit gaan. 1 op 20 op basis van de WLTP ga je ook niet halen.
@flutterby: klopt. Dat red ik met de Golf GTE ook niet, al rijd ik zo veel als mogelijk elektrisch en als een slak op de snelweg.
@rulefollower: Kona is wel een stuk hoger dan Golf. Maar het zal er ergens tussenin zitten denk ik.
Maar 50% bij publieke laadpaal is ook wel veel.
Dat er nog veel te halen valt met elektrisch rijden wil ik heus wel geloven en is ook niet zo vreemd gezien het nog in de kinderschoenen staat. Ik vind het veel knapper dat elektrisch rijden in zo’n korte periode nu echt een alternatief begint te worden of al is. Dat het zelfs al in die mate is dat het met een benzineauto wordt vergeleken.
Ik vraag mij nog steeds af of elektrisch rijden echt de toekomst heeft maar dat vind ik niet zo interessant. Veel interessanter vind ik het feit dat als we echt willen dat we ook echt kunnen veranderen. Had mij tien jaar geleden gezegd dat we nu elektrisch auto’s zouden rijden dan had ik je voor gek verklaard en allerlei obv de toen geldende maatstaven bezwaarlijke tegenargumenten toegeworpen. Windmolenparken kunnen tegenwoordig rendabel en zonder subsidie gebouwd worden en ik kan met een elektrisch auto door Europa reizen. En dat in een bestek van minder dan 10 jaar. Het kan verkeren…
@Rick-dos: het is geen alternatief maar een manier om belasting-geld te besparen. Dat is bij 99% van de rijders de reden.
@mwti: correctie: Voor jou is het geen alternatief. En daarom vul jij voor de rest in dat zij het alleen doen vanwege de belastingskorting.
@mwti: Ik ga er niet van uit dat alle mensen elektrisch gaan rijden omdat ze zo begaan zijn met de natuur of GL stemmers zijn. Voor de één is dat wel een afweging en voor de ander zal het een financiële afweging zijn. Hoe het ook zij het blijft een alternatief voor beiden groepen. Voor de één is het een alternatief om groen te rijden en voor de ander financieel voordeliger te rijden. Met andere woorden het stimuleren door de overheid om mensen aan het elektrisch rijden te krijgen werkt.
@Rick-dos: uiteindelijk zal ook als belangrijk argument gelden dat een elektrische auto gewoon veel fijner rijdt.
@mwti: minder geld uitgeven is altijd leuk, maar als autoliefhebber was het de techniek die mij overtuigd heeft.
@Rick-dos: Helemaal mee eens. Het verschil kan gemaakt worden zodra het grote geld mee gaat doen. Daarom krijg ik steeds meer het idee dat we op tijd neutraal zullen zijn omdat het grote geld ook groot geld wil blijven. Als individu hebben we maar beperkte invloed. Enkel iets aanzwengelen lukt, maar om een beweging groot te maken kunnen wij simpelweg niet om de grote jongens heen….
@Rick-dos: zo is het. Al zijn een hoop mensen die er nog steeds niet zo over denken
Moet je nagaan hoe het er over 10 jr er voor staan.
Wat een achterlijke bedragen. Ik ben jong en starter op de arbeidsmarkt, zo’n golf 1.5 is letterlijk een 4e van mijn netto salaris. Wie kan dat nou betalen naast de hypotheek e.d. want, als je meer geld verdient dat je dat kan betalen, dan koop je toch zelf wel iets? Wat ik wil zeggen is, ik snap die 200 euro leasekarretjes, mensen willen zonder problemen auto rijden en hebben niet 12k om de auto te kopen, prima, maar wie kan er nu wel 575 euro per maand missen om te private leasen, maar niet zelf ff sparen en een eigen auto kopen, wat altijd voordeliger is als private lease.
@grasvreter: je hebt gelijk, die bedragen zijn best fors. Ik heb toch het idee dat ik onder het gemiddelde verdien! Terwijl ik dacht dat ik goed verdiende?
@grasvreter: Mensen die niet nadenken en die zijn er genoeg in Nederland. Wie least er sowieso een golf als er zoveel keuze is?
@grasvreter: vind je het gek dat nog geen 10% van de nieuwe auto’s door particulieren gekocht wordt? Wees blij dat je als starter een hypotheek voor je huis hebt kunnen afsluiten, de meeste lukt dat niet.
@grasvreter: Geduld, ambitie en doorzettingsvermogen jongen. Als starter lijkt alles onhaalbaar maar als je er echt voor gaat komen dingen sneller dan je denkt. (zei opa)
@troljedemoeder: leuk verhaaltje. maar de gemiddelde bank wil bij je hypotheekaanvraag gewoon harde cijfers zien en geen motiverende speech
@maarten_zoutendijk: .. moet keiharde cijfers zien, ze hebben niet zelf bedacht dat je max. 5 en een beetje meer je jaar salaris kan kopen met eventueel tot 70% van je partners inkomen er bij geteld!
@grasvreter: tot je een vrouw treft die ook werkt. Dubbel inkomen, woonlasten gebaseerd op 1 inkomen. Dan kan het hard gaan soms. Maar dan moet je wel de discipline hebben om niet gelijk twee keer zo duur te willen wonen.
Maar eerlijk is eerlijk, er zijn ook hele groepen die hebben twee inkomens nodig om überhaupt rond te kunnen komen. Dit blijft iets wat alleen haalbaar is voor 2x modaal of meer.
@lekbak: Da’s dus niet helemaal waar. Zoals al hierboven genoemd; die 200 euro leasekarretjes uit het a-segment worden echt niet gereden door dubbelmodaal. Daar rijdt de vrouw niet in zoiets, maar in een Mini of A1. Juist veel middeninkomens (modaal tot anderhalf keer modaal) gebruiken private lease in dit segment. Daarboven val je inderdaad door de mand als je een gezin hebt, er zit verplicht een vrij strenge inkomenstoets op (het kan dus ook niet dat je jezelf via private lease in de nesten werkt financieel gezien; de regels zijn zodanig dat je aanvraag dan al in een vroeg stadium afgekeurd wordt).
@maarten_zoutendijk: ik heb een modaal inkomen (eenverdiener met gezin) en een auto als dit kan ik bij lange na niet betalen. Dit is gewoon twee en een half keer zo duur als die 200 euro a-segment dingetjes. Ik zie niet hoe minder dan twee keer modaal zoveel geld aan een auto uit kan geven.
@grasvreter: heldere vraag, echter denk aan de mensen die altijd een leaseauto van de zaak hadden en dus bijtelling moesten betalen. Er zijn zat mensen bij ons (werkzaam bij Toyota dealer) die juist voor private lease gaan om geen bijtelling (+eigen bijdrage) te hoeven betalen en dus wel geld voor de km’s krijgen. Kan best lucratief zijn!
Voor mij geen transitiemodel. Ik wacht nog even tot er echt een fatsoenlijk en gelijkwaardig alternatief is ipv dat gekloot met zo’n laadsnoer.
@bernoulli: Het is maar wat je liever doet. Steek liever een stekker in mijn auto dan eens per week een stinkend tankpistool vasthouden in het heerlijke herfstweer om dan vervolgens €80,- te moeten afrekenen voor een tank dinosaurus.
@billymobiel: ach.. wist je dat tegenwoordig zelfs de meest basis tankstations een overkapping hebben?
Voor de met name lange afstand rijder die ook nog vaak in het buitenland moet zijn (heb ik het niet over vakantie 2x p/j) is er nog geen alternatief voor dinosap.
@billymobiel: elke dag met je snoertje klooien is ook niet alles. Die is ook gewoon nat na een regenbui.
@billymobiel: Meid, wat erg. De bijnaam voor je Dinkytoy is zeker Billymobiel.
“Waar pakt de e-Golf dan zoveel winst? Die auto was in aanschaf toch veel duurder? Dat klopt, over de e-Golf hoeft geen wegenbelasting betaald te worden en (waarschijnlijk) ligt de verwachte restwaarde hoger.”
Heeft dit ook niet te maken met de lagere onderhoudskosten?
EVs zijn geweldig, maar als je 50% van de stroom moet snelladen kies dan gewoon de benzine variant.
Om een goed beeld te vormen zou je eigenlijk uit moeten gaan van minimaal 90% aan de openbare weg á la 35 ct/kWh en 10% onderweg voor 65ct/kWh.
Thuis laden is laden tegen 22 ct (of 20 in het dal) is leuk, maar vaak moet je wel investeren in een eigen groep of zelfs een laadpaal én beschikken over parkeren op of tegen eigen grond. En spoiler alert; op 40.000 km ga je een laadpaal niet terugverdienen.
Te duur in aanschaf, te weinig range als je wat verder moet dan je eigen stad en terug, duurt te lang om op te laden, beperkte mogelijkheden om op te laden (t.o.v. brandstof). Nee, elektrisch rijden is voor mij (en veel anderen) nog bij lange na niet weggelegd. Kom maar eens als je 700km kan halen voor €20.000 en opgeladen is binnen 5min.
@rike: gewoon even wachten. Dan kom jij ook aan de beurt.
@pignon: ik verwacht er weinig van, ook gezien de huidige auto prijzen. Bovendien zullen de kosten voor de EV’s nog omhoog gaan, aangezien het gat gedicht moet worden van gemiste inkomsten door bijv brandstof accijnzen
@rike: je eisen zijn belachelijk. Waarom zou je in 5 minuten 700 km bereik willen laden?
Als eenmaal praktische elke parkeerplaats een slimme laadpaal heeft hoef je hooguit op een lange reis snel te laden en zelfs dan is 300 á 400 km in 15 minuten meer dan voldoende. Het zou voor het aantal verkeersslachtoffers beter zijn als elke 2 uur pauze zo strikter wordt gehanteerd.
@flutterby: heb je wel ’s in de rij bij de pomp gestaan op vakantie, naar zuid Europa? Dat gaat dan 5x zo lang duren – mits er de capaciteit is om zoveel auto’s te kunnen laden…
@davelepeef: oh nee, stel je voor dat je 30 minuten laten op je bestemming arriveert. Als je reistijd wil beperken pak dan het vliegtuig.
En nu een artikel plaatsen met een vergelijk tussen de ev en de dieselversie, en concluderen dat de ev goedkoper is. Gewoon, om autoblog in brand te zetten.
Nee geintje, zoiets moet je doen op 1 april.
@SimonMc: Een nieuwe diesel is vaak economisch al niet meer verantwoord tegenover een benzine. Pas bij heel veel kilometers en in gebruikskosten wint de elektrische auto van diesel. Dankzij de MRB op elke kilometertrage.
Praktisch is een diesel wél, maar dan moet je toch vrij afwijkend gebruik maken van je auto.
En nu een vergelijking met een diesel!
Leuk hoor, maar je gaat doorgaans niet private leasen als je meer dan 20k kilometer per jaar maakt. Dan is het gewoon niet gunstig meer. En ik vind juist dat de prijzen bar tegenvallen. Natuurlijk betaal je geen 575 per maand voor een 1.5 TSI Highline, waarschijnlijk wordt die dus ook door geen hond in de private lease genomen. Een prima Polo met 115 pk en Highline kan je echter voor rond de 330 hebben, wat best acceptabel is en ook gedaan wordt. Private lease is net als met telefoonabonnementen; je moet het goed uitzoeken en een beetje een neus hebben voor goede deals. Op sommige auto’s wordt door het merk of de leasemij veel toegelegd waardoor je een goede deal kunt pakken. Het tegendeel kan inderdaad ook, daar moet je vandaan blijven (nog los van het feit dat je een vrij stevig inkomen (meer dan 1.5x modaal, geen kinderen) moet hebben om te voldoen aan de eisen voor 575 per maand, weet ik toevallig).
Waarom vind ik de prijzen dan tegenvallen? Kijk eens naar de nieuwe eCorsa. Kost ongeveer 30 mille fiscaal, private lease nu te vinden voor 499 de maand. Met minimale kilometers en 60 maanden (wat ik iedereen sowieso zou afraden, is gewoon te lang met de huidige ontwikkelingen). Die verhouding tussen de fiscale waarde en de maandprijs vind ik absoluut zwak, VOORAL gezien het feit dat de leasemaatschappij lekker profiteert van het ontbreken van MRB en de ongetwijfeld vrij gunstige verzekeringspremie. Eventueel toekomstige aankoopsubsidies zijn natuurlijk ook niet voor jou. Kortom; de leaseprijs voor een EV zou met een gelijke fiscale waarde absoluut fors LAGER moeten zijn dan een benzine auto. Zo niet, weet je gelijk dat je een beroerde deal te pakken hebt.
Zelf volg ik de private lease EV aanbiedingen op de voet, maar tot nu toe is het weinig soeps. Ik begreep dat ze over de grens stunten met private lease op de e-Corsa en e208 voor 299 de maand. Dat zijn prijzen waar ik wel oren naar heb, en die het gros van NL wel doen interesseren. Voor 499 verkopen ze geen hol. Let maar op.
@maarten_zoutendijk: vind je in de basis 30k voor een f’ing Corsa dan niet al te duur?? Zo duurt het echt nog wel jaaaren voordat het hele wagenpark om is…