There can be only one.. Oh wacht, halen we nu twee iconische jaren ’80-films door elkaar?
Op 26 juni gaat bovenstaande DeLorean in Berlijn onder de hamer. Op het eerste oog is het de zoveelste roestvrijstalen DMC-12, echter, dit model heeft een stamboom. John DeLorean zelf kocht hem als cadeautje voor zijn toenmalige vrouw, de actrice/model Cristina Ferrare (retro-fap).
Toen de twee in ’85 uit elkaar gingen onderging haar (in Ierland gebouwde) vleugeldeur-Amerikaan hetzelfde lot, en na een aantal omzwervingen is het model uit 1982 nu op een veiling beland.
Echt heel zeldzaam is de DMC-12 met 9.200 geproduceerde exemplaren niet, en heel snel was de auto evenmin, maar dankzij Marty McFly en Doc Emmett Brown kent eigenlijk iedereen de auto. Het bieden start op 34.000 euro, maar de aanbieder verwacht/hoopt tussen de 70 en 100.000 euro uit te komen. De duurst geveilde DeLorean ooit – een prototype – deed 110.000 dollar, omgerekend ruim een ton in euro’s.
Zeg, hoe zit het eigenlijk met die spectaculaire elektrische DeLorean die zou komen? D.o.a?
agera zegt
Ik vind het een prachtige auto! Vooral de vleugeldeuren vind ik gaaf.
Alleen jammer van de motorisering.
mrrallycross zegt
Leuk zo. Maar een ton krijg ik nooit terug voor oud ijzer.
Het moet trouwens roestvast zijn en niet roestvrij.
rene-mini zegt
@mrrallycross: als we dan toch bijdehand gaan doen, “ijzer” komt eigenlijk niet op de markt voor in pure vorm. Het is net als roestvrij staal verkeerd ingeburgerd, Het moet staal ipv ijzer zijn :)
mrrallycross zegt
@rene-mini: klopt. Helemaal gelijk.
snorrie zegt
Leuk.
robskilov zegt
Vet, een Delorean staat hoog op mn lijstje als ik een grote schuur en volle bankrekening zou hebben. Het verhaal achter dit exemplaar is me persoonlijk overigens geen extra centen waard.
Jochen zegt
Mooi bericht. De meest bijzondere dmc-12 vond ik toch die 3 gouden exemplaren
carseen zegt
in Engeland is er een verkocht voor 80.000 euro begin deze maand. Deze heeft 24 km op de teller.
http://www.historics.co.uk/buying/auctions/2015-06-06/cars/ref-96-1981-delorean-dmc12.aspx
marikoelolo zegt
@carseen: 24 miles
toyotafortuner zegt
Altijd leuk, zo’n DeLorean. Wil er zeker ook eentje bezitten, ooit…
Wat de motor betreft: in een Amerikaan zou ik hem niet zo snel verwachten, en met zijn output klinkt het niet bepaald rap. Maar zet hem eens in zijn tijdsperspectief en dan klinkt +- 210 voor een 80s sportwagentje niet eens zo slecht…
norge zegt
@toyotafortuner: Amerikaan?
toyotafortuner zegt
@norge: De DeLorean is toch gewoon een Amerikaanse wagen?
norge zegt
@toyotafortuner: Gebouwd in Ierland met Europeese motor door een Amerikaans bedrijf…Ja, het is een Yank..
toyotafortuner zegt
@norge: ah zo
jrk68 zegt
@norge:
Yep, mede ontwikkeld door Lotus en aangerdeven door een PRV 6, een Franse motor dus.
O plaat zegt
Ooit eens lezen van de ombouw van het Franse rommel blok naar een 4L Buick V8 dit zou hem beduidend sneller en betrouwbaarder maken. En je zou die kleine Buick V8 er zonder veel problemen moeten kunnen in krijgen.
Delorean zegt
De elektrische DeLorean wordt gebouwd op aanvraag. Er is inderdaad weinig vraag naar, maar momenteel ken ik er 3 en een 4e is in opbouw ….
Delorean zegt
DeLoreans gaan zeker omhoog in waarde ; momenteel kan je voor een goed, origineel exemplaar 30 à 35.000 Euro vragen in Europa …
Pallas zegt
@Delorean: Valt mij nog mee eigenlijk, hoeveel bestaan er nog van de 9200?
Delorean zegt
@Pallas: er zijn er officieel 8583 stuks gebouwd (aantallen verschillen volgens de bron), maar naar schatting zouden er nog een 6500 rondrijden wereldwijd (wat ik persoonlijk veel vind volgens het aantal gebouwde wagens).
Pallas zegt
@Delorean: Das een prima percentage.
Weet je toevallig ook hoeveel er in NL zijn?
Delorean zegt
@Pallas: volgens de Nederlandse Delorean Club zouden er in Nederland een 100-tal zijn. Moeilijk te achterhalen, natuurlijk, want een deel kocht zijn auto om te rijden, een deel als ‘investering’ en een deel waarvan hij staat te verkommeren in een schuur ergens. Op clubdagen zie je meestal ook dezelfde personen terugkeren (de ‘rijders’, dus) …
Pallas zegt
@Delorean: Dank voor uw kennis.
sleepyj zegt
Een auto met geschiedenis, gefinancierd met geld uit de cocaïne handel, eigenaar opgepakt maar doet niets af aan dat het een gave auto is.
sleepyj zegt
@sleepyj: rectificatie: ik doelde eigenlijk op het automerk niet specifiek deze auto+eigenaar. Excuses
Dutchdriftking zegt
Hmmm, ik hoef hem niet.
Delorean zegt
Ondertussen heb ik bericht gekregen van James Espey, Vice President van de DeLorean Motor Company in Texas, dat deze DeLorean (zijnde VIN#06452) NOOIT aan John Delorean zelf noch aan zijn vrouw verkocht geweest is …
Met andere woorden: bovenstaand artikel is ‘dikke zever’ (of toch tenminste the onderwerp) en de wagen is zeker niet meer waard dan een ‘gewone’ DeLorean ….
bofkont zegt
Nooit wat aan gevonden, en bijzonder goed rijden doen ze al helemaal niet.
Delorean zegt
@bofkont: ik neem dat je al ooit eens met één gereden hebt?
bofkont zegt
@Delorean: genoeg over gelezen om tot een oordeel te komen.
Delorean zegt
@bofkont: doe jij altijd een ‘oordeel’ obv iets dan je ‘gelezen’ hebt?
bofkont zegt
@Delorean: vanuit meerdere bronnen over de jaren heen kun je dat gerust betrouwbaar noemen.Maar overtuig me eens van mijn ongelijk.
Delorean zegt
@bofkont: kom anders eens meerijden met de mijne ….
bofkont zegt
@Delorean: Lijkt me leuk :)
De auto heeft zeker wel iets, maar heeft mij persoonlijk nooit kunnen grijpen.
Geen verwijt overigens, gewoon persoonlijke smaak.
Delorean zegt
@bofkont: dit is geen persoonlijke aanval op jou, maar ik haat het wanneer mensen hun mening geven over iets wat ze nog nooit in ’t echt gezien of gehoord hebben …
fj272 zegt
@Delorean: Persoonlijk ben ik er ook niet van onder de indruk.. Vind het maar wat bij melkaar geraapt..
Heb er hier namelijk ook een staan waarvan de aandrijflijn na 20 jaar stilstand, grondig onder handen moest genomen worden…
Het is en blijft natuurlijk een icoon..
Delorean zegt
@fj272: 20 jaar stilstand door jou? Of door iemand anders? Want zet gelijk welke wagen 20 jaar stil en er gaat gegarandeerd vanalles kapot … Daarop gebaseerd kun je een Delorean moeilijk afrekenen, niet?
PS. Welke is de VIN van de jouwe trouwens?
fj272 zegt
@Delorean: Nee niet van mij, maar van een klant..
Vin weet ik niet zo direct te zeggen.. Ben nu niet thuis..
fj272 zegt
@Delorean: het is de 1090
Er zat voorheen een BAE turbokit op deze wagen.. Maar dat is nu allemaal verwijderd…Nu is alles weer relatief origineel… Basismotor nu een B28E uit een Volvo..
Delorean zegt
@fj272: merci voor de update! Is die ook ingeschreven?
fj272 zegt
@Delorean: Ja deze staat al sinds 1989 op Nederlands kenteken..
Helaas kan ik geen foto’s hier publiceren ivm privacy van de eigenaar..
De techniek was echt in erbarmelijke staat.. Maar nu weer top..
Het enige wat mij nog stoort zijn de energievretende koelfans.. Wellicht dat ik die toch nog vervang door een paar moderne varianten..
jrk68 zegt
@bofkont:
Altijd weer die subjectieve aannames en AW waarheden, zo jammer dat je op basis daarvan tegen alles en iedereen moet trappen die het niet met je eens zijn.
BAH.
bofkont zegt
@jrk68: Ach mijn beste je bent er zelf anders ook niet vies van als het over VAG gaat, dus hoezo hypocriet.
Maar ik trap tegen niemand aan, ik geef alleen eerlijk aan wat ik heb gelezen, ik discussieer verder op een normale wijze met Delorean, zou je zelf ook eens kunnen doen, je toon is niet al te vriendelijk helaas.
jrk68 zegt
@bofkont:
Ach, zolang je het zelf maar geloofd hè…..
Ik hou het liever bij feiten ipv aannames, dat jij die feiten niet trekt is niet mijn probleem.
bofkont zegt
@jrk68: Datzelfde gaat ook precies voor jou op, van dat heb je een ontzettende plaat voor je hoofd en een zeer kort lontje, zodra mensen niet naar je mond praten en een andere mening er op na houden barst de hel los.
Ik mag zelf graag een discussie voeren op een normale wijze en geef zonder mijn problemen mijn ongelijk toe als blijkt dat dat zo is.
Laten we de toon aub normaal houden, we zijn beide geen snotneuzen meer volgens mij.
danmar zegt
@bofkont: Ben normaal niet zonvakantie plusjes geven maar je krijgt er een van mij voor de wijze waarop je de discussie blijft voeden.
Helaas is jrk68 de laatste tijd een ontzettende oude zeur aan het worden.
Past zijn avatar eindelijk bij hem.
danmar zegt
@danmar: Zonvakantie = zo van de
Waar is die editknop?
bofkont zegt
@danmar: mijn dank is groot , precies mijn gedachten :)
bofkont zegt
@Delorean: Maar ik begrijp met zo’n nickname dat het nogal tegen het zere been is.
Maar wees eerlijk ben je dan nog wel objectief?
Delorean zegt
@bofkont: ik heb al 15 jaar een DeLorean en het komt misschien ‘objectief’ over, maar ik heb al met verschillende sportwagens gereden of meegereden, waaronder verschillende Ferraris, Lamborghinis, Porsches en zelfs ooit eens meegegaan met een Pagani Zonda. Akkoord, een DeLorean is wat ‘underpowered’ (ik ben ook niet hypocriet), maar hij gaat zeker en vast ‘goed vooruit’. Ikzelf heb er aleen topsnelheid van 230 mee gedaan en bij een ‘cruisingspeed’ van 130-140 is hij best aangenaam rijden. Enkele jaren geleden ben ik ermee naar Groningen gereden, ginder een rondrit gedaan en terug naar huis gereden (ong. 1200km op één dag). Probeer dat eens in een gemiddelde Ferrari en je bent kapot tegen ’s avonds.
Een Delorean rijd zeker zo slecht niet de mensen zeggen …
bofkont zegt
@Delorean: Comfortabel geloof ik direct met die hoge grote banden, maar ik vergelijk hem meer met sportwagens van die tijd, en daar zou hij toch wel wat te kort komen kwa handling wat ik heb gelezen. Maar idd het is en blijft bij lezen zoals u zelf al aangeeft.
Leuke kennis groepje heeft u daar , om zulke grote merken te mogen rijden.
Kan ik helaas niet zeggen.
Delorean zegt
@bofkont: na 15 jaar oldtimermeetings te doen, heb je al een boel vrienden gemaakt. Daar zit nu en dan wel eens iets ‘speciaals’ tussen. Als je na een tijdje dan je stoute schoenen aantrekt en vraagt ‘mag ik er eens mee rijden?’ kun je soms wel eens chance hebben. Dat telt voor alle soorten oldtimers, zenne, van een oude Fiat 500 tot een Ferrari Testarossa …
bofkont zegt
@Delorean: Dat is zeker waar, ik reis ook heel wat af op auto gebied, techno classica etc etc
Heb onlangs mogen rijden met een porsche 911 cabrio van 1984 en een masserati 4200GT, was toch wel heel erg leuk, maar deze zijn niet zo exotisch als de merken die u opsomt.
Delorean zegt
@bofkont: qua rijgedrag moet je hem meer vergelijken met een ‘luxueuze cruiser’. Wil je ‘bochtenwerk’ doen en over de Nurburgring racen, ben je beter af met iets zoals een Lotus Elise of BMW M3 …
Delorean zegt
@bofkont: die Pagani (waar je ’t waarschijnlijk op hebt) is ondertussen al lang niet meer in België, hij is verkocht aan een Zwitser. De man heeft nog een Bugatti EB110 ook staan trouwens, spijtig genoeg komen ze nooit buiten en ziet hij ze enkel als ‘investering’ …
bofkont zegt
@Delorean: Idd de pagani en ferrari zijn toch wel wagens die tot de verbeelding spreken.
Idd jammer dat zulke pareltjes als de EB110 amper nog buiten komen, maar ook wel weer begrijpelijk. Tja in dat opzicht is de dolerean niet eerlijk op waarde geschat en werd/wordt er teveel gekeken naar de sportwagens zoals porsche etc etc.
In ieder geval bedankt voor uw toelichting en verhelderende info.
Mijn beeld is nu zeker wel bij gesteld.
Delorean zegt
@bofkont: geen probleem! Als je eens in de buurt van Kortrijk (België) moest zijn, geef ik je graag een ritje met de DeLorean …
bofkont zegt
@Delorean: Geweldig leuk aanbod erg bedankt!!
een ritje in mijn cabrio is mijn aanbieding :)
Maar vrees dat die het niet zal halen bij de pagani etc etc ;)
Delorean zegt
@bofkont: geeft niet, hoor, als er 4 wielen (soms ook maar 3 :-)) onderstaan, ga ik zeker graag eens mee …
bofkont zegt
@Delorean: :):)