Volkswagen blijft bij hoog en bij laag volhouden dat ze in Parijs toch echt de 7e generatie van de Passat gepresenteerd hebben. Maar volgens mij kan zelfs een blinde vrouw zien dat gewoon een ingrijpende facelift is geweest. Het platform is hetzelfde gebleven, (al?) het glaswerk is gelijk gebleven en volgens mij zijn de deuren ook uitwisselbaar.
Dit trukje heeft VW natuurlijk ook al een geflikt met “compleet nieuwe” Golf VI die stiekem een gefacelifte Golf V bleek te zijn. En ook in de geschiedenis van de Passat is een dergelijke truc niet nieuw. Toen generatie 4 in 1993 op de markt verscheen was dat feitelijk gezien ook een flink opgefriste versie van de B3.
Dat VW geen compleet nieuw model wilde presenteren kan ik begrijpen, maar noem het dan gewoon generatie 6.5 oid. En had er dan iig niet die onwijs suffe Phaeton neus opgeplakt! De Passat had een redelijk eigen gezicht, maar dat is nu compleet verloren. Willen mensen dan echt zo graag opgaan in de grijze massa?
Afijn, bekijk onderstaande foto’s maar eens goed en zoek naar de dingen die wel nieuw zijn aan deze “compleet vernieuwde” Passat.
Kurdmanx zegt
Kijk eens naar dat dashboard, zit er zo 2005 uit!! Zelfs een Kia is moderner van binnen in.
mb man zegt
Heel duidelijk een facelift.
de echte bob zegt
ze hebben gewoon een liftje gedaan, niks bijzonders… next!
Acacio zegt
Er is helaas niet veel veranderd aan de zaaddodendheid van de auto…
Starred zegt
Gewoon een facelift of niet, hij is wel een stuk mooier dan het vorige model, dat was namelijk echt een beetje oubollig met die grote chromen grill en die rare koplampen.
Beetje saai wellicht, maar veel mensen zitten nou eenmaal niet op rare of afwijkende dingen te wachten
Dimglor zegt
Dit ziet er goed uit, zeer goed zelfs… beter dan de vorige…
De voorkant.. Da’s iets minder…
Eigenlijk niet zoveel verandering… Nieuwe achterlichten, misschien een nieuwe achterklep, een nieuw frontje (gewoon familiegezichtje kopiëren, …. Da’s ongeveer alles denk ik..
a_buis zegt
Inkoppertje: passaai. Dus…
Laue zegt
Het “nieuwe” neusje is erg strak en staat alle VW’s erg goed. het dash is er niet beter op geworden. De “echte” vorige passat is de mooiste to nu toe.
Bwlian zegt
@Laue: Behalve de passat natuurlijk :P
Jippie zegt
Het was al een grijs muisje, nu is ie nog grijzer. Maar goed dat er in Nederland ook heel veel grijze muizen wonen anders hadden ze bij VW (Pon)echt een probleem.
Tinus zegt
Zo te zien hebben ze zelfs die platte, vormloze voorstoelen laten zitten…
En dat analoge klokje is alleen cool in een Maserati, Bentley of Rolls! (en stiekem ook wel in de Ford Ka haha)
Joost zegt
Dacht heel even dat er een nieuwe Jetta op de eerste foto stond, maar bij nader inzien moet dit toch echt de Passat voorstellen. Nee, ik kan zonder moeite meer dan tien concurrenten noemen die ik mooier vind. Recht van voren is ‘ie ronduit lelijk te noemen, van achteren een tikkeltje Amerikaans/Aziatisch (en dat is in dit geval ook geen compliment). Het interieur is weinig sfeervol en ziet er tamelijk verouderd uit. Kortom: deze Passat vind ik (wederom) een behoorlijke miskleum van VW.
Bart zegt
Een echt nieuwe Passat komt er pas als alles naar het Modulär Querbau (MQB) platform wordt gemigreerd. Waarvan de Sharan trouwens de eerste is. Die is dus veel belangrijker dan de Passat.
robbie zegt
@Bart: en die was ook veel ouder ;) De Sharan was toch de allereerste auto ter wereld?
Bart zegt
…Van Polo to Sharan met een voorpartij.
Brum zegt
Jammer, de oude was interessanter… Dat interieur spreekt me ook al niet aan. Ben het helemaal met autoblog eens dat ze bij VW alleen maar kopiëren op dit moment.
Laue zegt
De mooiste passat tot nu toe:
Toen stationcars nog stationcars waren…
toyotaprius zegt
@Laue: Neem ik aan in W8 uitvoering?
Bumer zegt
Ik: Wat is het toppunt van saaiheid?
Jij: Euh… geen idee.
Ik: Jonguh een Passat natuurlijk, verrekte mongol ;)
Gezondverstand zegt
Had VAG niet iets met Porsche :D
Daar is ondertussen de 523e facelift van de 911 verschenen.
Bij VW en Audi gaat het dezelfde kant op.
Stelletje conservatieve saaie fantasieloze bierdrinkende worst-eters.
En dan die Hollanders die blijven die overpriced hokken maar kopen.
Dom dom dom.
Bartje zegt
@Gezondverstand:
Overpriced hokken? Die franse dingen rijden zelfs weg als ze op de handrem staan
Relief zegt
Robbie, je begint me steeds meer te irriteren.
Hou die lekkere ongezoute mening voor je. Elke berichtje van je loop je te zeiken over wagens.
Relief zegt
@Gezondverstand
Wat moet je dan kopen? Die rommel uit Frankrijk? Sure :)
T Bone zegt
@Relief,
zo zie ik het graag! Franse rommel en Duitse degelijkheid,
weliswaar duurder maar wel veeel beter!
Citrofiel zegt
Conclusie: Autoliefhebbers zijn bijna unaniem, het wordt geen Passat voor hen. Helaas zijn er bergen mensen die niets met auto’s hebben, die denken dat dit een nieuwe auto is en die alleen kijken naar lage leaseprijzen.
@Relief: Zeiken kan jij ook goed hoor. Franse rommel? Hou toch eens op…
Ferdinand1 zegt
@Citrofiel: Ik ken genoeg liefhebbers met een Passat. Wel lekker fully loaded met een prijs van €60.000 :D
Citrofiel zegt
@Ferdinand1: Dat zijn dus liefhebbers van zo anoniem mogelijk maar toch luxe door het verkeer komen. Kan ook…
PaulB zegt
@Ferdinand1: ik ben zeker liefhebber, mijne kostte dan ook 72k
Maargoed die heb ik vorige maand ingeruilt haha..
W1ck3D78 zegt
Lijkt sterk op mijn Golf V :)
Jipp zegt
het is een facelift, maar dat doet volkswagen altijd, dat is merk eigen, kijk naar de afbeelding van laue, dat werd ook als nieuw model aangeduid maar was ook een facelift (laue, die passat rijd overigens super net als de huidige) maar iedereen die hem lelijk vind, wacht af tot je hem in het echt ziet, op de beursfoto’s ziet hij er al beter uit, en ik denk dat vele hem toch geslaagd vinden als ze hem in het echt zien!
Het blijft een fijne auto om mee te rijden, en zo verkeerd ziet hij er nu ook niet uit! Overigens lijkt hij vrij weinig op een golf voor de gene die dat roepen.
Flamingo zegt
er is niks nieuw ze hebben hem gewoon een beetje verknalt. vind de nieuwe polo,golf, touran,sharan,phaeton wel allemaal goed gelukt.touareg,mwa.jetta,mwa.maar ben nog beswt tevreden over vw
achterkantje(avant), zijkant en interieur blijven trouwens netjes.dat is dan nog positief en natuurlijk is dit een facelift. ze noemen hem gewoon alleen nieuw :P
@Jipp: die noemde ze wel 5.5 hoor,dus een facelift
nog paartjes medt deze en met de golf en dan komen er echt geheel nieuwe modellen.hoewel touran al 3de facelift!
Jan Pieter zegt
Als eigenaar van een huidige generatie passat variant zie ik de volgende verschillen.
– er zit 1 of ander nieuw klokje in het midden van het dashboard
– de buitenspiegels lijken een andere vorm te hebben.
– voor en achterkant + verlichting maar dat had iedereen al gezien.
– de cuphouder (lol) in de middenconsole is anders maar die staat maar half op de foto
– chromen strip aan de zijkanten zit lager
Verder is het inderdaad tot in detail gewoon dezelfde auto. Een slechte zaak vind ik als je weer eens een nieuwe auto mag/kan uitzoeken dan wil je vaak toch wel eens iets anders. De thrill van een nieuwe auto gaat er wel een beetje af.
Ferrari_Fan zegt
Ik verklaar de facelift van de passat nu gelijk al passé, zo anno 2005:D Je kunt beter bij Skoda shoppen (als het zonodig VAG moet zijn) voor de Superb Combi is veel groter, nieuwer, goedkoper en gelijk in afwerking;)
Volkswagen is weer lekker saai bezig. Net als ten tijden van de Golf III (2e helft jaren ’90). Saai = oubollig Volkswagen = saai conclusie Volkswagen = oubollig :D
joeytrambel zegt
gewoon zielig……..
nitroburner zegt
Veel mensen willen nu eenmaal opgaan in de grijze massa. Daarom kopen zij de auto ook in de kleurvariaties van wit via grijs naar zwart. En nauwelijks nog geel groen of blauw, want dat valt misschien teveel op. Maar daarom zal deze passat wel goed verkopen, want hoewel een beetje saai en niet echt origineel, ziet hij er ook niet echt lelijk uit.
lincoln zegt
flikker op ..
jullie zijn gewoon jaloers omdat je em niet kan betalen ..
erce zegt
@lincoln: mag ik deze opmerking nomineren tot domste opmerking van het jaar?
Tripple zegt
maar het schijnt dat de kopers er niet hetzelfde over denken
IETS WAT VERKOOPT IS ALTIJD GOED..
NLBUURMAN zegt
@Tripple: zo goed is windows nou ook weer niet… en al die chinese rommel?
Bumer zegt
@Tripple: Iets wat verkoopt is een product voor de massa en is dus vaak goedkoper en niet meteen beter. Ik verkies Mac OSX omdat Windows mijn bloed spontaan doet stollen, maarja zowat iedereen heeft Windows omdat het over het algemeen goedkopere computers zijn. Ga niet zeggen dat Windows geweldig is, want ik weet meteen dat dat een leugentje is ;)
CS zegt
@Lincoln,
Ach de meeste Passats die in NL rondrijden kost de berijder gemiddeld zo’n €250,- netto per mnd aan bijtelling.
Daarom rijd iedereen een Passat. Veel ruimte voor weining.
Rene zegt
Erg teleurstellend….
Pieter-Jan zegt
Dit is toch een van de meer ingrijpende facelifts. Als je dat vergelijkt met BMW, bijvoorbeeld, waar het altijd gewoon de lampen zijn. Voor de e39 waren het witte pinkers (zoals mijn 525d Touring M-sport, donkerblauw met lichtgrijs leer), voor de e60 LEDs (afgekeken van Audi natuurlijk, net als Directe Injectie, Dieselinjectie, drukvoeding, DSG, AWD), de e46 kreeg omgekeerde booskijkers mee met de facelift (geen verbetering, en met de runflats ook geen goeie rijeigenschappen). Heeft BMW ooit al bijvoorbeeld de grill veranderd voor een facelift?
Maar als ik dan recente artikels over BMW opzoek lees ik
“subtiele uiterlijke aanpassingen”
“een aantal uiterlijke wijzigingen ondergaan en ook zijn er op technisch gebied enkele zaken verbeterd”
“En waarom ziet deze X3 er eigenlijk zo dik uit? Dat komt natuurlijk omdat dit exemplaar is voorzien van een M Sport pakketje. Ziet er gelijk wat stoerder uit. Vinden jullie ook niet?”
“Ziet er echt wel goed uit hoor, maar daarover verschil ik sterk van mening met een aantal mede-bloggers. Het bewijs dat smaak heel persoonlijk is.”
“Natuurlijk lijkt de Audi wel heel erg veel op alle andere Audi’s. De eerste 3 rondes dat hij voorbij kwam op de Nordschleife dacht ik dat het een A5 sportback was. Zie je een Audi recht van voren dan is er helemaal geen onderscheid te maken. De BMW onderscheidt zich wel, maar op wat voor manier?”
“Gewoon de markt overspoelen met kleine, middel-kleine, middel-grote en grote auto’s met een lekker herkenbaar gezicht. Niet alleen kan je de modellen mooi op een rij van groot naar klein zetten, de wiskunde klopt ook! Kunnen de Fransen nog wat van leren.Uiterlijk is de BMW X3 er in ieder geval flink op vooruit gegaan ten opzichte van het huidige model. Net wat frisser dan de X5, net wat stoerder dan de X1.”
Tegenover recente VAG producten:
“Het is een mengelmoes geworden. Ze hebben de grilletjes van de Audi R8 4.2 FSI gepakt, net als de klassieker 4 ronde uitlaten. De voorkant is standaard voorzien van LED rij-de-hele-dag-voor-paal lampjes. Gelukkig kunnen ze uit. Verder zien we velgen en een raam-omlijsting van de Audi R8 V10 Spyder terug. Net als de bruine kleur, was blijkbaar een aanbieding.
Hoewel ik Audi sinds de nieuwe A8 niet meer helemaal serieus kan nemen, is dit toch wel een auto om te hebben.”
“Audi lijkt iets nieuws te hebben bedacht. Geen uniforme bumpers, grilletjes en lampen, maar uniforme auto’s. Waren tot op heden de gelijkenissen zeer groot, in de toekomst zijn de auto’s gewoon identiek. Een open deur, ik weet het.
Dit had ik natuurlijk ook bij de introductie van de Audi A8 al aan moeten zien komen. In al mijn naïviteit dacht ik dat de A6 wel weer een kleine deur open zou zetten naar het design van een volgende generatie. De huidige A4 rijdt rond sinds 2007. Dan zouden we nu ongeveer halverwege de modelcyclus moeten zitten. Logischerwijs zou Audi komend jaar dan een A6 introduceren met een ‘vernieuwend’ design. Dat leidt tot een facelift van de huidige A4, en uiteindelijk tot een nieuw A4-design in 2014.
Niets is minder waar. Er komt geen nieuw design. Wel veel nieuwe auto’s, maar die zien er allemaal hetzelfde uit. De A6 (2012) zal qua formaat precies het midden houden tussen een A4 en A8”
“Allemaal van later zorg, nu eerst even lachen met de creativelingen uit Ingolstadt. Koper: “One Audi please”. Audi Drive-in: “You wan’t to kingsize that?”. Koper: “A medium-size will do for today”.”
“Maak je op voor een spannend avondje *dubbele kuch* vol Audi A7-vertier. ”
“Wat krijg je als je een R8 iets te lang op 90°C wast, en je lepelt er vervolgens een sterke viercilinder in? De kans is groot dat je iets krijgt wat heel veel op een Audi R4 gaat lijken”
“Volkswagen legt de nadruk op het feit dat er geen onderdelen meer zijn geleend van de body van bijvoorbeeld de Golf. Maar laat u niet foppen, u koopt gewoon een Golf met een kofferbak.”
“Dit wordt de Polo-met-ass. Gelukkig alleen voor de Russische markt.”
“Volkswagen knipt en plakt lekker door met die familieneus. Om de haverklap komt het merk met een gefacelift model op de proppen die precies hetzelfde front heeft als het leeuwendeel van het VW modellengamma. De Phaeton zal het volgende slachtoffer zijn.”
“Je moet heeeeel goed kijken, maar dit is toch echt de compleet nieuwe Conti GT”
Denken jullie ooit een gerespecteerde publicatie te worden met dat adolecent fanatisme? Is het dat enkel snobs ellendig genoeg zijn om voor niets in hun vrije tijd persberichten te kopiëren, zolang ze maar een platform krijgen voor hun verwaande opinies?
En dan klagen de opgejaagde BMW aarslikkers nog in de comments dat het “audiblog” wordt. Is het dus een dansje dat je doet voor de goedkeuring van de luidruchtigste eikels in de klas? Of steken jullie elkaar aan in jullie ingebeelde strijd om klasse superioriteit? Het blijft ook nog steeds facinerend hoe blind jullie zijn voor de extreme eentonigheid en banaliteit van jullie opinies. Stel je voor dat dit een echte journalistieke website was (Autocar, Evo, Pistonheads, Autoblog.com …) Je weet wel, websites die echt geld verdienden. Je komt niet in aanmerking.
Bumer zegt
@Pieter-Jan: Jij hebt je huiswerk gedaan :D Maar waarom zou BMW ooit z’n grille gaan veranderen? DIe 2 gapende gaten zijn zo’n beetje een van hun handelsmerken geworden.
Nijntje_ zegt
@Pieter-Jan: Voila, you’ve done your homework boy .
w0o0dy zegt
@Pieter-Jan: Het feit dat werkelijk IEDER persbericht, alle pr-lulkoek en ieder model van VAG (voor zover Pon &co ze beschikbaar stellen) meer dan een beetje aandacht krijgt is niet genoeg? Men MOET ook nog eens enthousiast zijn over die middelmatig rijdende saaie VW’s? Je kunt iets tegen BMW’s hebben, maar middelmatig zijn ze zeker niet, dat mensen daar positiever over zijn dat kan ik me wel voorstellen. Maar goed, ieder zijn grieven, en dit is die van jou, staat genoteerd, moving on!
autoblogger zegt
@Pieter-Jan: Goeie reactie! Waarvoor dank. Het mag soms wel wat kritischer inderdaad, maar elke blogger/reaguurder heeft weer eigen vooroordelen. Dat maakt het leuk maar soms ook erg lastig. Je bent mijn artikel over de X3 trouwens vergeten te vermelden.
Wat betreft Autocar, Evo, Pistonheads, Autoblog US et. Dat zijn niet onze grote voorbeelden, wij proberen hier iets anders te doen. Of dat vervolgens geld oplevert is niet jouw probleem;)
robbie zegt
@Pieter-Jan: het is idd een ingrijpende facelift, beter zou ik het niet kunnen omschrijven. Maar waarom moet VW het dan als een nieuwe generatie omschrijven? Noem het gewoon een facelift. Dat BMW, Audi & Mercedes minder ingrijpende facelifts (hoeven) door te voeren is volgens mij alleen maar een teken van sterkte.
Het is blijkbaar niet nodig om die auto’s forse (visuele) opfrissers te geven. Iets wat uiteindelijk alleen maar goed is voor de restwaarde van die auto’s.
911GT2 zegt
Ik vind hem wel mooi!
Atenza zegt
Ja hij is saai en tuurlijk is het een uitgebreide facelift (niet alleen neus en achterlampen maar ook achterklep en de zijlijn is net wat anders) maar uiteindelijk WIL leasend Nederland een ingetogen, zakelijke auto en des VW’s is het gewoon weer een uitstekende aanbieding waar niet echt minpunten aankleven.
.
Ik zou zelf voor een Mazda6 of Accord Tourer gaan maar je ziet al aan de verkoopcijfers dat ik daar één van de weinige van ben :S Stel je voor dat je je onderscheidt..
mashell zegt
@Atenza: het vervelende is dat de hunkering naar grijze middelmaat ook in de markt voor gebruikte auto’s geldt. De Mazda 6 (briljant ontwerp) en de Accoord zijn daarom flink duurder in de lease.
Atenza zegt
@mashell: hoeveel scheelt dat per maand..?
duckje zegt
hij is veel mooier dan de huidige, totaal verouderde passat, alleen de break kan wat beter.
YelloMello zegt
achterlampen geïnspireerd door de Seat Leon 2, faceliftmodel? (2010 en verder volgens mij???)
mashell zegt
Eigenlijk vind ik ook het front wel een verbetering. Dat enorme chrome baardje was toch maar een tijdelijke mode hype. Maar ik ben vooral onder de indruk van het ronde klokje, op het dashboard.
toyotaprius zegt
Ik wil een basis TDI, in het grijs met wieldoppen.. Lekker eens wat anders…
integralechubasco zegt
Vreemd dat er nog geen seriemoordenaar is opgestaan die het gemunt heeft op Passatbezitters… ik bedoel, amerikaanse schoolpleinen is zo yesterday…
Ferdinand1 zegt
@integralechubasco: je probeert, maar het lukt je niet…
Bob zegt
Grappig dat de B3 wordt aangehaald met z’n facelift. Ze deden precies hetzelfde toen, ze maakten hem veel saaier.
lamborgfan zegt
strak en zakelijk! Wordt weer een Topper!
Rick-dos zegt
Het moge duidelijk zijn dat VAG designers totaal geen inspiratie hebben. Komt wellicht niet door de designers zelf maar zeker wel door VAG. Audi Quattro concept; beetje A5 aanpassen. Het zesde element Lambo concept; beetje een Gallardo aanpassen. Splinternieuwe Passat; beetje een oude Passat aanpassen.
Ik mag hopen dat ze met flikken van Porsche afblijven. Anders is dat merk voor mij ook afgeschreven.
Esprit_de_Flandre zegt
Awoe, saai, inspiratieloos, …
Iedereen noemde/noemt Toyota saai. Ze zijn de grootste geworden ter wereld, en vooral dankzij één van de (volgens velen) saaiste auto’s ter wereld, de Corolla.
VW wil de grootste worden. Dus…
KaCh1ng zegt
zijn dat de koplampen vn een audi a3(2008+), maar dan net iets anders?
passat zegt
En toch word mijn volgende auto weer een passat:)
het is namelijk gewoon een degelijke auto met veel bergruimte.en dat is toch waarom je hem koopt.
uiterlijk van de passat,tja daar kun je over twisten,maar ik vind ze na de audi de mooiste variants.dan kun je zeggen waarom koop je dan geen audi. deze hebben over het algemeen minder bergruimte.
Oeffie zegt
Ik zie het scenario al voor me, in elkaar gereden Passats met de oude neus en kont worden weer opgelapt met de neus en kont van het nieuwe model. Beetje jammer, gemiste kans van VW.
rsh zegt
Saai, onbetrouwbaar en grijs.
VW in een notendop
jimmy zegt
Goed bezig daar bij VAG. Geld verdienen is het doel en dat zal ongetwijfeld weer lukken. De massa interesseert het geen fuck of het een vernieuwing is en zien weten niet eens welk model nieuwer is.
Ferdinand1 zegt
Ik begin aan het uiterlijk te wennen! Maar de huidige versie vind ik toch nog mooier, en dat zal ik blijven vinden.
steven simons zegt
Ik rij al meer dan 20 jaar met V.W. (oerdegenlijk !)
Maar de volgende gaat toch een Renault worden !
Een merk moet durven inoveren ,ik loop ook niet meer in de kleren van 20 jaar geleden .
V.W. zou zich beter tot de Oost-Europese markt richten !
Citrofiel zegt
@steven simons: `Van reacties als de jouwe word ik heel blij. :)
steven simons zegt
@Citrofiel
Een Berlingo zie ik ook nog zitten !
Citrofiel zegt
@steven simons: Ik houd je niet tegen. ;)
steven simons zegt
Maar mijn hart ligt bij een Modus !
Citrofiel zegt
@steven simons: Tsss, hoe kan dat nou? ;) Ach, vanuit mijn subjectieve standpunt wordt het niet slechter dan een VW, dus ik vind het al heel mooi dat je een Frans merk een kans geeft. Alvast veel plezier ermee, (ver) in de toekomst.
Atenza zegt
Als je kwaliteit moet je Japans rijden.. zien er vaak ook nog beter uit dan de gezochte ontwerpen uit Frankrijk ;)
Cantago zegt
Zelfde neus als al de andere… Achja, bekijk het van de positieve kant, wat voor een auto ik ook koop, zolang het geen VW of Audi is heb ik iets origineels!