Terreinwagens hebben speciale banden nodig, maar dat geldt ook voor SUV’s.
De SUV is populairder dan ooit. Vorig jaar was 37% van de verkochte auto’s in Europa een SUV en de verwachting is dat dit in 2025 zelfs 43% wordt. Een SUV is doorgaans groter en zwaarder dan bijvoorbeeld een sedan of stationwagen en dat vraagt logischerwijs ook om andere banden. Bovendien moeten de banden voldoende grip bieden onder alle omstandigheden, maar tegelijkertijd comfortabel zijn op de weg. SUV-banden moeten dus aan veel eisen voldoen.
Sedan vs. SUV
Om een concreet voorbeeld te geven van de verschillen tussen een reguliere auto en een SUV: een Alfa Romeo Giulia 2.0T weegt 1.404 kg, terwijl een Stelvio met dezelfde motor 1.635 kg weegt. De banden zijn ook breder en groter: de Giulia heeft standaard 205/60R16 banden, terwijl de Stelvio met 225/65R17 banden wordt geleverd. En zo is het bij veel merken. De vraag naar SUV’s betekent over het algemeen vraag naar zwaardere auto’s.
Verschillen
SUV-banden zijn doorgaans dus simpelweg groter, maar de band zelf verschilt ook. Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een hardere rubbersamenstelling. Dit heeft alles te maken met het hogere gewicht dat deze banden moeten dragen. Om diezelfde reden hebben SUV-banden ook stevigere wangen. De band is daardoor ook meteen beter bestand tegen beschadigingen bij eventueel off-roadgebruik. Waar de groeven aan de zijkant van de banden doorgaans diagonaal naar achteren lopen, zijn deze bij SUV-banden vaak meer horizontaal georiënteerd. Daardoor wordt het contactoppervlak vergroot, wat resulteert in meer grip op een onverharde ondergrond.
EfficientGrip 2 SUV
Een voorbeeld van een band die specifiek voor SUV’s is ontwikkeld is de Goodyear EfficientGrip 2 SUV. Door het vergrote contactoppervlak heeft deze band een korte remweg op een droog wegdek. De vele grijpranden zorgen er op hun beurt voor dat het water beter wordt afgevoerd. Dit betekent dus ook een korte remweg op een nat wegdek. Door de hogere elasticiteit van het rubber gaan de EfficientGrip 2 SUV-banden daarnaast erg lang mee.
4×4-banden
Voor de echte terreinwagens zijn er 4×4-banden. Deze robuuste banden zijn gemaakt voor off-roadgebruik, hoewel ook deze banden gewoon geschikt zijn voor de openbare weg. In deze categorie heeft Goodyear de bekende Wrangler-reeks. De Wrangler All-Terrain Adventure beschikt over een Kevlar-laag die ervoor zorgt dat de band bestand is tegen lekken en beschadigingen. Deze band gaat ook nog eens 37% langer mee dan de gemiddelde band van de concurrentie.
Land Rover Defender
Dat de Goodyear Wrangler-banden niet de eerste de beste 4×4-banden zijn blijkt wel uit het feit dat deze af fabriek gemonteerd worden onder de nieuwe Land Rover Defender. De Wrangler All-Terrain-banden zijn in verschillende maten leverbaar op de Defender. Voor degenen die nog een stap verder willen gaan zijn ook de Wrangler DuraTec-banden te krijgen op de Defender. Deze banden zijn geschikt voor nog zwaardere omstandigheden.
Winactie
Ben je zelf toe aan nieuwe Goodyear-banden? Als je op de website van Goodyear je gegevens invult kun je na aankoop tot €40 cashback terugkrijgen (of het nu SUV-/4×4-banden zijn of niet). Als je je vervolgens op Autoblog aanmeldt via het Goodyear formulier maak je ook kans op een Land Rover Driving Experience. Dan kun je zelf ervaren hoe het is om met Goodyear-banden off-road te gaan!
Maar ook Autobloglezers die geen Goodyear banden hebben gekocht dingen mee naar deze leuke prijs.
Johanneke zegt
Als je alle ‘SUV’s’ met enkel voorwielaandrijving even niet onder de noemer SUV noemt, maar crossover, wat het zijn, dan valt de stijging reuze mee hoor.
Foramen zegt
Laatst Falken Wildpeak MT gekocht, kan het een ieder aanraden.
simonferrari zegt
Welk merk/ type is eigenlijk aan te raden voor een hatchback met redelijk wat vermogen en een sportieve rijstijl? Heeft iemand goede ervaringen met een bepaald type? (Ik zoek 18 inch)
Ben al even op zoek maar ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Een onafhankelijk artikel hierover zou leuk zijn :)
Johanneke zegt
Autoweek heeft laatst de c segment hatchback test gedaan. Al denk ik niet dat die met meer dan 150pk getest hebben. (Ze hadden een golf dacht ik, ik vermoed zo’n 1.5).
JelleEp3 zegt
@simonferrari: ik heb hele goede ervaring met Michelin pilot sport 4. Heel veel grip, ook bij natte condities nog heel goed, en ze slijten niet hard. De vorige (pilot sport 3) heb ik ook gehad maar gingen stuk sneller op. Heb ze onder een civic type r
simonferrari zegt
@jelle166: Bedankt voor de tip! :)
neel zegt
@simonferrari: ik heb zelf helle goeie ervaringen met Michelin pilot super sport in de maten 225/40r18 onder een leon cupra met voorwiel aandrijving.alleen vindt deze band de wat hogere temperaturen wat fijner. Ook continental sport contact5 is een goeie band en geeft al redelijk goeie grip boven de de 10 graden. En Michelin daarin tegen presteert pas echt boven de 20 graden. Maar wel zoveel grip dat de 400pk goed kwijt kan op de weg zonder sper.
simonferrari zegt
@neel: Ik heb zelf ook op dit moment Continental onder mijn auto (300pk en voorwielaandrijving). Opzich prima maar ze slijten wel erg hard. Dank voor de tip! Wellicht dat ik de Michelin ga uitproberen.
faalhaas zegt
@simonferrari: Michelin Pilot Sport Cup 2 Connect
ouwedibbes83 zegt
@simonferrari: op YouTube zijn er wel kanalen waar ze dit soort vraagstukken testen, een hot hatch met voorwielaandrijving en 18” is best een populaire keuze, dus daar vind je vast t antwoord op!
simonferrari zegt
@ouwedibbes83: Bedankt voor de tip! :)
elemento zegt
Sedan vind ik op bmw.of mercedes goodyear eagle 5(breedset) en 4×4 terrein vredestein quatrrac 5 all season