De Mercedes F1-motor doet het niet lekker op het moment. Wat is er aan de hand?
Dit Formule 1-seizoen is een beetje een vreemde. We moeten vooral heel erg wennen aan de nieuwe pikorde. Dat is goed nieuws, want te lang ging dat hetzelfde. Mercedes vooraan. Dan Red Bull, Ferrari en de rest.
Dat kwam mede door de motor van Mercedes. Sinds we met hybride-motoren rijden, is Mercedes onverslaanbaar. Nou ja, bijna dan. Van 2014 tot en met 2020 wonnen de Silberpfeilen de rijderstitel en van 2014 tot en met 2021 de constructeurstitel. Maar dit seizoen is Mercedes aanzienlijk trager. Niet alleen hebben ze veel last van het porpoising, ook de snelheid in rechte lijn lijkt te ontbreken.
“Het ligt niet aan de krachtbron”
Volgens Mercedes ligt het niet aan de F1-motor van, eh, Mercedes. Die is goed, zo laten de ingenieurs weten aan het doorgaans uitstekend geïnformeerde Auto, Motor und Sport. Volgens hen komt de motor slechts 1 tot 2 tienden van een seconden te kort op de (nieuwe) top van de F1, Ferrari. Maar meer ook niet.
Maar hoe komt het dan dat alle andere teams met een Mercedes-motor ook langzaam zijn? Dat er een team een foute inschatting maakt in het nieuwe ontwerp, is mogelijk. Maar alle vier de teams (Mercedes, Aston Martin, Williams en McLaren) doen het aanzienlijk minder goed dan vorig jaar. En alle vier missen ze vermogen op het rechte stuk.
Mercedes F1-motor heeft moeite met E10
Volgens Red Bull adviseur Helmut Marko is het antwoord eenvoudig. De Mercedes-motor heeft problemen met de E10-brandstof. Dat laat hij weten aan het Duitse Formel1.de (bekijk hier de video). Dat is namelijk het enige element dat echt substantieel is gewijzigd aan de motor voor dit jaar.
Ondanks dat Marko aangeeft geen ‘gedetailleerde kennis van de situatie bij Mercedes’ te hebben, denkt hij dat het door E10-brandstof komt. Maar er speelt nog iets. Ook denkt Helmut namelijk dat het komt vanwege de leegloop van personeel. In de afgelopen periode zijn er al zo’n 50 hooggeplaatste Mercedes-mensen overgestapt naar voornamelijk Red Bull Powertrains.
Wel denk Ome Helmut dat Mercedes erboven op gaat komen als team. Hij haalt het verschil aan tussen Hamilton en Verstappen (slechts 6 punten verschil in de stand na de GP Saudi-Arabië 2022). Hij ziet dan ook niet als een einde van Mercedes, maar meer dat de teams gelijkwaardiger zullen zijn dit seizoen.
Dan is het nu aan u waarde lezer! Wat denk jij? Is Mercedes nu officieel de weg kwijt? Of introudceren ze de bom van een motor later dit seizoen nog? Laat het weten, inde comments!
HZW zegt
Ja, E10 is natuurlijk heel wat anders dan de brandstof van vorig jaar, en als de Mercedes motor daar gevoelig voor is, in negatieve zin, dan heb je een probleem.
Het kan een veelvoud van dingen zijn die nu boven komen drijven door E10 brandstof.
De boel kan te heet worden, waardoor het vermogen teruggeschroefd moet worden.
Maar het kan ook gewoon zo zijn dat de motor minder vermogen levert op E10, door allerlei factoren.
En als je belangrijke sleutel motor technici kwijt ben, kan het even duren voor het probleem gevonden is en dan nog opgelost wordt.
sr20det zegt
@HZW: toch bijzonder, waar juist een bij een normale (turbo)benzine motor meer vermogen haalbaar is met een hoger ethanol gehalte, mits goed “getuned”.
sportabgasanlage zegt
Dit seizoen wordt mogelijk “Twee (jonge) honden vechten om een been, de derde (oude) gaat er mee heen”. Zolang het vermakelijke tv oplevert ben ik vóór! Tot nu toe worden we niet teleurgesteld.
mark383 zegt
De Ferrari powered teams doen het in elk geval lekker. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de Mercedes motor zich minder goed leent voor een koelconcept als dat van Ferrari. Minder goede koeling = minder ver open draaien = minder vermogen.
Ik ben benieuwd of Mercedes het hele jaar vasthoudt aan het door hen gekozen concept.
Lekkerrijden zegt
Laat ik maar beginnen te melden dat ik Mercedes fan ben en geen RedBull fan. Dan hebben we dat maar vast gehad. Erg logisch om de uitspraken van Helmut Marko te citeren als je een mogelijk issue bij team MB beschrijft. De kans dat dat de spijker op z’n kop is, is zo goed als nul. Tot zo ver dan ook mijn mening over de kwaliteit van het artikel! Als liefhebber van de sport vind ik het sowieso niet erg dat MB even niet de favoriet is, niet leuk voor een fan, maar als het weer nu al duidelijk was dat MB de beste kaarten had zou dat ook voor een F1 MB fan niet leuk zijn. Het gaat om eerlijke strijd en amusement, en dat hebben we nu. Niet zeuren, maar kijken en genieten zou ik zeggen.
Robert zegt
Ik blief die E10 brandstof ook niet in m’n 15 jaar oude C Klasse (modale180K), ook al zou deze er wel mee overweg moeten kunnen. Het wordt me ook van meerdere kanten ten zeerste afgeraden.
Het lijkt me dan ook een heel plausibele verklaring, al blijft het natuurlijk speculeren.
dunhozzie zegt
Ik vraag me af of de MB zonder het gestuiter niet met afstand de snelste auto is. Als dat werkt, dan zie je pas echt of er een probleem is. Nu moeten ze met meer vleugel rijden om het gestuiter te compenseren, dat verbloemt volgens mij veel.
560pk zegt
Mijn motor heeft ook problemen met E10
remvs zegt
OK, dus dit hele artikel is een mening van Helmut Marko die natuurlijk geen informatie uit eerste hand heeft, maar pure speculatie. Autoblog.nl –> f1sensatieblog.nl
Gulli zegt
Ja altijd lastig he de overstap naar E10. Zijn je rubber slangetjes wel geschikt? Moet je andere verstuivers hebben? Brandstofpomp moet ook iets harder werken misschien. Niet iedere auto kan die overstap zomaar maken :P
Richmond zegt
ken hendig
robinvand zegt
Is het niet zo dat ferrari (shell) brandstof een andere samenstelling heeft dan de e10 die Petronas voor Mercedes fabriceert?
mustang750supersnake zegt
@robinvand: krijgen ze dan niet allemaal hetzelfde in hun tank gepleurd?
wist niet dat ze allemaal zelf mochten kiezen welk merk en leverancier…?