We doen het mysterie uit de doeken.
Het groene klavertje op de flank van een Alfa is een logo wat al decennialang tot de verbeelding spreekt. Ver voordat Ferrari duizenden Euro’s vroeg voor een paar gele schildjes op het voorscherm, prijkte de groene klaver al op menig Alfa Romeo. Maar wat is eigenlijk het verhaal achter de quadrifoglio (rijtest)?
Om daar achter te komen moeten we terug naar de jonge dagen van Enzo Ferrari. De Enzo van voor het succes. Als jonge god zette Enzo zijn eerste stappen in de autowereld met behulp van een kennis genaamd Ugo Sivocci. Ugo werkte bij de kleine fabrikant CMN en nam Enzo daar mee naar binnen in een kruiwagen. Het was bij dit relatief kleine bedrijfje dat de latere commendatore voor het eerst achter het stuur kroop van een raceauto. Check ‘m hieronder zwoegen in de Targa Florio van 1919.
Later kreeg Enzo de kans om aan de slag te gaan voor Alfa Romeo en nam hij op zijn beurt Sivocci mee naar het hetzelfde bedrijf. Bij Alfa Romeo bombardeerden Ferrari en Sivocci zichzelf tot twee van de vier fabriekscoureurs van het merk, naast Giuseppe Campari en Alberto Ascari (de vader van de latere F1 wereldkampioen).
Het was Sivocci die uiteindelijk met de credits voor het klavertje vier mag gaan strijken. Ugo stond bekend als een snelle coureur, maar hij kreeg vaak te maken met materiaalpech. Een beetje zoals een niet nader te noemen coureur die vandaag de dag de circuits onveilig maakt, zou je kunnen zeggen. Niet vies van een beetje bijgeloof, besloot Sivocci voor de Targa Florio van 1923 een klavertje vier op zijn auto te plakken. Hij won pardoes de race.
Zoals wel vaker gebeurt bij bijgeloof dat werkt, moeten ze bij Alfa Romeo gedacht hebben ‘die houden we erin’. Maar zoals wel vaker gebeurt bij Alfa Romeo, gebeurde ook toen niet alles altijd even punctueel en secuur. Tijdens de Italiaanse Grand Prix op Monza van later het jaar kwam Sivocci om tijdens de trainingen. Het klavertje vier was nog niet op zijn auto bevestigd…
Na het tragische ongeval werd de witte ‘ondergrond’ waar het klavertje op afgebeeld stond veranderd van een ruit naar een driehoek. Het verhaal was dat de vier hoeken van de ruit elk één van de coureurs van Alfa Romeo representeerden. Na het verscheiden van Sivocci resteerden er nog drie en om dat te reflecteren werd er een hoekje van de ruit afgehaald. Het klinkt misschien cru, maar het was juist bedoeld als een eerbetoon aan Ugo. En het werkt, tenminste, nu je dit verhaal kent. Zoals te zien op bovenstaande foto van de Giulia Quadrifoglio is de driehoek sindsdien namelijk altijd gebleven.
Image-Credit: Ebid.net
lincoln zegt
Hopen dat een Alfa niet van ellende in elkaar stort is idd bijgeloof ..
maferick74 zegt
@lincoln: ach NL wordt steeds slimmer..
Vanquish zegt
@lincoln: hoop = geloof? Interessante stelling ..
viezefreddyw zegt
Kijk, een simpele doch leuke geschiedenisles over een logo die veel mensen mooi vinden en waarderen. Een artikel die het waard is om onderzocht, getypt en geplaatst te worden. Tenminste, als je het mij vraagt.
Hiervoor kom ik, en ik denk vele anderen, naar Autoblog. Top!
serialchiller zegt
@viezefreddyw: amen
Ce zegt
@serialchiller: Hiermee is alles gezegd. Hiervoor komen we!
exotic zegt
Wat een prachtig merk blijft het. Verdient eigenlijk ontzettend meer roem.
lincoln zegt
@exotic:
Roem zat hoor ..
Vooral de niet-leasers/kopers lopen helemaal weg met dit merk ..
sr20det zegt
@lincoln: wordt tijd dat jij naar autoweek vertrekt.
maferick74 zegt
@lincoln: ach NL wordt steeds slimmer..
cpp1 zegt
Itt het waardeloze stuk over Daniil kyvat, is dit dus wel een leuke en interessant stuk…een groot contrast.
trustmeiamanengineer zegt
Gelukkig ook nog een beetje inhoud vandaag!
En weer wat geleerd, al had ik ’t als Alfist eigenlijk al moeten weten natuurlijk…
Ik heb hier nog een setje stickers liggen, maar vind het niet kunnen om ze op een “doorsnee” 147 te plakken. Moet ik eerst een potentere variant hebben, óf een klassieker.
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer:
Ja ja ingenieurtje ..
Symbooltjes verafgoden kun je leren ..
NL wordt steeds slimmer ..
trustmeiamanengineer zegt
@lincoln: Leuk dat je weer eens even langskomt ..
Vanquish zegt
@trustmeiamanengineer: Je herkent er ook je mede alfist aan, juist als ie op een doorsnee Alfa zit. Het lijkt wat meer te worden gedoogd dan een misplaatste M-badge. Misschien juist vanwege de betekenis.
potjak zegt
En ik maar denken dat het symbool stond voor “keihard een klaverblad pakken”….
figo460 zegt
Mooi verhaal. Maar kan ik ‘m nu op mijn 4C plakken?
Dutchdriftking zegt
@figo460: Uiteraard, het is tenslotte jou auto.
ramshoek zegt
Leuk artikel ! Meer hiervan !
Wat te denken van een artikel over Il Cavallino Rampante – het steigerende paardje op het Ferrari logo en de relatie daarvan tot het peerd op het logo van hun grote Duitse concurrent…
Om toch even te mierencopuleren; Alberto Ascari was de zoon – de naoorlogs F1 kampioen. De vader – de in dit artikel genoemde vooroorlogse coureur – was Antonio Ascari.