![zwaar aangepaste Ferrari F40](https://www.autoblog.nl/files/2023/01/wat-is-een-zwaar-aangepaste-2022-970-7-970x545.jpg)
Een zwaar aangepaste Ferrari F40 is heiligschennis en daardoor goedkoper. Of is dat kolder?
Ferrari’s moet je zien als mooie gerechten of whisky’s. Je, je kan van die goedkope River-cola mixen met Lagavullin. En ja, dat kun je dan ook drinken. En voor degenen die normaal Johnnie Walker drinkt met cola, zal het nog een prettige ervaring zijn. Maar het is natuurlijk zonde van de whisky’s. En nee, je gaat ook geen Maggi gebruiken op het hoofdgerecht van een sterrenzaak. Op zich zou het wel humor zijn als ze zo’n aluminium stelletje hebben met peper, zout en Maggi, maar dat terzijde.
Het aanpassen van een Ferrari is een beetje hetzelfde. Die auto’s worden bijna niet tegen een prijs gebouwd. Het zijn geweldige sportwagens die kosten wat ze kosten (plus een flinke marge om de aandeelhouders tevreden te houden). In het geval van de F40 is dat al helemaal het geval. Dat is volgens velen de heilige graal van de (relatief) moderne Ferrari’s.
![zwaar aangepaste Ferrari F40](https://www.autoblog.nl/files/2023/01/wat-is-een-zwaar-aangepaste-2022-970-5.jpg)
Ooit een Nederlandse racer
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat deze zwaar aangepaste Ferrari F40 maar niet verkocht. Het is een grijs exemplaar en dan moet er een belletje gaan rinkelen, want de F40 werd enkel en alleen in het rood afgeleverd (op een paar uitzonderingen na). Waarschijnlijk was de eigenaar het helemaal zat en bood hij uiteindelijk de auto aan via een veiling, zonder reserve (in het engels uitspreken graag).
De auto begon zijn leven in Nederland! Als raceauto werd de F40 ingezet. Toen was de F40 nog geel, ook een bijzondere kleur op een F40 (want geen rood!). Nadat de auto met pensioen ging, kreeg de auto een iets luxer interieur (heel erg relatief) en een nieuwe lakkleur: Grigio Nardo. Dat werd uitgevoerd door de Zanasi Group.
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/01/wat-is-een-zwaar-aangepaste-2022-970-8.jpg)
![zwaar aangepaste Ferrari F40](https://www.autoblog.nl/files/2023/01/wat-is-een-zwaar-aangepaste-2022-970-2.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/01/wat-is-een-zwaar-aangepaste-2022-970-1.jpg)
Sterker nog, de zwaar aangepaste Ferrari F40 is een eindproduct van de Zanasi Group. Zanasi is niet een bedrijf in witgoed, maar is een van de meest vooraanstaande Ferrari-specialisten.
De motor is voorzien van niuwe turbo’s, waardoor het vermogen is gestegen van een kleine 500 pk (478 om precies te zijn) naar 700 pk. Dat is dan nog in een conservatieve afstelling, als je de druk ietsje opvoert, komt de 1.000 pk aardig in de buurt.
![zwaar aangepaste Ferrari F40](https://www.autoblog.nl/files/2023/01/wat-is-een-zwaar-aangepaste-2022-970-4.jpg)
Dit is een aangepaste Ferrari F40 nog waard
Heel erg tof, zo’n omgebouwde en opgevoerde Fezza. Maar zo’n zwaar aangepaste Ferrari F40 kan toch onmogelijk nog geld opbrengen? Ja, het blijft natuurlijk een Ferrari F40 en de dames en heren van Zanasi zijn geen pannenkoekenbakkers. Ondanks dat de auto voorheen niet was te slijten, waren er nu wel genoeg gegadigden. De auto is namelijk afgehamerd voor 2.750.000 dollar, dat is omgerekend 2.540.000 euro.
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/01/wat-is-een-zwaar-aangepaste-2022-970-6.jpg)
![zwaar aangepaste Ferrari F40](https://www.autoblog.nl/files/2023/01/wat-is-een-zwaar-aangepaste-2022-970-3.jpg)
Dan rest de vraag: hoe verhoudt dat bedrag zich ten opzichte van de F40? In Amerika begint de F40 ongeveer bij 2.000.000 dollar, in Europa ongeveer 2.500.000 tot 3.000.000 euro.
Dus de modificaties hebben niet echt geholpen om meer waarde te creëren, maar het heeft de auto waarde niet negatief beïnvloedt. Nu maar hopen dat Jonnie Boer geen Maggi gaat gebruiken en dezelfde prijzen hanteert.
Imagecredits: Barrett-Jackson.
Meer lezen? Dit zijn de 18 tofste Jaren ’80-supercars!
Gewoon nee.
Zo in het grijs komt het lijnenspel wel erg mooi uit. De motorische verbeteringen zijn m.i. alleen maar een bonus en wat betreft het interieur, is er volgens mij nog nooit een F40 geweest die af-fabriek met een even fraai als luxueus interieur aan de klant werd opgeleverd; de meesten hebben een dashboard wat eruit ziet alsof ze een caravanbouwer met mdf en tapijt z’n ding hebben laten doen.
Hahah
Als je een straatlegale raceauto van een luxe en mooi afgewerkt interieur gaat voorzien heb je het echt niet begrepen. En dat vuilniszakgrijs doet geen enkele auto goed. Net alsof ie nog in de grondverf staat…
Porsche laat zien dat je een raceauto voor de straat prima met een mooi afwerkt interieur kan maken
Er zit nog wel wat tussen ‘luxe en mooi afgewerkt’ en het tapijt wat ze bij Ferrari gebruikt hebben, van Ferrari mag je meer verwachten (ook in die tijd)
Straatlegaal is niet helemaal juist. Dat das de F50. Daar zit de 12 cylinder in waar toen in de F1 mee geraced werd. Kijk maar eens op YouTube naar een filmpje waar beide auto’s vergeleken worden.
wat een beauty.
Heb liever een originele. Met die l*llige 478 peekaa en in het rood graag.
Precies. Daarbij, alsof een originele F40 niet spannend genoeg is… ;-)
https://m.youtube.com/watch?v=3MDTcXGsjuo
Blijft een F40.
Dus houdt zijn waarde echt wel. De auto kan desgewenst ook ongetwijfeld weer helemaal in originele staat terug gebracht worden.
Wat een heerlijke eerste alinea @Willeme… Heb hard gelachen
nieuwe lakkleur: Grigio Nardo. Oftewel, mooie primer. Kleurtjes s.v.p.!
Een oude bekende. Deze stond, toen hij nog van Michel Oprey was, vaak bij een schadebedrijf bij mij in de buurt. Met racen liep hij nog wel eens een krasje op.
Met dat productieaantal is het sowieso een raadsel hoe veel waarde deze hebben. Daarmee is een enkele opofferen aan wat smaakvolle modificaties niet zo gevoelig voor de waarde als dat dat voor pak-m-beet een 288 GTO of 250GTO zou zijn.
Wat een plaatje in deze kleur!
Mss eens vragen wat de F40 LBW van die Japanner nog waard is?
Tot een jaar geleden gingen de F40’s nog van de hand tussen de 1,1 en 1,6 miljoen. Wat is er gebeurd op een jaar tijd?
Ja ik zat ook te denken..!?
Poh! Hebbon!!