Een eerlijke autoverzekering voor iedereen. Hoe zou jij daar invulling aan geven?
Het afsluiten van een autoverzekering is een complexe puzzel. Hoe lastiger de auto, hoe moeilijker de verzekering doet. De redenen die daar achter zitten schuilen soms dicht tegen discriminatie aan. Of is het terecht dat een verzekeringsmaatschappij zo streng is?
Mijn situatie
Ik heb sowieso een stevige mening, want recent kocht ik een BMW M2 Competition. Superblij mee, maar een autoverzekering afsluiten was zo makkelijk nog niet. Terwijl je denkt weinig risico mee te brengen met zaken als alarmklasse 3, GPS locatie via de BMW app en het feit dat de auto veilig in een afgesloten garage staat.
Bij allerlei aanbieders werd ik afgewezen omdat ik niet aan de voorwaarden zou voldoen. Zonder daar echt duidelijk op in te gaan. Ik besloot eens door te vragen. Het kwam er eigenlijk op neer. U heeft een te snelle auto voor uw leeftijd, pas bij 35 jaar of ouder kon ik de M2 Competition verzekeren. Aan de ene kant vond ik het een compliment dat ik met mijn 29 jaar nog als een roekeloze jongere wordt gezien. Aan de andere kant is het natuurlijk een regelrechte belediging.
De meeste verzekeringsmaatschappijen kijken niet naar persoonlijke omstandigheden of je rijervaring. Je vult je gegevens in en op basis van die variabelen krijg je een ja of nee te horen. Eind goed al goed hoor, na wat uitzoekerij heb ik gewoon een passende autoverzekering gevonden en kan ik vrolijk en veilig vroem vroem doen in de BMW.
Eerlijke autoverzekering
Coöperatie Univé heeft een onderzoek laten uitvoeren door MarketResponse onder 1011 respondenten met de vraag waar volgens hen hen de grens ligt wanneer het gaat om de autoverzekering. Tussen solidair en solitair. Een autoverzekering voor iedereen, of streng onderscheid met een jungle aan verschillende premies?
Uit het onderzoek komt naar voren dat ruim vier op de vijf Nederlanders vinden dat iedereen met een auto een autoverzekering moet kunnen afsluiten. Slechts 6% was het hiermee oneens.
Wel is het zo dat 70% niet de prijs wil betalen voor die solidariteit. Risicogroepen moeten meer premie dokken, vinden ze. Denk aan jonge automobilisten, bejaarden, schaderijders of mensen die in een stad wonen (meer criminaliteit).
Een hogere premie is volgens vier op vijf respondenten terecht voor brokkenpiloten die letselschade hebben veroorzaakt of mensen met een veroordeling voor alcohol- of drugsgebruik in het verkeer. Slechts een op vijf Nederlanders vindt een hogere premie terecht voor 70-plussers en jonge bestuurders tot 25 jaar
Daarnaast zegt 50% van de ondervraagden leeftijdsdiscriminatie af te keuren in het gevallen waarbij autobezitters op basis van hun leeftijd worden geweigerd. Zoals mijn situatie bij diverse verzekeringsmaatschappijen. Daarnaast geeft 81% aan het een slechte zaak te vinden als een verzekeraar je weigert op basis van opleidingsniveau. Want soms vragen verzekeraars ook daar naar.
Men lijkt weinig problemen te hebben met de risicogroepen, maar de invulling daarvan zorgt voor verschillende meningen. Uitsluiten op basis van leeftijd en opleidingsniveau is niet uitzonderlijk in de wereld van verzekeraars, maar ze komen er nog wel mee weg. Kortom, wat is een eerlijke autoverzekering?
Robert zegt
Ik behoor tot die 6% die vindt dat niet iedereen een auto moet kunnen verzekeren. Maar dat is dan wel de categorie mensen die omwille van hardleers gedrag, al dan niet gecombineerd met een persoonlijkheidsstoornis m.i. ook geen auto horen te besturen. Of kinderen te verwekken.
Even zonder gekheid nu, er wordt in Nederland volgens goed Hollandse traditie veel gemopperd, dus ook op autoverzekeringen, maar vergeleken met veel landen om ons heen hebben we het op dit vlak zo slecht nog niet. Zaken als no-claim opbouw, verzekering op kenteken en niet op naam, dat zijn condities waar ze in sommige landen alleen maar van kunnen dromen.
eMbe zegt
Als je betrapt bent op rijden met je telefoon in de hand, premie x5
lekkerlinksrijden zegt
Maar als je al in een X5 rijdt, wat dan?
ukbob zegt
Deal! ✅
Dutchdriftking zegt
De M2 is een snelle auto, maar de Maserati, de S3 en de M3 waren dat ook. Kan je de M2 niet verzekeren bij een van de partijen waar je die voertuigen ook had ondergebracht? Of was dat allemaal niet op jouw naam? Als je op je 29e nog geen schadevrije jaren hebt opgebouwd dan is een auto met meer dan 400pk weigeren zo gek nog niet.
ghost zegt
Het is vooral ook meespelend of je nieuw bent voor de verzekeraar. Zo zit ik nu bij Turien, en zeer happy daarover, maar zat jaren daarvoor bij ANWB/Unigarant. Vrienden van mij daar ook aangeraden heen te gaan met zelfde auto’s (RS3 8V FL) maar werden (ondanks schadevrije jaren) niet aangenomen als klant.
RubenPriest zegt
De wereld van verzekeraars is verwonderlijk. M3 en S3 waren destijds geen probleem. Grappig detail: de M3 had ik toen ik 23 jaar oud was, in Rotterdam woonde en maar een paar schadevrije jaren had. Geen verzekeraar die er moeilijk over deed. Maserati stond op naam van mijn broer
Nu 9 schadevrije jaren, woon in dorpje, goede beveiliging en de M2 was moeilijk :’). Snap jij het nog?
Dutchdriftking zegt
@RubenPriest: Dat is inderdaad een bijzondere. Ik heb zelf momenteel een pakket bij een grote verzekeraar, misschien niet het goedkoopste, maar wel erg makkelijk. Huis (opstal en inboedel), twee auto’s, twee motoren, aansprakelijkheid, en zorgverzekering, alles bij dezelfde partij. Ik kan mij voorstellen als je bij een verzekering een offerte voor een totaalpakket aanvraagt dat er wat minder gekeken wordt naar hoe snel de betreffende auto precies is.
Off topic, op je 23e een M3 V8 rijden, wat heb ik verkeerd gedaan….
RubenPriest zegt
uh, werken en investeren is de kortste samenvatting ooit
petroldrinker zegt
Niet uitgaan, niet op vakantie gaan, geen alcohol drinken, geen kleding kopen tenzij het vol gaten zit etc, en alles wat je verdient sparen zoveel mogelijk, verjaardagen geld vragen en sparen iov uitgeven, althans dat is hoe ik het deed om op mn 18e al mn 1e M3 aan te schaffen, waarna er in de 12 jaar dat ik nu rijdt al 4x een m3 had, meerdere nissan Z, supras, evo’s etc…
sportevo zegt
Ik denk dat voortschrijdend inzicht van de verzekeringsmaatschappijen hier ook in meespeelt.
petroldrinker zegt
Opvallend dat je zoveel moeite had met de M2 verzekeren ala 35 jarige, met de f430 verzekeren was bij de 1e de beste aangenomen die ik benaderde, geen moeilijke eisen, en geen extra alarmen of wat dan ook,
Het is zooo raar hoe de verzekeringen worden opgebouwd, mijn e92 m3, was 3/4e vd prijs vd F430 pm, al is de F430 allrisk op taxatiewaarde en de e92 m3 was alleen WA+…
Joris24 zegt
En dan heb je alles gehad wat jij noemt in je bericht, moet je dan eens een oldtimer gaan verzekeren. Ik heb zelf een S2 sedan gebouwd met 400+ PK (straatlegaal, herkeurd bij de RDW op kenteken van 140 naar 404 pk). Uiteraard ook laten taxeren, huidige dagwaarde is rond de 40k. Dat ‘ie buiten staat maakt niet uit. Er zit een alarm op, maar dat maakt ook niet uit. Vermogen (ik was toen ook <35 toen ik hem voor het eerst verzekerde) maakte niks uit. Gewoon vaste premie. Geen bonus malus.
Ik heb twee oldtimers, beide op taxatiewaarde verzekerd, betaal ik gewoon een paar tientjes per auto per maand voor. Een keer flink schade gereden en uitgekeerd gekregen, doet niks met de premie. Ze kijken gewoon op termijn hoe je je gedraagt en als het te gortig wordt, gooien ze je van de polis denk ik.
macchina zegt
Probeer zeker door te vragen bij de verzekeraar. Soms wil men klasse 4 of 5 zien vanwege de snelle acceleratie (lees diefstalgevoeligheid bij een bepaalde groep criminelen). Dit kan bij hogere leeftijd / lagere waarde van de auto weer uit coulance uitgezet worden als eis. En vraag eens rond in jouw autoscene met vergelijkbare leeftijd, merk en type welke verzekeraars goed bevallen. Zo heb ik voor mijn oudere auto’s via een forum een heel fijne specialistische verzekering gevonden die past bij de niche dat die auto’s zijn. Deze bedrijven zijn vaak relatief klein en adverteren niet landelijk dat ze er zijn.
ko4n zegt
Begrijpen doe ik het ook niet. Mijn Lupo GTi werd ontzettend moeilijk over gedaan, nu een 987 Boxster op 23 jaar, 5 schade vrije jaren, en dat is allemaal prima voor een hele redelijke prijs. Motorfietsen even raar, alles was altijd prima, KTM 990 geen probleem, BMW K1100LT was te snel en sportief voor een jonge bestuurder. Nah goed. uiteindelijk alles wel kunnen regelen.
Chiel zegt
Mijn V70R werd ook door verschillende verzekeraars geweigerd, 300pk op 1700kg met AWD is niet heel exotisch. Ik was destijds 36 jaar oud met 15 schadevrije jaren. In eerste instantie betaalde ik bij CB 1000 premie per jaar all risk. Vorig jaar verhuisd van Rotterdam naar Krimpen aan den IJssel, premie is gezakt naar € 400. Blijkbaar kijkt men naar schades gereden door rijders van het zelfde merk in dezelfde postcode. In Krimpen rijden alleen bejaarden in een Volvo. Autoverzekeringen is echt een bijzondere wereld.
V8Vantage zegt
Ze hebben allemaal andere algoritmes om te verzekeren. Mijn huidige auto is door verhuizing ineens 100 euro per maand duurder geworden. Dezelfde auto bij een andere verzekeraar met hetzelfde pakket is 100 euro minder duur en ook nog geen verplicht voertuigvolgsysteem (dus niet de app van BMW, die is namelijk snel te omzeilen door het dievengilde). Antwoord op verklaring van het prijsverschil waren de gebruikte algoritmes. Die algoritmes worden volgens mij weer aangeboden door externe partijen.
Voertuigvolgsysteem is wel leuk overigens. Aan het einde van de rit kan je precies zien waar je het snelst gereden hebt.
shicomm zegt
Ander leuk voorbeeld ; andere auto kopen met een lagere catalogusprijs op hetzelfde adres maar met een hogere premie.. ( beide auto’s onder de 50k , beiden nog geen 150 pk , max schade vrije jaren.. )
Ook zorgverzekeraars weigeren vaak om twijfelachtige reden..
Bekijk het eens zo ; als ze je moeten aannemen ga je premies krijgen van heb ik jou daar..
In Engeland krijgen de aanvragen die ze niet willen gewoon onmogelijk hoge premies..